Tempocykel Vs Racer?

Röklunga

Medlem
Tempocykel Vs Racer?
Hej vänner!

Är en vältränad 26-åring med bra koll på Löpning och Sim som nu planerar för att genomföra en Ironman, (Ironman 70.3 först). Cykelvärlden är jag dock "nybörjare" inom och tar gladeligen emot lite tips. Tidigare tränat och cyklat en hel del racer men inte genomfört något lopp eller liknande. Cyklar primärt själv och inte i klunga och så lär det även bli under lopp/träning då Ironman är planen.

Har sedan innan cyklat på en racer som inte varit min och därför nu dags att införskaffa sig något eget. Hur ser ni på Racer kontra Tempo/Triathloncykel då triathlon kommer huvudsakligen vara det träningen är inför? Kommer fortfarande att ge mig ut på turer med andra men undrar lite över nackdelar/fördelar med de olika alternativen. Vad hade ni satsat på? Skulle ni valt en racer med tempo-pinnar eller kört direkt på en tempocykel? Tröttnar man rejält på tempoställning eller enbart vanesak?

Planen är att köpa något begagnat med budget kring 30k. Alla tips uppskattas!

Tempocykel Vs Racer?
En bra tempoställning vänjer man sig vid så man kan köra långt i den. Men JAG TYCKER att tempohoj är rätt eländig när man kör långsamt ut och in i stan. Min rekommendation: Börja med en enkel beg. linjehoj (max 10k) att träna på och köra med andra, och köp en finare tempohoj när du är redo för det (även om det är rea nu efter helgen med många som pensionerar sig).

Tempocykel Vs Racer?
En bra tempoställning vänjer man sig vid så man kan köra långt i den. Men JAG TYCKER att tempohoj är rätt eländig när man kör långsamt ut och in i stan. Min rekommendation: Börja med en enkel beg. linjehoj (max 10k) att träna på och köra med andra, och köp en finare tempohoj när du är redo för det (även om det är rea nu efter helgen med många som pensionerar sig).
Tack för tips! Man blir onekligen sugen på att slå till på en tempohoj pga "testa något nytt" och att lära sig tekniken så bra som möjligt. Men lite rädd att man tycker det är besvärligt i längden att alltid släpa sig ut på den istället för en klassisk landsvägscykel!

Hur tycker du skillnaden är mellan tempo och racer med tempo-pinnar? Snarlikt förutom möjlighet till växla och bromsa där man har händerna?

Tempocykel Vs Racer?
Hur tycker du skillnaden är mellan tempo och racer med tempo-pinnar? Snarlikt förutom möjlighet till växla och bromsa där man har händerna?
Nu frågade du inte mig men jag passar på att svara!
Det handlar om mer än bara händerna. På en tempocykel (eller triathlon då som slipper UCI-regler) sitter man oftare längre fram/mer över vevpartiet än på en racer. Genom att göra det kan man rotera hela kroppen och få en bättre position som öppnar upp i höften. Sitter man som en räka kommer du strypa blodet till benen.

Har du tillgång till öppna landsvägar och kommer träna själv tycker jag du ska köpa en tempohoj.
Kommer du cykla i grupp och trixa dig fram mot bebyggelse, jag då är kanske en linjehoj lämpligare.

Tempocykel Vs Racer?
Nu frågade du inte mig men jag passar på att svara!
Det handlar om mer än bara händerna. På en tempocykel (eller triathlon då som slipper UCI-regler) sitter man oftare längre fram/mer över vevpartiet än på en racer. Genom att göra det kan man rotera hela kroppen och få en bättre position som öppnar upp i höften. Sitter man som en räka kommer du strypa blodet till benen.

Har du tillgång till öppna landsvägar och kommer träna själv tycker jag du ska köpa en tempohoj.
Kommer du cykla i grupp och trixa dig fram mot bebyggelse, jag då är kanske en linjehoj lämpligare.
Tack! Jag tror primärt det är "Tempohoj" typ av cykling som kommer vara fokus. Öppna landsvägar, kust och inte lika mycket tränga sig igenom stad. Men fortfarande lite fundersam om man istället skall köpa en schysst landsvägs med tempo-pinnar istället för att ha möjlighet till "Bredare" typ av cykling. Då jag inte kommer ha mer än 1st hoj. Mycket att fundera kring men all feedback uppskattas verkligen!

Tempocykel Vs Racer?
Det kanske framgått av de andra svaren, men en tempohoj eller racer med tempopinnar är nog inte så välkommen i gruppcykling. Kanske skiljer mellan olika sällskap dock.

@earnstrom's svar låter bra.

Tempocykel Vs Racer?
Jag har av olika anledningar växlat fram och tillbaka över karriären, inne på min tredje tempohoj, men har tänkt att racer med pinnar duger däremellan (och ångrat mig).

Problemet med racer med pinnar är att det är lätt att hamna för långt bak med rumpan, och för lågt och långt fram med armbågarna. Nu körs gravel ofta med tempopinnar, och även om inte positionen är perfekt så är den nog bättre än linjehojens. Men det är en kompromiss.

För att testa en första HIM spelar det ingen roll, men en IM är lång. Att sitta kasst på en IM skulle jag verkligen undvika, så där tycker jag nog valet är mellan linjehoj eller riktig tempohoj. Att spara 10-15min med pinnar och paja kroppen kommer kosta dig på löpet.

Men du har inte ens en egen cykel nu, då tycker jag absolut du ska börja med en linjehoj, som du ev byter närmare tävlingssäsongen.

Tillbaka
Topp