The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Ge mig råd nu happyriders!

Våren nalkas och tänker nu köpa mig en cykel då man börjar bli trött på discogymmandet och står inför en ålderskris på 40 år, frugan tycker inte jag är klok...

Tänkte mig bla. Köra Göteborgs klassikern i år, där det bla. Är 5 mil på cykel i maj, Hisingen runt. 5 mil är nog inga konstigheter i sig men står i vägvalet om jag ska köpa en gravel eller racer.

Hur stor skillnad är det ex. Hastighetsmässigt och komfort mässigt mellan dessa två? Jag har provcyklat både gravel och racer men är ju mest kortare sträckor så känner ingen skillnad på det sättet.

Kommer ej pendla vardagsvis till jobbet utan kanske är en gång i veckan, ca 1.6 mil enkel väg på asfalt.

På fritiden blir det mestadels asfalt men kanske kommer svänga in på delsjövägarna där det är grus.

Så frågan är egentligen, enligt min hjärna skulle nog ex. En gravel passa bättre för lite mer allround men hur skulle ex. En gravel fungera för en ev. Framtida vätternrundan? Racerdäck som gäller? Verkar även finnas ett gravelrace i Vasaloppet?

Som tillägg och bekväm som jag är har jag ingen lust att skifta däck för ett specifikt lopp.

Ge mig Inputs!

Senast ändrad:
The Gravel tråd
OK; jag är först, då säger jag så: lyssna INTE på någon (förutom mig), köp gravel och extra hjulset (med bredare asfaltdäck på - 30/32 mm) och du har mest universal cykel i världen! Har du möjlighet att pendla i cykelkäder? Annars planera skärmar som du kan montera/demontera snabbt. Inget annat. Vilket märke? BASSO! :ROFLMAO:
Och en gång till: LYSSNA bara på mig! Snart vaknar alla andra och börjar med sina konstiga tankar och teorier.

The Gravel tråd

Våren nalkas och tänker nu köpa mig en cykel då man börjar bli trött på discogymmandet och står inför en ålderskris på 40 år, frugan tycker inte jag är klok...

Tänkte mig bla. Köra Göteborgs klassikern i år, där det bla. Är 5 mil på cykel i maj, Hisingen runt. 5 mil är nog inga konstigheter i sig men står i vägvalet om jag ska köpa en gravel eller racer.

Hur stor skillnad är det ex. Hastighetsmässigt och komfort mässigt mellan dessa två? Jag har provcyklat både gravel och racer men är ju mest kortare sträckor så känner ingen skillnad på det sättet.

Kommer ej pendla vardagsvis till jobbet utan kanske är en gång i veckan, ca 1.6 mil enkel väg på asfalt.

På fritiden blir det mestadels asfalt men kanske kommer svänga in på delsjövägarna där det är grus.

Så frågan är egentligen, enligt min hjärna skulle nog ex. En gravel passa bättre för lite mer allround men hur skulle ex. En gravel fungera för en ev. Framtida vätternrundan? Racerdäck som gäller? Verkar även finnas ett gravelrace i Vasaloppet?

Som tillägg och bekväm som jag är har jag ingen lust att skifta däck för ett specifikt lopp.

Ge mig Inputs!
Kanske en "all road" racer? Det är en cykel med lite fetare racerdäck (35-40mm) som är snabb på asfalt men funkar fint på grus också.
Exempel (dyra), men dom finns i billigare prisklasser också:

The Gravel tråd
New bike day!
Första rundan på nya cykeln idag 🤩
Efter 7 år med min Cube cross c62 är det ganska stor skillnad i körkänslan. Stabil och bekväm, men också ganska långsam att svänga, tror det blir bra till det jag kör, tävlar inte i cx längre. Lite högre stack än den gamla och lite brantare sadelrörsvinkel blev bra förändringar.

Nya pedalerna från wolftooth var ett stort steg upp i kvalitetskänsla och stöd under foten från de sqlab jag kört tidigare (behöver långa pedalaxlar på landsväg/grus för att öka q-faktorn) även om jag inte tycker de är lika bra som shimano att klicka i/ur, men för grus/asfalt är det tillräckligt bra.
1000014266.webp

1000014267.webp
1000014268.webp
1000014269.webp

The Gravel tråd

Ge mig Inputs!
Antingen har man en gravel och en racer, eller bara en gravel. Och det gäller alla andra typer av cyklar också. Där med punkt.

The Gravel tråd

Ge mig Inputs!
Det kan nog vara bra att köpa en cykel som kan ta hyggligt breda däck, säj 40 mm som räcker väl till på grusvägar.
Därutövet att par hjul med tätare kassett för landsväg så det är enkelt att byta.
När du sen tröttnat på att byta runt på hjulen köper du en cykel som passar landsvägshjulen. 😉

The Gravel tråd
Körde juniorrundan igår lördag. Alldeles för soligt för att sitta inomhus. Var på I1:s övningsområde planerade att köra på skjutfältet men det var spärrat. Blev kort distans 30km och 400hm. Gott om fina grusvägar och backar.Visa bilaga 822014Visa bilaga 822015
Igår var det fredag, eller hade uteserveringarna öppnat för ölförsäljning redan.☝️🌞

The Gravel tråd
Rättelse fredag ska det vara, ber om ursäkt för att jag ställde till det. Måste vara ångesten över införandet av sommartid. Dåligt med öl på Soldathemmet som drivs av en andlig övertygelse, inte tron på alkoholen.
Jag själv lider av disigheten i huvudet så här års pga. säsongsångest mellan ❄️⛷️ och ⛰️🚴‍♂️, blir lika oexakt i kolan vid höst mot vintern. Så du är ursäktad. Att ta en cykelresa till Spanien i vår och höst dock lindrar ångesten märkbart.☝️🌞

The Gravel tråd
Planerade in en tur tillsammans med en kamrat. Hade räknat med lite regn, kanske med inslag av snö och sedan medvind 2/3 av turen. Det blev riktigt snöigt.
Hade tagit en cykel med skärmar för att slippa en del skvätt men nu blev de helt fyllda med snö istället.

IMG_4152.webp

IMG_4156.webp

IMG_4157.webp

IMG_4158.webp

Morgonen började sval, helt vindstilla och sedan cyklade vi rakt in i snömolnet.
Blev lite väl slirigt på vägarna när snötäcket blev bara tjockare och tjockare.

The Gravel tråd
Planerade in en tur tillsammans med en kamrat. Hade räknat med lite regn, kanske med inslag av snö och sedan medvind 2/3 av turen. Det blev riktigt snöigt.
Hade tagit en cykel med skärmar för att slippa en del skvätt men nu blev de helt fyllda med snö istället.

Visa bilaga 823341

Visa bilaga 823342

Visa bilaga 823343

Visa bilaga 823344

Morgonen började sval, helt vindstilla och sedan cyklade vi rakt in i snömolnet.
Blev lite väl slirigt på vägarna när snötäcket blev bara tjockare och tjockare.
Du fick en aeroram byggd av snö/is iallafall.

The Gravel tråd
Idag igen en fin tur efter regnet, kring Slite.

Det här händer när man låter frun planera grustur. Utan MTB tog sonen B-linjen.

2026-04-05-19-40-22-845.webp

Ett imponerande kalkbrott.

2026-04-05-19-41-02-218.webp

Fina småhus vid havet.

2026-04-05-19-41-33-954.webp

Och många snabba grusvägar. Den här måste inte bara har varit mot solen med också (nästan) mot vinden, men mellan träderna kände man det inte. Sonen drog ifrån just efter jag tog bilden.

2026-04-05-19-12-51-164.webp

En titt på rutten vid vändpunkten. Sen var vi snabbt hem i medvinden.

2026-04-05-19-49-47-274.webp

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Samma för mig igår. Eftersom det snöade för mycket utanför huset lämnade jag påskfirandet för dra iväg neråt Hjulsjö där jag trodde det skulle vara snöfritt. 1h resväg t/r, en liten 5-milsrunda och vara hemma i god till till middag vid 18.00 lät det...

Det var inte snöfritt där .. men tänkte det nog lugnt ändå, rutten gick söderut där vädret skulle vara ännu bättre.. Men nej .. fick cykla genom orörd snö upp till vevpartiet där det var som värst, förstås på den mest kuperade delen av rutten. Snitt på 16 km/h första halvan.. Tog igen lite på andra halvan, då blev mindre och mindre snö. Men cykeln var inte riktigt redo för direkt stoppas i bilen efter heller. Var dock bara en halvtimma sen till påskmiddag, även om sällskapet fick finna sig i att jag gick till bords före dusch 🙂

Bilagor

• Foto 2026-04-04 17 35 08.webp
    Foto 2026-04-04 17 35 08.webp
    1.7 MB · Besök: 48
  • Foto 2026-04-04 15 12 14.webp
    Foto 2026-04-04 15 12 14.webp
    1.4 MB · Besök: 46
  • Foto 2026-04-04 14 35 04.webp
    Foto 2026-04-04 14 35 04.webp
    972.2 KB · Besök: 48
Senast ändrad:
The Gravel tråd
Igår var det för blåsigt och kallt för att cykel grus (sonen cyklade dock lite dirt). Idag sol och lite mindre hårda vind.

Långa fina skogsvägar.

2026-04-08-21-02-20-454.webp

Fikapaus i en bunker.

2026-04-08-21-03-02-003.webp

2026-04-08-21-03-52-264.webp

2026-04-08-21-04-25-681.webp

2026-04-08-18-43-27-025.webp

Nästan hem gick sonen OTB när han körde kring 30 km/h på fruns cykel några meter bakom mig. Landade just i gräset utan skador. Men han vet inte vad som orsakade det ...

2026-04-08-18-44-29-642.webp

Tillbaka
Topp