n3wton
Aktiv medlem
The North Face och Ribble
Det beror på användningsområdet. Till stor del är det grova polyester- och bomullskombinationstyger ytterst för slittålighet och som främst är till för att skydda värmen från att blåsa bort, utan att för den delen vara så täta så de blir svettiga. Under är det ylleplagg rakt igenom. Alla har olika grader av värmeutveckling vid aktivitet och tålighet mot kyla osv, så det går inte att säga "ta på dig detta så funkar det" utan man måste prova sig fram. Jag har köpt svindyra plagg från creddiga märken som varit skit, och billiga plagg som trots min skepsis varit bra. Av en specifik dyr vandringsbyxa slet jag ut ca två par per år genom att åka bil och sitta på kontor under några års tid som arbetsledare, för att senare få ett par att hålla under flera års aktivt friluftsliv. Kvalitet och användningsområden skiljer sig så extremt mycket åt. Jag ser alla prylar som överlever som guldkorn som vaskas fram genom hårt användande.Vad köper du för märken då? Har själv köpt denna på inrådan här ifrån forumet för att testa. Drar mig för att köpa tunna vindbyxor för 1000-1500 kr som det står Fox på även om de säkert är bra.
Regnar det har man tre alternativ:
Hårt fysiskt arbete: Är aktiviteten tillräckligt kort (som tex ofta cykling är) kan man ta att bli blöt så länge som man kan behålla värmen, eftersom man ändå kommer bli blöt av svett om man tar på sig ett tätt plagg. Så länge man arbetar/cyklar/vandrar aktivt fryser man inte, men när energin är slut och man måste stanna så behöver man vara hemma. Är man inte det när man kommit till sin energi-gräns är livet ett helvete tills man kommit in i något varmt.
Vädersäkrat skal: Ska man vara ute länge får man ta på sig regnkläder och anpassa tempot efter temperaturen. Blir man svettig så blir man snart kall så fort man blir stillastående, och det går inte om man ska vara ute en hel dag.
Undvika regnet: Göra något annat tills det slutat regna. Det låter ju skittråkigt, men det ska sägas att regnet sällan är ett problem på riktigt. Det finns vissa enstaka dagar då det regnar hela tiden, men det är ytterst sällan det är så. Senast i torsdags satt jag på knä utomhus i regn mellan 07-17, men jag kan inte ens minnas senast jag hade en "heldag i regn". Gångerna någon säger "ååh stackars dig som måste vara ute i regnet" är oräkneliga, och ofta har jag inte ens noterat att det regnar vid de tillfällena. Det regnar oftare på de som sitter inne hela dagarna än på de som är ute hela dagarna, är min slutsats.