Ola Gartram
Aktiv medlem
The Gravel tråd
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kör du inte tubeless? Om inte gör det.Tjena! Har ett par Maxxis receptor 650x47 EXO TR på min gravel. Har fått punka ett flertal gånger av gruset på cykelbanorna som skär hål igenom däcket. Kan ni rekommendera något mer punkteringssäkert däck? Kör 50/50 grus och asfalt.
Jag gillar Schwalbe Marathon Greenguard som "all-road"-däck, punkteringssäkert, rullar förhållandevis lätt och är inte orimligt dyrt (200 kr per däck). Tycker också att de är sköna att cykla på och de har lite mönster så att det är inte som att köra på helt släta däck men sen är det förstås tyngden, de väger nog dubbelt mot de du har.Tjena! Har ett par Maxxis receptor 650x47 EXO TR på min gravel. Har fått punka ett flertal gånger av gruset på cykelbanorna som skär hål igenom däcket. Kan ni rekommendera något mer punkteringssäkert däck? Kör 50/50 grus och asfalt.
Utöver punkorna, vad tycker du om däcket?Tjena! Har ett par Maxxis receptor 650x47 EXO TR på min gravel. Har fått punka ett flertal gånger av gruset på cykelbanorna som skär hål igenom däcket. Kan ni rekommendera något mer punkteringssäkert däck? Kör 50/50 grus och asfalt.
Nu är jag lite sen med att haka på diskussionen men vitsen med att konfigurera om sina cyklar är för att det är kul att experimentera med nya setups. Man kan idag bygga en cykel som är optimal för just det man vill ha den optimerad för. Finns racers som gränsar till gravel, gravel som gränsar till mtb och ALLT däremellan. Jag gick in i gravelsvängen från andra hållet, genom att anpassa min helstela mtb från 2007 till grusvägskörning. Den gick från att vara omodern och hopplös till fantastiskt rolig att cykla på. Hade gärna prövat den med bockstyre om det inte vore för att jag då skulle behöva byta ut hela växelsystemet & bromsarna..Aldrig fattat varför man ska göra en MTB av sin gravel?
Billigt alternativ att testa sig fram:Nu är jag lite sen med att haka på diskussionen men vitsen med att konfigurera om sina cyklar är för att det är kul att experimentera med nya setups. Man kan idag bygga en cykel som är optimal för just det man vill ha den optimerad för. Finns racers som gränsar till gravel, gravel som gränsar till mtb och ALLT däremellan. Jag gick in i gravelsvängen från andra hållet, genom att anpassa min helstela mtb från 2007 till grusvägskörning. Den gick från att vara omodern och hopplös till fantastiskt rolig att cykla på. Hade gärna prövat den med bockstyre om det inte vore för att jag då skulle behöva byta ut hela växelsystemet & bromsarna..
Tittar ner på styret och konstaterar att du lindat det åt fel håll?Ja idag va det upptrappning inför Dirty Halland! Blev 130km idag med en polare.Visa bilaga 542516
Haha den är ju "rätt" lindadTittar ner på styret och konstaterar att du lindat det åt fel håll?
Delen i bocken skall ju lindas utåt, så den spänns när kraft appliceras, men jag vet att det finns olika skolor.Haha den är ju "rätt" lindad
Ah du tänkte så , vet att polaren la dubbellinda på styret så kan han ha lagt den "fel" efter det. Är min Linda rätt ? ?Delen i bocken skall ju lindas utåt, så den spänns när kraft appliceras, men jag vet att det finns olika skolor.
Är det 40mm däck på den?Tror jag såg en Lauf True Grit lite längre upp. Själv ansluter jag mig till Gravel-klubben med en nyligen införskaffad Anywhere Weekend Warrior. Premiärtur igår: Visa bilaga 542903
Tyvärr … läs vad Stumpy skriver.Ah du tänkte så , vet att polaren la dubbellinda på styret så kan han ha lagt den "fel" efter det. Är min Linda rätt ? ?
Känner inte din Linda, men känns hon rätt för dig så är det säkert bra. ;)Ah du tänkte så, vet att polaren la dubbellinda på styret så kan han ha lagt den "fel" efter det. Är min Linda rätt ? ?
Känner inte din Linda, men känns hon rätt för dig så är det säkert bra. ;)
Skall helst linda styret så att det rullas i samma riktning som fingrarna i bocken och tvärtom ovanför reglagen. När man tar i med händerna i bocken, så vrider man lindan utåt och tvärtom på toppen. Det luriga är att vända riktningen på lindan vid reglagen, men tuben har allt värt att veta om det.
Ja jag vet. Men jag vrider händerna innåt "gasar" ungefär som vid marklyft. Har aldrig vridigt mina händer utåt. Är nog där jag lindar styret som jag gjort. Vilket även felt gjort från fabrik..och man lindar en 8 vid reglagen. Jag frågar inte om jag gjort rätt. Utan jag har gjort som jag vill ha den hahahahKänner inte din Linda, men känns hon rätt för dig så är det säkert bra. ;)
Skall helst linda styret så att det rullas i samma riktning som fingrarna i bocken och tvärtom ovanför reglagen. När man tar i med händerna i bocken, så vrider man lindan utåt och tvärtom på toppen. Det luriga är att vända riktningen på lindan vid reglagen, men tuben har allt värt att veta om det.
StämmerÄr det 40mm däck på den?
Det har man väl gjort länge, en av mina standardrundor vid lantstället innehåller nån mil grus. Är man försiktig och grusvägen inte alltför grov så funkar det bra. Kör 25mm, så 32 lär bli bra. Min nuvarande gravel levererades m 28:or och det funkade hyfsat men gav några punkor när det blev grövre.Är det någon som använder en racer med breda fälgar och däck (32mm) som gravel-light hoj? Tex om man kör mest asfalt men behöver ta en genväg på grusvägar ibland.
Proffsen körde racer med 25-28mm däck på Strade Bianche i lördags. Verkar ha funkat för dom flesta. :)Är det någon som använder en racer med breda fälgar och däck (32mm) som gravel-light hoj? Tex om man kör mest asfalt men behöver ta en genväg på grusvägar ibland.
Breda däck är snabba när man cyklar långsamt pga lågt rullmotstånd men blir långsamma när man cyklar snabbt pga luftmotstånd som ökar exponentionellt. Kanske.När det nu är konstaterat att bredare däck är minst lika snabba som smala, varför köra med smalare än nödvändigt? Halvseriös fråga.
Lätt empirisk forskning visar att det går lika fort med 38 mm som med 32 mm (för mig). Ska testa 43 härnäst. Vilka faktorer gör att man väljer smala däck? Tänker då främst på om man kan välja, d.v.s. inte p.g.a. begränsningar i ram och gaffel.
Den tanken slog mig också, men borde inte luftmoståndet vara nära nog samma så länge ramen är bredare?Breda däck är snabba när man cyklar långsamt pga lågt rullmotstånd men blir långsamma när man cyklar snabbt pga luftmotstånd som ökar exponentionellt. Kanske.
Den ökade rotationströgheten hos onödigt(?) feta och tunga däck kan göra att hela cykeln känns både trögare och tristare att cykla på.Vilka faktorer gör att man väljer smala däck? Tänker då främst på om man kan välja, d.v.s. inte p.g.a. begränsningar i ram och gaffel.
Nu är det här inte riktigt lika tillämpligt på gruscykling (ta det bredaste du kan!) som det är på landsväg, men min käpphäst är ju att gnälla på Heines cherrypicking, halmgubbar och killgissningar, så håll i dig...När det nu är konstaterat att bredare däck är minst lika snabba som smala, varför köra med smalare än nödvändigt? Halvseriös fråga.
Lätt empirisk forskning visar att det går lika fort med 38 mm som med 32 mm (för mig). Ska testa 43 härnäst. Vilka faktorer gör att man väljer smala däck? Tänker då främst på om man kan välja, d.v.s. inte p.g.a. begränsningar i ram och gaffel.
Frontarea är bara ena halvan av CdA (som namner antyder) - det andra är Cd, vilket enkelt uttryckt är formen (alltså hur "halt" ett föremål är). Stora/breda däck snurrar mycket luft (inte minst eftersom det är svårt gränsande till omöjligt att göra en effektiv matchning med hjulen) vilket såklart stjäl effekt/energi.Den tanken slog mig också, men borde inte luftmoståndet vara nära nog samma så länge ramen är bredare?
Tycker mig höra rätt ofta i aero-sammanhang att det är frontarea som spelar roll. Skillnaden borde var näst intill omätbar i verkligheten (och mycket liten i vindtunnel).
Jag tänker mig att saker som tradition, utseende (på LVG-cykel), proffs-preferenser och kanske också tron på att smalt är snabbare är tänkbara anledningar. Kanske vikt också?
Frågan är då hur breda däck jag borde ha som normalt ligger på en medelhastighet runt tjugo? Någonstans borde det finnas en gräns för när bredden på ett däck börjar öka rullmotståndet tycker jag.Frontarea är bara ena halvan av CdA (som namner antyder) - det andra är Cd, vilket enkelt uttryckt är formen (alltså hur "halt" ett föremål är). Stora/breda däck snurrar mycket luft (inte minst eftersom det är svårt gränsande till omöjligt att göra en effektiv matchning med hjulen) vilket såklart stjäl effekt/energi.
Nopes - givet samma konstruktion/kvalité på däcket har du i praktiken samma rullmotstånd oavsett bredd (men du kompromissar med andra egenskaper). Jarno Bierman testade det här; https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/grand-prix-5000-comparisonFrågan är då hur breda däck jag borde ha som normalt ligger på en medelhastighet runt tjugo? Någonstans borde det finnas en gräns för när bredden på ett däck börjar öka rullmotståndet tycker jag.
Länkade fel artikel tror jag. Var denna jag avsåg: https://www.renehersecycles.com/why-wider-tires-are-not-slower/Nu är det här inte riktigt lika tillämpligt på gruscykling (ta det bredaste du kan!) som det är på landsväg, men min käpphäst är ju att gnälla på Heines cherrypicking, halmgubbar och killgissningar, så håll i dig...
Testmetodiken ovan nämns inte - jag förutsätter att det är det rulltest nerför som man illustrerar, vilket dels är lurigt ur ett kontrollperspektiv och även i stor utsträckning skulle belöna ett stort/tungt däck (som då håller fart/moment bättre än ett smalt och med sin större diameter rullar bättre. På tal om diameter - har man mätt hastigheten med i sammanhanget inexakt GPS eller med hjulsensor, och är den i så fall kalibrerad för de större hjulen?). Att mäta på hundradelen när en människa sitter på och kontrollerar fart in i testet, styr och tar den allra största delen av (vind-)motståndet är...ah, inte optimalt.
Breda däck är precis som det påvisas ungefär lika snabba när det inte går snabbt, men inte när det går snabbt (och när det är viktigt att det går snabbt). Hade jag också siktat på att ha det bra och bekvämt, komma fram på samma tid, ha betydligt större kapacitet för stök och kräva mer kurvgrepp/kontroll i de rätt måttliga hastigheterna som man testar i är min rekommendation alltid att välja så brett och bra man kan. Ska man däremot inte puttra runt i knappa trettio (där aerodynamikens effekter är...ah, försumbara) utan istället ska skyffla på i de 40-45 km/h som är relevanta för att fastställa om något är snabbt är det av lite större vikt. Och något annat som också är av lite större vikt är de större däcken, vilket såklart inte heller är något negativt i de tester som gjordes (snarare tvärtom). Klättrar man brant en timme eller ska göra ett dussin attacker i 15%-stigningar kommer det där halvkilot längst ut på hjulen som skiljer på ett par 28mm och 54mm-däck däremot visa sig.
Det är lite käckt att Heine, liksom i en bisats, nämner att Tour i ett test kommit fram till att 28mm drar 5W mer än 25mm i snevind och att "If you ride much faster, then it’s possible that wider tires have a little more wind resistance". Det är dessutom, om vi ska prata aerodynamik, sannolikt att man redan missat aerodynamikmålet (med Josh Poertners heliga 105%) rätt grovt med sina idéer kring att breda hjul bara är trams vilket gör att 28mm-däcken redan har luftmotstånd som en skåpbil.
TL;DR - det är uppfriskande med någon som ifrågasätter de "sanningar" och normer vi har, men han väljer fakta, byter ståndpunkt och presenterar sin tro som fakta i utsträckningar som man skulle kunna sammanfatta som "han snackar så mycket skit". :D
Blev nyfiken på hur mycket vikt det skiljer så kollade upp nåt däck (GK SS) och det verkar skilja 80 gram mellan 32 mm och 38 mm. Det lär knappast ha någon större inverkan. Roterande massa påverkar ju endast vid hastighetsförändring och kan väl till och med vara en fördel om man vill hålla jämn hastighet (svänghjul och så).Den ökade rotationströgheten hos onödigt(?) feta och tunga däck kan göra att hela cykeln känns både trögare och tristare att cykla på.
Samma inverkan kan de geometriändringar som behövs för att få plats med de onödigt(?) feta och tunga däcken ha.
Med 584-hjul istf 622 behöver skillnaden inte alls bli lika påtaglig.
Det är säkert en bidragande orsak till att Jan Heine förespråkar 584-hjul.
I länken du hänvisar till nu är vi nere på tjusju och växel i hastighet, vilket är piss och ingenting i fart, effekt och påverkan. På en cykel med nämnda (fina!) däckbestyckning hade det nog nästan varit en utmaning i sig att trampa så lätt utan att det skulle kännas som att veva luft (kan vi anta 130-140W på platten, sittandes som en amerikan...?). I de hastigheterna kan man bortse från aerodynamiken, eftersom det för det första har relativt liten påverkan och för att det dessutom i sig inte är relevant att prata snabbhet (och har man bråttom och "bara" snittar 27 km/h är det andra faktorer i banan, höjdprofilen, underlaget eller evenemangets art som gör att det är underordnat. Gör man 27 km/h på landsväg ska man hellre koncentrera sig på att vara bekväm, ha det bra och trivas på sin cykel är att jaga aerofördelar. Det är inget fel i att inte ha bråttom.Länkade fel artikel tror jag. Var denna jag avsåg: https://www.renehersecycles.com/why-wider-tires-are-not-slower/
Den är lite mer beskrivande men tror inte den bemöter alla din argument.
Angående aerodynamikens effekter vid ~30 km/h antar jag du menar specifikt däckens inverkan. Som medlmåttig cyklist vet jag att aerodynamik har stor effekt vid 30 km/h.
Precis som du är inne på är tunga däck/hjul (i sig) inget problem på platten och/eller utför (men tunga däck brukar i förlängningen ofta innebära kraftiga och därmed långsamma), snarare tvärtom - jag har åkt/åker på både gamla Shamal och Cosmic (dvs tidiga högprofilhjul i aluminium) som går som ånglok när man väl fått upp farten. Att ta dem dit, gärna i ett brant motlut, däremot...Blev nyfiken på hur mycket vikt det skiljer så kollade upp nåt däck (GK SS) och det verkar skilja 80 gram mellan 32 mm och 38 mm. Det lär knappast ha någon större inverkan. Roterande massa påverkar ju endast vid hastighetsförändring och kan väl till och med vara en fördel om man vill hålla jämn hastighet (svänghjul och så).
Team GB Lotus som de körde i OS är ju också exempel på en ram/gaffel med mycket plats* men som samtidigt är väldigt snabb.
* I bredd
Edit:
GK SS 43 mm väger210 g150 g mer än 32 mm.
Det beror nog på, för de däck Jan Heine säljer är viktskillnaden 95g (32mm <=> 38mm)Blev nyfiken på hur mycket vikt det skiljer så kollade upp nåt däck (GK SS) och det verkar skilja 80 gram mellan 32 mm och 38 mm. Det lär knappast ha någon större inverkan.
Nej, det stämmer inte, åtminstone inte för ett framhjul där gyroverkan kan märkas tydligtRoterande massa påverkar ju endast vid hastighetsförändring och kan väl till och med vara en fördel om man vill hålla jämn hastighet (svänghjul och så).
Gyroeffekten tog jag inte hänsyn till och den finns ju. Men hur stor är den egentligen? Hur många gram skillnad behöver det bli innan man märker skillnad. Och spelar det någon roll? En stabil cykel är väl en bra cykel?Det beror nog på, för de däck Jan Heine säljer är viktskillnaden 95g (32mm <=> 38mm)
95g är ofta mer än skillnaden i vikt mellan en fälg i kolfiber jmf med motsv i alu
och många tycker ju att viktminskningen med kolfiberfälgar är värt att betala en hel del extra för
Dessutom var det inte endast viktminskningen hos 622-däck jag menade
Utan rotationströgheten hos 622-hjul jmf med 584-hjul och då med ~48-50mm däck.
Nej, det stämmer inte, åtminstone inte för ett framhjul där gyroverkan kan märkas tydligt
Prova själv genom att hålla ett framhjul i axeln och vrida det fram o tillbaka
Sätt sedan snurr på hjulet, ju snabbare desto bättre, och vrid det på samma sätt igen.
Vilken skillnad märker du?
Men oavsett vilken skillnad du märker, eller inte märker, skall du naturligtvis köpa precis de däck, hjul o andra prylar du vill.
Detta oavsett vad jag eller andra tycker om dem, och förhoppningsvis även oavsett vad Jan Heine skriver!