terraduro vs m200 vs kestrel

xiongxiong

Medlem
Jag funderar på att köpa ett par clipless-skor för stigcykling. Har spesh plastpuppor och freerider nu, men skulle vilja ha något emellan som man kan gå i, bra fäste och halvstyva och klicka in i. Jag har använt freerider hela sommaren och hösten, men i helgen provade jag mina spesh plastpuppor igen och tyckte att jag klättrade bättre och generellt kändes trampandet skönare. Dock har de inbyggda vindtunnlar så mina tår va blåa efter att cyklat hem (inget prob. i skogen) och de gjorde att gå upp för branta partier blev svårt pga styvhet och grepp på marken. Så nu har jag tittat ut dessa modeller: Giro terraduro, Shimano m200 och 5-10 Kestrel. Vilken ska jag välja? Har Kestrel fortfarande delaminerningsproblemet med sulan? Kan man använda dem året runt (ner till -3 °C) om man varierar strumpa/socka (som jag gör med mina freerider)? Kommer nog använda shimano-spd eller look s-track som pedaler.

Mina M200 börjar bli för kalla runt 5grader om jag har semi-tjockstrumpor och överdrag. Men jag fryser lätt om fötterna också.

Mina M200 har funkat för mig ner till -3 i tre timmar med helt vanliga strumpor och utan något överdrag. Visst, tårna var inte varma, men inte heller så att jag led under turen.

Beror säkerligen på hur lättfrusen man är också, så YMMV.

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter. Jag beställde nyss ett par Giro Terraduro för de verkar inte lika styva än m200 (kanske bättre att gå med, jämnare sula) och har mindre ventileringshål samt snyggare ;) Beställde strl. 43 och ska se om man kan få i fötterna bekvämt med tjocka ullfroté sockor och sula. Eftersom jag köpte från rose kan jag ju byta strl gratis om de inte passar.

Tillbaka
Topp