Teoretiskt MTB Project (Pedaler)

Erikl!0618203

Aktiv medlem
Alla mtb cyklister har upplevt detta någon gång att man köper ett par fina pedaler i metall tex blå cykllar 6-12 månader och färgen nötts bort av Pedals strikes skav, krascher och nötning av dina skor. Och kvar blir det ett par med pedaler som är silverfläckiga/repiga

Hur/skulle det gå att ta bort färgen och ta fram den rå silvriga metallen under blir det då sämre eller bättre

Kom gärna med åstikter

Vettiga cyklister som vill ha blå pedaler för hard-core köper sådana gjorda i nylon eller nån komposit. Mer konservativa kör med aluminium-pedaler i aluminiumfärg.

Hur/skulle det gå att ta bort färgen och ta fram den rå silvriga metallen under

Häll lite propplösare i hink med varmt vatten, doppa avfettade pedalkropparna i, håll dem kvar i cirka tio minuter, då kommer anodiseringen helt av. Torka av, skruva pedalerna ihop och vips har man silvriga pedaler.

Det är det som jag gör när jag vill ha någon cykeldel att bli av med anodisering. Vanliga varningar om faran att handskas med det frätande medlet gäller.

Häll lite propplösare i hink med varmt vatten, doppa avfettade pedalkropparna i, håll dem kvar i cirka tio minuter, då kommer anodiseringen helt av. Torka av, skruva pedalerna ihop och vips har man silvriga pedaler.

Det är det som jag gör när jag vill ha någon cykeldel att bli av med anodisering. Vanliga varningar om faran att handskas med det frätande medlet gäller.
Var kan man hitta "propplösare"

Kan du ge länk?

Var kan man hitta "propplösare"

Kan du ge länk?
Det är kaustiksoda eller natriumhydroxid som ämnet verkligen heter.
Men se upp för dumma lagar som begränsar privatpersoners möjlighet att lösa upp sitt kött och skinn!

Från och med den 1 januari 2025 krävs tillstånd för att du som privatperson ska få köpa och använda frätande propplösare. Detta för att minska antalet olyckor orsakade av frätande produkter.

Se till att ta bort all stål också, så inga pins eller pedalaxlar kvar i doppet.

Eller, det kanske bara är vid anodiseringen det är ett problem?

Stål påverkas inte.
Ugnsrengöring som innehåller natriumhydroxid biter bra på anodiserad aluminium. Osäker dock på om det fortfarande får säljas.

Har avanodiserat aluminum med kaustik soda (kristaller) och vatten. Varmt vatten behövs inte, verkar inte göra någon skillnad för mig.
Tänk på att inte andas in ”röken” som avges, var inte nära med ansiktet. Gör det såklart utomhus.

Finns många videos på YouTube om du söker på ”de anodize aluminum”.

Ugnsrengöring är också en klassiker, antar att det verksamma ämnet är det samma som i propplösare.

Lägg delen i en tålig behållare, Spraya på ugnsrengöring, låt verka lagom länge, skölj av med varmt vatten. Upprepa vid behov.

Tillbaka
Topp