Terrängcykling ska tillåtas i Lida

• Trådstartare Trådstartare HC
  • Start datum Start datum

HC

Medlem
Saxat från dagens Mitt i Botkyrka Salem
"Botkyrka kommun och Stockholms stad har inlett en diskussion om mountainbikecyklande i Lida friluftsområde. Idag är det många som vill cykla terrängcykel i området och samtidigt har fotgängare reagerat över cyklisterna. - Det finns ett stort intresse och vi vill göra det möjligt att cykla mountainbike utan problem i Lida-området, säger kommunstyrelsens ordförande Katarina Berggren (s). Stockholms stad äger idag stora delar av marken i Lida och tillsammans med Stockholm skall kommunen bestämma hur och var man ska märka ut områden för moutainbikeåkning"

Kanske finns det någon däruppe som gillar oss eller så är det bara valår....

Det låter som att de kanske vill inrätta särskilda "mountainbikespår" vilket är tråkigt.

Många av oss har mountainbike som ett slags friluftsliv, det är inte mycket till friluftsliv att åka runt runt på samma spår om och om igen. Och jag är säker på att även de som tränar ser det som en stor begränsning.

Kanske dags för de som cyklar och bor i närheten att bilda ett lokalt HNS och lobba i frågan?

Det är hur som helst viktigt att en av våra seriösa och kunniga organisationer - såsom HNS - kommer i kontakt med kommunen och kanske sammankallar till ett möte med dem för att vara med och påverka utformningen av tillståndet. Det kan bli jättebra för alla parter, tror jag.

Dagens regler:

"Allmänna lokala ordningsföreskrifter för Botkyrka kommun
(Stockholms läns författningssamling 01FS 1996:142)

18 §
Ridning och cykling får inte ske på av kommunen anlagda och utmärkta
motionsspår samt på Sörmlandsleden."

Så vitt jag vet finns det inget naturreservat i området. Vet någon annan?

Senast redigerad av en moderator:
Ursäkta en yngling.....

Om man vill ut i Lida området och testa terrängen innan Lida Loop då, går inte det ?
Eller måste det vara en organiserad utflykt i direkt anslutning till tävlingen ?

//Axel

HNS pysslar, som namnet antyder, med stigarna i Hellasområdet, och har nog fullt upp där tyvärr.

Piprökarn: så länge du inte cyklar på kommunens motionsspår eller Sörmlandsleden är det fritt fram, förutsatt att du inte orsakar markskador enligt lagen om förbjuden väg (allemansrätten).

(Det är väl säkrast att jag friskriver mig för allt ansvar. Om det finns ett naturreservat i området kan andra regler gälla, men jag har inte hittat något.)

Va förbjudet, jag cyklade i skogarna runt lida hela förra sommaren. Både i skog och på grusvägarna. Kanon tycker jag. Provade även att köra 2 av LidaLooparna några gånger. Släpp lida fri för mtb !

cerberos skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har tröttnat på allt prat nu, låt dom förbjuda
> all MTB, jag skiter i vilket det är bara att cykla
> utav helvete!

Det funkar, så länge vi inte vill ha stöd för ungdomssatsningar, organiserade tävlingar (typ Nationaldagsspelen i Hellas) eller andra arrangemang. Dessutom driver ett förbud fler konflikter och ett stöd för de som är uttalat negativa till cykling i skogen. Jag tror det vore väldigt bra om det startades en motsvarighet till HNS eller NICK i Lida. Då får kommunerna någon att tala med.

men...även om jag inte tror det blir bra, förstår jag vad du menar...:-)
/Oscar

Om jag förstår rätt är det så att cykelåkning på befintliga stigar i terrängen är tillåten i hela Sverige så länge det är inte frågan om Naturreservat eller anläggd motionsspår eller annat specifikt begränsad område där gällande kommunen har tagit beslut om cykelförbud.

Om detta är sant och inget sådant naturreservat finns i området och ingen annan kommunal beslut har tagits tidigare som förbjudar cykling i området så är rubriken vilseledande. Om jag har rätt så borde rubriken vara "Terrängcykling förblir tillåtet i Lida" eller någonting i stil med detta.

Jag misstänker att det blir snarare fråga om inskränkning av terrängcyklingsmöjligheter istället för utökning.

Fjärdebrunn skrev:
> cerberos skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har tröttnat på allt prat nu, låt dom
> förbjuda
> > all MTB, jag skiter i vilket det är bara att
> cykla
> > utav helvete!
>
> Det funkar, så länge vi inte vill ha stöd för
> ungdomssatsningar, organiserade tävlingar (typ
> Nationaldagsspelen i Hellas) eller andra
> arrangemang. Dessutom driver ett förbud fler
> konflikter och ett stöd för de som är uttalat
> negativa till cykling i skogen. Jag tror det vore
> väldigt bra om det startades en motsvarighet till
> HNS eller NICK i Lida. Då får kommunerna någon att
> tala med.
>
> men...även om jag inte tror det blir bra, förstår
> jag vad du menar...:-)
> /Oscar

Ja, som du kanske förstår var det inte så seriöst men man blir så frustrerad bara grrrrrrrrr....

De satans motorcross typerna kör ju sönder hela Roslagsleden men det sägs det inget om....

cerberos skrev:
> Fjärdebrunn skrev:
> -----
> > cerberos skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag har tröttnat på allt prat nu, låt dom
> > förbjuda
> > > all MTB, jag skiter i vilket det är bara att
> > cykla
> > > utav helvete!
> >
> > Det funkar, så länge vi inte vill ha stöd för
> > ungdomssatsningar, organiserade tävlingar (typ
> > Nationaldagsspelen i Hellas) eller andra
> > arrangemang. Dessutom driver ett förbud fler
> > konflikter och ett stöd för de som är uttalat
> > negativa till cykling i skogen. Jag tror det
> vore
> > väldigt bra om det startades en motsvarighet
> till
> > HNS eller NICK i Lida. Då får kommunerna någon
> att
> > tala med.
> >
> > men...även om jag inte tror det blir bra,
> förstår
> > jag vad du menar...:-)
> > /Oscar
>
> Ja, som du kanske förstår var det inte så seriöst
> men man blir så frustrerad bara grrrrrrrrr....

Det blir nog de flesta

>
> De satans motorcross typerna kör ju sönder hela
> Roslagsleden men det sägs det inget om....

Ser iaf jag som en rent polisiär fråga
/Oscar

Fjärdebrunn skrev:

>
> Det funkar, så länge vi inte vill ha stöd för
> ungdomssatsningar, organiserade tävlingar (typ
> Nationaldagsspelen i Hellas) eller andra
> arrangemang.
Bara en liten fråga där.. Är inte det där saker som har mer med SCF´s verksamhet att göra än accessfrågor?

> Jag tror det vore
> väldigt bra om det startades en motsvarighet till
> HNS eller NICK i Lida. Då får kommunerna någon att
> tala med.
Och strunta i. Det blev ju verkligen lyckat i Hellas.

Daner skrev:
> Om jag förstår rätt är det så att cykelåkning på
> befintliga stigar i terrängen är tillåten i hela
> Sverige så länge det är inte frågan om
> Naturreservat eller anläggd motionsspår eller
> annat specifikt begränsad område där gällande
> kommunen har tagit beslut om cykelförbud.

Nästan, cykling är tillåten överallt, även i naturreservat/nationalparker och motionsspår. På dessa platser är det dock inte ovanligt med förbud genom reservatsföreskrifter och kommunala ordningsföreskrifter. Förbudsivern är väldigt olika mellan kommuner eller län och är förmodligen beroende av vilka tjänstemän som jobbar med frågorna eller om det förekommit problem. Det sistnämda är nog mer vanligt i storstadsregionerna där fler folk rör sig i naturen och därmed större risk för konflikter pga intolerans.
Hursomhelst, alla förbud mot cykling och därmed inskränkningar av allemansrätten borde bekämpas. Allemansrätten brukar ligga varmt om hjärtat på svenskarna och där vill vi väl inte börja göra inskränkningar?

Markus F skrev:
> Fjärdebrunn skrev:
>
> >
> > Det funkar, så länge vi inte vill ha stöd för
> > ungdomssatsningar, organiserade tävlingar (typ
> > Nationaldagsspelen i Hellas) eller andra
> > arrangemang.
> Bara en liten fråga där.. Är inte det där saker
> som har mer med SCF´s verksamhet att göra än
> accessfrågor?

Visst, men inte alltid och det ena hänger ju ihop med det andra. Läs, jag tror inte kommunerna gör särskilt stor skillnad på organiserad/oorganiserad cykling när de väl har surnat till. Nationaldagsspelen är ju ett exempel där vi hjäls åt.>
>
> > Jag tror det vore
> > väldigt bra om det startades en motsvarighet
> till
> > HNS eller NICK i Lida. Då får kommunerna någon
> att
> > tala med.
> Och strunta i. Det blev ju verkligen lyckat i
> Hellas.

Det beslutet hade varit klubbat nu, men det är det inte. Så än är det nog inte dags att avskriva idén med HNS :-)

cerberos skrev:

Ett mycket talande exempel om att förbudsvägen är meningslös. Jag önskar att de som bereder beslut och som fattar dem tänkte lite mer pragmatiskt. Om man anser att det finns ett problem får man hitta en riktig lösning och inte låtsas som att det bara är att förbjuda bort problemet.

oxr, förbudet mot motocross/enduro är ju ett nationellt förbud eftersom det är terrängkörningslagen som gäller. Även om en kommun skulle vara positivt inställd till att det åktes motorcykel fritt i skogarna så skulle det inte vara tillåtet.

MTB-förbuden som vi ställs inför är ju istället lokala påfund.

Markus F skrev:
> oxr, förbudet mot motocross/enduro är ju ett
> nationellt förbud eftersom det är
> terrängkörningslagen som gäller. Även om en kommun
> skulle vara positivt inställd till att det åktes
> motorcykel fritt i skogarna så skulle det inte
> vara tillåtet.
>
> MTB-förbuden som vi ställs inför är ju istället
> lokala påfund.

Och du tror att den enskilda nyttjaren bryr sig om vem som förbjudit när han/hon står inför valet att bryta lagen?

Daner skrev:
> Om jag förstår rätt är det så att cykelåkning på
> befintliga stigar i terrängen är tillåten i hela
> Sverige så länge det är inte frågan om
> Naturreservat eller anläggd motionsspår eller
> annat specifikt begränsad område där gällande
> kommunen har tagit beslut om cykelförbud.

Bara ett litet tillägg, det är långt ifrån alla naturreservat som har förbud mot cykling. Det är upp till reservatet så att säga.
Om vi tar Angarnssjönst naturreservat som exemel så är det förbjudet att cykla i terrängen men inte på anlagd stig eller väg. Så rent laglit så går det bra att cykla roslagsleden förbi där (sen om det är lämpligt är ju en annan femma).

Stalle

cerberos skrev:

Ja det ser jävligt risit ut på många ställen i Täby, Vallentuna, Åkersberga. Jag mailade faktiskt fritidsförvaltningen i V-tuna för nåt år sen men de hade inte direkt nån lust att göra nåt.

Det börjar bli lite av en fristad för cross, fyrhjulingar och snöskotrar där ute. Egentligen borde man samla ihop lite bilder på slitaget nu när det kommer vara som värst under våren. Å sen knalla iväg till respektive kommunhus.

Stalle

Ja tyvärr körs det rätt så hårt på en del ytor även med dubbade däck??? Det lämnas åtminstone motorcykelbreda spår med repor till och med på berghällarna - inte så snyggt!!

Sedan har vi ju alla gropar efter bakhjulen som, varierar från någon dm till flera dm.

Bra idé KungStalle, jag skall försöka skärpa mig och göra något vettigt - Skall kolla hur det ser ut runt mitt hemområde och in mot Danderyd när vintern gett med sig lite till - och då skall det plåtas...

Skall bli intressant att se om det blir någon reaktion på kommunerna.... det jag är rädd för är att visar man sådant så ryker vi cyklister med och blir förbjudna vi också...

cerberos skrev:
> Bra idé KungStalle, jag skall försöka skärpa mig
> och göra något vettigt - Skall kolla hur det ser
> ut runt mitt hemområde och in mot Danderyd när
> vintern gett med sig lite till - och då skall det
> plåtas...

Du kan ju höra av dig om du vill ha sällskap.

> Skall bli intressant att se om det blir någon
> reaktion på kommunerna.... det jag är rädd för är
> att visar man sådant så ryker vi cyklister med och
> blir förbjudna vi också...

Risken finns. Dock skall väl sägas att enligt Täbys kommunala stadga så är cykling förbjuden i anlagda motionsspår och på markerad led (har för mig formuleringen är sådan, rätta mig om jag har fel). Hur det är i V-tuna och Åkers vet jag ej.

Fast samtidigt handlar det inte om ett förbud som skall läggas till, utan det är frågan om att kommunen tar sitt ansvar och ser till att lagen (terrängkörningslagen) inte överträds. Så det skall ju inte stiftas nya lagar, bara gammla som skall efterlevas.

Stalle

Kung Stalle skrev:
> Fast samtidigt handlar det inte om ett förbud som
> skall läggas till, utan det är frågan om att
> kommunen tar sitt ansvar och ser till att lagen
> (terrängkörningslagen) inte överträds. Så det
> skall ju inte stiftas nya lagar, bara gammla som
> skall efterlevas.

Fast det där är väl en polisiär fråga och inte en kommunal. Med tanke på polisens resurser så lär det väl inte hända så mycket misstänker jag.

iMats skrev:
> Fast det där är väl en polisiär fråga och inte en
> kommunal. Med tanke på polisens resurser så lär
> det väl inte hända så mycket misstänker jag.

Ja visst borde det var så.

Jag tänkte mer att kommunen verkligen skulle sätta upp skyltar om terrängkörningslagen, hängnade in olagliga crossbanor, sätter upp hinder där det behövs och i vissa fall så borde väl kommunen polisanmäla va?

Samt att V-tuna, Täby, Åkers kanske går ihop och skapar ytterligare en legal crossbana med tillhörande endurospår. Nåt åt det hållet.

Stalle

Antagligen är det upp till markägaren att ta tag i problemet.

Jodå, Stockholms stad äger mark även där.

Kung Stalle skrev:
>
> Du kan ju höra av dig om du vill ha sällskap.
>
Det kan jag väl :)

Men egentligen kanske det är bättre att koncentrera sig att lobba för cykel istället för att lobba emot olaglig crossåkning.... fast det är klart det kanske kan visa på någonslags ansvar hos oss cyklister??

mytomspunnen skrev:
> Markus F skrev:

> > MTB-förbuden som vi ställs inför är ju istället
> > lokala påfund.

> Och du tror att den enskilda nyttjaren bryr sig om
> vem som förbjudit när han/hon står inför valet att
> bryta lagen?

Nej nej, det var inte det jag avsåg. Det handlar om att terrängkörninglagen står över lokala förordningar. Motorcyklar är redan förbjudna i skogen, men cykelförbuden tillkommer på lägre nivå.

Det är bland annat därför som jag tror att det blir så råddigt att arbeta för cykelaccess, eftersom cykling i grunden är tillåten och varje förbud egentligen är ett undantag, som dessutom görs på väldigt dåliga grunder och som är annorlunda från kommun till kommun. Men ju mer det naggas i kanten så kan vi till slut stå inför de facto-förbud överallt.

(ja jag vet, jag låter som Per Löwdin. Jag skrev det här så att han slipper)

Jag brukar cykla sörmlandsleden från huddinge ner till vårsta / östertälje... kanonsled.. men alltför ofta delvis sönderkört av crossåkarna... ser ofta mtb cyklister i spåret... och det är definitivt inte vi som förstör marken... Inför Lida loop förra året så var det förövrigt fritt fram att köra på motionsspåren runt lida, det sattes upp varningslappar lite här och var vilket var bra... 18km slingan är perfekt inför långlopp.

Undrar när förbudet tillkom... för när jag tränade med Spårvägen för några år sen, så hade vi träningar i området, iofs mer åt Brantbrinkhållet... men då sas det inte något om förbud, kanske ok om man utgår därifrån?

Lida friluftsgård borde se en ekonomisk potential i mountainbike åkaren...

//Thomas

Kung Stalle skrev:
>
> Bara ett litet tillägg, det är långt ifrån alla
> naturreservat som har förbud mot cykling. Det är
> upp till reservatet så att säga.
> Om vi tar Angarnssjönst naturreservat som exemel
> så är det förbjudet att cykla i terrängen men inte
> på anlagd stig eller väg. Så rent laglit så går
> det bra att cykla roslagsleden förbi där (sen om
> det är lämpligt är ju en annan femma).
>
> Stalle

Med risk för att vara ybertråkig, definitionen på terräng är vad?

Definitionen på anlagd väg och stig är knepig. Anlagd väg är en sak, men att blanda ihop anlagd väg och stig i samma mening?

På mänga sträckor av sörmlandsleden så växer det igen, så cyklister är bara av godo :)

Jag har fullt förtroende för Tullinge SK och det arbete dom gör för att få cykling tillåten i större omfattning, speciellt på stockholms stads mark.

/Mattias

Mattias L skrev:
> Med risk för att vara ybertråkig, definitionen på
> terräng är vad?

Exakt, jag är lite inne på att Angarnsjön har gjort en liten formuleringsmiss där. Men det är ju svårt att veta? Jag tolkar "terräng" som obanad mark (skog, äng mm), vilket jag tror är en definition så många andra ställer upp på. Men... vem vet?

Stalle

Tillbaka
Topp