The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Gamla hojen nede för räkning.
1000001612.jpg

The Gravel tråd
Jag lyckades fälla min första häst idag på en liten grusväg i skogen. Hästen blev plötsligt skrämd av mig när jag skulle passera, den stegrade och välte åt sidan, och mosade den stackars ryttarens ben.

Det var sista hästen i ett lång rad av tydliga nybörjare på häst. Jag var extra försiktig, körde långsamt, hejade på alla, växlade inte, körde inte på frihjul då tickandet brukar skrämma hästar. Inga konstiga ljud eller snabba rörelser. Jag känner inte att jag gjorde något fel och orsakade olyckan, någon hade satt nybörjare på alldeles för nervösa hästar.

Ryttaren verkade klarat sig undan med bara en liten hjärnskakning och antagligen rejäla blåmärken

Besvärliga och farliga djur hästar.

The Gravel tråd
Jag lyckades fälla min första häst idag på en liten grusväg i skogen. Hästen blev plötsligt skrämd av mig när jag skulle passera, den stegrade och välte åt sidan, och mosade den stackars ryttarens ben.

Det var sista hästen i ett lång rad av tydliga nybörjare på häst. Jag var extra försiktig, körde långsamt, hejade på alla, växlade inte, körde inte på frihjul då tickandet brukar skrämma hästar. Inga konstiga ljud eller snabba rörelser. Jag känner inte att jag gjorde något fel och orsakade olyckan, någon hade satt nybörjare på alldeles för nervösa hästar.

Ryttaren verkade klarat sig undan med bara en liten hjärnskakning och antagligen rejäla blåmärken

Besvärliga och farliga djur hästar.
Hua, jag skrämde en travhäst en gång. Den hade sulky och förare och tvärvände och galopperade åt andra hållet. Ingen aning om hur det gick dock...

The Gravel tråd
Färdigvaxad, nu behövs lång ventil för slanglöst fram samt nav och ekrar för en kolfiberfälg jag har bak. Sedan montera tillbehör.

Fotograferade ett par hål i ramen, är de för elcyklister?

Bilagor

• 20240606_093227.JPG
    20240606_093227.JPG
    1.8 MB · Besök: 143
  • 20240606_093233.JPG
    20240606_093233.JPG
    1,007.8 KB · Besök: 134
  • 20240606_093238.JPG
    20240606_093238.JPG
    400.2 KB · Besök: 139
The Gravel tråd
Tycker konceptet med gruscykling i sig är trevligt, men vägarna blir ju allt sämre? Hårt packat sportgrus ersätts med stenkross, tunga traktorer som gör tvättbräda av hjulspåren, ”vanliga tvättbrädor” på en decimeter här och var… nej har svårt att förstå trenden… särskilt för en som bor där asfaltsvägarna är hyggligt lugna och incidenter med bilar sker sällan/i princip aldrig… däremot på grusvägarna kör de få bilarna som kommer ibland som de tror det är rallytävling…

The Gravel tråd
Tycker konceptet med gruscykling i sig är trevligt, men vägarna blir ju allt sämre? Hårt packat sportgrus ersätts med stenkross, tunga traktorer som gör tvättbräda av hjulspåren, ”vanliga tvättbrädor” på en decimeter här och var… nej har svårt att förstå trenden… särskilt för en som bor där asfaltsvägarna är hyggligt lugna och incidenter med bilar sker sällan/i princip aldrig… däremot på grusvägarna kör de få bilarna som kommer ibland som de tror det är rallytävling…
För mig är inte tjusningen just grus, utan det går bra med vilken väg som helst egentligen bara det är lite trafik. Men generellt är resultatet då att den är dålig och ojämn även om det är asfalt, så en gravel är ändå bekvämast.

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Tycker konceptet med gruscykling i sig är trevligt, men vägarna blir ju allt sämre? Hårt packat sportgrus ersätts med stenkross, tunga traktorer som gör tvättbräda av hjulspåren, ”vanliga tvättbrädor” på en decimeter här och var…
Nja där är väl periodiska fenomen, generellt. Vägar förstärks då och då, då blir det ofta stökigare för att sen bli bättre. Sen ska det regnas intensivt, bli gropigt, hyvlas och jämnas till också.

The Gravel tråd
För mig är inte tjusningen just grus, utan det går bra med vilken väg som helst egentligen bara det är lite trafik. Men generellt är resultatet då att den är dålig och ojämn även om det är asfalt, så en gravel är ändå bekvämast.
Sedan kan man få ihop en fin vägrunda genom att kunna ta sig fram några kilometer på stig. Men de fina virkeskörvägarna ned naturgrus blir allt färre.

The Gravel tråd
Sedan kan man få ihop en fin vägrunda genom att kunna ta sig fram några kilometer på stig. Men de fina virkeskörvägarna ned naturgrus blir allt färre.
Ja min senaste runda var nästan hemsk, den tidigare trevliga grusvägen hade förvandlats till en hemsk tvättbräda, gick knappt att cykla bitvis.

Men som du säger, det är bra att kunna ta sig fram nästan var som helst.

The Gravel tråd
Och bilisternas beteende inte bättre på grusväg, vissa verkar tycka det är ”deras” väg och visar lite hänsyn. Hade en tanke ta med min som på grusturer på hans mtb men nu har jag köpt en asfaltsracer med 25 mm däck åt honom istället ?…

The Gravel tråd
Och bilisternas beteende inte bättre på grusväg, vissa verkar tycka det är ”deras” väg och visar lite hänsyn. Hade en tanke ta med min som på grusturer på hans mtb men nu har jag köpt en asfaltsracer med 25 mm däck åt honom istället ?…
Så har jag inte upplevt det. Ytterst sällan som jag stöter på någon som kör ”uppkäftigt” på grusväg.

The Gravel tråd
Premiärtur i åtta grader och 33 kilometer. Kändes tryggt utför på grus men fegade, ville inte klota på första turen.

Bilagor

• 20240606_223650.JPG
    20240606_223650.JPG
    1 MB · Besök: 137
The Gravel tråd
Varför? Man klämmer ju med måtta??‍♂️
Jag pratar såklart om kolfiber-ramar.

Överrören är inte till att "klampa", även om man lägger åt klämman försiktigt kan det hända något när ramen sitter fast i stället tex vid bakhjulet så blir det en bra hävarm.
Kolla bara hur bra studs det blir i grejerna med lite dåligt gjutna däck och gucka i däcken, den obalansen och ett väldigt tunt överrör så kan det bli dumt.

En riktigt dyr sadelstolpe går kanske på 3000kr, en ram? Chansa på stolen och inte ramen :giggle:

Tillbaka
Topp