The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
En fin dag som denna skojar man inte bort.
IMG_4995.webp
IMG_5004.webp
IMG_5025.webp
IMG_5031.webp

The Gravel tråd
Fick höra om Siljan GRVL idag, socialt gravel-"lopp" med start i Leksand och sedan runt Siljan, cirka 15 mil.
13 juni kl 08:30.
Påminner om detta "lopp".
16,3 mil på grus runt Siljan med start vid Källberget, Leksand kl 08:30 13/6.

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Såg att de kört Cykelrallarn MTB-lopp, men tydligen öppet för gruscykel i Sportmotions-klassen. Kikade på en film från loppet och det såg extremt (för att vara MTB-lopp) gruscykelvänligt. Någon som har testat och sett hur mycket snabbare en gruscykel är?

Enligt AI, skulle man med gravelcykeln, på grussträckorna vara 2-4 km/h snabbare och vid stigningarna 1-2km/h snabbare. Medan man i stöket i skogen skulle tappa 5-10km/h. Men att totalen skulle bli mycket gynnsam för en gruscykel. Typ 5-12 min snabbare! Nyfiken på om det stämmer enligt era erfarenheter?

https://www.bottnarydsif.se/bottnarydsif-rallarloppen-cykelrallarn/sida/125697/61k

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Tisdag en rullade ut på grusvägarna norr om Våmhus, följde Våmån, Indån, Böån och Rödön. Underlaget var skiftande; hårt packat grus, dödsgrus och djupa spår efter timmerbilar ( blev lite spännande i den långa nedförsbacken. Solen sken och jag kom hem hel och ren. Cykeln går stadigt och rullar lätt med fetdäcken på vidden av 53mm, däcken är Schwalbe Thunder Burt.
IMG_3168.webp
IMG_3163.webp
IMG_3158.webp
IMG_3159.webp
IMG_3165.webp
IMG_3156.webp

The Gravel tråd
OT. Har precis bokat en (golf-)stuga utanför Nyköping. Så det blir fyra heldagar att utforska grusvägarna i de trakterna. Ska bli kul att se nya ställen. Använder Team utan gränser mycket fina grusvägskartor för att hitta lämpliga rutter.
Kul! Ck Danion brukar ju köra lite grus om du vill ha sällskap, posta på deras FB. Finns mycket grus ner och ut mot Krokek. men även upp och runt Yngaren.

The Gravel tråd
OT. Har precis bokat en (golf-)stuga utanför Nyköping. Så det blir fyra heldagar att utforska grusvägarna i de trakterna. Ska bli kul att se nya ställen. Använder Team utan gränser mycket fina grusvägskartor för att hitta lämpliga rutter.
Har kört några turer där runt Nyköping som jag också plockade från TUG.
Den ena gick över Ryssberget och ner till Nävekvarn.
Andra turen gick mot Stendörren.

Gjorde även någon egen enklare rutt med start i Nyköping.

The Gravel tråd
The Gravel tråd
Min första plan för dagens cykeltur var en tur upp till Mora.
Sedan jag cyklade här senast, förra året, har de lagt ut en hel del riktigt grovt grus på ungefär hälften av sträckan mellan Ingärdningsbodarna och Tammeråsen, biten närmast Tammeråsen

Kanske man stött på dig där ute i skogarna.
Det finns många vägar i Siljanstrakten, men vem vet?
Plötsligt händer det!

The Gravel tråd
Sedan jag cyklade här senast, förra året, har de lagt ut en hel del riktigt grovt grus på ungefär hälften av sträckan mellan Ingärdningsbodarna och Tammeråsen, biten närmast Tammeråsen

Det finns många vägar i Siljanstrakten, men vem vet?
Plötsligt händer det!
Hade tänkt att cykla den vägen till Mora. Har för mig att det låg grovt grus på den då jag cyklade den senast.

Tillbaka
Topp