Halloy, tänkte bara få sprida lite mer information
Var på Teneriffa nu i slutet av Januari och försökte finna lite bra mountainbikecykling. Aktive- mtb verkar ha riktigt fina turer men håller bara till på norra sidan ön. När jag var där så regnade det en del i de norra delarna och de ville ha minnst 2 torra dagar på raken för att vilja köra. Var riktigt sugen på någon tur med dem.
I Los Christianos finns Diga-sport. De hyr ut hardtails (enklare scott och centurion, rätt sunkiga)och organiserar en del turer av enklare slag. Åker man med på något av deras egna arrangemang kan man få hyra heldämpat, exakt vilka cyklar de har vet jag inte. Jag tycker de hade ganska torftig information över huvud taget.
I El Medano hittade jag nåt som hette Bikepoint. De hyrde bla ut riktigt fina Marincyklar. Mount Vinson o Trail Attack. (heldämpat)
De annonserade ochså för guidade turer med en fristående arrangör- tenerifebike.net
Jag ringde upp dem och fick kontakt med Toni. (+34 609385415)Han körde lite olika turer xc eller mer downhillorienterade, beroende på vad kunderna ville men verkade mest hålla till på södra sidan ön.
Jag beslutade i alla fall att hänga med honom på en tur som kallades för Vilaflor. 55€ för cykel, hjälm, handskar o guide. Turerna går med heldämpade specializedcyklar. Tonis fru skjutsade upp mig, en hollandare och Toni till byn Vilaflor, 1500m öh där vi började att trampa uppåt. Efter en timme med lite varierad cykling upp och ner så blev det sen utförskörning från ca 2000möh på stigar och offroadvägar ner till El Medano på 0 möh. Totalt var turen ca 55 km lång med en sammanlagd höjdskillnad på ca 2300m. Fint, kan rekomenderas.