Testa på flats, rekommendationer och tips önskas

Gillei

Medlem
Hejsan,

(Finns definitivt redan trådar och artiklar om detta men alltid kul med diskussion)

Efter att ha cyklat de senaste 4 åren på SPD av olika sort, senaste året DMR-Twin vilka jag kan rekommendera varmt, har jag tänkt testa på flat. Bytet sker för att våga mer, då det känns som att jag i vissa situationer avstår från det värsta brötet för att fötterna sitter fast.

Har siktat in mig på Stamp 7 i strl L (dock öppen för förslag & diskussion), frågan är vilka skor som jag bör ha till dessa? Tänker vårskor och maximalt fäste.

Därutöver undrar jag även om det är något jag bör fokusera på extra vid tekniken, särskilt i brötigt nerför vilket jag kan tänka mig blir lurigt när man inte sitter fast.

TLDR;
1. Flats? Vilka gillar du bäst och vilka har mest grepp?
2. Skor till ovan för maximalt fäste? Vad är viktigt att tänka på + tips?
3. Teknikförändringar vid övergång från SPD till flats? Vad är viktigt att tänka på + tips?

/G

1. Grepp är inte allt. För mycket grepp är ibland jobbigt för foten kan liksom fastna lite och inte gå att justera. Oneup flat composite gillar jag men de har nästan lite för mycket grepp. Crank brothers stamp saknar pins längst in och det stör mig. Blir som "obalans" i greppet. Shimano gr-500 är otroligt prisvärda och har justerbara pins. Snorbilliga på cykelkraft nu.

Om du vill ha nåt att testa med innan du slår på stort har jag ett par scada flats du kan få för en symbolisk summa eller ett par finare öl. Bara hojta om det kan vara något..

2. Cykelspecifika skor för plattisar typ fiveten freerider eller liknande är bra. Styv sula och bra grepp.

3. Beroende på din teknik kan det funka bättre eller sämre. För egen del gick det nästan utan problem för jag höll inte på med spd-ryck. Jag upplevde snarare att fötterna var otroligt starkt kopplade mot pedalerna, långt mer än med spd. Utom uppåt då förstås. Enda svårigheten var och är fortfarande ibland när man laddar på med hög kadens inför en knixig uppförslöpa. Då händer det ibland att jag missar pedalen. Men nu kör jag inte så mycket uppför längre så det löste sig självt haha.

Senast ändrad:
3.
* Sänk hälarna
* Placera pedalen längre bak under foten
* Kör en högre växel och lite lägre kadens i början (när det väl sitter spelar det inte så stor roll)

(Det kan vara smart att investera i knäskydd som täcker smalbenen, om man inte tycker det är kewlt med ärr förstås ;).)

Skor - Freerider Pro, det där Pro:et gör mycket för tåligheten mot väta.

Pedaler: Oneup plastpedaler, blir perfekta när man hunnit dunka i dem några gånger så inte piggar greppar fullt så bra som nya.

Pedaler: DMR V12 magnesium - stryktåliga men lätta och överkomligt pris.

Skor: Finns det så sjukt mycket bra av, jag kör Shimano GR900 och Giro Jacket. Har även kört med skateskor för länge sedan och det funkar också.

glitch sa:

Pedaler: Oneup plastpedaler, blir perfekta när man hunnit dunka i dem några gånger så inte piggar greppar fullt så bra som nya.
Pro har också väldigt smal passform och en mindre greppig sula än vanliga Freerider eller Contact.

Tack för alla tips! Ingen enighet angående pedaler verkar finnas här hehe. Det verkar dock ändå som att de flesta förespråkar mer fäste framför mindre?

Avseende skorna som tipsats om så ser de inte särskilt vattentåliga ut? Just nu spanar jag på Shimano SH-GR701, vilka ser ut som lagom varma och vattentåliga vårskor!

Kan tilläggas att jag har breda fötter som inte är så långa, så smal passform brukar gå bort.

Avseende teknik skulle jag påstå att jag drar ganska mycket i bröt, så det blir nog en liten utmaning att lära av...

@Valhalla - Också läst att för mycket grepp kan göra det riktigt lurigt att flytta fötterna, särskilt vid nerför.. Men om man köper med justerbara pins borde detta gå att anpassa relativt väl antar jag? Tack för erbjudandet angående pedalerna, men jag gillar att köpa cykelprylar ;)

Senast ändrad:
Nu vet jag inte hur de andra pedalerna ligger till i pris men jag tycker att HT’s plastpedaler med stålpiggar är fantastiskt bra. Kostar typ 350 kr från Bikester.

Jag +1:ar iaf OneUps kompositvarianter, lagom grepp och helt ok pris. De har även fördelen att vara av plast vilket är trevligt på vintern, och det känns även som att de dämpar pedalislag mer än aluminium-dito.

De kanske är lite mindre oförstörbara än andra jag kört, t. ex. DMR Vault och Superstars Nano-X, men men.

Om du tycker blåa känns schysst så finns det ett par till riktigt bra pris på Cykelkraft just nu (konkursutförsäljning..): https://www.cykelkraft.se/oneup-flat-pedal-comp-blue

Senast ändrad:
1. Greppiga pins och inte för tjock pedal så blir det bra.

2. Gå all in på skor som är gjorda för plattisar. Jag gillar 5/10 med mönstrade sulor.

3. Vissa som är van spd kör med sadeln så högt att det blir "spetstå" i nedre läget. Det funkar dåligt med plattisar. Flytta fram foten lite så att den kommer närmare hålfoten och justera sadeln så att du kan sänka hälarna.
Försök placera/känna din vikt i pedaler/vevparti istället för på sadeln så kan du hitta ett bra rundtramp ändå.

Pedalerna du kikar på är fantastiska. Bra form, stora, vettig placering av piggarna, plastbussningar istället för kullager som märkligt nog faktiskt håller. Det går att plocka isär dem och fetta in på tio minuter med endast insexnyckel och en o-rings-pet för att pilla loss tätningen.
Däremot är originalpiggarna spröda och bör bytas mot rostfria så att de böjs istället för att gå av. Möjligen har detta ändrats sen jag köpte dem.

Skor; välj nåt som passar dina fötter och som har så slät sula som möjligt. Mönster är inget bra om man inte vill fastna på "fel" ställen under foten. Cykelspecifika skor är nog dock alltid att föredra då sulan är relativt tunn och ändå styv.

Teknik är mest att fokusera på att vara mjuk så man inte studsar av pedalerna. Som nån annan nämnde är det rätt funkis att stå med pedalaxeln mer mitt under foten. Då "vill" man inte försöka sig på att dra i pedalen på samma sätt, plus att man står väldigt stadigt och får ner tyngdpunkten en centimeter extra eller så.

1, oneup plast
2, freerider
3, stå tungt och ner med hälarna. Var försiktig när du växlar till tyngre och har tryck på pedalerna, t ex 2 växlar vid stående, lätt att man trampar av.

Det är lättare desto fortare du kör, bröt nerför är det enklaste, det är när det går sakta man kan trilla av.

Tack återigen för att ni tar er tiden!

Verkar vara många som förespråkar plastpedaler.

Beror det främst på att de är billigare, eller skulle ni som rekommenderar plastpedaler välja de även om priset var detsamma?

Rattnalle sa:
glitch sa:

Pro har också väldigt smal passform och en mindre greppig sula än vanliga Freerider eller Contact.

Jag har rätt breda fötter, de är som vilka Bike dojor som helst. US10 / EU44.
Så smala skulle jag verkligen inte säga att de är. Vinner alla flatstester.
Givet att de vinner varenda test och alla andra jämförs med deras grepp som ingen matchar skulle jag inte vara orolig för greppet :)
Lite alternativ:
https://www.mbr.co.uk/buyers_guide/best-mountain-bike-shoes-322000

Jag har väldigt dålig erfarenhet av pedaler i plast. Dock en helt annan modell så jag undviker att vara allt för negativ. Men mitt problem där var att det var omöjligt att byta de rätt mjuka pinsen som nästan omedelbart dog.

Jag är väldigt nöjd med Nano X. De börjar dock bli trötta efter några säsonger med krokiga axlar och buckliga. Får se vad det blir till sommarn men likadana igen ligger nära tillhands.

Gillei sa:
Tack återigen för att ni tar er tiden!

Verkar vara många som förespråkar plastpedaler.

Beror det främst på att de är billigare, eller skulle ni som rekommenderar plastpedaler välja de även om priset var detsamma?

Plast = lättare, billigare och dämpar smällen lite mer när man slår i, samt ser inte ut som kriget efter några islag.
Ett par snygga eloxerade alupedaler brukar för sig se ut som skit efter ett kort tag.

glitch sa:
Rattnalle sa:
glitch sa:

Givet att de vinner varenda test och alla andra jämförs med deras grepp som ingen matchar skulle jag inte vara orolig för greppet :)
Lite alternativ:
Jag provade Pro, Contact och Freerider samtidigt när jag handlade senast och Pro satt väldigt trångt på mina breda fötter i samma storlek som de andra. Men ryktet säger att Contact fått samma smala läst sedan dess.

Min egen erfarenhet är att de är mindre greppiga. Har också läst det i flera recensioner. Men skon kanske är omgjord senast två åren.

Gillei sa:

Jag har ett gäng al-plattisar liggande i lådor men kör uteslutande plast. Nackdelen är som sagt att de tål något mindre stryk, men ser åas inte för jävliga ut efter några smällar.. förrens man ev. knäcker dem helt. :-)

zinkpasta sa:
Gillei sa:

Jag har ett gäng al-plattisar liggande i lådor men kör uteslutande plast. Nackdelen är som sagt att de tål något mindre stryk, men ser åas inte för jävliga ut efter några smällar.. förrens man ev. knäcker dem helt. :-)
Perfekt. Skänk till mig. Jag behöver ju nya och vill inte ha plast :-)

Ibland inbillar jag mig att jag ska lära mig cykla och därför bör skaffa platta pedaler. Då tänker jag att jag ska köpa ett par Nukeproof Horizon och ett par Five-ten. Detta har farande inte träffat. Eller jag har ett par dåligt Five-ten och några Electronpedaler, men det gjorde inte att jag lärde mig cykla. Jag använde dom en gång och flög över styret på vägen till skogen...

Rattnalle sa:
Perfekt. Skänk till mig. Jag behöver ju nya och vill inte ha plast :-)

Ska fundera lite hur många extra man behöver bara. Återkommer..
Pedaler.JPG

Rattnalle sa:
Wtf har du ett excel-inventarie över alla dina prylar?

Ja, blev trött på att råka köpa nya prylar för att jag glömt att jag redan köpt dem, och sen hitta originalinköpet nåt halvår senare.

Dessutom är jag ingenjör.

zinkpasta sa:
Rattnalle sa:
Wtf har du ett excel-inventarie över alla dina prylar?

Ja, blev trött på att råka köpa nya prylar för att jag glömt att jag redan köpt dem, och sen hitta originalinköpet nåt halvår senare.

Dessutom är jag ingenjör.
Det förstås. Jag har en ingenjör i familjen som har märkt alla sina prylar med inventarienummer. Inköpsår plus årets löpnummer. Inspiration?

Autismspektrum är inte så vanligt inom kvalitetssystem som man önskar att det skulle ha varit. Oftast så är det bara trötta människor som säger "men så har vi alltid gjort...".

jofahjalm sa:
Autismspektrum är inte så vanligt inom kvalitetssystem som man önskar att det skulle ha varit. Oftast så är det bara trötta människor som säger "men så har vi alltid gjort...".

Jamen det låter som en helt vanlig arbetsplats.

jofahjalm sa:
En vanlig trött människa kan också totalt sakna självdistans.

Rattnalle sa:
En vanlig trött människa kan också totalt sakna självdistans.

Absolut, men det ger inte de där Rainman-lika förmågorna som jag vill se. Eller en strävan om att kvalitetsarbetarna uppgifter ska främja målet... Det är inte så ovanligt med folk inom kvalitetverksamheten som självmedvetet skrattar uppgivet åt sin egen situation. Jag tror nog att den motsvarar begåvningsfördelningen inom andra verksamheter.

Köpte stamp 7 för nått år sen, när den kom(?), Den började glappa ganska omgående. Axeln är koniskt och bygger på att den bottnar perfekt så det går inte å dra åt nått mer när man väl dragit åt.

Dem lite köttigare 3orna eller 5? (oklart vilken jag har nu) Den håller bättre då den har större lager längre ut på axeln än 7orna. (om dem inte gjort om dem helt sen jag köpte dem)

7:orna jag hade först är helt klart göttigare att stå på, den tunna profilen är sjukt skön och greppet är kanon. Glappar dem inte så har jag svårt att tro du skulle bli missnöjd.

Gillei sa:
Kan vara det bästa jag sett!

Har du också sheets över övriga komponenttyper?

Tack, tror jag.
Jo, har väl listat de flesta sakerna, i nån form av själbevarelsedrift pga kombinationen köpberoende, lätt alzheimers och kanske vissa autismdrag då. :-)

Kan bjuda på däckarket också.. Där har jag dock fuskat lite, så det är inte lika komplett som pedallistan.
Dck.JPG

Vilken inspirationstråd. Jag kör samma på mitt bibliotek då jag tröttnade på att köpa böcker jag redan hade men på cykelprylar....

Hur är det uppbyggt? Vilka sheets mm, tanten ska på utbildning i dagarna tre, har några håltimmar :)

Rattnalle sa:
glitch sa:
Rattnalle sa:
glitch sa:

Lite alternativ:
Jag provade Pro, Contact och Freerider samtidigt när jag handlade senast och Pro satt väldigt trångt på mina breda fötter i samma storlek som de andra. Men ryktet säger att Contact fått samma smala läst sedan dess.

Min egen erfarenhet är att de är mindre greppiga. Har också läst det i flera recensioner. Men skon kanske är omgjord senast två åren.

Jag hade impact vxi innan, de var något rymligare men smala skulle jag inte kalla Pro. Mina är nog ca.2 år gamla.
Sidi, Northwave, vissa Shimano spd skulle jag kalla smala :)
Greppmässigt har jag inte testat Contact/ Freerider, mem vad jag läst är de mjukare i sulan vilket om inte annat bidrar till känslan av bättre grepp då skon formar sig mer efter pedalen.

glitch sa:
Rattnalle sa:
glitch sa:
Rattnalle sa:
glitch sa:

Lite alternativ:

Jag hade impact vxi innan, de var något rymligare men smala skulle jag inte kalla Pro. Mina är nog ca.2 år gamla.
Sidi, Northwave, vissa Shimano spd skulle jag kalla smala :)
Greppmässigt har jag inte testat Contact/ Freerider, mem vad jag läst är de mjukare i sulan vilket om inte annat bidrar till känslan av bättre grepp då skon formar sig mer efter pedalen.
Mina fötter kallar de flesta skor för smala :-) Freerider och Contact funkar bra. Pro är märkbart smalare iaf om än kanske inte smala som en traditionell landsvägssko.

Det mjukare gummit suger fast skruvarna bättre. Sen om det är signifikant eller inte låter jag vara osagt. Känslan finns där. Brukar om något ha problemet att det krävs en rätt skriv handling att positionera om foten.

zinkpasta sa:
Gillei sa:
Kan vara det bästa jag sett!

Har du också sheets över övriga komponenttyper?

Tack, tror jag.
Jo, har väl listat de flesta sakerna, i nån form av själbevarelsedrift pga kombinationen köpberoende, lätt alzheimers och kanske vissa autismdrag då. :-)

Kan bjuda på däckarket också.. Där har jag dock fuskat lite, så det är inte lika komplett som pedallistan.

Detta är helt underbart! Känns dock som att det skulle behövas en "skick" kolumn?

Önskar att jag hade så mycket cykelprylar att excel behövdes... Men sen jag tog examen i somras har det minst sagt regnat in paket så jag är nog snart där!

Senast ändrad:
jofahjalm sa:
Ibland inbillar jag mig att jag ska lära mig cykla och därför bör skaffa platta pedaler. Då tänker jag att jag ska köpa ett par Nukeproof Horizon och ett par Five-ten. Detta har farande inte träffat. Eller jag har ett par dåligt Five-ten och några Electronpedaler, men det gjorde inte att jag lärde mig cykla. Jag använde dom en gång och flög över styret på vägen till skogen...

Kör Horizon pro och Freerider pro. Mysig kombination.

Zwinto10mm sa:
Köpte stamp 7 för nått år sen, när den kom(?), Den började glappa ganska omgående. Axeln är koniskt och bygger på att den bottnar perfekt så det går inte å dra åt nått mer när man väl dragit åt.

Dem lite köttigare 3orna eller 5? (oklart vilken jag har nu) Den håller bättre då den har större lager längre ut på axeln än 7orna. (om dem inte gjort om dem helt sen jag köpte dem)

7:orna jag hade först är helt klart göttigare att stå på, den tunna profilen är sjukt skön och greppet är kanon. Glappar dem inte så har jag svårt att tro du skulle bli missnöjd.

Glappfrihet hos Stamp 7 bygger på att de ska vara mer eller mindre fyllda med lagom tjockt fett. Sen måste man dra de två skruvarna som håller "plåten" lagom hårt också, för det är plåten som avgör var axeln hamnar, inte axeländen.
Skulle pedalerna ändå glappa upp av att man exempelvis kört dem torrt så finns det nya bussningar att köpa billigt. Jag har dock inte lyckats lista ut hur det är tänkt att man ska få ut den inre, men det är nog inte den som slits i första hand.

En grej som är lätt att missa är att man måste vränga bort tätningen för att kunna få isär de två bussningshalvorna. Det gör det betydligt lättare att göra rent och fetta in. O-ringsverktyg (samma som tandläkare använder) eller i nödfall en knappnål används för demontering av tätningen.

Lars.E sa:
1. Greppiga pins och inte för tjock pedal så blir det bra.

2. Gå all in på skor som är gjorda för plattisar. Jag gillar 5/10 med mönstrade sulor.

3. Vissa som är van spd kör med sadeln så högt att det blir "spetstå" i nedre läget. Det funkar dåligt med plattisar. Flytta fram foten lite så att den kommer närmare hålfoten och justera sadeln så att du kan sänka hälarna.
Försök placera/känna din vikt i pedaler/vevparti istället för på sadeln så kan du hitta ett bra rundtramp ändå.

Detta matchar min erfarenhet till punkt och pricka.
Lägger en extra röst på oneup composites också.

Tillbaka
Topp