The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Cool 26-tummare? Du får önska dig lite tape till styrlindan i (h)julklapp.
Fina omgivningar. Nyköping?
Det är bortom Ljungsbro i Östergötland, runt Stjärnorp och Bjäsäter. Vackra miljöer och fin cykling på främst skogsvägar utan biltrafik. Går dessutom att få till bra med höjdmeter för att vara så nära platta Linköping.

Ny styrlinda på Miyatan vore nog bra. Nån gång när jag befinner mig nära en kompressor ska jag försöka pressa dit skumhandtag på bocken. Det lär ge lite extra komfort och längre hållbarhet.

The Gravel tråd
Blev packning för lunch idag o fika ute på Getterön 5 vik.
1000019099.webp
1000019102.webp
1000019115.webp
1000019120.webp
1000019121.webp

The Gravel tråd
Nu har jag bytt tillbaka från vinterdäcken till ett par sommarsulor. Nästan 6 grader varmt och prognosen visar på 8 grader nu i veckan.
Grusvägarna har börjat sätta sig igen efter den lilla tjällossning som varit.
Största problemet nu är den totala saneringen som krävs efter en tur 😅

Behövs verkligen en ordentlig vintercykel med rejäla skärmar

The Gravel tråd
Midvinter, solen står lågt och det ligger ett tunt lager med snö på grusvägarna. Såg inga tomtar men skymtade tre renar i motljuset men de var tre rådjur som flydde mot skogen. Premiär för den nya gravelbiken perfekt dag för en kortare testrunda. Blev 30km och några hundra höjdmeter. Allt fungerade utom att det var lite glapp i styrlagret.
IMG_2687.webp
IMG_2688.webp
IMG_2696.webp
IMG_2691.webp
IMG_2690.webp
IMG_2689.webp

Bilagor

• IMG_2694.webp
    IMG_2694.webp
    501 KB · Besök: 44
  • IMG_2686.webp
    IMG_2686.webp
    528 KB · Besök: 42
  • IMG_2692.webp
    IMG_2692.webp
    1.1 MB · Besök: 42
The Gravel tråd
Midvinter, solen står lågt och det ligger ett tunt lager med snö på grusvägarna. Såg inga tomtar men skymtade tre renar i motljuset men de var tre rådjur som flydde mot skogen. Premiär för den nya gravelbiken perfekt dag för en kortare testrunda. Blev 30km och några hundra höjdmeter. Allt fungerade utom att det var lite glapp i styrlagret.Visa bilaga 809015Visa bilaga 809016Visa bilaga 809017Visa bilaga 809018Visa bilaga 809020Visa bilaga 809021
Cykeln kräver en presentation! Väldigt snygg!

The Gravel tråd
Midvinter, solen står lågt och det ligger ett tunt lager med snö på grusvägarna. Såg inga tomtar men skymtade tre renar i motljuset men de var tre rådjur som flydde mot skogen. Premiär för den nya gravelbiken perfekt dag för en kortare testrunda. Blev 30km och några hundra höjdmeter. Allt fungerade utom att det var lite glapp i styrlagret.Visa bilaga 809015Visa bilaga 809016Visa bilaga 809017Visa bilaga 809018Visa bilaga 809020Visa bilaga 809021
Min mekaniker kom med, hon är vit som snö och heter Flinga.

The Gravel tråd
Midvinter, solen står lågt och det ligger ett tunt lager med snö på grusvägarna.
Var ngnstans är bilderna tagna?
För vid östra delen av Siljan har vi också ~2mm snö, men
haft mulet, men också ~2mm snö idag

Premiär för den nya gravelbiken perfekt dag för en kortare testrunda. Blev 30km och några hundra höjdmeter. Allt fungerade utom att det var lite glapp i styrlagret.
Precis som @Marten D vill även jag veta mer om cykeln

The Gravel tråd
5093.webp

God jul alla i tråden! Här kommer en RR från i höstas. Kan börja med att berätta att den var först planerad att bli i skriven form och lite backstory till det hela. När jag skulle åka hemifrån så i sista sekund tog jag med mig min kamera. Väl på tåget så insåg jag ju att mitt minneskort var kvar hemma.

Hur löser jag det här? Min start destination var Säffle...
Som en blixt från en klar himmel kom jag på att en gammal vän som sysslar mycket med foto nu bor där med sin familj. Vi har inte hört på kanske 10 år. Men jag skrev ändå. Helt sjukt ändå svarade han inom några minuter och berättade att han var påväg hem från jobbet och självklart hade ett minneskort jag kunde få låna.

Och inte nog med det så sa han att han gärna kommer och möter mig på stationen.

Redan här är man tacksam till tusen, att någon tar tid av sin fredagskväll och hjälper en. Tack till dig Tommie. Utan dig hade det aldrig kunnat bli av!

Sedan hur det hela är upplagt är väl att jag varit väldigt inspirerad av @LWB
Som är känd för sitt kåseri i miyata-tråden som är alltid vass med pennan. Tack för alla trevliga inlägg och hatten av!

Nu så iallafall. Jag ville berätta en historia från min barndom och ett möte från i somras i närheten av familjens stuga.

Länk:

Filmen släpps imorgon klockan 11.00

Hoppas någon kan uppskatta denna lilla film.

Edit, hann inte skriva klart... La till det sista i tråden.

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Var ngnstans är bilderna tagna?
För vid östra delen av Siljan har vi också ~2mm snö, men
haft mulet, men också ~2mm snö idag

Precis som @Marten D vill även jag veta mer om cykeln
Tog några vid i skogen väster om Granhammarsvägen/Kungsängen och några på I:1 övningsområdet vid Tranbygge. Rekommenderar att passa på att köra på skjutfätet nu i helgerna då det inte är spärrat. Finns fina grusvägar med backiga inslag.
IMG_2708.webp
IMG_2709.webp
IMG_2709.webp

The Gravel tråd
Tog några vid i skogen väster om Granhammarsvägen/Kungsängen och några på I:1 övningsområdet vid Tranbygge.
Tack
Jag trodde det var ngn av dina turer väster om Siljan
Rekommenderar att passa på att köra på skjutfätet nu i helgerna då det inte är spärrat. Finns fina grusvägar med backiga inslag.
En fördel med att cykla på vägarna genom skjutfält är att det inte brukar vara särskilt mkt trafik på dem.

The Gravel tråd
Visa bilaga 809152
God jul alla i tråden! Här kommer en RR från i höstas. Kan börja med att berätta att den var först planerad att bli i skriven form och lite backstory till det hela. När jag skulle åka hemifrån så i sista sekund tog jag med mig min kamera. Väl på tåget så insåg jag ju att mitt minneskort var kvar hemma.

Som en blixt från en klar himmel kom jag på att en gammal vän som sysslar mycket med foto nu bor där med sin familj. Vi har inte hört på kanske 10 år. Men jag skrev ändå. Helt sjukt ändå svarade han inom några minuter och berättade att han var påväg hem från jobbet och självklart hade ett minneskort jag kunde få låna.

Redan här är man tacksam till tusen, att någon tar tid av sin fredagskväll och hjälper en. Tack till dig Tommie. Utan dig hade det aldrig kunnat bli av!

Som är känd för sitt kåseri i miyata-tråden som är alltid vass med pennan. Tack för alla trevliga inlägg och hatten av!

Nu så iallafall. Jag ville berätta en historia från min barndom och ett möte från i somras i närheten av familjens stuga.

Länk:

Jag som har haft nöjet och äran att få förhandsgranska denna film kan rekommendera den å det allra varmaste.

The Gravel tråd
Visa bilaga 809152

Länk:

Fin liten film! Den värmde i vintermörkret.

The Gravel tråd
Måste erkänna att jag sitter och kollar på en synapse för att lajva landsvägscyklist, men ändå kunna cykla på fingrus.

42/48mm däckutrymme skulle ju tillåta 40/45mm caracal race däck och bli toppen på grus?

The Gravel tråd
Måste erkänna att jag sitter och kollar på en synapse för att lajva landsvägscyklist, men ändå kunna cykla på fingrus.

42/48mm däckutrymme skulle ju tillåta 40/45mm caracal race däck och bli toppen på grus?
Specialized Crux o BMC Kaius lär också ha så rappa geometrier att de funkar fint på lvg också.
Men ett dyrt nöje om man vill ha de lätta premiumversionerna såsom S-works etc.

The Gravel tråd
Borde vara bra före på grusvägarna här i området. Ingen nederbörd på länge, varit minusgrader som gjort så att grusvägarna frusit ihop.
Synd bara att det skall vara så blåsigt i morgon. Bättre att hålla sig inne och titta på när tegelpannorna blåser bort.

The Gravel tråd
Specialized Crux o BMC Kaius lär också ha så rappa geometrier att de funkar fint på lvg också.
Men ett dyrt nöje om man vill ha de lätta premiumversionerna såsom S-works etc.
Jag har kollat på Cruxen med, men tittar på enklare modeller.

Typ synapse carbon 5, instegsmodellen för 31 också kan man köpa fina hjul istället.

Eller synapse carbon 3 smartsense för att få elektroniska växlar och lampa/radar samt OK hjul direkt. Men då ska man upp på 45+ vilket känns lite väl 🥲

Tillbaka
Topp