Test av IBIS crash replacement

Stervelo

Aktiv medlem
Ja, jag måste nu testa det, en trevlig runda i hellas slutade så här.

Vi får se vad de säger, men en baksving ska kosta cirpa gurka 200 dollars, så säg huvudtriangeln, kanske 500 dollars, blir väl 5k till sverige eller något i den stilen. Får se hur det går.

Kan säga att en aluminium ram hade inte haft en sportmössa att överleva heller.
Rejältbrant, det var gula ner mot badplatsen, och jag kör fast framhjulet vänster fot lossnar
jag får hela mitt moment ovanpå ramen rätt på en sten. Game over.

Senast redigerad av en moderator:
Men vet ni vad, svar redan, de fixar ny ram åt mig, 350 dollar kostar
det för framtriangeln. Svar på en halvtimme en söndag, helt otroligt.
Men det går via cyclecomponents, får se vad de ska ha i svenska pengar.
Jag åker nog på lite frakt och så men ändå, glad som en lärka.

Trasslet är bara att det måste ha ramen innan de skickar en replacement. Fair enough.

Scot själv jag kontaktade.

Kan bara säga, ingen slår ibis support. De är verkligen superschyssta. Ok, du betalar bra
för ramen, men supporten är helt galet bra.

En fråga, ingen i stockholm som har en lagom kartong liggande?
Får kanske jaga cykelkartong på någon affär i stockholm imorgon annars?

Att det måste gå genom Cyclecomponents, beror det på att du köpte cykeln där eller att det är den svenska återförsäljaren av Ibis?

Kul att utbytet av framtriangeln går så pass smidigt, som du säger är Ibis kundsupport utomordentligt bra.

Den är köpt av CC så därav ska det nog gå därigenom. Men, scot skrev att om de inte har något på väg till cc ändå så skickar de ramen direkt till mig. Sparar någa dagar det.

Superföretag att ha att göra med. Kan bara säga, underbar hoj också. Lite känslig för sagen bak, men kör den som den ska köras, ganska högt, bara säg 15 mm sag, så går den helt underbart.

Skönt som f_n att det ordnade sig så smidigt. Fatta om jag haft något annat märke, då hade
jag haft problem gissar jag, i tid i alla fall.

Stervelo skrev:
-------------------------------------------------------

> Kan bara säga, ingen slår ibis support. De är
> verkligen superschyssta. Ok, du betalar bra
> för ramen, men supporten är helt galet bra.
>

Fick hjälp av Hans himself vid nåt tillfälle. Kanon support! Och jag förtjänade inte ens den eftersom jag försökte köpa från en icke auktoriserad säljare :)

Jo, kolfiber går att laga, men det hade jag bara funderat på om det inte hade varit billigt att få en ny framtriangel. Här sitter skadan dessutom till så att jag kan dö om det brister.
Laga baksving hade varit en annan sak.

Men, nu ska jag duscha, har bara hunnit äta och skriva mail till scot och lösa det här.
Sen duschar jag hojjen, sen är det bara att börja mecka igen, ta av allt, för 6 gången.
Det här blir min 7 ram, eller snarare 5 hela ramar, och två framtrianglar inom 2 år, alla andra komponenter är samma, det är samma hoj, 7 ramar. Suuuukt.

Fan, fyller år snart och tänkte ha folk över, nu kommer det ligga cykelbitar över allt. :)

Alltså, materialet hade inte spelat någon roll här. Jo möjligen att en plain gauge, med tjocka rör, titanhoj hade hållit. Men då hade den vägt ännu mer än min fullgungare. En aluhoj av AM typ hade haft noll chans, bucklat som fan hade det blivit.

Så, glöm alla tankar om att kolfibern är svag. Förvånanansvärt liten skada för grov smäll rakt på ramen med mig ovanpå.

Framänden av ramen är starkare än de flesta andra tillverkares hojjar, alltså hur mycket "tryckande" last på en framgaffel den tål. De får grymt fina värden i förstörande tester.

Men min ska åka Åre i år hoppas jag.

Hade det hänt första dagen i Åre med vilken ram som helst så hade jag fått hyra en hoj, som vem som annan helst? Svårt? Nej.

Jag gillar att fota och fiska dessutom, så hade fått ägna mig åt det om allt varit uthyrt. :) Livet har många goda sidor, inte bara MTB. Cyklar väg också, kör mc med, fridyker också. Jag roas på många sätt.

En kaffe, sen dusch och MEK, jaaaaa.

Sorry om jag pladdrar på här, bara så lycklig över att något ganska trist på nolltid fick en lösning.

Ok, du bad om det, kan komma lite mekbilder då då. Redan plockat av kedjan, men det var inte mycket att plåta. :) Nu torkar den efter tvätten. Kedjan ligger i avfetting.

Stervelo skrev:
> Ja, hela replacement kostnaden för ramen är
> 350+200, alltså 550 dollar för allt. Galet
> billigt.

hehe, det får en ju att fundera på deras marginaler. för de lär ju inte gå förlust på det där :D troligare är ju att det är självkostnadspris typ :D

Stervelo skrev:
> Men, nu ska jag duscha, har bara hunnit äta och
> skriva mail till scot och lösa det här.
> Sen duschar jag hojjen, sen är det bara att
> börja mecka igen, ta av allt, för 6 gången.
> Det här blir min 7 ram, eller snarare 5 hela
> ramar, och två framtrianglar inom 2 år, alla
> andra komponenter är samma, det är samma hoj, 7
> ramar. Suuuukt.
>
> Fan, fyller år snart och tänkte ha folk över,
> nu kommer det ligga cykelbitar över allt. :)

o alla har varit ibis, o alla har gått sönder?

Rejält fina hojar gör dom, med sådan Crash Replacement skulle t.o.m jag överväga en AM hoj i Kolfiber.

Senast redigerad av en moderator:
Nej nej, alla har inte varit ibis. Bara en ibis har gått sönder innan, det var tillverkingsfel, sadelrörsinserten lossnade från ramen. Fick ny framtriangel då.

1. Santa Cruz Blur LT, mosad av TNT, mosad så att den var böjd och veckad. Måste körts över med pansarvagn eller i alla fall truck av TNT. Fick pengarna tillbaka av engelsk nätfirma. De hade inte fler i min storlek.

2. Banshee Pyre, från cyclecomponents. Mosad av posten den här gången. De hade till och med lyckats få styrröret en aning ovalt, mycket en aning, bara typ 0,5 mm plus att en del av godset var bortslipat. Fan vet hur det åstadkom det. CC bråkar med posten, jag får ny pyre.

3. Pyre igen, nu ny hoj, kom fram hel, men fel på hojjen, baksvingen slår i framväxeln hur man än gör. CC tar tillbaka, bråkar med Banshee. Nu har banshee ersatt Pyren med en ny pyre, som är race xc hoj, istället för den AM hoj jag köpte. Här var det strul som fan från Banshees sida. Men, ny hoj skickas. Under allt strul går i alla fall den här hojjen att cykla på, blir en hel säsong. Jag hölls skadelös om jag hade skadat baksvingen genom islag så att säga.

4. Banshee Rune skickas till mig. Den såg jag fram emot. Men, den kommer fram med fläcktyfus i anodiseringen plus en "skåra" under vevhylsan som ser ut som någon gått loss med en fräs, 5mm bred och 1 mm djup. Den ville jag inte ha. Nu börjar Banhsee stöka och säga att jag får hålla tillgodo. CC sparkare ut Banshee som märke. Ger mig det fina erbjudandet att jag får en Ibis Mojo av dem istället.

5. Mojon anländer, hål i kartongen och växelörat är snett och repat, men CC skickar nytt sådant på studs. Så, fin hoj äntligen. Men, lyckan är kortvarig, som jag skrev, sadelrörsinserten lossnar på fjärde rundan tror jag det var.

6. Ny framtriangel för Mojon. Den jag nu lyckats mosa. Jo, med den här ramen så märkte jag att jag fått en RP23 med high compression, min årsmodell skulle haft medium, men senare modeller låg, bättre dämpare från Fox helt enkelt. Så, jag frågar IBIS om det här, de säger, inga problem, vi skickar en ny dämpare. Jag frågar då försynt om jag kan pynta lite extra och få en dhx air5 istället, visst, det kostade mig knapp tusing att få. Köper också en Lopes Link och smäller på. Sitter standard på Mojon som säljs nu.

7. Nu hoppas jag få en hel framtriangel till när jag fått in min mosade nu.

Så, är är storyn. CC har genom all den här SKITEN var bra att ha att göra med. IBIS har varit ÄCKLIGT bra att ha att göra med.

Ska jag skriva en story om mitt slutsteg. Det här inte första gången jag råkar ut får något sådant här. Jag är verkligen Jinxad.

Köper ett electrocompaniet AW100 på hifiklubben.
Efter ett knappt år börjar den blås säkringar.
Jag lämnar in den.

När jag får tillbaka den så är det bara ljud i en kanal och on knappen stannar intrycket. HOppsan.
In igen med den. NU när jag hämtar den så är fronten mosad.

De tar in den igen och byter front. Gissa vad, de mosade den fronten med.

Nu finns det inga ny frontar kvar att köpa till den, den har gått ut.
Hifiklubben frågar vad jag vill göra. Jag säger att jag gillar stärkaren. De ger mig
efterföljaren AW120 plus att jag får köpa försteget EC4.7 för inköpspris. som kompensation.

AW120 började blåsa säkringar. De fixade det men repade fronten. Hifiklubben skickade mig en ny front.
Fronten är gjord av plexiglas så lätt som fan att repa.

Så, någon annan som värre "otur" att bjuda på?

Nu e dämpare och baksving av med, bara att fixa låda och skicka. Ringer CC imorgon och ser hur vi styr upp det. Hipp hipp hurra.

Visst cyklar jag i skogen med plasthoj.

Det sjuka är, jag ville inte ha en carbon del på min hoj.

Hade ju tre aluminium hojjar innan jag fick plasthojjen "gratis" så att säga.

Men, jag hittade ju porriga vevar, Stronglight Magma, plast det med. Men, en del carbon tänkte jag, det får väl duga.

Sen, när första Pyren skulle byggas, då skulle jag köpa styre av Dr Spoke, han byggde första hojjen, resten jag själv tagit hand om. Men, när han skulle bygga hojjen var ju styrena slut. Ringde CC, fanns bara att riser styre i lager, med rätt rise, guess what, ett plaststyre.

Sen när jag fick mojon, då hade jag inte någon sadelstolpe som passade, guess what, CC hade bara en plaststolpe i lager.

Så, från att ha börjat med ambitionen, ingen plast, är det BARA styrstammen på hela hojjen som är metall, om vi undantar växlar och drev och sådant. Så kan det gå. Jag tar ansvar för vevpartiet, resten är bara osis.

Men är ni som säger att "hade du haft något annat än carbon hade du varit ok" kan sluta. Det finns inte en high end alu ram som hade överlevt det där.

Jag är tacksam för vanlig vardag ja :)

Bilder ja, någon bad om det, här kommer de:

Förbered med tidningar:

Visst ja, kedjan i citrus degreaser:

Cykeln på tork i badrummet:

Cykel i mekstället, lossat på de självlossande vevarmsskruvarna, men inte skruvat ur dem:

Här skruvas vevarmarna av:

Snurrade lite på den så jag kom åt vevarmen på andra sidan ut att ta loss hojjen:

Sen ska vevlagret ur, det här är officiellt den mest korkade standarden som finns, verktyget ska pressas mot, och skruvas med stort moment, vem fan kom på det? Rullas tjära och fjäder borde uppfinnare bli. Fy f_n:

Vevlagret gick att få ur utan missöde:

Men andra sidan, hylsan slant jag med såklart, den fina röda färgen skavdes lite här och där, finns det en värre standard alls? Lärt mig att hata skiten:

Hjulen var inga problem att få, fattas bara:

Den skarpögde ser att bakväxeln och bakbromsoket hänger och dinglar, ville inte ta loss växelvajern, då får jag köpa en ny och den här är ny, fyra rundor har den gått:

Här hänger allt från styret bara, nu är det bara att lyfta av styret så följer allt annat med, bara att montera på sen, kan då återanvända båda växelvajrarna, de är som sagt nya:

Så, med styret löst så kommer ju gaffeln också, voila, en strippad hojjpa:

Sen tog jag ingen bild när baktriangeln var av, inte någon poäng. Men klart är det, ska bara packas. :)

Skönt att det är klart i alla fall, han deklarera medans bilderna framkallades, skjuter i RAW med 25 MP, det tar lite tid då. KLAR med allt.

Det enda jag tänker är att det var banne mig en snygg ram med passande färg. Mycket snygg, men den kostar nog en slant att köpa antar jag.
Dina stories är fina - tur o otur om vart annat.

Kul att firman tar sitt ansvar
Har jag haft tur som aldrig behövt reklamera en enda pryl förutom en tub akrylfog från bauhaus som var knastertorr?
Blir nog ändring på det i år då jag ska köra en plastscott utför stora berg?!

Vad du än gör - håll dig borta från mig ifall din åkomma smittar :)

Jösses vilken kakafoni av motgångar. Du måste ha starkt psyke - jag hade hängt mig i närmaste träd.

JLarsson skrev:
> Vad du än gör - håll dig borta från mig ifall
> din åkomma smittar :)
>
> Jösses vilken kakafoni av motgångar. Du måste
> ha starkt psyke - jag hade hängt mig i närmaste
> träd.

+1

Du, det har fan vart nära ibland. Kan säga att sista mojon fick stå i 6 månader innan jag ens orkade smälla ihop den, jag var så less då att det inte var roligt. Nu har jag skaffat mekställ, då är livet lättare. :)

JLarsson skrev:
>
>
> Jösses vilken kakafoni av motgångar. Du måste
> ha starkt psyke - jag hade hängt mig i närmaste
> träd.

Tror du att repet eller trädet skulle hålla i Stervelos fall?

Snyggt gjort av Ibis för övrigt.

Ett tips, om du inte redan har en, så skaffa en trevlig stålhardtail som backup/vintercykel. Att endast ha en mtb är för lite, om något händer - som nu när det är som bäst mtb väder.

Låter som vurpan hade mosat det mesta i cykelväg, men jag tror nog en SC Bullit hade klarat smällen. ;-) Har vurpat massor med min och kört in i både träd och stenar med ramen/gaffeln att jag tror den är nästan omöjlig att köra sönder. Sen får man bra träning av att trampa runt på lite extravikt också. :-)

/Leo

Tillbaka
Topp