Testa racercykling - behöver en billig cykel, men hur?

stormfrog

Ny medlem
Är som rubriken lyder väldigt intresserad att börja cykla racer. Men cyklar är oändligt dyrt.

Är det någon som har tips på hur man kan få en schysst cykel till "vrakpris"? Jag är inte intresserad av att köpa något som borde låsas in på museeum. Borde det inte finns horder av uttjänta cyklar folk bara har stående de vill bli av med? Eller trasiga cyklar man kan köpa och repa själv.

Runt 3500 känner jag är på gränsen till alldeles för mycket egentligen, jag är student och jag har alltså ingen budget att tala om. Men går det att hitta något i den prisklassen vore det najs. Har surfat bocket i timmar nu, men inte hittat något intressant.

Någon som har tips på något innovativt sätt att få till en cykel för inga pengar alls? :)

På blocket kan du nog kosta på dig att bjuda rejält under vad som står i annonserna. Men 3500 är såpass "lite" att många nog inte vill sälja sin cykel de köpt för 15000 för det, av bara känslomässiga skäl.

Nu vet jag ju inte hur lång du är eller var du bor, men bara på en snabbsurfning på blocket hittar jag några cyklar i stockholmstrakten som man nog iaf kunde bjuda 3500 på även om deras nuvarande ägare gärna vill ha typ 6500.

Lycka till!

edit: sen skall du nog inte vara rädd att skaffa något museimässigt sålänge det funkar. Ramreglage, 9 eller tom 5-delat går att cykla med det också.

Senast ändrad:
Instämmer med rising din budget är mycket snål. Svårt att hitt anågot vettigt så långt ned i pris. Räkna med att du får ha en hel del tålamod så kanske du kan fynda något.

Lycka till, när du hittat något att cykla på kommer du få mycket roligt!

Tålamod är nyckelordet. En tio år gammal cykel behöver inte vara dålig och de brukar vara billiga. Kolla upp vilken storlek som passar dig och bevaka begagnatmarknaden under några månader. Jag köpte en Specialized Allez från -99 med 9-delad Shimano Dura Ace för de pengarna för några år sedan. Det var en alldeles strålande cykel och fullt i klass med många av dagens cyklar. Hade du varit några veckor tidigare ute, så hade du sluppit konkurrens från alla Vasaloppsåkare som nu tänker cykla Vättern. Lycka till!

Decathlon? I varje fall på DEcathlon i FRasseland kan/ kunde man köpa räsers till priset av en barrunda. Hur är det i Bromma?

Tillbaka
Topp