[TEST] SPD vs. Plattisar för teknisk AM/XC

Patrik Clifford

Aktiv medlem
Torrekullaleden (teknisk och kuperad led i Södra Gbg) i kväll, leden i fiiiint skick!

Gjorde hela denna körning som ett ovetenskapligt test med plattisar i stället för SPD (som jag brukar ha), är det så stor skillnad egentligen och tar inte bristerna ut varandra i det långa loppet? Jag behövde verligen få veta då detta ämne alltid verkar vara en het sparris på div. "andra" forum. Och svaret då (eller, mitt eget svar på min egen fråga)?

NEJ, NEIN, NICHT!!

Det är verkligen inget snack oavsett vad en viss pseudokänd "topptränare i USofA" påstår. SPD är så JÄVLA mycket effektivare! Körde mer än 5 min långsammare med plattisarna och tog i minst lika mycket... (för ref: har kört denna sträcka minst 30 gånger) tappade fotfästet konstant och både igångdrag och uppför går otroligt mycket bättre med SPD då kraften är ojämförbar. Även över rotstök är skillnaden väldigt uppenbar då man kan trampa på hela tiden iklickad... med plattisarna får man ofta rulla över med riktigt låg fart som följd, märkligt vad fart man tappar faktiskt - mycket mer än jag trodde - t.o.m i branterna utför(vilket jag trodde definitivt skulle vara fördel plattisar) kändes det märkbart oroligare att inte få sitta fast i hojen.

Det Fanns egentligen inget jag tyckte kändes bättre... ok, visst, så länge man står upp och trampar kan plattisar fungera nästan lika bra då din egentyngd håller fötterna på plats hyfsat bra, men så fort du sätter dig ner så är fötterna som 2 förvirrade ekorrar som inte vet var de vill vara... ett jävla fladdrande mellan 75 olika positioner bara...sunkigt... och vem fanken orkar köra konstant stående i denna typ av terräng i en timme?
De mjuka sulorna på plattskorna (Five-ten) gör även att man tappar kraft och känns sumpiga jmf. med de stenhårda klicksulorna...
Och, ju tröttare man blev dest fler misstag gjorde jag på pedalerna, kyckades t.o.m attackera min egen vad ganska förfärligt vid ett ofrivilligt avtramp :-(
Kontrollen som SPD ger är verligen fenomenal.

Näe... the undiputed winner and remaining champion is.... S...P....D!!! I min värld åtminstone :-)

Tack du allsmäktige cykelgudom för dessa!

PS. för DH, Dirt, BMX etc... är plattisar såklart fortfarande nice, men för XC och AM - nej tack så mycket... kunde väl räknat ut detta redan innan men var ändå tvungen att prova - alltid kul att jämföra..

Senast ändrad:
dubbel-v skrev:
-------------------------------------------------------
> Skönt att det är utrett en gång för alla!

Ja... tyckte det också, i morgon skall jag testa rullmotstånd mellan tub och kanttråd :-)

xenomorf skrev:
> dubbel-v skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Skönt att det är utrett en gång för alla!
>
> Ja... tyckte det också, i morgon skall jag testa
> rullmotstånd mellan tub och kanttråd :-)

Haha, vad bra! När det är klart så kan vi stänga forumet... =)

Xeno: Häng på i Änggården, idag, kl 11, så får du du vad Marmot kan göra med ett par plattisar och 510. Du hänger nog inte med...

Robert skrev:
> Xeno: Häng på i Änggården, idag, kl 11, så
> får du du vad Marmot kan göra med ett par
> plattisar och 510. Du hänger nog inte med...

Tänk då istället på hur snabb han skulle vara med SPD ;-)

är tyvärr i Halmstad i morgon :-(

Robert skrev:
> Xeno: Häng på i Änggården, idag, kl 11, så
> får du du vad Marmot kan göra med ett par
> plattisar och 510. Du hänger nog inte med...

Jojo, men det var ju INNAN Marmot läst testet!!

Hur mycket har du kört med plattisar innan ditt test? När bytte till plattisar så tyckte jag också att jag studsade av pedalerna och tappade greppet om dem.

Efter ett tag så hade jag lärt mig tekniken att "hålla greppet" om pedalerna och hade inte alls samma känsla av att tappa dem.

Detta gäller dock när jag kör heldämpat, med min hardtail så studsar det lite mer så då tappar jag mer greppet om pedalerna.

Jag tyckte att det var utvecklande att köra med plattisar och jag fick lite bättre teknik på cykeln men nu är jag tillbaka på SPD igen.

AddeN skrev:
> Ska du inte göra en test på vilken ställning
> som är skönast?

Redan gjort....

Vinnare: lätt bakåtlutad (ca 42 grader) i soffan och med fötterna på soffbordet i en horisontell linje utgående från höften... gärna med en corona (ca 8 grader celsius) i högerhanden (utan kapsyl)

:-)

Senast ändrad:
xenomorf skrev:
> Tänk då istället på hur snabb han skulle vara
> med SPD ;-)
>
> är tyvärr i Halmstad i morgon :-(

Jag har också också haft den tanken..

bjork52 skrev:
> Hur mycket har du kört med plattisar innan ditt
> test?

Vadå kört innan? ;-)

> Jag tyckte att det var utvecklande att köra med
> plattisar och jag fick lite bättre teknik på
> cykeln men nu är jag tillbaka på SPD igen.

Ja? Där ser du?

Jag gjorde ju detta mest för min egen nyfikenhet och för att jag kört den här jävla leden 75 gånger på rad och behövde göra något annorluna. Så att vara otrogen mot mina SPD med några lösaktiga och vildare plattisar kändes befriande :-)
, har kört en del med plattisar förr men självklart mycket mer med SPD, men tror faktiskt inta att någon är snabbare med plattisar, förmodligen nästan alltid tvärtom (förutsatt samma träningstid på bägge alt.)
Men självklart kan jag ha fel...tror bara inte det... :-)

Senast ändrad:
Vi kan helt enkelt sammanfatta att folk tycker olika... fast det är klart, ställningen du nämnde är inte så tokig, fast byt ut det blaskiga ölet mot ngt bättre. ;) ex Westfleteren 16 grader celcius, och i vänsterhanden.

AddeN skrev:
> Vi kan helt enkelt sammanfatta att folk tycker
> olika... fast det är klart, ställningen du
> nämnde är inte så tokig, fast byt ut det
> blaskiga ölet mot ngt bättre. ;) ex
> Westfleteren 16 grader celcius, och i
> vänsterhanden.

Det skall jag minsann prova.... men vad gör man då med högerhanden?

;-)

Nu är det läggdags... gnatt!

Plattisar!! ska inhandla ett par riktigt feta! det enda jag lyckas med med spd är kapten filling, och inte få på foten..platt på ena sidan.
Säkrare utför? när man sitter fast och kan dö? låter konstigt enligt mig :)

Mtboholic skrev:

> Säkrare utför? när man sitter fast och kan dö?
> låter konstigt enligt mig :)

Än har jag inte dött i alla fall... kanske nästa runda... den som lever få se...eller hur det blir?

Jag tycker faktiskt det känns säkrare att sitta fast ordentligt i stället för att riskera urtramp eller att studsa av pedalerna.... men innan jag var riktigt van vid SPD hade jag stått på din sida... Nu tror jag t.o.m att det blir iklickat på Dånhillen i sommar. Skall testa lite där med...

Kul test. Prövar själv med plattisar nu för att se hur det är att köra på. Har bara varit ute några gånger och det man främst märker är att det är fruktansvärt avslöjande om man har dålig teknik (viktfördelning och bunnyhopps). Det jag främst märker är att man saknar kraft vid teknisk klättring samt att det tar mer på krafterna. Tror det det är bra att kunna köra på båda för att kunna utnyttja tekniken på plattisarna och få kraften från spd.

Hmm, jag undrar hur mitt test skulle gå om jag (som alltid kör plattis) skulle testa SPD en dag.
Ganska säker på att plattisarna fortfarande skulle regera efteråt. ;-)

Senast ändrad:
Äh gå upp lite i vikt så kanske du fastnar bättre på dem ;)
Jag köpte ett par spd för att testa, några polare sa ju att det var så himla bra!
men naae, vid plötsliga stopp får jag aldrig ur skiten och faller hejdlöst åt sidan, måste se jävligt kul ut!
Sen är ju ena sidan platt, för att kunna använda vanliga skor när man bara ska till stranden liksom. så ibland blir jag tokig i skogen när jag inte får tillbaka foten haha.
Detta kan ju vara en vanesak. gav upp efter 2 försök. Så länge det inte är så tekniskt är det super nice! och uppför får man mycket kraft. Så om jag bara lyckades klicka ur alla situationer skulle det nog vara topp men..ah jag orkar nog inte träna på det!
Så jag ska nog se till att köpe mig ett par ordentliga, typ nukeproof kanske. Och ett par 510 :)

Jag tycker det låter livsfarligt att sitta fast med fötterna om man cyklar downhill?
Jag är f.d crossåkare, och har sen ett år tillbaka hittat det här med cykling. Mycket stig där jag bor :) Ska upp till åre i sommar för att testa DH för första gången SÅ JÄVLA TAGGAAAAAD!
Men tänker mig själv, med erfarenhet från crossen. Om man får snekasst i ett hopp tex och sitter fast i luften? arma tanke..

Mtboholic skrev:
> Äh gå upp lite i vikt så kanske du fastnar
> bättre på dem ;)
> Jag köpte ett par spd för att testa, några
> polare sa ju att det var så himla bra!
> men naae, vid plötsliga stopp får jag aldrig ur
> skiten och faller hejdlöst åt sidan, måste se
> jävligt kul ut!
> Sen är ju ena sidan platt, för att kunna
> använda vanliga skor när man bara ska till
> stranden liksom. så ibland blir jag tokig i
> skogen när jag inte får tillbaka foten haha.
> Detta kan ju vara en vanesak. gav upp efter 2
> försök. Så länge det inte är så tekniskt är
> det super nice! och uppför får man mycket kraft.
> Så om jag bara lyckades klicka ur alla
> situationer skulle det nog vara topp men..ah jag
> orkar nog inte träna på det!
> Så jag ska nog se till att köpe mig ett par
> ordentliga, typ nukeproof kanske. Och ett par 510
> :)
>
> Jag tycker det låter livsfarligt att sitta fast
> med fötterna om man cyklar downhill?
> Jag är f.d crossåkare, och har sen ett år
> tillbaka hittat det här med cykling. Mycket stig
> där jag bor :) Ska upp till åre i sommar för
> att testa DH för första gången SÅ JÄVLA
> TAGGAAAAAD!
> Men tänker mig själv, med erfarenhet från
> crossen. Om man får snekasst i ett hopp tex och
> sitter fast i luften? arma tanke..

Oavset vad man gillar, kombipedaler går fetbort! ALLTID fel sida upp! =)

GurraG skrev:
> Jag frågar för jag inte vet: Vilken typ av
> pedaler kör DH-eliten med, SPD eller
> "plattisar"?

Ja.

Mårten skrev:
> GurraG skrev:
> -----
> > Jag frågar för jag inte vet: Vilken typ av
> > pedaler kör DH-eliten med, SPD eller
> > "plattisar"?
>
> Ja.

Är det inte tvärtom?

Det är väll lite olika om dh eliten? Vett att sam hill inte kör med spd, med flera andra. Danny hart kör väll dock med spd? vad jag sett på bilder iaf.. också där med flera.

Mathias skrev:
> Mårten skrev:
> -----
> > GurraG skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag frågar för jag inte vet: Vilken typ av
> > > pedaler kör DH-eliten med, SPD eller
> > > "plattisar"?
> >
> > Ja.
>
> Är det inte tvärtom?

Nej, dom använder pedaler. Så det funkar inte att svara "nej" på GurraG:s fråga.

joo, var väll ingen höjdare med kombi.. men, vad gör man? det där med att lösa ur kanske kommer med tiden? för annars är det ju mestadels fördelar, förutom nerför då, enligt mig :)

Kör med plattisar (nuke proof elektron) och vanliga gympadojjor på min fs xc och det går precis hur bra som helst i stöket. De uppförsbackar jag inte tagit mig upp för har helt enkelt varit så branta och stökiga att jag börjat falla baklänges och jag tror inte att SPD hade hjälpt.

Mtboholic skrev:
> Äh gå upp lite i vikt så kanske du fastnar
> bättre på dem ;)

Om inte mina 92 pannor räcker så vetifanken om jag vill äta upp mig mer :-)

> Jag köpte ett par spd för att testa, några
> polare sa ju att det var så himla bra!
> men naae, vid plötsliga stopp får jag aldrig ur
> skiten och faller hejdlöst åt sidan, måste se
> jävligt kul ut!

Att klicka ur blir en ren reflex efter ett tag, inget du överhuvudtaget tänker på. Och det är mycket sällan du hamnar i en sådan ofördelaktig vinkel (kan dock inträffa) att du inte kan vrida ur.. man tänker helt enkelt inte på det efter ett tag...

> Jag tycker det låter livsfarligt att sitta fast
> med fötterna om man cyklar downhill?
> Jag är f.d crossåkare, och har sen ett år
> tillbaka hittat det här med cykling. Mycket stig
> där jag bor :) Ska upp till åre i sommar för
> att testa DH för första gången SÅ JÄVLA
> TAGGAAAAAD!
> Men tänker mig själv, med erfarenhet från
> crossen. Om man får snekasst i ett hopp tex och
> sitter fast i luften? arma tanke..

Jag är själv gammal crossåkare (tävlat i ca 15 år), det du behöver fundera på här är att MTB inte är en cross som väger ca 80 kg och hade dödat dig om du suttit fast i den och rullat runt. Jag har ett par gånger inte riktigt kommit loss från hojen (OTB) och den har rullat med mig i fallet men lossnat av sig själv ganska omedelbart. Jag har inte slagit mig något av att hojen följde med dessa gånger då den faktiskt inte är särskilt tung och ställer till det speciellt mycket. Och som sagt, till 99% så är du loss långt innan själva fallet och då är det ju ingen skillnad alls jmf. med plattisar. Men visst, det kan hända att man får med sig hojen, det gör det. Dock upplever inte jag det som att det ökar risken att skada sig särskilt mycket...

Men återigen, jag gjorde ju detta test egentligen bara för att se hur mycket TID man vinner/förlorar på att köra med plattisar/SPD och där tycker jag definitivt att jag fick ett konkret svar, och jag tror faktiskt ärligt talat inte på att någon skulle vara snabbare på plattisar i den jämförelsen (förutsatt att du är någorlunda intränad på SPD). Om det nu är så att man inte är ute efter den "snabbaste" lösningen utan prioriterar annat så kan ju plattisar funka fint det med. Säkerligen är det bättre vid vissa enstaka tillfällen. Jag tycker dock att fördelarna även vid annan typ av körning faktiskt överväger med SPD... men det är väl en smaksak..

Jag gjorde detta test som ett tidstest över en viss sträcka och där var det för min del inget snack om att SPD gynnar en högre kontinuerlig hastighet. Att jag sedan även känner mig mer komfortabel med att sitta ordentligt fast i hojen i stök, bök, uppför och t.o.m utför är väl mer en personlig preferens som lämnar utrymme för diskussion... men snabbare, ja det är det...

Jag är nybörjare med SPD och dessutom ser jag till att ha så mycket tid på mig att eventuell tidsskillnad saknar betydelse...
Med SPD så följer ju cykeln med när man gör en OTB, fast det stör inte speciellt. Däremot landningarna. Med plattisar hände det att jag landade på fötterna eller så kunde jag mjuklanda "rullande". Gjorde aldrig speciellt ont.
Med SPD blir alla landningar ett magplask(oftast utan själva plasket då).
Största nackdelen är när jag ska parkera snyggt med publik, ex ankomst till jobbet. För säkerhets skull klickar jag ur i god tid, och det har hänt(många gånger...) att skorna klickat i igen utan att jag märkt det :-0

Annars tycker jag SPD är helt överlägset. Helt underbart med trygghetskänslan vid stökigt underlag och absolut mindre vurpor och stopp än med plattisar.

Det roliga är att det är just trygghetskänslan av att inte vara iklickad i riktigt teknisk och stökig terräng som gör att jag går och drar mig för SPD. När man får ett plötsligt ställ på hojen eller ett kast efter att ha bonglat på en sten lite för fort på fel sätt, då är det rätt skönt att köra med plattisar och enkelt kunna rädda situationen.

Men jag kommer nog falla till föga snart också...

Men när man står där på kanten och tänker "ska jag eller ska jag inte", och har en halvmeter på sig att sätta fötterna på pedalerna innan man dundrar ut för något fruktansvärt stenigt och hemskt med krokodiler längs sidorna sidorna och vässade pålar som spetsar en om man inte får på fötterna i tid, då är plattisarna inte så dumma.

Men det kanske bara är jag som är så feg att jag behöver det.

Jag håller annars med, man är nog snabbare med spd, men plattisar lär en goda vanor (och riktiga bunnyhops)

Nu har ju det här ämnet behandlats flera gånger förut utan några entydiga slutsatser.
Själv är förtjust i SPD just för att jag är van vid dem och att jag kör mest AM, men jag har sett en del risker med att sitta fast när man skall upp och flyga med cykel.
Jag har den dåliga vanan att rycka med fötterna när jag kör över flat topps med konsekvensen man landar på framhjulet eller i värsta fall på huvudet. Naturligtvis kan man träna bort detta med det är inte så lätt. Överväger att köra flattisar när jag kör hobby-DH.

Just nu så labbar jag med CB Mallet tillsammans med 510 skor för att få bättre friktion nedåt men med liten utlösningvinkel uppåt. Jag har satt klossen på den minsta vinkeln vilket gör så att jag åker loss lättare. Än så länge har det fungerar bättre än normala SPD där det krävs en större kraft för att komma loss men som också hjälper till att hålla fast foten vid stök.

Du drar lite väl stora slutsatser på att jämföra något du är van med med något du provar för första gången..

Prova plattisar 30 gånger och återkom sedan. Tror inte du kommer hålla igen, glida av, tappa fästet etc. Och om du fortfarande gör det: http://fiveten.com/products/footwear-detail/28-impact-low

Det finns t o m möjlighet till visst rundtramp med femtiorna och en van trampare.

Edit: Skulle jag göra samma test fast tvärtom (jag cyklar plattisar) skulle jag garanterat komma fram till precis motsatt slutsats. Skulle jag däremot ge SPD 30 chanser så är jag nyfiken på resultatet..

Senast ändrad:
marran skrev:
> ...
> får på fötterna i tid, då är plattisarna inte
> så dumma.
>
> Jag håller annars med, man är nog snabbare med
> spd, men plattisar lär en goda vanor (och riktiga
> bunnyhops)

+1 på det

Jag slängde på SPD ("SPD är bäst", sägs det) när jag köpte min första mtb förra året och körde det fram tills en vecka sen då jag fick mina 510 och nya plattisar, trivs bra mycket bättre med plattisarna nu än med SPD. Är fortfarande snabbare/långsammare än de med SPD som jag var snabbare/långsammare än tidigare.

SPD är säkert snabbare om sekundjakt är målet men skillnaden lär vara försumbar för många med tanke på de SPD-vurpor och i/ur-klickningsproblem som jag sett och hört om på rundorna i skogen. De skulle kunna tjäna många fler sekunder med lite teknikträning och slippa oron med att inte komma loss. Sen när de kan lite/mycket mer och faktiskt klarar av trackstand på skogsstig kan de prova vad de föredrar för pedaler.

Westman skrev:
> Du drar lite väl stora slutsatser på att
> jämföra något du är van med med något du
> provar för första gången..
>
> Prova plattisar 30 gånger och återkom sedan.
> Tror inte du kommer hålla igen, glida av, tappa
> fästet etc. Och om du fortfarande gör det:
> http://fiveten.com/products/footwear-detail/28-imp
> act-low
>
> Det finns t o m möjlighet till visst rundtramp
> med femtiorna och en van trampare.
>
> Edit: Skulle jag göra samma test fast tvärtom
> (jag cyklar plattisar) skulle jag garanterat komma
> fram till precis motsatt slutsats. Skulle jag
> däremot ge SPD 30 chanser så är jag nyfiken på
> resultatet..

Hmm, ja kanske...

Fast det är inte så att jag känner mig speciellt kass med plattisar, jag cyklade mycket bmx när jag var lite och är ju mer eller mindre uppväxt på motorcross så tekniken tycker jag inte är det som hämmar mig...jag har ex. inga problem alls att bunnyhoppa utan att var iklickad och som jag redan nämnt så kör jag med fiveten (har de till DH och Dirt) så greppet är det inget egentligt fel på... och vid klättringar så tycker jag att jag har bra koll men visst, jag kanske är värdelös, vad vet jag:-)
jag kan väl köra några gånger till då och träna lite mer.. om du lovar att köra med SPD ;-) Det jag definitivt inte får bra koll på är när det är jävligt småhoppigt/skakigt/hackigt OCH man vill sitta genom stöket och bara trampa igenom i god fart, då är det tamigfan nästan omöjligt att inte fötterna hafsar omkring på pedalerna... åtminstone för mig, står jag upp och trampar igenom så funkar det men då tycker jag att man förlorar för mycket fart och kraft... samt uppförsbackar, där har man helt enkelt mer kraft...

Så jag vidhåller faktiskt med en dåres envishet att mer eller mindre ALLA är snabbare med SPD (med lite träning), dock kan det möjligen kännas tryggare/bättre med plattisar. Ex tror jag att DU Westman faktiskt kör en utvald slinga betydligt snabbare om du tränar in dig på SPD ett tag, skall du inte prova? Testa Torrekullautmaningen vetja ;-)

Men som jag även nämnde innan, är inte själva hastigheten relevant så kanske det inte är lika betydelsefullt....

Senast ändrad:
For du runt och halkade omkring på fötterna så är du varken van eller gör rätt med plattisarna.

Jag körde SPD tidigare men kör även plattisar för vanlig stigcykling nu. Klart bättre tycker jag. Man avslöjas om man fuskar och de är mer mångsidigt och som marran skriver så är de trotts allt rätt skönt när man kommer till någon riktigt tight situation.

Att SPD är snabbast på stigcykling tror jag säkert, på ett XC lopp spar man med all säkerhet tid, men så mycket bör det itne vara om det verkligen är riktig stig det är fråga om inte storstig eller grusväg som det tyvärr ofta är. Men det är alltid tråkigare med SPD enligt mig iaf vilket gjorde att jag gick över till plattisar på alla cyklar istället för bara på DHn.

AddeN skrev:
> For du runt och halkade omkring på fötterna så
> är du varken van eller gör rätt med
> plattisarna.
>

Jaha ja, där fick jag så jag teg....

;-)

Bara att testa igen då...

Jag har bytt till plattisar efter 3 säsonger på SPD. Jag tror inte jag ar snabbare men jag har roligare med plattisarna, för jag vågar testa mer.

42Hz skrev:
> Mtboholic skrev:
> -----
> > Äh gå upp lite i vikt så kanske du fastnar
> > bättre på dem ;)
> > Jag köpte ett par spd för att testa, några
> > polare sa ju att det var så himla bra!
> > men naae, vid plötsliga stopp får jag aldrig
> ur
> > skiten och faller hejdlöst åt sidan, måste
> se
> > jävligt kul ut!
> > Sen är ju ena sidan platt, för att kunna
> > använda vanliga skor när man bara ska till
> > stranden liksom. så ibland blir jag tokig i
> > skogen när jag inte får tillbaka foten haha.
> > Detta kan ju vara en vanesak. gav upp efter 2
> > försök. Så länge det inte är så tekniskt
> är
> > det super nice! och uppför får man mycket
> kraft.
> > Så om jag bara lyckades klicka ur alla
> > situationer skulle det nog vara topp men..ah
> jag
> > orkar nog inte träna på det!
> > Så jag ska nog se till att köpe mig ett par
> > ordentliga, typ nukeproof kanske. Och ett par
> 510
> > :)
> >
> > Jag tycker det låter livsfarligt att sitta
> fast
> > med fötterna om man cyklar downhill?
> > Jag är f.d crossåkare, och har sen ett år
> > tillbaka hittat det här med cykling. Mycket
> stig
> > där jag bor :) Ska upp till åre i sommar för
> > att testa DH för första gången SÅ JÄVLA
> > TAGGAAAAAD!
> > Men tänker mig själv, med erfarenhet från
> > crossen. Om man får snekasst i ett hopp tex
> och
> > sitter fast i luften? arma tanke..
>
> Oavset vad man gillar, kombipedaler går fetbort!
> ALLTID fel sida upp! =)

+1 samt att de i regel är trögare/halvkassa vad gäller klick-i/klick-ur. Det går inte att jämföra med ett par bättre clipless/spd-pedaler.

Vad du skrev från början:

xenomorf skrev:
> tappade fotfästet konstant och
> både igångdrag och uppför går otroligt mycket
> bättre med SPD då kraften är ojämförbar.
> Även över rotstök är skillnaden väldigt
> uppenbar då man kan trampa på hela tiden
> iklickad... med plattisarna får man ofta rulla
> över med riktigt låg fart som följd, märkligt
> vad fart man tappar faktiskt - mycket mer än jag
> trodde - t.o.m i branterna utför(vilket jag
> trodde definitivt skulle vara fördel plattisar)
> kändes det märkbart oroligare att inte få sitta
> fast i hojen.

Tycker jag inte stämmer alls med vad du skriver nu:

xenomorf skrev:
> Fast det är inte så att jag känner mig
> speciellt kass med plattisar, jag cyklade mycket
> bmx när jag var lite och är ju mer eller mindre
> uppväxt på motorcross så tekniken tycker jag
> inte är det som hämmar mig...jag har ex. inga
> problem alls att bunnyhoppa utan att var iklickad
> och som jag redan nämnt så kör jag med fiveten
> (har de till DH och Dirt) så greppet är det
> inget egentligt fel på... och vid klättringar
> så tycker jag att jag har bra koll men visst, jag
> kanske är värdelös, vad vet jag:-)
&
>Det jag definitivt inte får bra koll på är
> när det är jävligt småhoppigt/skakigt/hackigt
> OCH man vill sitta genom stöket och bara trampa
> igenom i god fart, då är det tamigfan nästan
> omöjligt att inte fötterna hafsar omkring på
> pedalerna... åtminstone för mig, står jag upp
> och trampar igenom så funkar det men då tycker
> jag att man förlorar för mycket fart och
> kraft... samt uppförsbackar, där har man helt
> enkelt mer kraft...
>

Min kommentar var efter ditt första inlägg, som jag tolkar som att du är ovan med plattisar. För en van brukare av Five-Tens och plattisar är det verkligen _inte_ ett problem med det du nämner ovan. Jag tappar aldrig pedalerna, det finns liksom inte ens på kartan att det skulle vara ett problem att trampa på genom stöket pga pedalerna. (det som begränsar mest är väl vevlagerhöjden)

Däremot finns andra aspekter med SPD som gör mig sugen att prova, som möjligheten till mer driv och rundtramp. Jag argumenterar bara kring just delen av dina argument som handlar om fästet, som jag tolkar som ovana på plattisar.

> Så jag vidhåller faktiskt med en dåres
> envishet att mer eller mindre ALLA är snabbare
> med SPD (med lite träning), dock kan det
> möjligen kännas tryggare/bättre med plattisar.
> Ex tror jag att DU Westman faktiskt kör en utvald
> slinga betydligt snabbare om du tränar in dig på
> SPD ett tag, skall du inte prova? Testa
> Torrekullautmaningen vetja ;-)
>

Jajemen, jag har faktiskt planerat att prova. Det ligger på min lista med möjliga artikelscoop till hösten.. Lovar att återkomma! :) Dock räknar jag med att vara ruskigt dålig till en början så får ge det några åk.

Min förväntan är att du har helt rätt i att SPD har mer driv och säkert är snabbare på trampsträckor och uppför. Däremot tror jag att det är jämnt eller fördel det man är mest bekväm på i stöket samt utför. Och där är det ju olika, SPD eller plattisar.

Den som har problem med urklickningen har rimligtvis inte tillräcklig vana av SPD påstår jag. Är man van går urklickningen per automatik och utan besvär. Tom om man kraschar. SPD-vurpor hör till innan man är van. Att iklickningen inte är som att sätta en fot på en plattis kan jag däremot köpa som argument (även om det för mig inte är viktigt).

Westman skrev:
> Vad du skrev från början:

Jaja, skrev och skrev.... :-)

Jag var kanske lite otydlig då, det jag menade (och forrtfarande menar) är att så fort jag hamnar i stök så har jag problem jmf. med SPD, jag tappar sjukt mycket fart och tycker inte att jag hittar rätt fotposition (jag står gäärna långt fram på foten) eftersom fötterna inte håller sig still. Står jag upp så minimeras detta problem men jag vill inte stå, jag vill sitta och trampa på med fart igenom. Och det jag menar med att jag inte har några problem under klättring är alltså att jag inte har några svårigheter rent tekninskt men däremot tycker jag att man saknar kraften och styrkan för att enkelt ta sig upp...
Och som sagt, vig igångdrag får jag upp hastigheten mycket snabbare. Jag menar alltså eg. inte att jag ramlar av hojen konstant men att jag tappar fart och kraft för att: Fötterna flyttar sig (vid sittande position), rundtrampet funkar mindre bra, jag inte kan dra på genom stök och uppför klättringar etc...

SÅ, jag ramlar inte av hojen men det går alldeles för långsamt och känslan av riktig kontroll är betydligt mindre...

Har jag förklarat det lite bättre nu? :-)

Svårt att tala tydligt på forum ibland...

Jag tycker definitivt du skall prova SPD lite mer på allvar och jämföra, du kanske helt ändrar åsikt ha ha...

Ha det!

Tillbaka
Topp