Testade MTB igår för första gången!! (Behöver cykelråd)

fast Orbea Oiz H30 verkar inte ha en uppdaterar geo, eller tittar jag på fel cykel?
Top Fuel 2020 är väl snäppet bättre. (Som alltid, bättre i betydelsen "modernare")

fast Orbea Oiz H30 verkar inte ha en uppdaterar geo, eller tittar jag på fel cykel?
Top Fuel 2020 är väl snäppet bättre. (Som alltid, bättre i betydelsen "modernare")
Det är därför detta forum är så bra, jag kan inte sådant.

oiz_h-mtb-montana-bicicleta.png
tabell.png

Det är därför detta forum är så bra, jag kan inte sådant.

Visa bilaga 458999Visa bilaga 459002
Head angle på 68 resp 69 känns kanske inte så roligt. 69 är väldigt brant 2020.
Det är säkert en fin cykel i alla fall men det är inte en hipp down country cykel.

Jag har inte järnkoll på var happys smärtgräns går för 2021? Max 67 HTA och min 75.5 STA med reach >450 på en medium (168-178cm)? Eller är det såå 2020?

Det är säkert en fin cykel i alla fall men det är inte en hipp down country cykel.

Jag har inte järnkoll på var happys smärtgräns går för 2021? Max 67 HTA och min 75.5 STA med reach >450 på en medium (168-178cm)? Eller är det såå 2020?
Du är ganska spot on.

Spännande. Men nu börjar det bli ont om kandidater som har modern geo, 100-140 i slag, dropper post, remote lockout och tillgängliga begagnat eller i något butikslager. :cry:

Spännande. Men nu börjar det bli ont om kandidater som har modern geo, 100-140 i slag, dropper post, remote lockout och tillgängliga begagnat eller i något butikslager. :cry:
Det där med remote lockout kanske man kan tumma på. Många gafflar kan det monteras efteråt på men inte alla. Kostar 500-1000kr.

Vill du ha mer aggresiv geo så är ju fuel ex ett alternativ. Jag kunde nog nöjt mig med både mindre slag och brantare gaffelvinkel, men ska du köra hårt nedför är det trevligt. Om du gillar Orbea så är Occam ett alternativ. Men den typen av cyklar har inte lockout.

Cube Stereo 120 (HPC om budget tillåter) om det finns några såna i lager nånstans. Hyfsat up to date geo och bra komponenter sett till priset.

Vill du ha mer aggresiv geo så är ju fuel ex ett alternativ. Jag kunde nog nöjt mig med både mindre slag och brantare gaffelvinkel, men ska du köra hårt nedför är det trevligt. Om du gillar Orbea så är Occam ett alternativ. Men den typen av cyklar har inte lockout.

Orbea gör ju snygga arbeten. Occam finns i butikerna dessutom

Det där med remote lockout kanske man kan tumma på. Många gafflar kan det monteras efteråt på men inte alla. Kostar 500-1000kr.
Sant. det öppnar ju upp för en massa trail-cyklar som kanske har allt det andra - framförallt geon.

Cube Stereo 120 (HPC om budget tillåter) om det finns några såna i lager nånstans. Hyfsat up to date geo och bra komponenter sett till priset.
Den ser perfekt ut på pappret! Uppenbarligen populär för det är soprent ute i landet och även de onlinebutiker jag snabbkollade.

Canyon Neuron CF 8 M har STA 67.5, HTA 74.5, och reach 433 och finns i lager för 32k. Det borde väl vara en bra kompromiss?

Rock Shox Pike Select fram Deluxe i bak, SRAM GX Eagle, DT Swiss M 1900 precis över 14 kg,

Canyon Neuron CF 8 M har STA 67.5, HTA 74.5, och reach 433 och finns i lager för 32k. Det borde väl vara en bra kompromiss?

Rock Shox Pike Select fram Deluxe i bak, SRAM GX Eagle, DT Swiss M 1900 precis över 14 kg,
Låter bra! Vill du få den rappare framöver så köp ett hjul från slowbuild. 5-6000kr och du har ett par på 1550-1600gram.

Beräknat sändningsdatum
21. - 25. Dec 2020
Används PostNord har jag väl cykeln till påsk iaf ?

Varför vill du ha lockout? Känns ju helt onödigt på en bra hoj om man inte ska köra LÅNGA transportsträckor.
Edit: Sen på bollen.

Senast ändrad:
Lite återkoppling på valet av Canyon CF 8.0. Jag har ingen erfarenhet av FS innan men cyklat en del så detta var ett naturligt steg. ALLT blev lättare i skogen. Den klättrar utmärkt, utför går som en dans, den sväljer förvånansvärt stora stenar (t ex när man tappar linjen..), den är helt ok på transportsträckorna till och från skogen/berget. Även med medskicksdäcken. Det dyker alltid in nybörjare som jag som behöver råd och jag fick perfekt hjälp här. Lite gjorde jag själv, t ex som att inse att man måste upp lite i pengar för att det ska vara schysst rakt igenom. Att uppgradera i efterhand är dyrt(!) och så står man där med en massa osäljbara delar som plockats av. Nu behövde jag bara montera pedaler och stänkskärmar och börja samla mil och höjdmetrar. Hjul är otroligt viktigt för mig men oavsett prisnivå känner jag att Canyon specar bäst, särskilt på hjulen.

Sadeln och instruktionsboken som följde med var det enda som sög. Till dämparna kom inga instruktioner alls så bakdämparen vet jag inte hur jag ska justera men jag ställde iaf in min vikt på framdämparen. ^.^

Du kan testa att ställa dämpare efter sag till att börja med. Det är väl inte så creddit tydligen men alltid en början. Sen kan du se om den känns för hård/mjuk och att den inte bottnar för mycket

Du kan testa att ställa dämpare efter sag till att börja med. Det är väl inte så creddit tydligen men alltid en början. Sen kan du se om den känns för hård/mjuk och att den inte bottnar för mycket

Jag får ca 30% om jag bara sitter upp och sedan kliver av. I skogen var det inget jag tänkte på förutom att den var lite spruttig över hopp, som om den ville autohoppa. Eller så var jag bara het, det får värka fram.

Jag får ca 30% om jag bara sitter upp och sedan kliver av. I skogen var det inget jag tänkte på förutom att den var lite spruttig över hopp, som om den ville autohoppa. Eller så var jag bara het, det får värka fram.
Minska returen kanske? Autohoppa får den gärna göra men inte mer bak än fram

Minska returen? Det är där man önskar att Canyon slängt med instruktionsbok. Ska kolla YT om det finns något för just dessa.

Bäst att vrida på Max och sedan min retur bara för att se hur skillnaden är. Sedan ställer man in den rätt.

På deluxe styr man returdämpningen med ett vred (som en krona på dämparhuset) som går runt hela dämparen längst upp. Den har en hare som symbol för snabb/ingen dämpning och en sköldpadda för långsam/max dämpning. Titta, vrid. Testa. Allting med det blå vredet (för kompressionsdämpning) i öppet läge).

Tänkte jag kan dela med mig av min ”nybörjare”erfarenhet. Började köra mtb för ca 4 år sedan, efter första turen på lånad hoj, sjukt kul, (tror det var en merida ht ca 9000 kr) var det kört. Måste köpa en egen. Eftersom jag inte hade ngn kompis att cykla med köpte jag en begagnad epic comp 2016, 14 000 kr (tänkte att det skulle bli långa grusvägs och joggingspårsturer själv). Körde ett tag på den och det var en hoj som fungerade bra överallt men.... Är medelålders och ville återuppleva orörd snö i Chamonix, big jump i Åre och hiking i ”Gänsen”, därför blev det en ny Yt Jeffsy 2017 35 000 kr, beställd på nätet. Hittade kompisar att cykla med och svårare stigar. Jeffsyn var och är perfekt i mitt tycke, men när den pajade och jag väntade på delar körde jag epicen (som jag moddat til 120 mm gaffel och kortat stam för att få mer ”trail”) och insåg att den var sjukt snabb och ”grym”. För att vidga mina vyer lånade jag en nukeproof scout hardtail, mellanvarianten (15 000 kr). Sjukt rolig hoj, tror bannemig att den ä snabbast hittills också. Slutsats: Tror du kommer ha lika kul på vad du än köper. Ps. Hade en GT från 2009 5000 kr för många år sedan, riktigt skräp som jag inte hade kul på. Ds.

Lufttryck och retur hör ihop. Ju fler psi du har, ju snabbare blir returen vilket kan behöva kompenseras. Även antal tokens i gaffeln, ramens progressivitet och antal band i bakdämparen påverkar. Det går inte att säga att XX% sag är perfekt för alla. Ju mer du kör, ju snabbare och brantare kommer du köra och ju mer support kommer du vilja ha. Då kommer du vilja höja trycket och göra returen långsammare.

Så 30% är väl bra att börja med. Men som de andra säger, när du kört ett tag så laborera. Ett tips gällande returen är att börja i mittenlaget, klicken närmast sköldpaddan gör i princip ingen effekt.

Tillbaka
Topp