Teneriffa?

Teneriffa?
Här kommer det sista!

KAPTITEL TVÅ - JAKTEN PÅ STIG

Min plan var att på egen hand försöka hitta lite bra mtb-cykling med utgångspunkt från hotellet. Det gick sådär. 95 procent asfalt landade det väl på.

Här är ett par bilder från mina spaningar. Kamerans 10 sek självutlösare i aktion.
SANY3709.JPG ht=401

SANY3712.JPG ht=249

Det var i alla fall inga problem att hitta backträning, 100 meter till havet och bara berg åt andra hållet... Men såg man något stigliknande på håll så visade det sig vara asfalterade gångstråk som på bilden nedan. Överallt! Asfalt!
SANY3717.JPG ht=544

När det började närma sig sista chansen att hitta något tog jag sikte på något av en kulle som jag sett på håll och skymtat personer gåendes på... Beredd på fler asfaltsstigar tog jag sikte på den, Sendero montaña Chayofita
SANY3753.JPG ht=544

ÄNTLIGEN! Det visade sig faktisk vara en icke-asfalterad vandringstur på kullen! Weee!
SANY3744.JPG ht=544

Inte särskilt lång men väl kuperad och en riktig utmaning både uppför och nerför.
SANY3746.JPG ht=544

Slutligen fick min kära Focus lite grus i däcken!
SANY3748.JPG ht=544

/johan

Teneriffa?
Nej, tyvärr tog jag mig aldrig så långt österut (vi bodde vid Fañabe/Adeje). Jag tog oftast sikte på de lockande gröna bergen norrut och brände allt krut på väg uppåt... :) Eller så tröttnade jag på att försöka ta mig fram på de snirkliga gatorna och samtidigt undvika motorvägen.

Sista dagen, när cykeln redan var nedpackad, tog vi en tripp med gratisbuss till Jungle Park (som varmt rekommenderas!).
http://www.aguilasjunglepark.com/lasaguilas/index.php

På väg dit såg terrängen väster om vägen grymt trevlig ut att ge sig utför. Det var inte heller inhängnat som det på många ställen är. Kändes fritt fram då det även snirklade sig en grusväg där (se karta).

Parken i röd ring:
t01.jpg ht=558

Vid parkeringen (röd ring igen) såg det väldigt lämpligt ut att bara ge sig rakt västerut och sedan söderöver mot TF-28, i bästa fall ned till TF-1.
t02.jpg ht=635

Det ångrade jag att jag inte sett tidigare... I bästa fall skulle det kunna vara skaplig soft nedförslöpa på 5 km.

Teneriffa?
ginnfilt skrev:
-------------------------------------------------------
> Det ångrade jag att jag inte sett tidigare... I
> bästa fall skulle det kunna vara skaplig soft nedförslöpa på 5 km.

Ångra inte det, så långa utförslöpor är aldrig skoj. ;)

Teneriffa?
Halloy, tänkte bara få sprida lite mer information
Var på Teneriffa nu i slutet av Januari och försökte finna lite bra mountainbikecykling. Aktive- mtb verkar ha riktigt fina turer men håller bara till på norra sidan ön. När jag var där så regnade det en del i de norra delarna och de ville ha minnst 2 torra dagar på raken för att vilja köra. Var riktigt sugen på någon tur med dem.

I Los Christianos finns Diga-sport. De hyr ut hardtails (enklare scott och centurion, rätt sunkiga)och organiserar en del turer av enklare slag. Åker man med på något av deras egna arrangemang kan man få hyra heldämpat, exakt vilka cyklar de har vet jag inte. Jag tycker de hade ganska torftig information över huvud taget.

I El Medano hittade jag nåt som hette Bikepoint. De hyrde bla ut riktigt fina Marincyklar. Mount Vinson o Trail Attack. (heldämpat)
De annonserade ochså för guidade turer med en fristående arrangör- tenerifebike.net
Jag ringde upp dem och fick kontakt med Toni. (+34 609385415)Han körde lite olika turer xc eller mer downhillorienterade, beroende på vad kunderna ville men verkade mest hålla till på södra sidan ön.
Jag beslutade i alla fall att hänga med honom på en tur som kallades för Vilaflor. 55€ för cykel, hjälm, handskar o guide. Turerna går med heldämpade specializedcyklar. Tonis fru skjutsade upp mig, en hollandare och Toni till byn Vilaflor, 1500m öh där vi började att trampa uppåt. Efter en timme med lite varierad cykling upp och ner så blev det sen utförskörning från ca 2000möh på stigar och offroadvägar ner till El Medano på 0 möh. Totalt var turen ca 55 km lång med en sammanlagd höjdskillnad på ca 2300m. Fint, kan rekomenderas.

Teneriffa?
Jag ska till Las Americas i april och hade tänkt att hyra en landsvägscykel några dagar. DIGA-sport som Stojje tipsade om verkar vara prisvärda och ligger ganska nära hotellet så har nog tänkt hyra från dom. Bör man boka i förväg eller räcker det att gå dit när man har kommit dit?

Är det någon som har tips på fina rundor? Ska cykla tillsammans med lillebror och vi är nybörjare bägge två så det behövs inga monsterrundor direkt. :)

Tillbaka
Topp