The North Face och Ribble

Vad köper du för märken då? Har själv köpt denna på inrådan här ifrån forumet för att testa. Drar mig för att köpa tunna vindbyxor för 1000-1500 kr som det står Fox på även om de säkert är bra.
Det beror på användningsområdet. Till stor del är det grova polyester- och bomullskombinationstyger ytterst för slittålighet och som främst är till för att skydda värmen från att blåsa bort, utan att för den delen vara så täta så de blir svettiga. Under är det ylleplagg rakt igenom. Alla har olika grader av värmeutveckling vid aktivitet och tålighet mot kyla osv, så det går inte att säga "ta på dig detta så funkar det" utan man måste prova sig fram. Jag har köpt svindyra plagg från creddiga märken som varit skit, och billiga plagg som trots min skepsis varit bra. Av en specifik dyr vandringsbyxa slet jag ut ca två par per år genom att åka bil och sitta på kontor under några års tid som arbetsledare, för att senare få ett par att hålla under flera års aktivt friluftsliv. Kvalitet och användningsområden skiljer sig så extremt mycket åt. Jag ser alla prylar som överlever som guldkorn som vaskas fram genom hårt användande.

Regnar det har man tre alternativ:

Hårt fysiskt arbete: Är aktiviteten tillräckligt kort (som tex ofta cykling är) kan man ta att bli blöt så länge som man kan behålla värmen, eftersom man ändå kommer bli blöt av svett om man tar på sig ett tätt plagg. Så länge man arbetar/cyklar/vandrar aktivt fryser man inte, men när energin är slut och man måste stanna så behöver man vara hemma. Är man inte det när man kommit till sin energi-gräns är livet ett helvete tills man kommit in i något varmt.

Vädersäkrat skal: Ska man vara ute länge får man ta på sig regnkläder och anpassa tempot efter temperaturen. Blir man svettig så blir man snart kall så fort man blir stillastående, och det går inte om man ska vara ute en hel dag.

Undvika regnet: Göra något annat tills det slutat regna. Det låter ju skittråkigt, men det ska sägas att regnet sällan är ett problem på riktigt. Det finns vissa enstaka dagar då det regnar hela tiden, men det är ytterst sällan det är så. Senast i torsdags satt jag på knä utomhus i regn mellan 07-17, men jag kan inte ens minnas senast jag hade en "heldag i regn". Gångerna någon säger "ååh stackars dig som måste vara ute i regnet" är oräkneliga, och ofta har jag inte ens noterat att det regnar vid de tillfällena. Det regnar oftare på de som sitter inne hela dagarna än på de som är ute hela dagarna, är min slutsats.

Mitt / slutet av 90 talet var the north Face verkligen inget som hängde bredvid Everest. Ovan nämnda VE25 när det kom var riktigt i toppen av vad som fanns.

Hade varit intressant med riktiga exempel på kläder du använder. Är själv ofta ute hela dagarna i tjänst och då är det alltid Janus ull-underställ under, som funkar väldigt bra och skal i Parvotex över som jag inte vet vad det är riktigt. Gissar på nån bomullsblandning.

Får svara mer uttömmande vid annat tillfälle, ska ut och riva en ställning runt huset. Tänkte skriva vad jag har på mig, men eftersom det är 6 grader och mulet (dvs PERFEKT arbetsväder) så saknar det helt betydelse. Dock har jag faktiskt på mig ett par Aclima Woolnet-långkalsonger trots den varma temperaturen. Har dom jämt vid temp typ 6-8 grader ner till så kallt det bara kan bli här i Göteborgstrakten, och de funkar på något konstigt vis utan att man blir överhettad även när det är varmt.

Åren innan det blev mode. Kan vara 89 eller 90 på tröjan? Forrest green med förstärkning på axlarna.
underlaget är -92.
20201219_092830.jpg

Vad säger expertpanelen om Norröna? Tycker dom verkar ha schyssta grejer för vandring och mtb men vart lite för snål hittills.

"lager på lager"-trenden som varit några år nu måste vara en guldgruva för klädföretagen. Sälja en tunn skaljacka för lika mycket som en fodrad jacka och sen sälja på dom en massa underställ och tunna dunjackor att ha under skidkläderna.

Det var väl ändå inte speciellt populärt i svenska fjäll pga sin vikt. Hilleberg var redan i början av 90 talet förstahandsvalet oavsett prislapp.

Nej, dels var det ju mer än vad som behövs här utan mer för högre höjder, samtidigt som Hilleberg såklart har ett starkt fäste i Sverige.
Minns jag rätt sa man att en person på 100 kg kunde ligga ovanpå det :). Så det var väl stöddig byggt.

Och nu kommer äntligen min poäng. Vad betyder det när märkesbutikerna för cyklar dyker upp i galleriorna?
Det betyder mer nästan nya märkescyklar som går att köpa begagnat, framförallt om man kan tänka sig att åka till Stockholm och hämta upp dom. Skitbra för oss som förderar att gillar att cykla på grejorna.

Jag hinner stor underhållning i tråden.

Min uppfattning är att revolutionen i den typ av kläder skedde typ 1979 när Malden Mills och Patagonia började utveckla moderna fleecetyg. Eftersom dom gjorde det medvetna valet att inte patentera detta så har det varit billigt sedan start. Den är i pincip samma isolering idag som används för kläder till alpin kättring och liknande väder. Även vid svenne-frilufsliv är det perfekt. Ofta används någon vanlig vindjacka som också kostar småpengar. När folk vill ha isolerande kläder används ffa olika syntetmaterial från enorma företag som 3M och liknande. Själva klädmärkena äger ingen sådan teknik som är något speciellt. En bra isolerande jättevarm jacka som innehåller samma grej som de dyraste märkena kostar från typ 1500 kr. Gortex-material är ganska dött. Det används inte tillräckligt bra för att användas under hög aktivitet. Det är generellt plagg som man vill använda så lite som möjligt och bör därför främst vara lätta och enkla.

North Face har i min uppfattning inte satsat på så mycket annat än att se till att synas i filmer och på expeditioner. Houdini som företag är ju ett skämt. Dom säljer svindyra saker till Södermalmsbor. Vad har dom bidraget med? Att ha ett utvecklat miljöarbete är ju snarare regel än undantag inom friluftsindustrin. Vill jag köpa något bling så köper jag ju Patagonia där dom har jävla Steve House som säljer prylarna på youtube, som gör massor av filmer, betalar världens främst alpinister och stämmer Trump. Det är ju marknadsföring som har ett värde för mig.

Man kan ju köpa köpa grejer från t.ex. Rab som är minst lika bra som något från North Face eller Houdini för en tredjedel av priset. Samtidigt så är Rab ett företag som fortfarande satsar på sporten och får spexiga saker att hända.

Efter att ha ägt ett otaligt antal 3L Gore Tex Kläder använder jag nu NF Futurelight kläder, det är verkligen en gamechanger när det gäller membran kläder, 3x så bra andning som Gore Tex, nästan samma vattenpelare, det märks verkligen när man toppturar och rör på sig. Aclima nät underställ är ju självklart.

Andningsförnågan hos Goretex är överskattad.
Om man håller på med ansträngande aktiviteter i ruskväder,
så får man helt enkelt välja kläder efter om man vill bli blöt utifrån eller inifrån.

Andningsförnågan hos Goretex är överskattad.
Om man håller på med ansträngande aktiviteter i ruskväder,
så får man helt enkelt välja kläder efter om man vill bli blöt utifrån eller inifrån.

Men ändå så oerhört bättre än det mesta på marknaden. En gammal uttjänt Goretex-jacka släpper igenom fukt till skillnad från en helt ny från Patagonia. Sen beror det ju på vad man har under jackan också. Men som du säger ska man idrotta högintensivt så funkar ju inget. Det är ju inte så att skidlandslaget åker i goretex ställ direkt.

Nej, dels var det ju mer än vad som behövs här utan mer för högre höjder, samtidigt som Hilleberg såklart har ett starkt fäste i Sverige.
Minns jag rätt sa man att en person på 100 kg kunde ligga ovanpå det :). Så det var väl stöddig byggt.

Var inte NE25 ett sånt tält där man måste sätta upp innertältet före yttertältet?
Inte optimalt för regniga svenska fjäll, i kombination med hög vikt i förhållande till yta och små absider så är det ju inte konstigt att tunneltälten erövrade den svenska marknaden.

Var inte NE25 ett sånt tält där man måste sätta upp innertältet före yttertältet?
Inte optimalt för regniga svenska fjäll, i kombination med hög vikt i förhållande till yta och små absider så är det ju inte konstigt att tunneltälten erövrade den svenska marknaden.

Menar du VE så satte man väl upp båda samtidigt om jag minns rätt. Är väl snart 25 år sen så ?‍♂️. Hade inget själv heller.
Flest nätter har det nog blivit i Keron 3, utmärkt här imho, bara en gång det inte riktigt räckt till för mig.

Så är det. Men jag vet ju vad jag betalar för. Steve House måste äta och jag måste titta på film. Jag inbilligare mig inte att den där fleecetröjan verkligen var 3 gånger bättre jämfört med samma lika från Montane.

Men ärligt, är Rab och Montane så jäkla mkt billigare än Patagonia? Creddigare är de ju såklart.

Ja, det är så mycket billigare.

Direkt från företag är det halva priset, tittar man runt lite hittar man bättre delas (för båda), men Montane ännut billigare, dvs större skillnad genom återförsäljare. Jag köpte just en syntetjacka för vinterkättring. Jag var sugen på en Patagonia DAS Parka, men bästa priset jag hittade var 4 lax. Köpte en varmare jacka som jag inte tror är sämre för 1900 kr. Jag gillar ju fortfarande Patagonia, men Steve House behöver faktiskt inte äta oxfile varje dag...

Vad säger expertpanelen om Norröna? Tycker dom verkar ha schyssta grejer för vandring och mtb men vart lite för snål hittills.

Norrøna gör överlägsna kläder i min mening. Allt jag köpt därifrån, både mtb och vanliga kläder har varit extremt bra. Ett tips är att bli medlem och kolla outleten på hemsidan. Köpte ett par byxor med 60% rabatt. Deras dyra jackor kan också reas ut till halva priset.

Ha, här "nere" är Patagonia helt klart ett hipstermärke så har alltid avfärdat dem så som vissa ovan avfärdat TNF.
Dom gör rätt mycket roligt, jag är helt klart en fanboy. (Av allt utom dom mega-eko-tshirtsen som jag inte är lika slitstarka som deras vanliga)

Ja, det är så mycket billigare.

Direkt från företag är det halva priset, tittar man runt lite hittar man bättre delas (för båda), men Montane ännut billigare, dvs större skillnad genom återförsäljare. Jag köpte just en syntetjacka för vinterkättring. Jag var sugen på en Patagonia DAS Parka, men bästa priset jag hittade var 4 lax. Köpte en varmare jacka som jag inte tror är sämre för 1900 kr. Jag gillar ju fortfarande Patagonia, men Steve House behöver faktiskt inte äta oxfile varje dag...

OK, jag hittade två plagg som är mer jämförbara; Polartec Thermal Pro i kroppen och Polartec Power Grid på sidorna:

Patagonia Men's R2® Regulator Fleece Jacket 1999 SEK inkl. frakt

Montane Wolf Jacket - Mens from Montane UK 140 EUR + 15 EUR frakt

Så Montaneplagget blir ca 20% billigare. Men coolare såklart. :-)

Tillbaka
Topp