Tempocykel; vilken?!

Tempocykel; vilken?!
Ujujuj.
Hur ska denna thriller sluta? Vem får rätt, vem kommer anse sig nedargumenterad?
Rafflande.

@Rosenberg
Tyvärr vet jag inget själv om aerocyklar.

/E

edit: hoppla ny sida och allt kan vara läge att påminna om trådfråga då ällä:
---------------------------------------------------------------------------------------
Hallå!

Tänkte under vintern/våren införskaffa en tempocykel inför en liten satsning nästa år. Jag har kollat runt lite på olika cyklar och har sedan innan stor förkärlek till Specialized och Cervelo.

Har förälskat mig i S-Works shiv'en som redan har börjat komma till svenska butiker. Gillar även P4'an och Pinarello's tempocykel.

Har ingen tidigare erfarenhet av tempocyklar utan har endast kört linje och känner att jag vill prova på lite tempo, cyklar idag på en S-Works Sl3 så jag har blivit lite bortskämd och sliter övertid under vårt mörka vinterhalvår för att finansiera ett bygge eller en butiksbyggd hoj.

Tänkte fråga om det finns någon temporäv som har lite tips, synpunker osv på vad som är viktigt att tänka på när man köper en tempocykel, har läst mig till lite kunskap men den är mycket grundlig än så länge.

Kan man tjäna några pengar på att bygga en egen cykel eller får man räkna med att det blir dyrare än en som är byggd från butik?

Till hur stor del påverkar komponenterna en tempocykel kontra en linjecykel? Kör med Dura Ace 7900 idag och efter att ha bytt upp mig från lägre växelgrupper så känner jag att jag känner tillräckligt stor skillnad där för att inte vilja byta ner mig på linjecykeln, men är det lika viktigt på en tempocykel - tänker mest på att loppen är kortare och man inte spenderar lika mycket tid där.

Har kollar lite på bikeradar och läst lite omdömen av olika tempocyklar där och såg att Canyon's tempocykel speedmax 9.0 pro har fått fina betyg och är bra utrustad med snabba hjul och rätta komponenter för ett betydligt lägre pris än t.ex. en p4, shiv eller pinarello graal. Har någon provat Canyon's tempocyklar och har ett utlåtande?

Senast ändrad:
Tempocykel; vilken?!
Egentligen skiter jag i den här debatten. Jag vet att det jag skriver stämmer, och ville dela med mig av det som ren "konsumentupplysning". Av välvilja. Men sen kommer som vanligt Håkan-Bråkan och snurrar till det hela.

Så, ja, man får en gnutta fördel av diskhjul, men till en avsevärt högre kostnad. Om man har pengarna och optimerat allt annat som är viktigare först, så för all del. Men att gå från bra aerohjul till disk bör ligga väldigt långt ner på en priolista för en tempocykel. Om man vill ha mest "bang for the buck" alltså...

Tempocykel; vilken?!
Hehe. Läsa först. Tycka sen.
Brace for impact!

/E

fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> fan, HåkanC och jensen är överens, är det nu
> man ska börja förbereda sig för de sju
> basunerna eller?

Tempocykel; vilken?!
geologen skrev:
> Jag vet
> att det jag skriver stämmer, och ville dela med
> mig av det som ren "konsumentupplysning". Av
> välvilja.

Så vad förväntar du dig för reaktion?
Att vi tacksamt skall ta emot denna din "konsumentupplysning"?
Trots att du inte presenterar några som helst källor, och trots att denna din "konsumentupplysning" skiljer sig från vad majoriteten av tempocyklister föredrar.

En majoritet som verkar ha läst:
"the disc will earn you valuable seconds compared to deep section wheels (more with more wind) but you need to get the right tire on it and make sure you use it on windy days"
Från en källa som har gjort en hel del aerotester. Varför skall vi då tro på din "konsumentupplysning"?

> ja, man får en gnutta fördel av diskhjul,
> men till en avsevärt högre kostnad.

Nu kommer vi till den del av dina påståenden som du fortfarande har vägrat att svara på.

Jag undrar alltså fortfarande vilka hjul du menar när du påstår i http://happymtb.org/forum/read.php/1/1722690/1722755#msg-1722755
geologen skrev:
> Att betala kanske 10 000 mer
> för ~1 W lägre effektbehov under normala
> omständigheter, det är väl ändå rätt
> extremt?

Vilket diskhjul kostar 10kSEK mer än ett aerobakhjul?

Sedan påstod du i http://happymtb.org/forum/read.php/1/1722690/1725114#msg-1725114
geologen skrev:
> Man får ett bra aerobakhjul för
> under 5000 kr. Var hittar man bra diskhjul för
> under mer än det dubbla?

Vilket inte är ett svar på min fråga, utan istället enbart ger upphov till nya frågor.
Vilket bra aerobakhjul menar du det är som kostar under 5kSEK?
Dessutom påstår du nu att ett bra diskhjul skulle kosta det dubbla, dvs 5kSEK mer än ett bra aerobakhjul.
Vilket diskhjul är det du menar nu? Och hur kommer det sig att prisskillnaden har halverats?

Vilka hjul är det du menar egentligen?
Konkreta svar och exempel på verkliga hjul tack!

/Håkan

Tempocykel; vilken?!
Följer med spänning denna tråd :-) Dels för gnabbadet och dels för de insiktsfulla inläggen. Men allvarligt, det är inte höst än :-)
Vill minnas att det brukar dröja till oktober minst innan det blir allmänt grälsjuka trådar här...

Tempocykel; vilken?!
zodah skrev:
> Vill minnas att det brukar dröja till oktober
> minst innan det blir allmänt grälsjuka trådar
> här...

Tidig höst i år verkar det som. Har ju varit flera chipstrådar bara de senaste dagarna - cykelkalendertråden, trottoarcyklingstråden, återkränkningstråden etc. :-)

Senast ändrad:
Tempocykel; vilken?!
Det enda en cyklist behöver känna till är att Campagnolo ger 100W fördel jämfört med andra tillverkares produkter och 140W fördel mot Shimano.
Ett vanligt Scirocco-bakhjul är snabbare än en HED Stinger-disk.

Tempocykel; vilken?!
rback skrev:
> Det enda en cyklist behöver känna till är att
> Campagnolo ger 100W fördel jämfört med andra
> tillverkares produkter och 140W fördel mot
> Shimano.
> Ett vanligt Scirocco-bakhjul är snabbare än en
> HED Stinger-disk.

För den som ändå vill ha en HED-disk, eller ett annat bra aerobakhjul för den delen, har Lewa höstrea nu. Grymt bra priser tycker jag: http://www.lewasport.se/Default.aspx?module=4&content=39&lang=SV&fwsite=1
Kör själv Stinger men tror egentligen att Jet clincher är mest pang för pengarna. Förmodligen till och med snabbare än en Stinger om man ska tro alla tyska grafer.

Tempocykel; vilken?!
geologen skrev:
> Egentligen skiter jag i den här debatten. Jag vet
> att det jag skriver stämmer, och ville dela med
> mig av det som ren "konsumentupplysning". Av
> välvilja. Men sen kommer som vanligt
> Håkan-Bråkan och snurrar till det hela.

jag vet att jag är bäst i världen, på ALLT, jag vill bara inte bevisa det :D

hade du bara visat lite information som backade upp det, så hade det ju inte blivit detta rabalder.
men när du bara säger "jag vet att det är så o så", utan att visa nått information som du grundar det på, samtidigt som andra visar information som motsäger det du säger, som faktiskt visar tester/fakta, så blire ju lite problematiskt med dina argument (eller icke argument eftersom du inte vill visa information). skulle på att du inte vill lägga tid på att leta, men du har ju tid att skriva här, om det är så självklart att det är så som du säger, så borde du ju lätt kunna hitta info om det.

>
> Så, ja, man får en gnutta fördel av diskhjul,
> men till en avsevärt högre kostnad. Om man har
> pengarna och optimerat allt annat som är
> viktigare först, så för all del. Men att gå
> från bra aerohjul till disk bör ligga väldigt
> långt ner på en priolista för en tempocykel. Om
> man vill ha mest "bang for the buck" alltså...

det är ju inte en avsevärt högre kostnad. du får ju ett corima hjul, känt märke osv. för dryga 8000 kr. vilka bakhjul tänker du på, som är typ 100 mm höga och av känt märke o kostar under 5000 kr? skulle vara intressant o veta vilka du tänker på. jag kan inte komma på nå på rak arm, av kända märken alltså (inte nå importerat kina hjul, som nån satt egna klibbor på).

men visst, ram o sittställning före hjul, men på tempohoj måste ju ändå hjul komma precis efter t.ex. tempostyre o hjälm.

till trådskaparen, Rosenberg, spontant känns ju canyons tempohoj riktigt vettig. de andra du nämner, ä inga direkt dåliga hojar att kliva in på, när man inte kört tempo förut :D men har du pengarna, go fot it, även om det kanske känns som overkill o kanske bättre att lägga pengarna i mellanskillnaden mot t.ex. canyon på annat :D

Tempocykel; vilken?!
Jensen skrev:
> till trådskaparen, Rosenberg, spontant känns ju
> canyons tempohoj riktigt vettig. de andra du
> nämner, ä inga direkt dåliga hojar att kliva in
> på, när man inte kört tempo förut :D men har
> du pengarna, go fot it, även om det kanske känns
> som overkill o kanske bättre att lägga pengarna
> i mellanskillnaden mot t.ex. canyon på annat :D

Det håller jag inte med dig i, åtminstone tycker jag att TS bör kolla på Rose Aero Flyer innan Canyonen http://www.rosebikes.se/produkter/cyklar/triathlon/rose-aero-flyer-2011/
Den kostar från 21510SEK

Tidningen Tour har testat både Rose Aero Flyer, Canyon Speedmax CF och ytterligare 6 tempo/tri-ramar i nr 5/2011 http://www.tour-magazin.de/technik/test_center/raeder/zeitfahr-rahmen-2011/a13295.html
Aerodelen av testet är utfört i vindtunnel, med roterande hjul (Zipp 808) och med en 'dummy'-cyklist på cykeln.

Om Rose Aero Flyer skriver de, bla
Überraschung: Aerodynamisch liegt Roses neuer Zeitfahrrahmen auf Augenhöhe mit Scott, Cervélo und Trek. Dazu bietet er als einziges Modell im Test eine Fahrstabilität auf dem Niveau guter Straßenrahmen.
Från: http://www.tour-magazin.de/technik/test_center/raeder/rose-aero-flyer-4400/a13347.html
Alltså lika snabb, men stabilare, än Cervélo P4, Scott Plasma 3 Premium och Trek Speed Concept.

3_22fd104e9c.jpg

http://www.rosebikes.se/produkter/cyklar/triathlon/rose-aero-flyer-2011/

Varför inte ladda hem hela testet och läsa det själv?
(Knapp längs ned på sidan)
https://www.tour-magazin.de/direct/mein_dk/tour_download/action/newPurchase/articleNumber/8959.html

/Håkan

Tempocykel; vilken?!
HåkanC skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > till trådskaparen, Rosenberg, spontant känns
> ju
> > canyons tempohoj riktigt vettig. de andra du
> > nämner, ä inga direkt dåliga hojar att kliva
> in
> > på, när man inte kört tempo förut :D men
> har
> > du pengarna, go fot it, även om det kanske
> känns
> > som overkill o kanske bättre att lägga
> pengarna
> > i mellanskillnaden mot t.ex. canyon på annat
> :D
>
> Det håller jag inte med dig i, åtminstone tycker
> jag att TS bör kolla på Rose Aero Flyer innan
> Canyonen
> http://www.rosebikes.se/produkter/cyklar/triathlon
> /rose-aero-flyer-2011/
> Den kostar från 21510SEK
>
> Tidningen Tour har testat både Rose Aero Flyer,
> Canyon Speedmax CF och ytterligare 6
> tempo/tri-ramar i nr 5/2011
> http://www.tour-magazin.de/technik/test_center/rae
> der/zeitfahr-rahmen-2011/a13295.html
> Aerodelen av testet är utfört i vindtunnel, med
> roterande hjul (Zipp 808) och med en
> 'dummy'-cyklist på cykeln.
>
> Om Rose Aero Flyer skriver de, bla
> Überraschung: Aerodynamisch liegt Roses neuer
> Zeitfahrrahmen auf Augenhöhe mit Scott, Cervélo
> und Trek. Dazu bietet er als einziges Modell im
> Test eine Fahrstabilität auf dem Niveau guter
> Straßenrahmen.
> Från:
> http://www.tour-magazin.de/technik/test_center/rae
> der/rose-aero-flyer-4400/a13347.html
> Alltså lika snabb, men stabilare, än Cervélo
> P4, Scott Plasma 3 Premium och Trek Speed
> Concept.
>
>
>
> Varför inte ladda hem hela testet och läsa det
> själv?
> (Knapp längs ned på sidan)
> https://www.tour-magazin.de/direct/mein_dk/tour_do
> wnload/action/newPurchase/articleNumber/8959.html
>
>
> /Håkan

Är jag blind och missar nått? CANYON SPEEDMAX CF 9.0 PRO får ju 2.0 i testet där ROSE AERO FLYER 4400 får 1.5?

Tempocykel; vilken?!
Seize skrev:
> Är jag blind och missar nått? CANYON SPEEDMAX CF
> 9.0 PRO får ju 2.0 i testet där ROSE AERO FLYER
> 4400 får 1.5?

Du missar kanske hur tyskar betygsätter saker. Lägre är bättre.

Tempocykel; vilken?!
JT skrev:
> Seize skrev:
> -----
> > Är jag blind och missar nått? CANYON SPEEDMAX
> CF
> > 9.0 PRO får ju 2.0 i testet där ROSE AERO
> FLYER
> > 4400 får 1.5?
>
> Du missar kanske hur tyskar betygsätter saker.
> Lägre är bättre.

Titta på hur dom gjorde med andra världskriget, landet var mindre efteråt än när dom började (och det bodde färre i det.).
Weniger ist mehr som der deutsche cameraden säger.

Tempocykel; vilken?!
Hej, tack för alla svar!

Har kollat och jämfört lite mellan rose och canyon och jag känner direkt att estetiskt är canyon'en mycket med attraktiv för mig. Geometridesign och färgschema känns näst intill klockrent.

Är det någon som har erfarenhet av att beställa cyklar från USA? Kan man (med moms och tullkostnader inräknat) få en cykel till ett billigare pris därifrån?

Har kollat lite i England och priserna känns snarlika det som erbjuds i Sverige.

Tempocykel; vilken?!
Rosenberg skrev:
> Är det någon som har erfarenhet av att beställa
> cyklar från USA? Kan man (med moms och
> tullkostnader inräknat) få en cykel till ett
> billigare pris därifrån?

Tveksamt. Cyklar har ju extra hög tull och frakten brukar sticka rätt rejält.

Personligen tror jag det just nu är mest lönsamt att köpa från €-länder.

Tempocykel; vilken?!
Sittställning, sittställning och åter sittställning!
Allt annat HAR betydelse men sittställning har mer betydelse än allt annat SAMMANTAGET, + lite till.
Dels är huvudproblemet luftmotståndet, och det kan man påverka mest med rätt sittställning, och dels om man dessutom har en sittställning man TRIVS med så är det roligare och lätatre att ta i 100% under 45-50 min eller vad det kan ta.
Därför: glöm märkesbögeriet, glöm för avancerade komponenter till en början - testa stittställningen!

Tempocykel; vilken?!
Rosenberg skrev:
> Hej, tack för alla svar!
>
> Har kollat och jämfört lite mellan rose och
> canyon och jag känner direkt att estetiskt är
> canyon'en mycket med attraktiv för mig.
> Geometridesign och färgschema känns näst intill
> klockrent.
>
> Är det någon som har erfarenhet av att beställa
> cyklar från USA? Kan man (med moms och
> tullkostnader inräknat) få en cykel till ett
> billigare pris därifrån?
>
> Har kollat lite i England och priserna känns
> snarlika det som erbjuds i Sverige.

för det första äre långt ifrån alla handlare i usa som kan tänka sig skicka till sverige, o oftast vill de då ha mycket i frakt för en hel cykel, undantag finns självklart. ska du vara ärlig, så äre 14% tull på varans pris inkl. frakt o sen 25% moms på varans pris inkl. frakt och tull. så det springer iväg rätt snabbt. självklart finns det undantag, affärer som kan tänka sig skriva ner värdet osv. men det är ändå ingen garanti för att den inte fastnar i tullen + att eftersom det ju typ är ett lagbrott (eller nått :D) i usa, så äre inte allt för många som vill göra så av seriösa butiker. ett annat icke nämnt problem är ju att du kan få problem vid garanti ärenden, att du helt enkelt måste vända dig till handlaren i usa, om du råkar ut för nått me hojen som går under garanti. att det ska skötas av svenska eller europeiska generalagenter, det kan du nog inte räkna med. vilket i o för sig kan anses löjligt (det är ju ändå en deras produkt du köpt), men det är en annan femma :D

Tempocykel; vilken?!
kan nog bli rätt schysta temporamar detta, o kommer nästa år: http://www.cyclingnews.com/features/interbike-2011-neilprydes-new-bayamo-time-trial-frame

att instegspriset blir 2500 USD för hel cykel är ju oxå lovande. även om det lär vara den modellen med den utan inbyggd broms fram o utan där man byggt framgaffeln så att hela fronten rörs när man svänger, så som canyonen ovan. tur att de släpper en sådan modell med, o så inbyggd broms bak :D

enbart mockup än så länge, från interbike. dax för vindtunnel:
neilpryde_bayamo_full_view_600.jpg

neilpryde_bayamo_seat_cluster_600.jpg

neilpryde_bayamo_fork_600.jpg

neilpryde_bayamo_front_end_600.jpg

Tempocykel; vilken?!
Lite trådarkeologi så här på lör em

geologen skrev i http://happymtb.org/forum/read.php/1/1722690/1722738#msg-1722738:
> Nix. Skillnaden mot ett bakhjul med djup
> fälgprofil är närmast försumbar

och i senare inlägg skrev geologen:
> Jag utgick från en tabell som visade hur stor
> andel av det totala luftmotståndet varje
> del/komponent stod för. När jag sen räknade på
> publicerade mätvärden från "fria" hjultester
> och såg de relativa skillnaderna kunde jag räkna
> ut ungefär hur stor effektbesparing man kan
> räkna med genom att byta från djup profil till
> disk. Och det hamnade på ungefär en knappt watt
> (ca en halv watt i min återhållsamma beräkning,
> men om man antar att ett diskhjul är abnormt bra
> så är det fortfarande under 1 watt).

och geologen skrev även:
> Problemet är att många inte fattar att luften
> där bakhjulet rör sig är extremt omvispad av
> allt som ligger framför, som trampande ben,
> roterande vevarmar, framhjulet samt ramens nedre
> delar. Snygga, enkla simuleringar med CFD-program
> eller enklare vindtunneltester ger knappast
> vettiga resultat.
>
> Ska man få till nåt vettigt handlar det om att
> placera en levande cyklist på en verklig cykel,
> inne i en vindtunnel och på ett rörligt underlag
> så att cyklisten kan cykla som vanligt. Fast då
> blir problemet att få mätdata eftersom man
> måste ha en fast koppling till en givare.

I nr 5/2013 av tidningen Tour
c_a7b319216f.jpg

testar de bla 17 aerohjul

Aerodelen av testet skedde i vindtunnel(!) med hjulen monterade på en Trek Speed Concept 7.2
På cykeln satt det dessutom nedre delen av en provdocka som 'trampade' med 88 rpm.
0_2e0deb42af.jpeg

Mätningarna gjordes vid en hastighet av 45km/h och i vinklar upp till + - 20 grader.
Mer info om testet, inkl fler bilder, här:
http://www.tour-magazin.de/test-17-aero-laufraeder/a23977.html

Bland de aerohjul som testades var Zipp 808, i två varianter
Zipp 808 fram och bakhjul och
Zipp 808 framhjul och Zipp Super9 Carbon Clincher Disc
Dischjulet ger en 'besparing' på 3,5W

De testade även Hed och Lightweight-hjul på samma sätt,
med dischjul bak 'sparas' i de fallen 2,1 - 4,4 W
Ganska långt ifrån de 0,5-1 W 'besparing' i geologen påstod.

/Håkan

Tempocykel; vilken?!
gille skrev:
> jofahjalm skrev:
> -----
> > När man finner sig i ett hål ska man sluta
> > gräva.
>
>
> Eller så fortsätter man, kommer till kina och
> får billiga kolfiberprylar!

XD

Tempocykel; vilken?!
Vilken härlig holmgång mellan geologen och HåkanC. HåkanC gör som den sicilianska maffian. "hämnd är en rätt som bäst serveras kall".

Vill inte kora ngn vinnare, men det där med att Campa ger 140 watt mer än Shimano kan man i alla fall skriva under på.

Undrar om inte båda har rätt, skillnaden finns och är större än vad Geologen säger, men å andra sidan är den där sista watten eller grammet alltid det dyraste att köpa också.

Jag är nämligen expert, jag äger inger tempocykel men har ett par handtag att sätta på min linjecykel, och jag har högprofilsdäcl. Och, jag skriver på Happy.

Senast ändrad:
Tempocykel; vilken?!
Dessutom är Dischjulen klart billigare än Aerohjulen, vilket brukar vara Tours poäng i sammanhanget. Ungefär som Bike magazin som i 29" testerna brukar presentera en billigare och lättare 26:a i samma test :)
2-0 till Håkan alltså..

Tempocykel; vilken?!
gram:
Om det går enkalt att ta av och på skivorna utan att de skadas verkar det väl bra.
Det borde dessutom vara billigare med ett riktigt bra bakhjul istf två mediokra.

Men får man tävla med skivor på hjulen?
Jag har ngt svagt minne av ngn regel som skall säga att man inte får det.

/Håkan

Tempocykel; vilken?!
Ja så kan det vara, att det inte är uci rätt,
Det är triathleterna på slowtwitch favorit, så där är det lagligt.
Om jag har ett bra 60mm bakhjul så kan jag addera skivorna för 98 dollar, tänkte jag.

Tempocykel; vilken?!
Alla aero effekterna gör större skillnad ju LÅNGSAMMARE du kör eftersom de får verka under längre tid. Kika på cervelos site för bevis.

Tillbaka
Topp