Testat iphone-hållare?

Jake

Aktiv medlem
Testat iphone-hållare?
Jag har sett att det skrivits lite om cykelhållare till iphonen, men är det någon som köpt och testat någon som funkar bra?
Kör landsväg och letar efter en hyfsat enkel lösning.
Har någon lite erfarenhet?

/J

Testat iphone-hållare?
Den finns på Kjell för 99:- just nu också.
Dock är fästet för litet för att jag skall få på den på racerstyret/stammen...

Testat iphone-hållare?
Jag har en sån här: http://www.adisgladis.se/fahrer-spitzel-iphone-hallare-cykel

Lite dyr, men jag är nöjd. Man fäster den vid styret med hjälp av ett brett gummiband som också gör att den borde passa tjocka styren. Det går dock inte att fästa den på tvären, t ex styrstammen.

Höljet fungerar som skydd för telefonen, fäster med kardborreband vid fästet och är tillräckligt diskret för att ha som skydd när man inte sitter på cykeln.

Köpte den för att filma lite utan att hålla i mobilen. Tyvärr funkade det inte bra eftersom det blir för skakigt.

Testat iphone-hållare?
Svensson87 skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag använder den här när jag cyklar och den
> funkar utmärkt :) plus att den är vattentät.
> Går dock inte att använda hörlurar till den

Det borde väl funka om du skaffar en sådan här
550834.jpg

http://www.netonnet.se/art/telefon/...etooth-stereo/sonyericsson-mw600/128534.4503/

Då får du ju även radio och möjlighet att svara under cyklingen.
Jag har en och den fungerar förvånansvärt bra, både för lyssning och samtal.

/Håkan

Testat iphone-hållare?
Tack för tipsen!

Köpte en "Top Peak" som måste skruvas fast, ser ganska schysst ut. Hållaren är i största laget men telefonen kan snäppas av och på ganska lätt. Däremot måste jag skruva av hållaren när cykeln står och "vilar" i vardagsrummet, det är inte jättesnyggt att ha en pinne sticka upp ur styrstammen....

Ut och testa..

bild1.JPG

bild2.JPG

Testat iphone-hållare?
En del cykelappar har röstinfo man kan få varje avverkad kilometer (eller hur ofta man nu ställer in det)så att man kan få reda på avverkad sträcka, snitt, hastighet puls mm. Kanske räcker med hörlurar och telefonen i bakfickan?

Testat iphone-hållare?
Julius Kenéz skrev:
> En del cykelappar har röstinfo man kan få varje
> avverkad kilometer (eller hur ofta man nu ställer
> in det)så att man kan få reda på avverkad
> sträcka, snitt, hastighet puls mm. Kanske räcker
> med hörlurar och telefonen i bakfickan?

Jag har min telefon i en toppeak plasficka, helt 100% vattentät. Sen kör jag med en liten blåtandslur för samtal och radio.

Testat iphone-hållare?
Lämnade tillbaka hållaren.... Efter 2timmar med gps, cykeldator-app och skärmen på hela tiden hade jag 30% batteri kvar i iphonen.... Ett par samtal på det så var den typ 0.... Det håller ju inte att cykla långt med, med skärmen i avstängt läge håller det iofs längre men då kan jag lika gärna ha den i fickan..

Testat iphone-hållare?
Vilken app kör du med? Jag kör mycket med Runkeeper och den verkar dra förvånansvärt lite ström med skärm och gps igång :) dock ska jag säga att 7 av 10 ggr kör jag med skärmen släckt då man får bra ljudrapporter av programmet vilken snitt fart osv (går att välja).

Testat iphone-hållare?
slugdjur skrev:
> Vilken app kör du med? Jag kör mycket med
> Runkeeper och den verkar dra förvånansvärt lite
> ström med skärm och gps igång :) dock ska jag
> säga att 7 av 10 ggr kör jag med skärmen
> släckt då man får bra ljudrapporter av
> programmet vilken snitt fart osv (går att
> välja).

Jag kör med Samsung s2 och runkeeper och det är ett problem med batteritid, efter 3-4 timmar med skärmen släckt är batteritiden slut.

Testat iphone-hållare?
Det här med batteritiden är det största hindret. Jag har dock hittat en egen (ej patenterat!) lösning. Jag använder en "Bike mount Biologic", inköptes från Rosebikes webbbutiken (de säljer den dock inte längre men det går säkert att hitta någon annanstans). Den har 3 grundläggande egenskaper: den är vatentätt (det har jag konstaterat i långa rundor under spöregn), den har håll till hörlurar och den har plats till änden av laddningskabeln. Hörlurskabeln och laddningsskabeln sitter med ett par cable clips på överröret:
IMG_0388.JPG

Laddningskabeln är kopplad till en power pack på 4800 mh, som kan ladda om en iphone 3-4 gånger. Denna finns i en vattentät sadelväska (Ortlieb Mud Racer) bland mini-pump, slang etc.
IMG_0393.JPG

"Cyclemeter" är appen som jag har fastnat för, den är helt enkelt suverän. Det är även kul att använda nav-appar, då man får röstanvinsningar när man är ute på okänd mark. Utan en extern powerpack (brukar ha en extra med mig i långdistans flerdagsturer), då hade mobilen inte klarat sig mer än ett par timmar med sådan app-drift. Enda nackdelen som jag ser det är den extra vikten (150 gr power pack + 200 gr sadelväskan), men det kan jag mycket väl leva med...

Testat iphone-hållare?
Jag kör Cyclemeter, tycker den är bättre än runkeeper, lite mer info..
Förhoppningsvis kommer en iPhone 5 snart med lååång batteritid så man slipper ha en massa extra prylar med sig.

Testat iphone-hållare?
Jag har kört en sådan Biologic hållare som Thanos visar ovan i nästan 1.5 år. Det är inget fel på den och den skyddar Iphone väl. Men nu när jag bytt telefon ger jag upp på smartphone som träningsdator. Batteritiden blir inte bättre när telefonen blir lite äldre och den duger inte för loggning och radio i vardagspendling. Dessutom ser man inte ett skit i solljus.

Det känns som ett skämt att ha en träningsdator som måste ha skärmen släckt för att kunna användas.

Med det synsättet funkar radion länge på Iphone, bara den inte är på.

Tillbaka
Topp