testcykel monark

testcykel monark
Hej på er!
Jag har köpt en testcykel av märket Monark(828e) och undrar lite om dess tillförlitlighet.
Det är inga vikter på den utan bara en pendel, samt en vridratt vid styret som spänner remmen. Hur tillförlitlig är den om man tex vill köra på 310w? Det verkar som man måste gå lite på känn när man vrider på ratten som ställer in antalet Kp. Det verkar inte vara så exakt. Är det någon som har erfarenhet av en sån här cykel o isf vad tycker ni om den ? För hur ska man annars veta om man blivit bättre. Tänk om tröskeleffekten har ökat med ca 20w och man inte kan köra med just den effekten...

Tacksam för svar.

mvh
Dan

testcykel monark
Min erfarenhet är att den funkar ypperligt för den mesta träningen (även om man ibland önskar sig en 839:a).

Har du kalibrerat den korrekt så visar den så exakt som det kan bli. Den är enligt mig inga problem att ställa in med 0,1 Kp's noggrannhet (avläst i fönstret bredvid ratten) och med en kadens på 90 gör det bara ca 9 watt, dvs inom en rimlig felmarginal. Mer noggrann än så behöver du inte vara när du mäter FTP och annat eftersom det finns så många andra felkällor också.

Har du ingen manual så rekommenderar jag att du går in på monarkexercise.se och laddar ner den för 828:an så att du vet exakt hur du ska göra för att kalibrera. Det står att man ska använda Monarks 4 kg-vikt men det går bra med vilken känd vikt som helst.

testcykel monark
Micke S skrev:
-------------------------------------------------------
> tillräckligt exakt för att föredras framför
> 839an i forskningssammanhang ibland...

har inte den pendel den med?

testcykel monark
jag har iofs en 839 och kan inte 828:an helt men är det pendel och den är kalibrerad ger den som jensen och martin säger ovan ett mkt tillförlitligt värde. Pendel-principen är i sin enkelhet genial då man blir ganska oberoende av bromsbandets förändrade friktion över tid. Det man ska se upp med på Monark är om friktionen på hulet börjar variera varvet runt så att pendeln börjar röra sig mer än några millimeter under ett varv. Då kan det vara ett teckan på att tex bromsbandet börjar bli väl slitet eller att bromshjulet bör putsas upp lite. Lycka till!

testcykel monark
Jag har en riktigt äldre monark med pendel som står i garaget där det är ganska kallt. Upplever att motståndet ökar samt att pendeln rör sig högre upp på skalan de första 10-15min av passet. Sen stabiliserar sig pendeln. Kan det vara kylan som ställer till det eller behöver man byta bromsband? Bromsbandet är aldrig bytt och förmodlingen väldigt gammal.

Bilagor

• P220809_10.14.JPG
    P220809_10.14.JPG
    51.5 KB · Besök: 127
testcykel monark
Monark 828e kostar ny ca 14 ksek, 839 betydligt dyrare. Sen finns det en hel del andra märken såklart men en testcykel med tillförlitlig effektmätning är inte så lätt att hitta ny för under 10 ksek. Finns ibland hälsoföretag som säljer ut sina testcyklar på nätet då kan man få dem betydligt billigare. Enligt min mening är dock testcyklar inte generellt bättre på träning än vad tex en bra spinningcykel är. Fördelen är att det går att mäta utveckling på en testcykel och såklart göra tester men om man inte är tävlingsinriktad blir det lite teoretiskt.

testcykel monark
I tråden snackas det ju 828 och 839, finns det fler modeller som e dugliga? På Blocket finns ju en uppsjö varianter, 731, 814, 817, 827 och 915 tex...

731E - http://www.blocket.se/stockholm/2_st_Monark_cyklar_731_E_25331046.htm
814E - http://www.blocket.se/vasterbotten/Testcykel_Monark_814_E_25467693.htm
817 och 817E - http://www.blocket.se/stockholm/Begagnat_Gym_25545877.htm
827 - http://www.blocket.se/overkalix/Traningscykel__behandlingsbank__dragapparater_24130133.htm
915E - http://www.blocket.se/blekinge/Motionscykel_Monark_915_E_25505958.htm

Kanske det riktiga fyndet, en 817E för 300 spänn??
http://www.blocket.se/malmo/Motionscykel_25614312.htm

Fast med tanke på justering av sittposition och prylar som styre, sadel, vevar och pedaler så kräver väl alla dessa en hel del modifiering innan de blir ett fullgott träningsredskap antar jag...

/CJ

testcykel monark
Om man verkliogen är ute efter en cykel där man kan göra tester och trenda en utveckling behöver man enligt min mening tillörlitlig effektmätning. Av Monarks modeller skall man då välja de modeller som har pendel, på de nyare modellerna får man ut effekten som visas i display medans de äldre mekaniska modellerna måste man avläsa pendeln och räkna om till effekt mha varvtal, vilket kan vara lite meckigt men alltid funkar.

I korhet:
817e har inte pendel och kan "bara" visa: rpm, puls, cyklad tid, fart, distans. Ej effekt då pendel saknas. Kolla också att pulssensor verkligen finns då grundmodellen bara har ingång för puls och inte själva sensorn monterad (måste då köpas). Detta är alltså mer en avancerad spinningcykel än testcykel.

828e har pendel och tillförlitlig effektmätning direkt i display. Visar kadens, puls, körtid, hastighet, sträcka. Man styr motståndet manuellt (om jag förstått det rätt).

839e har samma funktioner som 828e men man har därutöver möjlighet att bygga godtyckliga belastningsprogram (dvs variera belastning över tid) antingen via cykelns enhet eller via dator. Efter genomfört program kan man då också analysera i dator. Det finns också inbyggd möjlighet att köra Åstrand-test och andra varianter av submaximala konditionstest, man får då ut ett korrelerat syreuptagningsvärde direkt från cykelns display eller dator. Detta korrelerade värde bör vara ganska exakt trots att man inte mäter själva syreupptagningen då det baseras på ett stort statistiskt underlag framtaget av GIH.

Åstrand-test kan vara ett ganska bra sätt att studera sin utveckling (I kombination med ramptest). I princip kan man göra Åstrand på alla Monarks cyklar som har pendel men man får räkna lite manuellt på alla modeller utom 839e.

Ett alternativ till testcyklar (vare sig det är Monark eller andra) är såklart en cykel med effektmätning (billigaste alt. är polar) och cykeln placerad på en bra träningsbock - fördelen med det är natvs att man kan ta med effektmätningen utanför labbet när fåglarna börjar kvittra.

En vanlig spinningcykel för träning och en effektmätare på cykeln räcker långt och är ett bra alternativ till testcykel.

Senast redigerad av en moderator:
testcykel monark
Hmm jag gillar testcykel, har haft en med pendel och varvtalsoberoende men går nu loss på en med viktkorg. Har lurat mig själv att tro att viktkorg är bättre för träning medan pendel varvtalsoberoende är bättre för tester, jag lär märka om jag har rätt ganska så snart. Fördelen med korg är att det går att lasta på mycket belastning, fort. En med pendel kan ju bara bromsa med max 7 Kp.

testcykel monark
kentkreitler skrev:
> Hmm jag gillar testcykel, har haft en med pendel
> och varvtalsoberoende men går nu loss på en med
> viktkorg. Har lurat mig själv att tro att
> viktkorg är bättre för träning medan pendel
> varvtalsoberoende är bättre för tester, jag
> lär märka om jag har rätt ganska så snart.
> Fördelen med korg är att det går att lasta på
> mycket belastning, fort. En med pendel kan ju bara
> bromsa med max 7 Kp.

Den med pendel kan bromsa precis lika mycket som en med viktkorg men den mäter ju inte över 7 Kp. Och precis som du skriver tar det en bra stund att vrida upp motståndet. Så det blir en kompromiss på maxintervallerna där man får skruva upp motståndet "på känn" och sen trampa till lite mjukt så att inte pendeln smäller upp för snabbt innan man gasar på sin intervall.

För maxintervaller (eller egentligen alla intervaller där man kör över 7 Kp) är viktkorgen överlägsen men då tappar man i finliret som kan vara bra på dom längre intervallerna. Men har man bara ordentligt med vikter och inte kör intervaller där man ändrar motståndet under intervallerna (vilket man i och för sig nästan aldrig gör) så funkar en viktkorg minst lika bra som pendeln.

testcykel monark
Balans skrev:
> Monark 828e kostar ny ca 14 ksek, 839 betydligt
> dyrare. Sen finns det en hel del andra märken
> såklart men en testcykel med tillförlitlig
> effektmätning är inte så lätt att hitta ny
> för under 10 ksek. Finns ibland hälsoföretag
> som säljer ut sina testcyklar på nätet då kan
> man få dem betydligt billigare. Enligt min mening
> är dock testcyklar inte generellt bättre på
> träning än vad tex en bra spinningcykel är.
> Fördelen är att det går att mäta utveckling
> på en testcykel och såklart göra tester men om
> man inte är tävlingsinriktad blir det lite
> teoretiskt.

annan fördel med testcyklarna, som jag ser det, är ju frihjul.

har själv en 818E, me pendel, fyndade den fr 1200 kr.

orka hålla på me vikter, t.ex. när man går från vila till en intervall, jobbigt att behöva hålla på att hafsa runt me vikter då :D

testcykel monark
Balans skrev:
>
> I korhet:
> 817e har inte pendel och kan "bara" visa: rpm,
> puls, cyklad tid, fart, distans. Ej effekt då
> pendel saknas.

Min 817 visar effekt:

monark.jpg ht=453

testcykel monark
kentkreitler skrev: