Tennisarmbåge

pamo

Aktiv medlem
Tennisarmbåge
Har haft tennisarmbåge i ett par år nu som jag är rätt så säker på beror på XC cykling. Det stör inte cyklingen men vill jag bli av med det.

Jag har varit hos läkare ett par gånger och fått kortison, diklofenak och stretchråd. Första gången funkade det bra, andra gången nästan inte alls.

Nu är planen att lägga ned cyklingen i oktober, hoppa över pannlampe- och dubbsäsongen :-(, köra ben och bål på gym och försöka bli av med detta.

Är det någon som haft detta problem? Vad funkar? Hur har ni blivit av med det?

De tips jag snappat upp i detta forum är:
- Ibuprofen i 2 veckor
- Voltaren Gel

Vad ska jag satsa på i första hand?

Tennisarmbåge
Byt styre till ett med lite andra vinklar.

Jag får ont i armbågarna (ont och ont, det blir skitömt) av ett av mina styren, nu använder jag inte det längre och har inte heller ont längre.

Tennisarmbåge
Jag har testat att höja styret men det är klart jag skulle kunna kör rakt styre istf. riser..

Stämmer rätt bra: inte ont men skitömt.

Tennisarmbåge
det bästa är att låta skiten läka ut av sig självt har haft dubbelsidig tennis armbåge och golf armbåge man skall se till att man håller armarna varma för i rregel så får man tennis armbåge när man blir varm och sen blir av kyld.

Tennisarmbåge
Om det nu är tennisarmbåge du har och det har gått så lång tid så ska du testa excentrisk träning.
Obs! du bör inte ha värk vid vila när du ska inleda detta, då har du en inflammation.

Övningen utförs genom att lyfta en hantel åt handryggens håll. Låt underarmen vila på en bänk eller bord. Du ska använda en tung hantel, och det ska göra ont när du tränar. Du hjälper till med friska armen att lyfta upp hanteln och bromsar med sjuka armen på vägen ner (excentrisk fas). Upprepa 3x10, utför varje dag och öka vikten så fort du kan utföra övningen utan smärta.

Du kan leva som vanligt och behöver inte avstå några andra aktiviteter.

Får du vilovärk på nätter och har ont på morgonen fungerar inte detta som det ska.

När du testar detta bör du avstå stretching samt antiinflammatoriska och smärtstillande preparat.

Du kan vara helt bra på 8-10 veckor men bör se förbättring efter 1-2 veckor.

Återkom gärna, Lycka till!

Tennisarmbåge
Magnus, jag har ingen värk vid vila så detta med excentrisk träning låter bra. Vad tror du är en bra vikt på hantel att börja med, jag väger ca 85?

Tennisarmbåge
Pamo:
Det är svårt att säga. Är du stark i underarmarna så kanske 9-10 kg är lagom i början. Själv använder jag kanske 8kg när jag styrketränar underarmarna, men jag är nog rätt klen i det momentet.
Men testa dig fram, börja ganska lågt och kom ihåg att det ska göra ont i området vid armbågen.

Vill du veta mer om exc träning så borde det finnas en del på nätet. Det är en vanlig behandling vid långvariga problem med senor (Zlatans knä, knäskåls-senan).

Tennisarmbåge
Jag har tagit sprutor och blivit opererad utan någon förbättring.
Tack och lov så funkar cykling bra och får mest besvär av datorbruk och att flytta runt barn.

Tennisarmbåge
PeaceDog: Tack för de uppmuntrande orden. Nu vill jag nog ännu mera testa att träna bort det :-). Magnus: Jag skaffar hantlar kör igång under veckan så får vi se om ett några veckor. Tack för hjälpen så långt.

Tennisarmbåge
Tennisarmbåge är väl en inflammation i muskelfästet och går det i så fall att träna bort?
När jag cyklar så brukar jag hålla hand och underarm så nära90 grader som möjligt.
Det hjälper väl bara mot nerver som ligger lite tight annars.
Har haft problem med lite av varje i 12-13 år eller så. Tennisarmbåge fick jag för 2 år sen i och med nya arbetsuppgifter.

Tennisarmbåge
Tennisarmbåge är en kronisk inflammation i muskelfästet. Den går med stort tålamod att behandla och vila bort.
Amatörtennisspelare tycker inte det verkar så dramatiskt, "det går väl över". Men vad dom bedrar sig.
Inflammation i muskelfästen kommer sig av att muskelfästet behöver avsevärd mycket längre tid på sig att vänja sig vid ökad belastning jämfört med själva muskeln.

Tennisarmbåge
Varför försöka definiera ett svenskt uttryck som används slarvigt och omfattar fler än en diagnos?
Läser man Pasos inlägg så har han ingen inflammation, hade så varit fallet hade rehabiliteringen sett annorlunda ut.

Det som oftast menas med tennisarmbåge är att man har besvär vid den laterala epicondylen (knölen på utsidan av armbågen), där har hanldedens extensor-muskulatur sitt ursprung. En överansträngning leder till en inflammation som vanligtvis hävs inom ett par veckor genom vila, antiinflammatoriskt, rörelseträning etc.

När besvären är långvariga, som hos Pamo, så pratar man om kronisk epicondylit eller tendinos. Vilket innebär att det uppstått förändringar i senan under läkningsprocessen (inflammationen), det växer in blodkärl och nerver (neovascularisering) i senan. Dessa ger upphov till långvariga smärtor. Den bästa behandlingen för detta har visat sig vara excentrisk träning. Man tror att det sker en strypning av nerverna och kärlen, samt att det ger ett stimuli till att stärka upp senan (vilket är känt sedan länge att det är främst den excentriska fasen i träningen som ger stimuli för tillväxt).

/Magnus

Senast redigerad av en moderator:
Tennisarmbåge
Min naprapat använde en slags tryckluftshammare på min armbåge. Fungerade väldigt bra. Riktig djupmassage och det räckte med tre behandlingar trots att jag haft problem ett år.

Tillbaka
Topp