Testa en orbea oiz.

Testa en orbea oiz.
Hej, det börgar snart bli dags för en ny cykel och jag har kollat på orbeas oiz-serie men jag skulle gärna testa en cykel innan. Jag är ca. 167 cm lång och jag tror att en storlek medium passar mig. Jag har kontaktat olika handlare men ingen har en i rätt storlek att känna på. Har du en 2019 orbea oiz i carbon med 100 mm dämpning som jag kan prova mot en lämplig ersättning?

Testa en orbea oiz.
Hur högt har du din sadel i förhållande till trampnavet? Jag har en Oiz TR i medium och har den på 71.5 cm.

CIMG2224.JPG

Testa en orbea oiz.
Jag ringde till en återförsäljare. Dom rekommenderade en strl S till mig (är 169cm lång). Även orbeas hemsida rekommenderade en S variant av Oiz. Nämligen tänkt att köpa en själv så kikat runt en del.

/Martin

Testa en orbea oiz.
Asrakerstrom sa:
Jag skulle nog passa i en S men jag är bara 15, år och växer fortfarande så jag tror att jag vill gå på en M även om den är lite stor i början.
Kollar geo här https://www.orbea.com/int-en/bicycles/mountain/oiz/cat/oiz-29-m-team
Medium har 5 mm högre styrhuvud och 4,5 mm högre stack än Small vilket inte lär skapa något problem.
Medium med 50 mm styrstam eller Small med 80 mm stam är normalt för 167 cm cyklist.
Om/när du vuxit 10 cm till blir det +20 mm på stammen, alltså 70 mm på Medium eller 100 mm på Small.
Medium med 432 mm sadelrör eller Small med 405 mm. Förmodar att du har en sadelhöjd på ca 680-690 mm, vilket innebär att du får plats med minst 150 mm dropper (av bra märke) på Medium.

Jag hade inte valt Small.

Testa en orbea oiz.
Sixten Fors sa:
Asrakerstrom sa:
Jag skulle nog passa i en S men jag är bara 15, år och växer fortfarande så jag tror att jag vill gå på en M även om den är lite stor i början.
Kollar geo här https://www.orbea.com/int-en/bicycles/mountain/oiz/cat/oiz-29-m-team
Medium har 5 mm högre styrhuvud och 4,5 mm högre stack än Small vilket inte lär skapa något problem.
Medium med 50 mm styrstam eller Small med 80 mm stam är normalt för 167 cm cyklist.
Om/när du vuxit 10 cm till blir det +20 mm på stammen, alltså 70 mm på Medium eller 100 mm på Small.
Medium med 432 mm sadelrör eller Small med 405 mm. Förmodar att du har en sadelhöjd på ca 680-690 mm, vilket innebär att du får plats med minst 150 mm dropper (av bra märke) på Medium.

Jag hade inte valt Small.
ok. jag är inte ute efter att ha dropper då jag tror att jag klarar mig ganska bra utan den.

Testa en orbea oiz.
Testa en orbea oiz.
Asrakerstrom sa:
Trhuster sa:
Ja just det, 2019 så fanns det två modeller. M10 med ny ram och M30 med den gamla ramen. Vilken är det som du vill prova?
Jag är ute efter att få testa den nya ramen

Om det är nya ramen, alltså 2020 modellen som du är ute efter så har nog ingen butik den än. Vet att Velo Performance ska få hem Oiz H20 med 120 slag i början av september.

Testa en orbea oiz.
mg25 sa:
Asrakerstrom sa:
Trhuster sa:
Ja just det, 2019 så fanns det två modeller. M10 med ny ram och M30 med den gamla ramen. Vilken är det som du vill prova?

Om det är nya ramen, alltså 2020 modellen som du är ute efter så har nog ingen butik den än. Vet att Velo Performance ska få hem Oiz H20 med 120 slag i början av september.

Nya ramen kom 2019 från M10 och uppåt. Gamla ramen var kvar från M30 och neråt. På 2020 modellerna så har samtliga modellerna nya ramen.

Testa en orbea oiz.
Trhuster sa:
mg25 sa:
Asrakerstrom sa:
Trhuster sa:

Nya ramen kom 2019 från M10 och uppåt. Gamla ramen var kvar från M30 och neråt. På 2020 modellerna så har samtliga modellerna nya ramen.
Är inte alla 2020 ramar lite annorlunda från 2019 ramen? Jag är ute efter att få testa en 2019 modell med den "nya" ramen, eller en 2020 modell.

Testa en orbea oiz.
Asrakerstrom sa:
Trhuster sa:
mg25 sa:
Asrakerstrom sa:
Trhuster sa:

Är inte alla 2020 ramar lite annorlunda från 2019 ramen? Jag är ute efter att få testa en 2019 modell med den "nya" ramen, eller en 2020 modell.

Nej, inte från M10 och uppåt.

Testa en orbea oiz.
Testa en orbea oiz.
marr sa:
Trhuster sa:
Asrakerstrom sa:
Trhuster sa:
Hur högt har du din sadel i förhållande till trampnavet? Jag har en Oiz TR i medium och har den på 71.5 cm.
Jag har mätt och har 75 cm på min hardtail.

Låter orimligt högt om du bara är 167 cm lång. Har du mätt som på bilden nedan?

Väldigt långa ben? . Jag är 175cm och sitter på typ 72cm. Toppen sadeln till centrum vevlager.
jag har långa ben och just nu kör jag med dropper och har sadeln lite högre än jag kanske skulle ha annars.

Tillbaka
Topp