Tenerife vs Gran Canaria för cykling?

Fredrik80

Aktiv medlem
Har varit på Gran Canaria och tycker det är riktigt bra men hur är Tenerife i jämförelse?

Någon som har varit på båda och kan ge lite feedback?

Idealt vill jag kunna blanda landsväg med mtb olika dagar.

Vet att free motion på Gran Canaria är bra, finns det liknande på Tenerife?

Tack för länkarna men nu var ju frågan just specifikt om någon varit på båda öarna och tyckte någon var bättre i något avseende.

Jag har ej cyklat på Teneriffa men varit där. Skulle jag blanda cykling så säger jag Fuerteventura eller Lanza.

Fredrik80 skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för länkarna men nu var ju frågan just
> specifikt om någon varit på båda öarna och
> tyckte någon var bättre i något avseende.

Tanken var att du skulle kunna få en uppfattning om Teneriffa som cykelö.

Jag har kört lvg på båda öarna samt varit runt en hel del på Teneriffa billedes och fotledes. Trafikmässigt är Teneriffas sydsida stökigare än GC:s. Finns dock en del fina vägar som är klart cyklingsvärda där också. Nordsidan på GC har jag dålig koll på. Las Cañadas på Teneriffa (området runt Teide på runt 2000+ möh) är spektakulärt och GC har inte riktigt något likartat. Vidare så tror jag inte riktigt att GC kan bjuda på den lummigheten som Anagahalvön på nordöstra T kan uppvisa.

Sen beror det på vad du vill ha ut av cyklingen och när du tänkt åka dit. Vill du vara säker på att kunna köra kort-kort och ska dit i februari är t.ex. nordsidorna och högre terräng inte dit du ska söka dig.

Har varit på båda öarna och föredrar GC för sitt lite bredare urval av fina lvg-rutter.

Just nu är jag däremot i Andalusien, det slår allt jag har testat hittills.

Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har ej cyklat på Teneriffa men varit där.
> Skulle jag blanda cykling så säger jag
> Fuerteventura eller Lanza.

Om man vill ha häftiga lvg-backar lär dock de alternativen vara sämre. Jag tror vi behöver lite mer info angående TS preferenser för att riktigt veta vartåt man ska peka.

Jag har kört på båda. Både landsväg och mtb. Det är inte så stor skillnad. Den riktiga toppen som Teide är på TF saknas ju på GC, men det spelar inte så stor roll. Höjdmeter saknas inte på någon av öarna. Jag tyckte det var lättare att hitta bra rundor på GC än på TF, men det beror ju mer på var man bor. Då kan inte välja fel i mitt tycke.

Bike point är freemotions motsvarighet på TF. Har hyrt av dem.

Har du kört nordsidorna också, PappaG och kan jämföra dom ur lvg-synpunkt? Jag har rätt gott hum om hur det ser ut på Teneriffa, men har bara varit uppe och sniffat på norra halvan av GC.

Har också hyrt av bikepoint.

Senast ändrad:
Jag har bara kört mtb och bil på Fuerteventura. I höst skall jag testa lvg på "vindarnas ö"...

Fuerte.jpg

Ok - tackar så mycket för feedback! :)

Låter som det får bli en repa till Teneriffa då också. Bikepoint verkar bra.

Andalusien låter ju också klart intressant, kanske för en annan gång. Vart i Andalusien bör man i så fall åka? Malaga? Marbella? Eller högre upp i bergen? Granada kanske?

Jag är också lite nyfiken på vad bakhjul har att säga om Andalusien - vilken del är hen i, vad är det som gör det så bra, ... Ville dock inte kapa tråden, men när nu TS själv kapat den så borde det väl vara lugnt.

Granada och upp i Sierra Nevada kan nog vara rätt kyligt (och snöigt) på vintern, så jag misstänker att om man ska iväg nu så är det kusten och inte alltför höga berg som gäller.

Det som jag tycker är en nackdel med Bikepoint är att de håller till på södra delen av ön medan det nog finns fler roliga vägar på norra delen. Å andra sidan är ju vädret bättre på södra sidan, i alla fall på vinterhalvåret.

Andalusientips var det ja.

Sitter precis och käkar lunch i en trevlig by/stad som heter Ronda. Sjukt fint!

Jag trampar runt på en "Winter training camp" med dessa:http://www.andaluciancyclingexperience.com/index.html

Bra rutter, seriösa guider, bra boende (cykelförvaring och fullt utrustad verkstad i markplanet).

Tempen just nu mellan 19-22 grader, perfekt för cykling.

Väldigt lite trafik på vägarna.

Bilagor

• FB_IMG_1425399461449.jpg
    FB_IMG_1425399461449.jpg
    61.5 KB · Besök: 85
  • FB_IMG_1425456914555.jpg
    FB_IMG_1425456914555.jpg
    88.3 KB · Besök: 77
Jepp, Ronda är fint. Har du hållit dig i de trakterna eller har du varit runt mera?

Vore kul om du kunde utveckla lite kring vad som gör att du tycker det är ett snäpp upp jämfört med GC. Trafik? Vägkvalitet? Topografi? Naturscenerier? Arrangören du åker med? ...

GC är ju också jättefint, men jag upplever inte så stor variation mellan antingen kustvägen eller berg.

Landskapet i Andalusien är mer böljande och varierat. Inga direkta monsterklättringar sett till procent och höjdmeter, men en sån här sågtandad rackare på dryga 90 km kan ju suga musten ur benen ändå :-)

Bilagor

• DSC_1807.JPG
    DSC_1807.JPG
    59.7 KB · Besök: 86
Mm, sådana där upp-och-ner-turer kan vara rätt slitiga. Blir många övergångar från utför till uppför, vilket är något jag tycker ofta känns helt gräsligt i benen. Är lättare när man kan hitta in i rytmen och bara ligga och bara mala på uppför.

Hur upplever du kvantiteten och finmaskigheten i vägnätet, d.v.s. möjligheten att köra olika rundor utan alltför mycket upprepning av vägar? Där tycker jag GC har en viss brist - om man ska köra en vecka blir det en del vägar som man kommer att köra flera gånger. Sydsidan på Teneriffa är i det avseendet inte ett dugg bättre. Snarare sämre om man tar trafiksituationen i beaktande.

Ursäkta muppigt dåliga bilder, men det är bara för att visa på att det finns en ganska bra variation här. Visst, första milen blir ofta en upprepning då man trots allt utgår från en och samma by, men sedan finns det gott om alternativ:

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    44.4 KB · Besök: 88
Tackar återigen för info och bilder :)

Ska lägga in i planeringen en trip till nånstans i Andalusien också, kanske till hösten när rusket kommer.

Det blir fin fint det här. :)

Verkar som någon riktigt kört ner i cykelsemesterträsket, vilket förvisso inte är det sämsta träsket att ha fastnat i! ;-)

Jag gillar bara att kombinera nya platser med att också kunna cykla ett par dagar :)

Man flyger nånstans man aldrig varit, sedan cyklar man 3-4 dagar och kör bil eller skoter 1-2 dagar. Sedan har man både fått motion och verkligen "absorberat" den platsen.

Jag är inte typen som kan sitta still på ett hotelrum eller ligga på stranden, jag kryper på väggarna efter en dag av det. Nya platser ska utforskas med cykel eller annat färdmedel! :)

Snorkling och dykning är också grymt, men aktivitet ska det va!

Håller fullkomligen med - om man åker till en plats/ett område så vill man ju se så mkt som möjligt av det.

Tillbaka
Topp