Test spelar gasflödet någon roll för förbrukningen?

freno

Medlem
HAR UPPDATERAT TESTET GENOM ATT KOLLA OM DET SKILJER SIG ATT KÖRA BRÄNNAREN PÅ MAX ELLER INTE.

Det är lite OT men jag brukar faktiskt ha med mig käk när man e ute och cyklar i skogen, så jag kollade hur mycket gas som behövdes för att koka vatten.

Jag har som säkert många andra undrat hur mycket gas jag behöver ha med mig på en utflykt, buden är många så jag bestämde mig att göra ett test själv för att ta reda på hur mycket gas som behövs. När jag utförde testet så använde jag mig av en våg, en termometer, en väderstation, en flaska Primus 4 season mix 2206 100g gas, en aluminiumkastrull från Primus på 1,4l med tillhörande lock och ett gaskök Primus Techno Trail II. vädret vid tillfället var 3 grader celsius och med ett lufttryck på 1011 hPa/mb och 73% luftfuktighet, jag gjorde testet på min balkong och det blåste ca 1-2m/s. Jag kokade upp 0,5 liter som höll en temperatur på 8 grader celsius då jag tyckte det var en lagom mängd vatten och att temperaturen på vattnet låg nära vad det brukar vara i en bäck på fjället nu på vårkanten och att en lufttemperatur på 3 grader celsius heller inte är helt orimligt, efter varje uppkokning lät jag prylarna svalna till omgivande lufttemperatur så att det skulle bli en fördel för kommande uppkokningar att köket och kastrullen redan var varma. Jag vägde gasflaskan innan första kokningen och fick fram en vikt på 191g vilket är rimligt då Primus själva anger att tomvikten på flaskan är 90g och att den innehåller 100g gas. Jag vägde den både i rumstemperatur och utomhus och det skiljde inte något i vikt. Frågan jag då ställde mig var alltså, hur många gånger kan jag koka upp 0,5l vatten med temperaturen 8 grader och med en omgivande temperatur på 3 grader med 100g gas och jag körde full fart på köket hela tiden, vilket inte är optimalt men på det sätt jag oftast använder köket när jag kokar upp vatten jag funderade även på om resultatet skulle bli annorlunda om jag snålade lite mer med gasen. Enligt Primus specifikationer på mitt kök så ska jag kunna koka upp 6,5L vatten men eftersom de inte anger temperatur så antog jag att de gjorde det under optimala förhållanden.

Vad kom jag då fram till?

Jag kunde koka upp 0,5l vatten 12 gånger innan gasen var helt slut i flaskan, mot slutet så tog det längre tid att koka upp vattnet men gasmängden var ungefär den samma så det berodde säkert på att trycket i flaskan minskade vilket gjorde att mindre gas förbrändes i testet då jag inte körde gasen på max så kunde jag koka upp precis lika mycket vatten men att det tog lite längre tid för att få vattnet att koka iochmed att vid lägre tryck så sipprar inte lika mycket gas ut ur flaskan som vid fullt blås. Så det går att koka upp 6l vatten med 100g gas vilket var mer än jag trodde då jag kokade upp vattnet i så kall miljö. Jag fick en medelförbrukning på 8,5g gas per 0,5l vatten och det tog i snitt 3-4 minuter att koka upp vattnet. som om vi räknar med att en person käkar två gånger och fuller termosen en gång per dag så räcker alltså 100g gas i fyra dagar om du lagar frukost, middag och fyller termosen en gång, fast då snålar du ganska mycket och man ska ju ändå njuta så om du räknar det dubbla så har du garanterat så det räcker för fyra dagar, men 100g är helt lagom för 1-2 personer under en helg. hoppas det är till nytta för någon /freno

bildförklaring: y-axeln är bara en skala, x-axeln är antalet uppkokningar och gasåtgång max samt tidsåtgång max är när brännaren blåser på för fullt och de andra är med brännaren på ungefär hälften.

sen om vi räknar rent kalorimässigt så har gasol ca 46000 joule/gram värme vid icke kondendserande eldning (annars ca 50000 joule/gram om all fukt ur avgaserna fälls ut som vatten)

1 gram vatten/1 grad C = 1 kalori = 4.18 joule

500 gram vatten * 90 grader = 45000 kalorier = 188100 joule

188100 / 46000 = 4.089 gram - energiinnehållet för vatten motsvarande 0.5 l + 90 grader temperaturökning är samma som 4.1 gram gasol.

Eftersom 0.5 liter tar 7-8 gram att koka upp så ligger mitt primuskök på ca 50% verkningsgrad.

Bilagor

• primuskök.jpg
    primuskök.jpg
    11.7 KB · Besök: 175
  • gastest.jpg
    gastest.jpg
    13.4 KB · Besök: 139
Senast redigerad av en moderator:
Perfekt, det var ett bra test! Jag får ut lite mer men bär å andra sidan runt på triangakök som ökar effekten något pga vindskyddet.

och så lagar man såklart pannkakor tills gasen tar slut som efterrätt sista måltiden!

Atlas_sthlm skrev:
-------------------------------------------------------
> Perfekt, det var ett bra test! Jag får ut lite
> mer men bär å andra sidan runt på triangakök
> som ökar effekten något pga vindskyddet.

thx, har ett trangia med men det är skönt att slippa alla prylar, blir rätt kompakt när jag packar ihop brännaren men den stora nakdelen med primus toppmonterade kök är att det är drygt att man hela tiden måste skydda den från vinden.

Azog skrev:
> Grymt test! Tackar och sparar

lugna puckar =) jag har undrat ett bra tag så gjorde slag i saken och provade, säkert många som också funderar.

Atlas_sthlm skrev:
> Perfekt, det var ett bra test! Jag får ut lite
> mer men bär å andra sidan runt på triangakök
> som ökar effekten något pga vindskyddet.
>
> och så lagar man såklart pannkakor tills gasen
> tar slut som efterrätt sista måltiden!

Kom ihåg att det är farligt att sätta vindskydd runt gasflaska och toppmonterat gaskök, flaskan ska inte utsättas för temperaturer över 50 grader, och det av en anledning :)

GAsolbehållaren är bredvid köket. Annars skulle det vara lite galet..
montage.jpg ht=165

Men det är inte så att jag vill säga att trianga är bättre än något annat. Mest en fråga om vad man är van vid. Det är defenitivt inte lättast iallfall.

gillar iden att du kan köpa en gasbrännare till ens befintliga trangiakök, men jag gillar inte att det är så mycket delar men som du säger är det det underbart med inbyggt vindskydd.

Atlas_sthlm skrev:
> GAsolbehållaren är bredvid köket. Annars skulle
> det vara lite galet..
>
> Men det är inte så att jag vill säga att
> trianga är bättre än något annat. Mest en
> fråga om vad man är van vid. Det är defenitivt
> inte lättast iallfall.

Ja för mig som vandrar en del och inte kan tänka mig att ge avkall på ett av de stora nöjena - matlagningen - så passar trianga bra. Annars är jag lättviktspackare så det är inte utan att jag har spejjat på nytt kök.

[Ej barnsäkert tipps]
De är inte så farligt att värma tuben lite. Är det kallt är det en nödvändighet. En koppartråd genom lågan och virad runt tuben är finnemang. Blir den för varmt får man iallafall en varning när "kinakullen" inverteras så har man en stund på sig att ställa tuben på lagomt avstånd innan den exploderar (om man fortsätter värma den).
[/Ej barnsäkert tipps]

Annars kör jag nästan bara flytande bränsle. Lite krångligare, lite tyngre, lite större risk att elda upp tältet men funkar i alla väder med effekten av en reamotor. Primus omnifuel är svårslaget tycker jag.

Använder gas+trangia för vanliga sommarvandringar. Även om temperaturkänsligheten är lite irriterande så tycker jag att det är en sån sjukt bekväm löstning, om än inte lätt. Har prövat en veckovandring med vanligt toppmonterad primuskök, alldeles för vindkänsligt och instabilt för att det ska kännas riktigt bekvämt.

japp det funkar finfint att sätta en koppartråd igenom lågan, men jag tycker att den bara blir varm i början, så att hålla händerna runt tuben funkar också rätt bra, har funderat på att göra någon form av vante i neopren, ungefär som jetboil har runt sina kastruller men vet inte om det är någon ide. Deras multifuel och omnifuel e svårslagna men som du säger funkar de jämt, men jag tycker gasen funkar hyfsat i kalla temperaturer med, inte riktigt samma flås som en varm sommardag men det går lätt att laga käk på det.

grondahl det finns ett stativ man kan köpafrån primus som du sätter på gasflaskan blir otroligt stabilt, kostar 55 spänn eller något, dock så funkar det inte till 100g flaskan då den är för liten, men väl till 220 och 450 flaskan.

Jag använder en jetboil när jag är ute i skogen. Med samma gasflaska har jag räknat ut att jag kan koka upp 2 cups (ca 0,5) 13-16 ggr. Det har varierat lite dels på temeperatur dels på hur duktig jag varit att kontrollera lågan. Ska man käka "påsmat", dvs instant in bag, så är jetboilern oslagbar. Lätt, energisnål, kompakt och stryktålig.

har du något tygaktigt runt kastrullen för att den ska hålla värmen? jag funderade på om jag skulle prova en gång till men då inte köra på maxlåga eftersom den borde dra mycket mera då, när du har kört vad har det varit för temp ute då?

styggavargen skrev:
> Jag använder en jetboil när jag är ute i
> skogen. Med samma gasflaska har jag räknat ut att
> jag kan koka upp 2 cups (ca 0,5) 13-16 ggr. Det
> har varierat lite dels på temeperatur dels på
> hur duktig jag varit att kontrollera lågan. Ska
> man käka "påsmat", dvs instant in bag, så är
> jetboilern oslagbar. Lätt, energisnål, kompakt
> och stryktålig.

Ah! Mycket bra! När jag springer bergsmarathon (BAMM) hann vi inte första året "testkoka" utan hade med 100g gas och snålade som tusan eftersom vi skulle koka en middag o en frukost och kunna koka upp 1 liter vid målgång, men efter att knappt ha använt nån gas alls under första året (testkokning av det som fanns kvar i behållaren genomfördes o när 2*1l vatten kokats upp utan några som helst problem och det fortfarande var gas kvar) kom vi fram till att man inte behöver "spara" på det. Vi kör dock med alu-folie som lock och även lite alufolie som vindskydd runt lågan men inte så nära att behållaren blir varm :p detta för att spara vikt,volym och (lättare och mindre än ett riktigt lock) gas såklart...

hehe känner igen det där ;) ... men det räcker längre än man tror jag har alltid haft med mig 230g eller 450g gas när man varit ute en dag för man är alltid skeptisk att den lilla slatten som är kvar inte ska räcka men från och med nu så kommer jag definitivt att bara ta med mig 100g för en dag då den behållaren får plats i kastrullen tillsammans med brännaren.

orienteraren skrev:
> Ah! Mycket bra! När jag springer bergsmarathon
> (BAMM) hann vi inte första året "testkoka" utan
> hade med 100g gas och snålade som tusan eftersom
> vi skulle koka en middag o en frukost och kunna
> koka upp 1 liter vid målgång, men efter att
> knappt ha använt nån gas alls under första
> året (testkokning av det som fanns kvar i
> behållaren genomfördes o när 2*1l vatten kokats
> upp utan några som helst problem och det
> fortfarande var gas kvar) kom vi fram till att man
> inte behöver "spara" på det. Vi kör dock med
> alu-folie som lock och även lite alufolie som
> vindskydd runt lågan men inte så nära att
> behållaren blir varm :p detta för att spara
> vikt,volym och (lättare och mindre än ett
> riktigt lock) gas såklart...

freno skrev:
> skeptisk att den lilla slatten som
> är kvar inte ska räcka

Det är därför det är så bra med regler, en påse pannkaksmix och sen är det fest tills gasen tar slut sista måltiden eller när man har kommit i mål! Så grymt bra vandringsavslut.

-Och så har man ju aldrig problem med slatten som blir kvar.

hehe, svårt att slå pannkakor när man är ute, korv och frystorkat i all ära men tänk vad gott det är med pannkakor ;)

Atlas_sthlm skrev:
> freno skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > skeptisk att den lilla slatten som
> > är kvar inte ska räcka
>
>
> Det är därför det är så bra med regler, en
> påse pannkaksmix och sen är det fest tills gasen
> tar slut sista måltiden eller när man har kommit
> i mål! Så grymt bra vandringsavslut.
>
> -Och så har man ju aldrig problem med slatten som
> blir kvar.

Hur många uppkok kan du göra med 100 gram vanlig bensin då? ;)

Ska köpa en bensinbrännare till mitt Trangia, tänkte toura lite med cykel i sommar.

bra fråga ... hmm funkar deras bensinbrännare typ som multifuelen som primus har? men borde ju rimligtvis ta slut fortare än vad gasen gör, bara tänka som när man eldar med tsprit eller liknande, och 100g bensin är ju inte överdrivet mycket, men kan du inte prova så kan vi sammanställa resultaten?

the_TnT skrev:
> Hur många uppkok kan du göra med 100 gram vanlig
> bensin då? ;)
>
> Ska köpa en bensinbrännare till mitt Trangia,
> tänkte toura lite med cykel i sommar.

Det värsta med multifuelbrännarna är att de:
1 sotar och smutsar ner (beroende på bränsle)
2 Låter som ett reaplan (oberoende av bränsle)

Just oljudet av dem kan vara mer störande än man tror. Så grymt omysigt när man vill chilla vid brasan.

fast mitt toppmonterade kök låter rätt friskt när man öser på för full ruller med gasen också så det är nog något som alla gör, iaf alla kök jag har hört.

Atlas_sthlm skrev:
> Det värsta med multifuelbrännarna är att de:
> 1 sotar och smutsar ner (beroende på bränsle)
> 2 Låter som ett reaplan (oberoende av bränsle)
>
> Just oljudet av dem kan vara mer störande än man
> tror. Så grymt omysigt när man vill chilla vid
> brasan.

T-sprit är helt värdelöst speciellt med klassisk trangia-brännare (fylla på två-tre gånger för att koka pasta). Gas funkar dåligt när det är kallt eller tuben är halvfull (typ koka upp med en "full" flaska och hålla det puttrande med en "tom"). Bensin lär vara riktigt bra. Har inte testat det själv än utan förlitar mig på kollegan som är van naturcampare.

kan hålla med om att gasen fungerar sämre när det blir kallt, men jag kokade upp 0,5liter vatten med en nästan tom 100g tub på ca 4min i 2grader ute och då var det frost på den så det funkar hyffsat, men om man värmer tuben så fungerar det mycket bättre t.ex med ståltråd eller händerna, har funderat på att göra en sån lösning som jetboil har till sina kastruller men har inte tagit mig tid.

the_TnT skrev:
> T-sprit är helt värdelöst speciellt med
> klassisk trangia-brännare (fylla på två-tre
> gånger för att koka pasta). Gas funkar dåligt
> när det är kallt eller tuben är halvfull (typ
> koka upp med en "full" flaska och hålla det
> puttrande med en "tom"). Bensin lär vara riktigt
> bra. Har inte testat det själv än utan förlitar
> mig på kollegan som är van naturcampare.

Har aldrig riktigt funderat på hur långt man kommer med flytande. Dock är de drygare än man skulle kunna tro. Det brinner inte i flytande form utan förgasas först så de skiljer sig inte mycket från att köra på gas. Gasen är ju också flytande i flaskan men med en lägre dencitet än bensin. Bensin ligger på 0,75kg/l och flytande butan runt 0,55-0,60kg/l. Dock har bensin högre värmevärde så sålänge brännaren är någorlunda effektiv så blir det nog hugget som stucket mellan gas och bensin. Känn full frihet att rätta mig på sifferexercisen.

Sotar gör köken för flytande bränsle men de hjälper mycket att köra på alkylat eller specialbränslen typ Primus powerfuel. (Har dock fått erfara att den senare kan skikta sig lite vid stark kyla, höll på att bli riktigt spexigt)

Oväsen får man tyvärr leva med, de krävs god blandning. en man behöver ju inte köra så länge :)

Optimus Nova är väll anpassad för att kunna montera i Trangia har jag för mig. Motsvarar Primus omni/multifuel.

Hur man kör på flytande :)
Brasa.jpg

snygg låga, känns som det e lite galet där;) det är fördelen med gas, blir inge skit alls kastrullerna ser i princip oanvända ut, man slipper den där svarta hinnan som lätt blir annars. men du har helt rätt i att det är gas båda två, jag tycker nog om jag ska vara ärlig inte att det är så oerhört stor skillnad med gas när det är kallt eller varmt ute, bara se till att värma flaskan så får man full sprutt igen.

lillebrorsan skrev:
> Har aldrig riktigt funderat på hur långt man
> kommer med flytande. Dock är de drygare än man
> skulle kunna tro. Det brinner inte i flytande form
> utan förgasas först så de skiljer sig inte
> mycket från att köra på gas. Gasen är ju
> också flytande i flaskan men med en lägre
> dencitet än bensin. Bensin ligger på 0,75kg/l
> och flytande butan runt 0,55-0,60kg/l. Dock har
> bensin högre värmevärde så sålänge
> brännaren är någorlunda effektiv så blir det
> nog hugget som stucket mellan gas och bensin.
> Känn full frihet att rätta mig på
> sifferexercisen.
>
> Sotar gör köken för flytande bränsle men de
> hjälper mycket att köra på alkylat eller
> specialbränslen typ Primus powerfuel. (Har dock
> fått erfara att den senare kan skikta sig lite
> vid stark kyla, höll på att bli riktigt
> spexigt)
>
> Oväsen får man tyvärr leva med, de krävs god
> blandning. en man behöver ju inte köra så
> länge :)
>
> Optimus Nova är väll anpassad för att kunna
> montera i Trangia har jag för mig. Motsvarar
> Primus omni/multifuel.
>
> Hur man kör på flytande :)
> http://img.photobucket.com/albums/v706/lillebrorsa
> n/Brasa.jpg

Ned till tempraturer runt minus 2-3 är gas ett alldeles utmärkt allternativ. Lägre än så dör effekten snabbt. Runt minus 10 är de i prinsip oanvändbart i min mening. Men har man inga avsikter att vara ute i de temperaturerna så är gas kanske tillockmed det bästa alternativet. Tex ett Optimus Crux kostar en spottstyver och väger som en spottloska så de finns egentligen ingen anledning att inte ha ett för sommarbruk.

Själv är jag sugen på att testa MSRs nya reactor, MSRs Jetboilutmanare, även om jag inte har mycke till över för deras övriga kök. Reactorn sägs vara riktigt bra.

Edit: Det är föresten inget egentilgt fel på lågan. Bara en, kanske inte helt seriös, förvärmning av förgasaren.

delar till viss del uppfattningen om oandvändbart, men det är ju bara att värma flaskan så fungerar det genast bättre igen, men tycker som du att vår, sommar och höst finns det ingen anledning att ha någe annat just pga av vikten, men ska man ut i super vinter skulle inte jag heller förlita mig på gas då skulle jag köra ett multifuelkök utan att tveka, har hört både bra och dåligt om reactorn men precis som du är mina erfarenheter av dem ganska dåliga, men vem vet de kanske har ryckt upp sig.

lillebrorsan skrev:
> Ned till tempraturer runt minus 2-3 är gas ett
> alldeles utmärkt allternativ. Lägre än så dör
> effekten snabbt. Runt minus 10 är de i prinsip
> oanvändbart i min mening. Men har man inga
> avsikter att vara ute i de temperaturerna så är
> gas kanske tillockmed det bästa alternativet. Tex
> ett Optimus Crux kostar en spottstyver och väger
> som en spottloska så de finns egentligen ingen
> anledning att inte ha ett för sommarbruk.
>
> Själv är jag sugen på att testa MSRs nya
> reactor, MSRs Jetboilutmanare, även om jag inte
> har mycke till över för deras övriga kök.
> Reactorn sägs vara riktigt bra.
>
> Edit: Det är föresten inget egentilgt fel på
> lågan. Bara en, kanske inte helt seriös,
> förvärmning av förgasaren.

Ej barnsäkert tips 2 (en kompis-kompis)

En kompis-kompis till mig brukade sätta ner gasbehållaren några sekunder i grytan med kokande vatten. Ger snabb uppvärmning av gasen!

Annars är Whisperlite ett schysst hyffsat ljuddämpat kök som inte är så vansinnigt dyrt. kör mitt på bensin och det är säkert 10 år gammalt nu, bara går och går, sommarfjäll som vinterfjäll med snösmältning etc.

kan vamt rekommenderas! Och så slipper man värma gastuben på diverse ohälsosamma sätt!

Mvh Nils

det är ett smidigt alternativ, brukar göra susen! du har aldrig haft någe problem med msr köket?

NizzyBrada skrev:
> Ej barnsäkert tips 2 (en kompis-kompis)
>
> En kompis-kompis till mig brukade sätta ner
> gasbehållaren några sekunder i grytan med
> kokande vatten. Ger snabb uppvärmning av gasen!
>
> Annars är Whisperlite ett schysst hyffsat
> ljuddämpat kök som inte är så vansinnigt dyrt.
> kör mitt på bensin och det är säkert 10 år
> gammalt nu, bara går och går, sommarfjäll som
> vinterfjäll med snösmältning etc.
>
> kan vamt rekommenderas! Och så slipper man värma
> gastuben på diverse ohälsosamma sätt!
>
> Mvh Nils

jag har haft 2 problem men båda var handhavandefel:

1: inför en fjälltur i norge 98 när köket var nytt så läste jag i utemagasinet om ett test av köket där de rekommenderade att man satte en plåtremsa runt själva munstycket för att skydda mot att skräp skulle komma in och sätta igen brännaren. Väl på plats i tältet så visade sig denna modifikation vara en dålig idé funkade inte alls.
Lärdom -mixtra inte med köket!

2: första kvällen på en vintertur så strejkade köket något kolossalt. Boven i dramat var en ärt-stor sotboll som virvlade runt i brännarkoppen. tog bort sotbollen och sen var allt frid och fröjd igen.
Lärdom -provelda hemma innan du ska ut på längre turer.

köket är väldigt lätt att ta isär, bara en skruv som håller ihop det. Efter ovanstående incidenter så brukar jag ta isär köket och sedan provelda nån gång om året.

En gång räcker, sedan äter man upp maten! :-p
Funderar dock på att byta ut mitt Trangia spritkök, mot en sån liten gasol-loppa på ben. Lättare så.

Brakastruten skrev:
> Funderar dock på att byta ut mitt Trangia

Du kan köpa till en gasbrännare till Trangiat istället...

Men det är ju tyngre (och bekvämare), inte lättare

the_TnT skrev:
> Du kan köpa till en gasbrännare till Trangiat
> istället...

ok, när det bara är en skruv, det är inte lätt att man tappar någon del på fjället då?

NizzyBrada skrev:
-------------------------------------------------
>
>jag har haft 2 problem men båda var handhavandefel:
>
>1: inför en fjälltur i norge 98 när köket var nytt så läste jag i utemagasinet om ett test av köket >där de rekommenderade att man satte en plåtremsa runt själva munstycket för att skydda mot att skräp >skulle komma in och sätta igen brännaren. Väl på plats i tältet så visade sig denna modifikation >vara en dålig idé funkade inte alls.
>Lärdom -mixtra inte med köket!
>
>2: första kvällen på en vintertur så strejkade köket något kolossalt. Boven i dramat var en ärt-stor >sotboll som virvlade runt i brännarkoppen. tog bort sotbollen och sen var allt frid och fröjd igen.
>Lärdom -provelda hemma innan du ska ut på längre turer.
>
>köket är väldigt lätt att ta isär, bara en skruv som håller ihop det. Efter ovanstående incidenter >så brukar jag ta isär köket och sedan provelda nån gång om året.

du har inte funderat på att köpa en gasbrännare till trangian? eller är det antalet prylar du vill dra ner på?

Brakastruten skrev:
> En gång räcker, sedan äter man upp maten! :-p
> Funderar dock på att byta ut mitt Trangia
> spritkök, mot en sån liten gasol-loppa på ben.
> Lättare så.

Seriöst och bra test som var intressant även för en kontorsråtta som inte försökt laga mat i fält sen man satt med arméns spritbrännare i knäppetältet :)
Nominerar freno för en skopåse!

/Johan

Vi höll sällskap med några tyskar under någon dag i Jotunheimen; vi körde Trangia med gas och tyskarna körde Trangia med sprit. När vi hade ätit klart, druckit kaffe, korkat upp tetran med vin, satt upp tältet och tömt hela naveln på ludd så lagade fortfarande tyskarna sin sauerkraut. Gasbrännaren till Trangia är en grymmt bra kombination om man "orkar med" den extra vikten/volymen.

Vid längre äventyr på platser där gas kan vara svårt att få tag på eller på soloturer kör jag ett Optimus Nova+. Det är "roligare" och mer macho (jag ville alltid ha en eldkastare när jag var liten) så. Ett annat plus är att det är lättare att reglera effekten neråt (om man nu vill sjuda sin rödvinssås på fjället).

För Svenssonvandring i plusgrader är Trangia+gasbrännaren oslagbart.

Man lossaar bara på skruven när man behöver lyfta på locket och ta bort om man fått nån sotboll i brännaren. Skruven (se bild) lossnar inte av sig själv :)
msr.JPG ht=725

Annars är hela köket en enhet (om man bortser från vindskydd och reflektor) så det är inget som tappas bort.

Vill få ner både vikt och volym i packningen. Inbillar mig att en loppa och ett kokkärl skulle räcka gott i fall man ordnar med vindskydd.
I.o.f.s. är det lätt att hitta tag på T-röd överallt, och behållaren är lätt att bli av med, när den är tom. Men vikten!
Vore det inte för återkommande eldningsförbud sommartid, så hade jag inte ett spritkök.

Ett kök monterat på gasflaskan är inte helt fältmässigt enligt mig. Bra för weight-weenies (läs klenisar) men matlagning, tält och sovsäck är det som är prioriterat när jag är ute (livsuppehållande system får gärna väga lite).
180 grams skillnad mellan:
http://www.optimus.se/index.php?option=com_content&task=view&id=49&Itemid=97
och
http://www.optimus.se/index.php?option=com_content&task=view&id=8&Itemid=31

Jag tycker stella+ ser riktigt bra ut.

Packvolym är en annan femma....

schysta bananer med bild å allt, bra det för hatar lösningar som gör att om en grej falerar så e det helt oanvändbart.

till er alla: testade att koka upp vatten när brännaren inte stod på max, resultatet då? jo det går åt lika mycket gas eftersom du måste ha brännaren igång längre för att uppnå temperatur så det är bara välja alternativ 1: fullt ös och varmvatten på 3min eller alternativ 2: fjuttlåga och varmvatten på 5 min, jag röstar för alternativ 1 =)

NizzyBrada skrev:
> Man lossaar bara på skruven när man behöver
> lyfta på locket och ta bort om man fått nån
> sotboll i brännaren. Skruven (se bild) lossnar
> inte av sig själv :)
>
> Annars är hela köket en enhet (om man bortser
> från vindskydd och reflektor) så det är inget
> som tappas bort.

Det var ju lite intresant det här. Bara för sakens skull kokade jag upp 1L vatten på ett Omnifuel nu. Vattnet var ca 9 grader från början och utetemperaturen 6 grader. Tub plus pump vägde 448g innan och 427-428g efter så det gick alltså 20-21g bränsle. Det tog ca 4min och 10s. Detta inklusive förvärmning och hela baletten. Jag körde med Primus Powergas. Till saken hör att det ligger bränsle för kanske en 20-30s körning i slangen efter men de ger iallafall en ungefärsiffra.

Så då skulle 100g bränsle räcka till cirkus 5L kokande vatten och troligen lite mer.

då har vi fått ungefär samma siffror, då jag fick det till 6L vatten innan 100g gas tog slut, kul att flera skämmer ut sig genom att koka vatten hemma =) min tjej tyckte jag va konstig som satt hela em på balkongen.

lillebrorsan skrev:
> Det var ju lite intresant det här. Bara för
> sakens skull kokade jag upp 1L vatten på ett
> Omnifuel nu. Vattnet var ca 9 grader från början
> och utetemperaturen 6 grader. Tub plus pump vägde
> 448g innan och 427-428g efter så det gick alltså
> 20-21g bränsle. Det tog ca 4min och 10s. Detta
> inklusive förvärmning och hela baletten. Jag
> körde med Primus Powergas. Till saken hör att
> det ligger bränsle för kanske en 20-30s körning
> i slangen efter men de ger iallafall en
> ungefärsiffra.
>
> Så då skulle 100g bränsle räcka till cirkus 5L
> kokande vatten och troligen lite mer.

Hoppsan hejsan, jag körde alltså på flytande. De hette visst Primus Powerfuel deras hemmakörda, inte powergas, de är nån parafin, bensinmix. Bara så ingen missuppfatade mig :)

Tillbaka
Topp