”The one” app för att planera landsvägsrutter?

Tja!

Finns det någon klockren app eller hemsida som kan ge mig en snäpp på 100% asfalterad cykelväg från A till B?

Jag kommer snart att cykla från skåne till öland, men det är banne mig omöjligt att planera en rutt som undviker grus / icke asfalterade landsvägar.

Har ni några knep?

Jag gillar Ride with gps men har kanske kommit nya konkurrenter. De har info om grus men stämmer såklart inte alltid. Men man ser direkt på ”linjen” och kan enkelt flytta på den. Smidigt att bara droppa en street view gubbe (Googles street view) och kika i närmsta korsning om det är grus.

Annars är ju nvdb en klassiker för att se vad som är grus och vad som är asfalt (stämmer inte heller alltid)

Komoot
Ridewithgps
Strava, tror dock rutter är bakom betalfunktion
Garmin connect, om man har sån klocka/dator

Christophe Strasser som är en av världens bästa (den bästa?) ultracyklisten kör en kombination vid planering för långa race som Trans Continental.
De tre han använder främstr Google maps (vägar & vägarbeten), Strava (med heat maps) och Komoot (för att sen sätta ihop rutten + överföra den).

De brukar skoja i hans pod och kallar Komoot "gravelfinderappen" då den enligt dem alltid kastar in en massa gravelavsnitt hur man än gör?

Har ingen egen långtgående erfarenhet av Komoot för ruttplanering men kan vara bra att jämföra rutten med andra verktyg för säkerhets skull.

Komoot är tydligen jättestort i Tyskland, träffade nyligen en som pluggat i Strasbourg som använder det för ffa vandra men även gravel/mtb. i Sverige var den hopplöst dålig tydligen.
tipsade om Trailforks

Jag har kört Komoot både utomlands (främst Italien) och i Sverige, för cykling (landsväg och grus) och vandring. Min uppfattning är att den ger vettiga alternativ med väldigt liten arbetsinsats för landsvägscykling, men det är ju alltid vettigt att kolla mot t ex Roadfinder och Google Street View. Med appen kopplad mot Garmin Connect och paket med världskartor är det också väldigt enkelt att skapa en rutt från mobilen på studs och få den överförd till cykeldatorn, t ex om man har hamnat fel och vill göra en ny rutt.

Nu var det länge sen jag använde det, men min erfarenhet är att Garmin Connect inte heller använder grusvägar om man väljer "Landsvägscykling" som aktivitet.

För gruscykling föredrar jag en kombination av Ride With GPS, Strava Heatmap, Roadfinder/Grusvägskartan, Lantmäteriets "Min karta" och satellitkartor (Google Maps/Strava/Ride With GPS), men det var ju inte vad frågan handlade om.

Senast ändrad:
Trådskaparen här,

Turen gick bra! Jag följde råden om Komoot, köpte världskartan för 20€ som den för några dagar sedan kostade nedsatt från 30€ tror jag.

Jag valde Road, mer specifik än så kunde jag inte vara. Av mina 248km blev cirka 5km grus/hårt pressat grus som ändå gick att cykla säkert på med min landsvägshojj.

Jag låg primärt på 70-80 vägar vilket jag föredrar så länge trafiken är ljummen, men Komoot hade en tendens att dra in mig på avstickare, dessa var ofta kuperade, sämre väglag, lägre hastigheter och högre effekt från mig. Efter dessa avstickare så fann jag mig själv på samma landsväg igen.

Med det sagt, en kombination av Google Maps, Strava och Komoot gjorde att resan gick bra. Nästa gång kommer jag att korrigera rutten lite för att undvika Komoot ”detours”.

Det kanske inte heter avstickare, men ni förstår nog vad jag menar. Tack för svaren! Hör av er om ni vill ha rutten som går mellan Kalmar och Båstad.

Bra att det funkade! Om jag har tid brukar jag alltid gå igenom rutten, speciellt för att kontrollera mot Roadfinder så att inga grusvägar eller andra olämpliga vägar har valts. Ibland lägger jag också till punkter så att jag passerar bensinmackar, fik och liknande så att jag kan fylla på energi.

Jag har kört med Ride with GPS nu på semestern för att sätta ihop grusrundor och jag tycker att den är ännu värre på att göra meningslösa avstickare. Som exempel ett par hundra meter skogsväg när jag ville transportera mig på 84:an och flera exempel där RWGPS drog rutten över gårdsplaner istället för att bara hålla sig på den större grusvägen, både vid färd rakt fram och vid korsningar. Någon som vet om det finns någon inställning som jag har missat eller är det bara något man får acceptera och korrigera manuellt?

Tillbaka
Topp