The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Den sörmländska definitionen av "grus" är lite tröttsam ibland. Finns det tunna och lätta 2,8:or tro?

Visa bilaga 698432

Edit: Lantmäteriets definition av "väg" kan också vara lite provocerande ibland...

Visa bilaga 698433
Från dagens grustur. Förklarar varför mina 38or duger.
IMG_0478.jpeg
IMG_0481.jpeg

The Gravel tråd
Jo rå så att... ?

1000016578.jpg

Det blev till att stanna på turen när det sånt monster låg i vägskälet mitt i ingenstans ?

Tredje gången gillt efter två misslyckade försök med punka (och upptäckt i fält att pumpen inte funkade till presta, tur att en har snäll fru). Årets första långa, 106 km på blandade underlag. Strax över 6 timmar totalt, 5:45 effektivt. Känns bra. Här nedan ett parti från gamla banvallen, Ätranbaneleden. Drömmigt va?

1000016609.jpg

1000016614.jpg

The Gravel tråd
The Gravel tråd
The Gravel tråd
GT Grade Comp Grx 2x10 just nu 17 990 på XXL. Decent value eller kan jag få något roligare för runt 20'?

Spanat efter begagnat ett tag men mycket verkar högt prissatt alternativt försvinner väldigt fort.

Bor du där denna finns på lager ser det prisvärt ut. Large finns i sthlm tex.

The Gravel tråd
GT Grade Comp Grx 2x10 just nu 17 990 på XXL. Decent value eller kan jag få något roligare för runt 20'?

Spanat efter begagnat ett tag men mycket verkar högt prissatt alternativt försvinner väldigt fort.

Jag har testcyklat en äldre årsmodel av GT Grade, och jag tyckte den kändes lite meh i rolighet.
En liten sidokommentar, jag har för mig att den jag testade använde Tiagra och inte motsvarande GRX, jag kommer ihåg att jag störde mig lite på kedjeslack. Ok, framväxlen var inte optimalt justerad, upplevde mycket crosschaining, så det kanske skulle bli bättre med bättre inställda växlar att störa sig på.
En annan rolig sak med den cykeln är att den levereras med clipspedaler!

Merida Silex 400 finns för samma pengar och liknande spec.

Annars Whiten ovan för 15' låter bra, har GX Lite som slit-, släng och pendlarcykel.

The Gravel tråd

Rätt tråkig cykel för pengarna i mitt tyckte, kan ju få white gx ltd för runt 11k när dom kör rea med exakt samma komponenter, dessutom bättre vev på whiten, GTn kör budgetmodell med fyrkantsaxel, vilket inte borde få existera i 2024 för det priset i mitt tyckte.

För runt dom pengarna hade jag nog satsat på en allebike MB31 med 12 växlad GRX eller en Canyon grizl med 12 växlad Sram Apex. Alternativt att man kan hitta nåt kul på rea ibland, men kanske inte så mycket vid denna årstiden.

The Gravel tråd
Ja jag har sett den, vet inte om det är samma skumma ventil på G.34.

Edit: Lutar åt att jag inväntar G.34, ser fina ut.
Vad tänker du runt mixen av straightpull och jbend på ekrarna? Första gången jag sett det och det ser ju lite udda ut men det kanske funkar bra. Aldrig hört någon prata om att det skulle bli olika egenskaper med jbend/straightpull så det är ju intressant att man valt att blanda.

The Gravel tråd
Vad tänker du runt mixen av straightpull och jbend på ekrarna? Första gången jag sett det och det ser ju lite udda ut men det kanske funkar bra. Aldrig hört någon prata om att det skulle bli olika egenskaper med jbend/straightpull så det är ju intressant att man valt att blanda.
Hade inte tänkt på det alls, är ju bara 21 ekrar också. Men newmen brukar ju ha starka hjul men jag är samtidigt halvtung på +90 pannor..

Vilar på hanen ett tag, får se var det landar.

Edit: Propain har ju dom som upgrade på sin gravel iaf.

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Det är alltid lite spännande att ta nya rundor och låta Komoot välja "vägar". Jag sa till den att jag cyklar gravel, fick 53 km asfalt. Helt ok ändå, större delen längs gammal banvall. 33 km paved, grus i varierande lycka, 18,7 km unpaved, varav 300m unknown... ?
1000016806.jpg

"Tjohooo", hann jag utbrista, 2 sekunder grus!

1000016824.jpg

Här tänkte jag att, ja, ja, det kan ändå inte bli så mycket värre....
1000016826.jpg

Sen följde ett par hundra meter genom marker där åtminstone myggen trivdes, och det var ju tur.

Allt som allt en skön runda, trots allt.

The Gravel tråd
För mig är det som lockar med ”Gravel” inte just att det är grus. För mig är det mer att slippa bilarna få mer naturupplevelser och lite känsla av äventyr. Tänker att ovan runda stämmer in ganska mycket på det.
Helt enig, @Helkama raisu .
Ibland vill jag ha mina rörliga stenar under däcken och då har jag ett par favoritrundor. Men oftast är det precis det du ringar in som är grejen.
Det och hur tankarna rör sig när kroppen får jobba.

The Gravel tråd
Min första Gravel inköpt idag. Hoppas på många trevliga turer tillsammans. ☀️Visa bilaga 700961
Styvsonen köpte samma i lördags, men den var utrustad med GRX-vevparti och i mörk orange (som var nedsatt pris på Länna sport). Tycker att cykeln verkar bra. Blev lite förvånad att det var torx-skruvar på alla möjliga ställen. Men torx verkar vara "det nya svarta".

The Gravel tråd
Styvsonen köpte samma i lördags, men den var utrustad med GRX-vevparti och i mörk orange (som var nedsatt pris på Länna sport). Tycker att cykeln verkar bra. Blev lite förvånad att det var torx-skruvar på alla möjliga ställen. Men torx verkar vara "det nya svarta".
Trevligt.
Antar att det vart svårt med vissa komponenter i spår av pandemin som gör att det sitter lite olika vevpartier på dessa. Min vad ett Praxis Alba 48/32.

The Gravel tråd
Men torx verkar vara "det nya svarta".
Torx har ju funnits i >55år och med de fördelar de ger, särskilt vid maskinell skruvdragning, är det inte så konstigt att de tar över mer och mer. Det som borde vara förvånande är att de underlägsna stjärn o insex fortf är så vanliga.
Man behöver iofs se över sina verktyg, inte enbart de man har hemma i "verkstaden" utan de man har med sig. Åtminstone torx och insex kan man få ihop ganska billigt genom att kombinera de man vill ha från olika vikverktygssatser, tex de som Biltema säljer för 45 - 60SEK/st
Även insex i tum, för 60 SEK

The Gravel tråd
Torx har ju funnits i >55år och med de fördelar de ger, särskilt vid maskinell skruvdragning, är det inte så konstigt att de tar över mer och mer. Det som borde vara förvånande är att de underlägsna stjärn o insex fortf är så vanliga.
Man behöver iofs se över sina verktyg, inte enbart de man har hemma i "verkstaden" utan de man har med sig. Åtminstone torx och insex kan man få ihop ganska billigt genom att kombinera de man vill ha från olika vikverktygssatser, tex de som Biltema säljer för 45 - 60SEK/st
Även insex i tum, för 60 SEK
Det jag menade var att det tidigare var ovanligt. Idag inte lika ovanligt. Och visst har torx sina fördelar. Men det bör inte blandas hejvilt på en cykel anser jag. På eller av är min melodi.

The Gravel tråd
Det jag menade var att det tidigare var ovanligt. Idag inte lika ovanligt. Och visst har torx sina fördelar. Men det bör inte blandas hejvilt på en cykel anser jag. På eller av är min melodi.
Jag skulle tyvärr behöva byta skruvar på alla mina cyklar för att kunna göra på eller av. Torx brukar bara vara några enstaka, på ställen där vridmomenten i förhållande på storlek på skruven motiverar det. Det är alltså inte lämpligt att göra om dem till insex, men att byta ut allt annat till torx blir rätt dyrt särskilt då många av skruvarna är titan.

Så det jag brukar ha i miniverktyget är de vanliga insex plus T25. Det är nästan alltid T25. Fast Campagnolo tyckte det var en bra idé att göra sina kedjedrevsskruvar i T30 ?.

Systemet med insex + plus T25 tycker jag är acceptabelt. Spårskruv, philips och andra dåliga skämt undanbedes.

The Gravel tråd
Jag skulle tyvärr behöva byta skruvar på alla mina cyklar för att kunna göra på eller av. Torx brukar bara vara några enstaka, på ställen där vridmomenten i förhållande på storlek på skruven motiverar det. Det är alltså inte lämpligt att göra om dem till insex, men att byta ut allt annat till torx blir rätt dyrt särskilt då många av skruvarna är titan.

Så det jag brukar ha i miniverktyget är de vanliga insex plus T25. Det är nästan alltid T25. Fast Campagnolo tyckte det var en bra idé att göra sina kedjedrevsskruvar i T30 ?.

Systemet med insex + plus T25 tycker jag är acceptabelt. Spårskruv, philips och andra dåliga skämt undanbedes.
Det kan vara värre, på både min nuvarande och min gamla mc finns det även utvändiga torx.

Tillbaka
Topp