The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Kvälls runda. Kärt "barn" har många namn. Monstercross/gravel!
IMG_20231126_184839_203.jpg

The Gravel tråd
Nytt jobb och konstant mörker när man kommer hem begränsar möjligheterna att komma ut och cykla rejält. Men idag hann jag klämma in en halvtimmestur innan det blev helmörkt. Skalbyxor, skaljacka och ullunderställ samt tjocka lobstervantar gjorde susen. Snoret rann, benen vevade på, hastigheten nånstans mellan snigel och sköldpadd
a men ack så skönt det var ändå!
20231128_160524.jpg
20231128_160521.jpg
20231128_161137.jpg

The Gravel tråd
The Gravel tråd
Nytt jobb och konstant mörker när man kommer hem begränsar möjligheterna att komma ut och cykla rejält. Men idag hann jag klämma in en halvtimmestur innan det blev helmörkt. Skalbyxor, skaljacka och ullunderställ samt tjocka lobstervantar gjorde susen. Snoret rann, benen vevade på, hastigheten nånstans mellan snigel och sköldpadd
a men ack så skönt det var ändå!
Visa bilaga 668160Visa bilaga 668161Visa bilaga 668162
Jag borde känna igen var det är, för det måste vara i Skåne, men gör inte det. Får man fråga om var?

The Gravel tråd
Det var igår, idag var det snöstorm, åtminstone ett par mil söder om Lund. Cyklade en femmilare och det gick trögt när skärmarna klabbade igen men kul var det :)
Och dagen efter det så ser det ut såhär (nån mil öster om Lund). Fantastisk kul med snö, det är ganska ovanligt här nere i söder. Vi har mest regn i sedled och gegga hela vintern.
PXL_20231130_133503619.jpg

The Gravel tråd
Inte mycket snö på Cypern, men började( 8.00 deras tid) i långärmad tröja. Först ca 20 km genom Larmaca och utkanter, sen lite gravel och lite asfalt till "gränsen". Visar ID, och svänger på grus.Kör 3 km och tyvärr måste vända? Turkiska soldater (på ett torn) vinkar och skriker NO. Det förlänger lite dagen (10 km?) men ska inte kämpa med de (de har M-16 jag bara en multitool ?). Efter 10 km + hittar spåret tillbaka och cyklar vidare (90 % på gruset)!!! Asfalt bara genom byar. Första öl, kyrka, get. Efter en by, cyklar jag genom gigantisk soptipp, och efter soptippen, grusväg (med ganska stora stenar) går nerför. Och plötsligt mot mig springer (från en plåt-hagar) MINST 50 hundar!!!! Kan inte vända (uppför), så hoppar av cykel och ärligt sagt VET INTE vad ska jag göra! En, två eller tre, då kan man skydda sig med cykel, men 50 ???? Då märker jag att hundarna skäller men "vänligt". Visar inga tänder utan viftar på svansar !!! Några kommer närmare och börjar blyg, slicka mina nyrakade ben!!! Resten är bara glada och hoppar i närheten! WTF tänker jag? Sen en del vänder, och från hangaren kommer många nya. Hela situationen är lite märkligt. Klappar några på huvudet, tar bilder och är hela tiden slickad ? Efter 10 min. hoppar jag på cykel och börjar trampa. Kanske 10 hundar springer med mig och vill leka!!! Inga tänder, utan bara glada miner. De börjar vända en efter en, men två springer minst 1 km innan de stannar, sen tittar länge på mig och vänder också.
Resten av dagen: bara underbar grus men tyvärr UTAN hundar ? 149 km . Är ända gäst på hotellet ! Väntar på varm vatten (1 timme sa han). Ska duscha och går käka nåt.
P.S. på bilder syns inte 50 hundar, men de var runt mig. Gick inte att ha alla på ena bilden
P.S.2 - fikon, apelsiner och granatäpple!!!!!

IMG_1710.jpeg
IMG_1713.jpeg
IMG_1712.jpeg
IMG_1716.jpeg
IMG_1719.jpeg
IMG_1721.jpeg
IMG_1730.jpeg
IMG_1731.jpeg
IMG_1732.jpeg
IMG_1733.jpeg
IMG_1734.jpeg
IMG_1735.jpeg
IMG_1736.jpeg
IMG_1739.jpeg
IMG_1740.jpeg
IMG_1741.jpeg
IMG_1747.jpeg
IMG_1754.jpeg
IMG_1753.jpeg
IMG_1752.jpeg
IMG_1759.jpeg
IMG_1760.png

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Inte mycket snö på Cypern, men började( 8.00 deras tid) i långärmad tröja. Först ca 20 km genom Larmaca och utkanter, sen lite gravel och lite asfalt till "gränsen". Visar ID, och svänger på grus.Kör 3 km och tyvärr måste vända? Turkiska soldater (på ett torn) vinkar och skriker NO. Det förlänger lite dagen (10 km?) men ska inte kämpa med de ( de har M-16 jag bara En multitool ?). Efter 10 km + hittar spåret tillbaka och cyklar 90 % grus!!! Asfalt bara genom byar. Första öl, kyrka, get .Efter en by cyklar genom gigantisk soptipp , och efter soptippen grus (med ganska stora stenar) och vägen går nerför. Och plåtsligt mot mig springer (från en plåthagar) MINST 50 hundar!!!!. Kan inte vända ( uppför) så hoppar av cykel och ärligt sag VET INTE vad ska jag gåra! En, två eller tre, då kan man skydda sig med cykel, men 50 ???? Då märker jag att hundarna skäler men "vänligt" . Visar inte tänder utan viftar på svansar !!! Några kommer närmare och börjar blyggt slicka mina nyrakade ben!!! Resten är bara glada ! WTF tänker jag? En del vänder, från hangaren kommer många nya men hela sytuationen är lite märkligt. Klappar några på huvudet, tar bilder och är hela tidem slickad ??? Efter 10 min. hoppar på cykel och börjar trampa. Kanske 10 springer med mig och vill leka!!!!! Inga tänder utan bara glada miner. De börjar vända en efter en , men två springer minst 1 km innan de stannar, sen tittar och vänder också. Resten av dagen : bara underbar grus men tyvärr UTAN hundar ? 149 km . Är änds gäst på hotellet ! Väntar på varm vatten ( 1 timme sa han). Ska duscha och går käka nåt. P.S. på bilder syns inte 50 hundar, men de var runt mig.Gick inte att ha alla på ena bilden
P.S.2 - fikon, apelsiner och granatäpple!!!!!

Visa bilaga 668608Visa bilaga 668609Visa bilaga 668611Visa bilaga 668612Visa bilaga 668613Visa bilaga 668615Visa bilaga 668616Visa bilaga 668617Visa bilaga 668618Visa bilaga 668619Visa bilaga 668620Visa bilaga 668621Visa bilaga 668622Visa bilaga 668623Visa bilaga 668624Visa bilaga 668625Visa bilaga 668626Visa bilaga 668627Visa bilaga 668628Visa bilaga 668629Visa bilaga 668630Visa bilaga 668631
Tack för fina bilder och reseberättelse. Uppskattar det mycket! Vägarna ser fina ut, men lite för mjukt sandiga kanske? Jag är lite skraj när det kommer vilda hundar utomlands. Tur att det gick bra. Hoppas att du får en fortsatt bra resa.

The Gravel tråd
Aldrig varit med om en skock hundar som slickat mig på benen. Däremot en skock getter som var ganska aggressiva med tungorna, troligen i jakt på utsvettat salt.
Jag har blivit attackerad av en massa getter i Grekland fast då satt vi i bil. Det vi först inte fattade var att det låg ett äpple på instrumentbrädan. Genom sidorutan hoppar plötsligt en stor get in och greppar äpplet. Efter kommer en annan get och snor det äpplet min kompis äter - direkt ur handen!

Historien är längre och innehåller skitsura greker som vi får att skratta så de kiknar.

The Gravel tråd
Kul att se lite film från mina hemtrakter(bor bara någon km därifrån). Finns mycket fina grusvägar och stigar i området.
Åh fint! Lyxigt å bo så nära! Jag har ca 2 mil dit. Sugen på att ta MTBn nästa gång. Mötte dock ett hundratal (kändes det som) gravel cyklister där dagen efter, måste vart ngt race. Har mkt kvar att upptäcka i området, bara utforskat ett väldigt liten del än så länge. Kul att du skrev! :-)

The Gravel tråd
Åh fint! Lyxigt å bo så nära! Jag har ca 2 mil dit. Sugen på att ta MTBn nästa gång. Mötte dock ett hundratal (kändes det som) gravel cyklister där dagen efter, måste vart ngt race. Har mkt kvar att upptäcka i området, bara utforskat ett väldigt liten del än så länge. Kul att du skrev! :-)
Var bor du då?

Var det i början av september, i så fall var det "SIA grusäventyr" som cyklades. Då kanske du mötte mig ;)

The Gravel tråd
Okej, bor själv i Slöinge.

Det var 500 startande med ca 100 till på kö för att få vara med. Rätt bra för att vara första året :) Du får anmäla dig till nästa år, var riktigt bra arrangerat och kul rundor(en på 6 mil och en på 10 mil).
https://www.siaglass.se/sv/om-oss/information/sia-glass-grusaventyr/
åh Nice, Så många! Tack för länken! Kul med det å Halmstad gravel, Grit n grind. Filma det lite 2022 men missade 2023. Var du där med?

The Gravel tråd
Fy fan vilken dag!! Drömmer om varm dusch, men tyvärr måste vänta minst en timme på varmt vatten (varmvattenberedare). Dricker femte caj, att håla värme och väntar ? Tur att te i Turkiet "ingår". Trots jag började trampa 6.30 cypriotisk tid (5.30 hemma!), redan efter 3 timmar viste jag att det blir tajt. Grus med stora stenar, sand (cyklade 15 km i sand nära stranden) upp och ner hela tiden och 1700 m höjd. Kanske 1500 av det var det så jävla dålig underlag, att jag ville gråta
(men bara ville ?). Räknade tid varje 10 km (tid till mörker, ca 16.30 alltså ) och visste att jag inte hinner. Och tyvärr kan inte sova nån annanstans, för imorgon MÅSTE hinna på flyg, och den sidan av ön är inte speciellt utvecklad. Inte många hotell, livs, restauranger ETC. Det mesta av kustlinjen här, är klippor, så inget för "vanliga" turister.
Klart, kunde jag svänga vänster och cykla ner mot Famangusta, men jag heter JAREK och gråter aldrig (förutom stunder när jag gråter ?). Uppe i bergen viste jag att ska köra ner i halvmörker. Ingen lampa så klart (bara liten baklykta) ?
Bilder, har ja bara från första 70 km. Sen ville jag spåra VARJE sekund ?
Bara 1 öl, 1 kyrka, 1 get, 1 black mamba och 1 hund på vägen!!!

IMG_1775.jpeg
IMG_1773.jpeg
IMG_1778.jpeg
IMG_1779.jpeg
IMG_1780.jpeg
IMG_1802.jpeg
IMG_1803.jpeg
IMG_1804.jpeg
IMG_1805.jpeg
IMG_1806.jpeg
IMG_1833.jpeg

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Har några såna i min "cykelhistoria" ? Nu har jag ätit som gris, druckit 10 caj och avslutar med Zivania (nordcypriotisk "man måste" dricka). Kille som är i baren och receptionen, påstår, att är före detta cykelmästare här!!! Vet mycket om cykelgrejer ETC så 100% vet nåt om cyklingen, men 2 år sen hade han olycka på MTB och efter operationen, kan inte cykla på riktigt (visase mig sitt knä). Han cyklade själv i skogen, och kunde inte gå efter olyckan! De hittade honom efter flera timmar!
IMG_1857.jpeg
IMG_1856.jpeg

The Gravel tråd
Killen skojade inte. Vad är rolig, jag träffade på bensinmacken tidigare idag en annan mästare!!! Men han är mästare NU! "Min" kille känner honom bra! Så vi kan säga, att jag känner alla (2) BÄSTA cyklister på norra cypern ? Han berättade också, att Ilnur Zakarin bor med familjen på södra sidan
IMG_1860.jpeg
IMG_1859.jpeg
IMG_1834.jpeg

The Gravel tråd
Måste lova mig själv, att nästa utflykt blir lite mer avslappnad. Inga 150-180 km, utan 110, mycket mer öl och pauser på vägen. Varför plågar jag mig så mycket? ?

The Gravel tråd
Jag är tillbaka i San Remo (hotell ?). 85 km och 995 m (en låååång klättring + några mindre backar). Annars 70% grus och 30% asfalt. Har 4 timmar till mitt flyg. Sitter i solen och dricker öl. Det är 100% varmaste dagen idag. 23-24 (och INGEN vind)!!! P.S. Innan min klättring träffade jag ett gäng vandrare,.De tittade på mig och sa ganska bestämt: du kan INTE cykla den väg ???.
IMG_1866.JPG
IMG_1867.JPG
IMG_1873.JPG
IMG_1874.JPG
IMG_1875.JPG
IMG_1876.JPG
IMG_1877.JPG
IMG_1878.JPG
IMG_1880.JPG
IMG_1882.JPG
IMG_1884.JPG
IMG_1885.JPG
IMG_1893.JPG
IMG_1894.JPG
IMG_1896.JPG
IMG_1897.JPG
IMG_1904.JPG
IMG_1905.JPG
IMG_1910.JPG
IMG_1912.JPG

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Läge att editera s.a. varje bild bara förekommer en gång?

The Gravel tråd
Uppskattar verkligen fotografierna. Blir målbild framöver för mig.
Vissa partier ser ut att vara lämpade för bredare däck. Kanske till och med MTB?
Sophögarna blir exotiska inslag i ett annars fint landskap.
Skönt att du han med flyget. 240 minuter är gott om tid... ;-)

Var det annat folk och bilar som du såg på grusvägarna eller var det öde?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp