Tempohjälm till vardags?

Supertramp_

Ny medlem
Tempohjälm till vardags?
Bortsett från att en del kanske tycker att det ser fånigt ut så tycker jag (utan att ha provat) att en tempohjälm ser ut att funka på vintern. Inte så mycket ventilation, och bra skydd för öronen!
Typ en sån här:
be92058.jpg

Är det någon som cyklat med tempohjälm, och kan utala sig om huruvda dom lämpar sig till vardagscyklaing, typ jobbpendling? Måste man sitta väldigt framåtlutad för att hjälmen ska sitta bra?

Tempohjälm till vardags?
På A svarar jag: jag har råd
På B svarar jag: Dom är väl ECE-märkta (eller vad det nu heter) som alla andra hjälmar

Men hur är dom att cykla med?

Tempohjälm till vardags?
Det föreligger ökad risk för imma på glasögonen om du kör med tempohjälm.
Det jag funderar på är ifall den där märkningen verkligen innebär att de skyddar lika bra som en vanlig hjälm. Verkar osannolikt givet hur en tempohjälm känns på huvudet.

Men allt detta spelar ändå ingen roll, för en tempohjälm har man när man kör tempolopp. På en tempocykel. Inte annars. Punkt.

Tempohjälm till vardags?
Ska du ha tempodräkt också? För guds skull hoppas du inte menar allvar med idéen, vi cyklister är i mångt och mycket ändå ett konstigt släkte i "normala" människors ögon..huaaa hur blir det då om du far omkring i tempohjälm på stan...skona oss ....

Tempohjälm till vardags?
Om det är för värmens skull så borde väl en skatepotta utan allt för många ventilationshål vara betydligt smidigare?
Öronen kan du skydda med tex en buff. Ett annat alternativ är skidhjälm, många täcker öronen.

Tempohjälm till vardags?
Nej, snälla gör det inte... men om du gör det lova att inte skylla på oss om folk stirrar. Och lova också att posta bilder i tråden om du gör det.

Har du problem med värmen, tejpa hålen inifrån och använda hjämlmössa.

Tempohjälm till vardags?
Tänk den dag då man inte tycker det är pinsamt med en udda hjälm. Då hoppas jag vi fått se en vidareutveckling av hjälmen ovan så den långa spetsen bakåt kompletterats med likadana spetsar framåt och åt sidorna. Eventuelt uppåt också då man aldrig riktigt vet hur man faller då man faller. Om man faller. Se där en trafiksäker skapelse!

Tempohjälm till vardags?
Ser helt OK ut. Om du tröttnar på den så kanske min gamla farmor är intresserad. Kan vara bra med en lätt hjälm att ha på sig så hon inte slår sig när hon krockar med trottoarkanterna under sina promenader med rullatorn.

Tempohjälm till vardags?
Den är nog perfekt till jobbpendling, så länge du inte behöver vrida huvudet åt vänster eller höger för att ha koll på trafiken runtomkring.
( Alltså borde den vara helt värdelös för just pendling )
Tejp på insidan av befintlig hjälm och en hjälmmössa, har funkat för min jobbpendling året runt.

Tempohjälm till vardags?
Som att det här skulle vara snyggare än en vackert aerodynamisk aerohjälm...
35xp.jpg

Den här modellen tillhör kanske inte den snyggaste av tempohjälmar, men jag tycker ändå att den visar att tempuhjälmar=brudmagneter!
LimarTempo.JPG ht=300

Den här tycker jag var snygg annars!
METtempo.JPG ht=224

Att inte kunna vrida på huvudet var ju annars ett argument mot att ha en tempostrut som pendlarhjälm. Är det verkligen så illa?

Tempohjälm till vardags?
euskadi skrev:
-------------------------------------------------------
> glidandes med tempohjälm + kostym = oslagbart!!!!!

Just det! Äntligen någon som förstått vad det handlar om!

Tempohjälm till vardags?
Överhuvudtaget måste pendlarhoj och tempohjälm vara en kombination med potential.

Efterlyser ett väl utfört test vilket även innehåller känslomässiga aspekter som krydda på faktabaserade grafer.

Tempohjälm till vardags?
Joakim Quensel skrev:
> Som att det här skulle vara snyggare än en
> vackert aerodynamisk aerohjälm...

Ja. Mycket. Natur är vackert. - eller menar du den där photoshopade jordgloben?

> Att inte kunna vrida på huvudet var ju annars ett
> argument mot att ha en tempostrut som
> pendlarhjälm. Är det verkligen så illa?

Ja. Så illa är det. Man kan iofs visst vrida på huvudet men riskerar givetvis att spetsa än det ena och än det andra med den där struten.

Tempohjälm till vardags?
Johan S skrev:
> Ett alternativ till tempohjälm är att ta sin
> gamla hjälm och tejpa igen lufthålen fram med
> silvertejp. Billigare och snyggare:-)

Jag kan nästan lova att min 5-åriga son, som jag drar i cykelvagn på morgonen, tycker att tempostruten är coolare!

Tempohjälm till vardags?
SuperApe skrev:
> Gå upp 2 minuter tidigare på morgonen vetja. :-)

För att tjäna två minuter till jobbet på ren aerodynamik bör du nog förutom tempohjälm lägga kroppen i en formpress för optimal ääro.

Tempohjälm till vardags?
Joakim Quensel skrev:
> Johan S skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ett alternativ till tempohjälm är att ta sin
> > gamla hjälm och tejpa igen lufthålen fram med
> > silvertejp. Billigare och snyggare:-)
>
> Jag kan nästan lova att min 5-åriga son, som jag
> drar i cykelvagn på morgonen, tycker att
> tempostruten är coolare!

Absolut. Tempohjälmar är futuristiska hastighetsbejakande skapelser. Egenskaper som gör dem till verkligt häftiga attribut. De snyggaste är i mitt tycke Giro, Bell och Met.
De ska ligga slimmade mot ryggen på en kondomförpackad tempohäst. Då kommer de till sin rätt.
Den där limarhjälmen är ful - till och med på en tempoåkare.

Men hur fäftiga de än är så är det något i estetiken som plötsligt å det grövsta falerar när de kombineras med icke-tempomässiga-15km/h-prylar.

Fast jag vill ju egentligen också ha en...

Tempohjälm till vardags?
Även om jag själv kanske var lite tveksam från början så ska jag nu, bara för att alla är så negativa, pendla varje dag Huddinge - Stockholm City i den coolaste tempostruten jag kan hitta och den nya happymtb-tröjen och skämma ut hela svenska cykelsläktet!

Den blåa MET ligger bäst till hittills fast jag är öppen för förslag!

Tempohjälm till vardags?
På vintern så ökar luftens densitet pga kylan, då blir det viktigare att vara mer aero. Så jag stöder aerokonceptet helt och fullt.

Prova att kolla efter en skridskodräkt med matchande hjälm. Det lär vara både aero och snuggt.

Tempohjälm till vardags?
Var exakt och på vilken tid pendelcyklar du i Huddinge trakten? Längs Huddingevägen någonting? Detta vill jag inte missar! Kommer lägga om mina pendelrutiner om så behövs.

Tempohjälm till vardags?
Bra skäl. Jag vill inte missa detta. När passerar du årstafältet? Jag lär bli avhängd direkt förstås men vill ändå inte missa denna form av sub9 träning.

Joakim Quensel skrev:
> Även om jag själv kanske var lite tveksam från
> början så ska jag nu, bara för att alla är så
> negativa, pendla varje dag Huddinge - Stockholm
> City i den coolaste tempostruten jag kan hitta och
> den nya happymtb-tröjen och skämma ut hela
> svenska cykelsläktet!
>
> Den blåa MET ligger bäst till hittills fast jag
> är öppen för förslag!

Tempohjälm till vardags?
Joakim Quensel skrev:
> den coolaste tempostruten jag kan hitta

Antar att du kör på erik h:s förslag då? Det är det överlägset coolaste i den här tråden hittills.

Tempohjälm till vardags?
Snälla nån...
Köp en skidhjälm om du är rädd att frysa, skyddar garanterat bättre, är snyggare och lättare att få tag på. För att inte tala om att den är skönare.

Tempohjälm till vardags?
En Smith & Wesson hardhat kanske vore modellen? Klart mycket manligare, och står den pall mot en 22oz:are i kolan så ska man väl kunna cykla omkull med den åxå.

3013274.jpg ht=260

Tempohjälm till vardags?
Ja verkligen - middagen är ju inte ens påbörjad. Så kan man ju inte ha det. Eller nåt...

Förstår faktiskt inte riktigt vad det är med cykel och (dålig) reklam, varför det måste vara sex med för att det ska sälja. Men det är väl som ketchup och majonnäs på pommes - alla vet att det funkar ;-)

Tempohjälm till vardags?
Jag tycker det funkar mkt bra med vanlig hjälm med en halvt påsatt merinoullsbalaclava under. Man kan fästa den helt perfekt så att öron och även nacke skyddas frånillasinad snålblåst! Känns ju tämligen overkill att glida runt i tempohjälm men gillar man det så visst varför inte?

Tempohjälm till vardags?
AddeN skrev:
> Hur gick det nu då? Har Joakim kört med
> tempostrut i fem år?

Nej, Joakim har inte kört med tempostrut, inte vad jag sett. Men jag tror han vill.

Tempohjälm till vardags?
(bytte nick för några år sedan)
Jorå, jag pendlar med tempohjälm. Inte varje dag, men på vintern eller när jag pendlar med min SS tempohoj (som jag dock inte använt i år pga knäproblem). Jag brukar få många beundrande blickar!

Carl A skrev:
> Hmmm vem var det som uppträdde i rätten iförd
> tempostrut...
>
> Bild!

Det var också jag.

file=137421.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp