The North Face och Ribble

hans64

Medlem
I början av 90-talet köpte jag förutom mina cyklar även friluftsutrustning i ett hål i väggen på en bakgata. Det var inga lågprisbutiker men man visste att man fick vad man betalde för. T.ex. använder jag fortfarande underställ från The North Face som kostade 400kr per plagg och de har fungerat helt fantastiskt bra. Jag köpte ett dyrt tält, TNF VE25 som på den tiden förekom flitigt i Mt Everest expeditioner. Det var lite samma med Klättermusen, dyrt men med pålitlig kvalité.
Med tiden hände något. Man började se dessa kläder på Stockholmarna i Åre och det blev alltmer av ett modemärke., ett sätt att signalera livsstil. Klättermusen var tidiga med trenden kring hållbarhet vilket innebar att man experimenterade med materialen och jag har haft en del problem med själva plaggets hållbarhet under användning.
Jag tappade helt hoppet när det dök upp North Face butiker i shoppingcenter visserligen mest i USA men ändå. Priset var fortfarande högt men jag vill ju helst bara betala för kvalitet, inte för märket. Nu försöker jag med de norska märkena men det känns svårt. 2020 tycks utelivsbranschen gå in i spinn som det verkar och vi oldtimers tänker tillbaka på 90-talets polacker med plastkassar på fjällvandring när vi ser vilsna hipsters långt ute på fjället. Dock med skillnaden att det nyköpta stormköket blänker i solen.
Nu till cyklar. Man har ju märkt hur Zwift fått in riskkapital och ska satsa på massmarknaden. Cykelbranschen har varit glödhet under 2020 och jag som alltid har varit sugen på att köpa nya cyklar tappade lite av det. Det fanns knappt något att köpa och nästan alla artiklar, videos och diskussioner handlade om köpråd kring instegsmodellerna.

Och nu kommer äntligen min poäng. Vad betyder det när märkesbutikerna för cyklar dyker upp i galleriorna?

I början av 90-talet köpte jag förutom mina cyklar även friluftsutrustning i ett hål i väggen på en bakgata. Det var inga lågprisbutiker men man visste att man fick vad man betalde för. T.ex. använder jag fortfarande underställ från The North Face som kostade 400kr per plagg och de har fungerat helt fantastiskt bra. Jag köpte ett dyrt tält, TNF VE25 som på den tiden förekom flitigt i Mt Everest expeditioner. Det var lite samma med Klättermusen, dyrt men med pålitlig kvalité.
Med tiden hände något. Man började se dessa kläder på Stockholmarna i Åre och det blev alltmer av ett modemärke., ett sätt att signalera livsstil. Klättermusen var tidiga med trenden kring hållbarhet vilket innebar att man experimenterade med materialen och jag har haft en del problem med själva plaggets hållbarhet under användning.
Jag tappade helt hoppet när det dök upp North Face butiker i shoppingcenter visserligen mest i USA men ändå. Priset var fortfarande högt men jag vill ju helst bara betala för kvalitet, inte för märket. Nu försöker jag med de norska märkena men det känns svårt. 2020 tycks utelivsbranschen gå in i spinn som det verkar och vi oldtimers tänker tillbaka på 90-talets polacker med plastkassar på fjällvandring när vi ser vilsna hipsters långt ute på fjället. Dock med skillnaden att det nyköpta stormköket blänker i solen.
Nu till cyklar. Man har ju märkt hur Zwift fått in riskkapital och ska satsa på massmarknaden. Cykelbranschen har varit glödhet under 2020 och jag som alltid har varit sugen på att köpa nya cyklar tappade lite av det. Det fanns knappt något att köpa och nästan alla artiklar, videos och diskussioner handlade om köpråd kring instegsmodellerna.

Och nu kommer äntligen min poäng. Vad betyder det när märkesbutikerna för cyklar dyker upp i galleriorna?

Det skulle förvåna mig mycket om det kommer cykelbutiker i svenska gallerior, det finns inte ekonomi nog för de hyror som gäller där.

Inte för LBS utan lager, men XXL gissar jag ligger på en rätt bra cykelvolym och ligger i alla fall i Malmö mycket riktigt i gallerier. Från att ha varit nära att kursa i Feb 2020.

det finns som jag ser det klara risker för överpriser och 'onödig' produktutveckling när en viss företeelse eller fabrikat blir hippt.

när kapitalstarka posörer träder in i leden av köpare kan det leda till att man saluför ändå på något sätt bättre men mycket dyrare produkter, som det då plötsligt finns avsättning för. då är det bara att kliva åt sidan om man på något vettigt sätt värderar vart pengarna tar vägen. tveklöst är det något åt detta håll vi nu bevittnar inom t ex mtb.

men det behöver inte sedan för begagnatköparen nödvändigtvis vara något negativt. utbytet av fina andrahandsprodukter ökar i nästa steg:)

annorlunda bli det, men inte nödvändigtvis i slutändan sämre.

Jag är bara här för att veta hur du upplever The North Face och Klättermusen som varumärken. The North Face är i min uppfattningen ett jätteföretag som inte blygs över att vara det. Det borde vara svårt att missupfatta. Klättermusen är ett svindyrt hipstermärke för Södermalmsbor. Deras grejer är svintunga, asdyra och bakåtsträvande. Man hitta mer funktionella kläder hos vilket lågprismärke som helst.

Resan Klätttermusen har gjort är typiskt en sån som är trist, på 90-talet var de grymma.

Naturkompaniet har väl varit en mode-butik de sista 20 åren =)

Håller med Jofa o muffin, med ett par förbehåll:
Jag har en gammal klättermusen-anorak som inte är brutalt överbyggd.
Och sedan de såldes för några år sedan så ska de ha börjat göra lätta kläder, men jag är inte i behov av dylika nu så har inte följt utvecklingen.

Det är väl ingen ovanlig resa att bygga varumärke via kvalitet och exklusivitet, North Face var väl norm på Everest och superhett, och sen ta hem vinsten genom att sänka kvaliteten på produkterna och sälja T-shirts med loggor till massorna. SOS gjorde resan för länge sen och Peak för lite mindre länge sen. Ray Ban är sålt till multis och nu sitter det plastlinser i Wayfarer. Jag skulle inte lita på att ett varumärke som bestämmer sig för att öka volym och vinst behåller kvaliteten.

Det är väl ingen ovanlig resa att bygga varumärke via kvalitet och exklusivitet, North Face var väl norm på Everest och superhett, och sen ta hem vinsten genom att sänka kvaliteten på produkterna och sälja T-shirts med loggor till massorna. SOS gjorde resan för länge sen och Peak för lite mindre länge sen.
Precis. North Face blev stora genom att sponsra flertalet bergsbestigningar. Vem minns inte bilderna från Kihlborgs och Reuterswärds mt Mckinley bestigning 1988? Kläder, tält, sovsäck, ryggsäck m.m kom från NP.
NPs skalplagg började användas i skidbacken och klätterbyxorna är kanske bland de mest legendariska i friluftsvärlden och inspirerar än i dag designers av friluftskläder.
NP kanske har förlorat sin forna glans med stora volymer stadskläder, men de har fortfarande kvar identiteten som märke för extremsport.
Peak kapade sina band med sitt förflutna som livsstilsmärke och bytte även namn och logga för sin internationella satsning.

Jag köpte Dura Ace pedaler hos varuhuset B&W 1988. Trots försäljning i bla varuhus anses Shimano av de flesta vara ett bra märke med stor framgång i internationella mästerskap. Det är upp till varumärkesägarna att bestämma hur märket skall profileras och vilka säljkanaler som skall användas?

Finns det kvar? Jag minns bara OBS! utbud, det var Kiledemoes, Ithera när det begav sig och familjen har också köpt en Solex knallert där 1988 :)
Den finns kvar i föreningen "vi som vägrar sluta säga Wessel". I den alternativa verkligheten är det någon Coop variant numera. Köpte faktiskt en snow racer där för några år sen.

det skulle förvåna mig mycket om inte tomma och övergivna köpcentra inte blir nästa krisbranch tillsammans med kontorsfastigheter. och då lär hyrorna gå ner.
tror det är så. men den utveckling jag ser i min lilla avkrok är att tomma lokaler slukas av större. en liten butik lägger ner och rusta bygger ut. det uppstår inga små mysiga små butiker för sådana som hade cutan innan det blev coolt och gillar phil collins TIDIGA skivor med genesis.

Var det dom som låg borta vid polisen, typ? En källarvåning? Jag har svagare minnen av att ha varit där en del!

En parantes i sammanhanget - Jag vill minnas att det stod Marvin Sports på Reuterswärds och Kihlborgs grejor
1608036370626.png

En parantes i sammanhanget - Jag vill minnas att det stod Marvin Sports på Reuterswärds och Kihlborgs grejor
Saknar webreferenser för att säga emot dig, men jag minns att de använde ryggsäckar av modell North Face Chameleon som klarade volymer från 60-120 liter. Köpte en själv.
Snabbgooglade och fann en bild av Reuterswärd från -89. NP byxor.
RS.JPG

https://docplayer.se/2623383-Mikael-reutersward-rafael-jensen-intervjuar.html säger att bilden med dundräkten är tagen på mt Everest.

Senast ändrad:
Vad jag tror att jag minns att de hade The NorthFace grejor med marvinsportslogga. Marvin Sport själv hade inte den digniteten på sina grejor. Overallen ovan med marvinlogga ser för övrigt ut att vara en Mountain Equipment :)

Jag har praoat på Klättermusen. Det var när de sydde allt i en liten lokal på Carlshem i Umeå, gissningsvis sådär -94/-95 eller så.

Jag fick ta lite vindtät fleece och sy mig en mössa.

Kan ju bara konstatera att mitt första gore tex-ställ, den gulsvarta modellen från North Face inköpt typ 1989, höll bra i mer än tio år för skidåkning, vandring, kajak och allmänt friluftsliv. Numera får man vara glad om en skaljacka eller -byxa håller i mer än tre, känns det som. Mountainbikes verkar dock bli mer och mer tåliga, tycker jag!

Kan ju bara konstatera att mitt första gore tex-ställ, den gulsvarta modellen från North Face inköpt typ 1989, höll bra i mer än tio år för skidåkning, vandring, kajak och allmänt friluftsliv. Numera får man vara glad om en skaljacka eller -byxa håller i mer än tre, känns det som. Mountainbikes verkar dock bli mer och mer tåliga, tycker jag!
Man får betala (och se till att man betalar för kvalitet och inte varumärke...). Den syns inte alltid med ögat att ett tyg är i en bättre kvalitet men tex Houdini och Arcterryx använder dyra grundmaterial i de fina grejorna. Här om arcterryx:
"The GORE-TEX Pro bound to N-100pX fabric is a winning combination. It’s incredibly strong, even for a heavy-duty alpine shell. It’s a 100D fabric, which is the type of weave that you’re more likely to see on tent floors, packs, or things of that nature. Your average alpine shell runs from 20D to 40D, and maybe 80D if it’s exceptionally burly. But by putting the denier at 100D, Arc’teryx doubled the fabric’s strength and only lost something like 3g/m2 over the previous model. This means that the Alpha SV is simply the best when it comes to things like abrasion and tear resistance."

Man bör tänka lite på vad man betalar för när man köper en "jättedyr" skaljacka – det finns olika kvaliteter av kvalitet. En kan vara dyr för att den är superslitstark, medan en annan jacka är jättedyr för att den är ultralätt; för genomsnittskonsumenten skulle jag gissa att man tänker att dyrt är synonymt med tåligt dock/tyvärr.

Kanske var man i Gtx barndom (typ 1989?) dåliga på att laminera så att man var låsta till grövre tyger? Eller så fanns det ingen efterfrågan på UL-plagg, eller så var det bara bergsklättrar-expeditioner som använde/hade råd med Gtx?

(För övrigt märkligt att Arc'teryx i @johan44's inlägg ens jämför Alpha SV med 20D-jackor, det är lite som att säga att en pansarvagn är stryktåligare än en motocross).

Man får betala (och se till att man betalar för kvalitet och inte varumärke...). Den syns inte alltid med ögat att ett tyg är i en bättre kvalitet men tex Houdini och Arcterryx använder dyra grundmaterial i de fina grejorna.
Har verkligen försökt gilla Houdini utifrån deras hållbarhetstänk, men i den jacka jag skaffade från dem för två år sedan slets tyget sönder efter två veckors utförsåkning, trots att den skulle vara deras bästa/mest hållbara modell för topptursåkning. Men får kanske testa Arcteryx till nästa gång... Annars är nog Norröna det märke jag har lyckats bäst med på senare tid.

Har verkligen försökt gilla Houdini utifrån deras hållbarhetstänk, men i den jacka jag skaffade från dem för två år sedan slets tyget sönder efter två veckors utförsåkning, trots att den skulle vara deras bästa/mest hållbara modell för topptursåkning. Men får kanske testa Arcteryx till nästa gång... Annars är nog Norröna det märke jag har lyckats bäst med på senare tid.
Oj, intressant och trist att höra! Jag gillar också deras filosofi och vet att de köper dyra tyger från japan och europa. Har träffat vd och de är sjukt ambitiösa kring hållbarhet. Norröna är säkert väldigt bra, känns inte som att de växlat ner till "mode" :)

Man bör tänka lite på vad man betalar för när man köper en "jättedyr" skaljacka – det finns olika kvaliteter av kvalitet. En kan vara dyr för att den är superslitstark, medan en annan jacka är jättedyr för att den är ultralätt
+1
Gäller även för andra skal/Gore-Tex-plagg än enbart jackor
Jag har tex två par Gore-Tex-byxor från samma tillverkare där det ena paret är grovt och slitstarkt, med såpass korta benslutsblixlås att jag får ta på mig kängorna efter Gore-Tex-byxorna,
det andra paret är tunt, lätt och med hellånga blixtlås längs sidorna, vilket gör dem både enkla att ta med, ta på/av och ger även lite ventilation.

Senast ändrad:
Precis. North Face blev stora genom att sponsra flertalet bergsbestigningar. Vem minns inte bilderna från Kihlborgs och Reuterswärds mt Mckinley bestigning 1988? Kläder, tält, sovsäck, ryggsäck m.m kom från NP.
NPs skalplagg började användas i skidbacken och klätterbyxorna är kanske bland de mest legendariska i friluftsvärlden och inspirerar än i dag designers av friluftskläder.
NP kanske har förlorat sin forna glans med stora volymer stadskläder, men de har fortfarande kvar identiteten som märke för extremsport.
Peak kapade sina band med sitt förflutna som livsstilsmärke och bytte även namn och logga för sin internationella satsning.

Jag köpte Dura Ace pedaler hos varuhuset B&W 1988. Trots försäljning i bla varuhus anses Shimano av de flesta vara ett bra märke med stor framgång i internationella mästerskap. Det är upp till varumärkesägarna att bestämma hur märket skall profileras och vilka säljkanaler som skall användas?
Vad är NP förkortning för?

Köpte skidkläder från Stellar Equipment förra året. Dom kommer säkert göra samma resa som Peak gissar jag.

Men överlag, om större volymer ger bättre produkter till bättre priser så är jag ok med det (typ Decathlon). Problemet är då man endast betalar för varumärket o kvalitén urvattnas allt mer (typ de flesta andra varumärken).

Tack för att man får en breddad kunskap här! Jag är född på 80-talet och har aldrig någonsin förknippat North Face med något i framkant. Trodde det var grejer som hängde bredvid Everest-grejer på Stadium...

Prisbilden för saker som heter "GORE-TEX Pro bound to N-100pX" som nämns ovan har väl en förmåga att kosta mycket, samtidigt som de saknar vettig funktion. Jag kan inte uttala mig så mycket om expeditionskläder för riktigt vinterbruk, men jag tror inte det är många som spenderar mer tid utomhus under hela året än vad jag gör - och jag använder inte ett enda goretex-plagg! Basen i utevistelsen är 8h utejobb varje dag, kombinerat med cykling, vandring, fiske och "TVn äter upp barnens hjärnor så vi måste vara ute"-diagnos. Jag äger/har ägt flera funktionsplagg förvisso, men eftersom de saknar funktion och hållbarhet har jag gett bort dem eller på sin höjd sålt dem.

Skillnaden mellan det som fungerar att använda och det som faktiskt säljs är milsvid.

Tack för att man får en breddad kunskap här! Jag är född på 80-talet och har aldrig någonsin förknippat North Face med något i framkant. Trodde det var grejer som hängde bredvid Everest-grejer på Stadium...

Prisbilden för saker som heter "GORE-TEX Pro bound to N-100pX" som nämns ovan har väl en förmåga att kosta mycket, samtidigt som de saknar vettig funktion. Jag kan inte uttala mig så mycket om expeditionskläder för riktigt vinterbruk, men jag tror inte det är många som spenderar mer tid utomhus under hela året än vad jag gör - och jag använder inte ett enda goretex-plagg! Basen i utevistelsen är 8h utejobb varje dag, kombinerat med cykling, vandring, fiske och "TVn äter upp barnens hjärnor så vi måste vara ute"-diagnos. Jag äger/har ägt flera funktionsplagg förvisso, men eftersom de saknar funktion och hållbarhet har jag gett bort dem eller på sin höjd sålt dem.

Skillnaden mellan det som fungerar att använda och det som faktiskt säljs är milsvid.
Vad köper du för märken då? Har själv köpt denna på inrådan här ifrån forumet för att testa. Drar mig för att köpa tunna vindbyxor för 1000-1500 kr som det står Fox på även om de säkert är bra.

Tillbaka
Topp