Text RR för helgens Hellas med odubbad 29:a!

STIZZE

Aktiv medlem
Igår var jag och brorsan ute och snurrade i Hellas med våra mountainbikes i 3timmar. Han med dubbar och jag med sommarens XC-tävlings däck.

Vi cyklade;
- Traktormakt i sickla skiftet, två gånger fram och tillbaks.
- blå/ulvsjöslingan samt inslag av sörmlandsleden
- Delar av gröna motionsslingan från äventyrsbanan och norrut(mot källtorpssjön)
- Björknäs golfbana
- Stig nära källan samt grusväg mot äventyrsbanan

Bästa cyklingen var traktormakt i sickla skiftet, överlägset. Det är rejält brett och upptrampat, isit såklart men med dubbar kan man trycka på ordentligt. Utan dubbar går det att cykla ordentligt många delar, men även livsfarligt halt på andra vilket då lätt blir överraskande.

Näst bäst var sista biten av sörmlandsleden precis innan älta vägen ochfrån där blå(ulvsjöslingan) och sörmlandsleden skiljer sig. Inga dubbar behövs.

Tredje bäst var lilla stigen från älta kn i skogen mot källan. Kort men gott, inga dubbar behövdes.

Fjärde bäst var motions-gröna från äventyrsbanan och mot källtorossjön, sen in på vita slingan. Svinkul cykling, gick nästan att stå på hela vägen utan dubbar!

Femte bäst, var golfbanan. Vi hittade barmark mellan två golfbanor på 500m. Ingen stig men det gick att cykla utan snö och is vilket va skoj.

Sjätte vilket inte var i kategorin bäst, utan helt enkelt bara sämst. Det ar ulvsjöslingan inklusive dow jones. Vi gick mest, kunde cykla lite på dow jones men det vägde inte upp upplevelsen. Värst var det på ulvsjöslingan där träd har fallit var 10:e meter eller oftare, inga stigar att cykla på var det heller. Men där sörmlandsleden gick ihop och sen isär innan älta kom räddningen med grym sörmlandsled utförs innan ältavägen, som nämnt på punkt "näst bäst. Men var det värt det? Nja, är nog svaret. Skulle hellre prova cykla andra hållet på sörmlands där och sen vända, DET är nog grymt!

Generellt så var det svinkul vykling. Men jag låg i backen några gånger och har idag blåmärken på båda höftena, vänster knä och en ömmande axel. Men ni slm känner mig vet ju att det mest är självförvållat galningscykling :)

Min STARKA rekommendation är dock att ha dubbar i skogen nu, snön har smält och bildat isfläckar typ överallt.

Och min nya kokos s-works epic var en dröm där det gick att cykla! Jag minns speciellt en backe uppförs vid golfbanan, käkdropping-moment av lycka med hur bakdämparen/däcket/hjulet greppade nått helt otroligt i den skakiga frustna snön! Åkte ifrån min bror ganska duktigt där när han kämpade med sin hardtail för grepp, trots sina dubbar. :)

OVER N' OUT!!

Jag var också ute i igår och körde bland andra traktormark (fram och tillbaka) samt gula. I siklaskiftet kändes det skönt att ha dubbar, men jag tyckte dubbarna ställde till det lite på gula. Det börjar komma fram rätt mycket sten och hällar och med dubbar på dessa blir det nästan lika halt som odubbat på blankis.

Jag tyckte att Sicklaskiftet var mer lättåkt igår än i lördags. Det var lite varmare och isen hade på sina håll mjuknat. Traktormakt och 5 Svåra var helt klart körbara med helstel 29a utan dubb, men det är besvärligt i klättringarna när man tappar fästet på isfläckarna.

Jag håller med kluster om dubbar att det inte är helt oproblematiskt när det blir barmarksfläckar. Det ser också rätt illa ut på nakna klipphällar med dubbmärken.

/K

Senast ändrad:
Då vi var en med dubb och en utan, var vårat konstaterande att dubb-problemet var löjligt jämfört med odubbat-problemet.

Jag ramlade 10 gånger ungefär medans han ramlade 0 gånger, och kunde köra ifrån mig hur lätt som helst. :)

STIZZE skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag ramlade 10 gånger ungefär medans han ramlade
> 0 gånger, och kunde köra ifrån mig hur lätt
> som helst. :)

Ja, det berodde säkert på däcken... ;)

Tillbaka
Topp