There can be only one! [Byggtråd]

aribr

Aktiv medlem
Varning lång tråd!

Deviate-Highlander-review-test-enduro-mtb0XX-025-1140x760.jpg

Nu är det snart dags! Min ram har skickats från Scotland och därför känns det lämpligt att starta en byggtråd.

Del 1) Ett annat bygge? Igen?
Yes. De sista två åren har jag byggt upp några heldämpade cyklar, en Marino (faktiskt två pga QC), en YT jeffsy och en Sonder Cortex och ingen av de var en besvikelse (bortsett från QC problem). Men all de ramar saknade nånting extra, den där "je ne sais quoi" faktorn. Marinon var häftig men ändå en simpel single pivot svetsad i någons garage (funkade mycket bra, 10/10 would ride again, kanske blir en till sån i framtiden). Jeffsyn var definitvt en bra mångsidig stig/enduro cykel men vissa små saker irriterade mig (liten vattenflaska, pressfit bb, ganska kort mm) och Cortexen var egentligen ett spontanköp som blev förvånandsvärt bra tills jag behövde vänta några månader på ett nytt länkage (ramen är ju också inte den vakraste, kanske cykelvärldens Skoda Yeti).
Jag bestämde mig då för att köpa en ram som jag verkligen ville ha, en eftersträvansvärd ram, nånting som en tandläkare skulle inte vara skamsen att visa upp (skojar, alla vet ju att de bara cyklar på Yetis). Den ramen är en Deviate Highlander (THERE CAN BE ONLY ONE, hur kunde pinkbike missa rätta quoten i deras recension?).

Del 2) WTF är en Deviate Highlander?
När jag svarar "Deviate Highlander" på frågan "vad blir nästa då?", blir det alltid bara blanka miner. Deviate är ett litet outfit från Scotland som har två ramar till salu, båda high pivots med så kallade idler pulleys (extra jockey hjul typ). Deras första ram, Guide, är en high pivot 27.5 enduro(ish) cykel med Pinion växellåda. Har för mig att recensionerna för den var lite sisådär men att positiva aspekter var att ramkvaliteten var hög och att länkaget funkade mycket bra. Det mesta negativa hadde med Pinion växellådan att göra. Deras andra ram, Highlandern, har ung. samma layout men har ingen växellåda, vilket ifs kommer att påverka länkaget till en stor grad, lite mindre slag och ett betydligt vackrare utseende, enligt mig. Nyckel anledningar för att ramvalet blev en Highlander:

* High pivot = cool. Vem vill inte ha en stigcykel med samma dämperidesign som Amaury Pierron, nuff said! (Eller inte), jag är en "armchair engineer" deluxe. Gillar att kolla på länkage kurvor mm och fundera på hur de funkar. Jag har oftast ingen idée om vad fan Steve på Vorsprung pratar om i sina Youtube videos men jag tittar på de ändå. Givet detta, så finns det ändå en princip som helt enkelt är logisk enligt mig; när cykeln åker framåt är det bättre att bakaxeln åker bakåt och över stök än över och framåt över samma stök. Det enklaste sättet att fixa denna bakåtgående axel (utan att det blir för mycket kickback) är med en high pivot plus idler. It just makes sense.

* Geometrin är rimlig. Jag har köpt en XL ram med 510 reach. Head angle är inte crazy (fortfarande en stigcykel, 65.5° med 160mm gaffel, 66.3° med 140mm) och seat angle (SA) är 76 med 160mm gaffel och 77.3 med 140mm. Det som är nice med SA på Deviaten är att den är effektiv vid alla sadelhöjder (sadelstaget är i linje med bbn). Kedjestaget är lite kort (440mm) men hjälper vid att hålla hjulbasen ganska rimlig för plattcykling. Den kommer dela delar med min Marino HT som fortfarande levererar!

* Cykeln verkar vara mångsidig. Jag kommer köra 2 uppsättningar gafflar/dämpare och hjul. En 140/140 variant för almän stigcykling i plattsala och 160/140 när det ska cyklar utför. Man kan också köpa ett 150mm länkage som gör ramen något mera flack men jag låter det vara tills jag provat med stock länkaget.

* Smarta lösningar. Extern kabeldragning (som ser ut som intern) och grease ports är en stor plus enligt mig. Ser också ut som man kan montera lite verktyg och grejer under top tube.

* Ramen är vacker. Högst subjektivt, men jag tycker att den är riktigt fin. Kanten vid head tube är inte min favorit, men det är ok givet att resten ser så jäkla bra ut (mycket bättre än Ather 9C iaf och lite snyggare än den andra high pivot stigcykeln, Forbidden Druid). Det blir en gul ram, för att jag vill inte bli skjuten när det är jaktsäsong.

Del 3) Mycket snack inget bygge.

Nei, jag har som sagt ingen ram ännu. Om posten levererar (haha) så kommer det en ram på Fredag. Men byggen kommer iaf se så ut:

byggen.JPG

Dvs det lättare bygget kommer förhoppningsvis hamna på ung. 14 kg och det tyngre på ung. 15 kg. Inte att vikten spelar så mycket roll, jag borde gå ner i vikt heller en cykeln. Komponenterna är kända delar (förutom dämparna, har inte provat något annat än Fox, RS eller Manitou) och mycket av komponenterna är använda (på HTn). Tror inte att något här klassas som särskillt fancy, förutom XTR reglaget, men jag vet att det mesta är bra grejer som funkar utan större problem. Har precis servat båda gafflarna (Piken fick också en ramp control cartridge, smart grej!) och jag tror att allt som jag behöver är hemma, förutom ölen då (tips tack)!

Smygpremiär:

20200915_214827.jpg

20200915_214741.jpg

20200915_214908.jpg

20200915_223543.jpg
Ja det blir mycket svart, eller i princip bara svart (black on black on black on yellow?). Tror att det kommer matcha ramen fint. Köper förresten aldrig pedaler som inte har ett service kit tilgängligt, mina gamla One Up pedaler ser fortfarande fräscha ut efter 2 säsonger tack vare service kittet.

Del 4) Bygget då?

Pågår! Jag fick ramen idag (21 Sept) och håller på. Har inte kommit hela vägen (kommer i mål imorgon) men kan bjuda på en liten teaser. Imorgon kommer mina tankar runt bygget.

PSX_20200921_213132.jpg

Senast ändrad:

Erik O

Aktiv medlem
Kul bygge! Många rätt på den hojen och precis som du skriver så har den det där lilla extra.

Om du ändå kör två uppsättningar hjul, är det inte lika bra att köra ännu rejälare casing på nedförsvarianten?

aribr

Aktiv medlem
Kul bygge! Många rätt på den hojen och precis som du skriver så har den det där lilla extra.

Om du ändå kör två uppsättningar hjul, är det inte lika bra att köra ännu rejälare casing på nedförsvarianten?
Jo! Men köpte däcken begagnade för bra pris. Blir en insert bak iaf. Ska prova FCK FLATS från Marsh Guard. Kör just nu Nukeproof ARD i "lätta hjulen", tycker att den funkar väldigt bra på hardtailen.

Berk

Aktiv medlem
Actofive finns ju, halvstål iaf. Den är bara lite utanför budgeten :)
Tyvärr tror jag att jag inte behöver mer än 130/120 slag. Actofive är snyggaste stigcykel jag känner till och dessutom high-pivot. Men mer än 1 kg tyngre och samma 1000 euro per kg som Highlander är lite för mycket.

aribr

Aktiv medlem
Idag kom det en kartong!

20200921_211217.jpg

6ff2a4e57511f5beb4064349a68d37b8.jpeg

Jo det var en otroligt välinpackad cykelram...

PSX_20200921_211140.jpg

Som ser så ut:
PSX_20200921_211041.jpg

Färgen är svår att fota, men den är grym! Verkar som jag fick också mitt första val som dämpare (dessa var slut när jag beställde) som är bara bra. Då blir Topazen för utförsbygget.

Initialt så känns ramen som ett riktigt kvalitetsstycke, med många smarta små lösningar (älskar kablarna externt men under top tuben). Lite besviken på torquen i länkaget, det var lite för lite på de två nedersta bultarna men det var lätt åtgärdat.

Ramen är inte direkt lätt, 3.7 kg ink. axel, headset koppar, klämma och dämpare, men helt klart ok för en så krallig ram. Den ser rätt "tjock" ut, dvs ganska grova rör som jag kommer inte vara så rädd om. Jaja, nu kan iaf bygget börja! Kommer uppdatera första posten med hur det går.

Senast ändrad:

dnleriksson

Aktiv medlem
Jäkla snygg ram! Måste ju nästan cykla lite så man kan råka stöta på dig i skogen 😄
Tycker du borde byta plats på I och R på dämparen 😉

Spindelbenen

Aktiv medlem
Cool ram... För en som inte är insatt, vad är syftet med kugghjulet däruppe? Det kanske är skrivit ovan med andra termer?

Erik O

Aktiv medlem
Cool ram... För en som inte är insatt, vad är syftet med kugghjulet däruppe? Det kanske är skrivit ovan med andra termer?
Beskrivs lite i ursprungsinlägget. Citat:

"High pivot = cool. Vem vill inte ha en stigcykel med samma dämperidesign som Amaury Pierron, nuff said! (Eller inte), jag är en "armchair engineer" deluxe. Gillar att kolla på länkage kurvor mm och fundera på hur de funkar. Jag har oftast ingen idée om vad fan Steve på Vorsprung pratar om i sina Youtube videos men jag tittar på de ändå. Givet detta, så finns det ändå en princip som helt enkelt är logisk enligt mig; när cykeln åker framåt är det bättre att bakaxeln åker bakåt och över stök än över och framåt över samma stök. Det enklaste sättet att fixa denna bakåtgående axel (utan att det blir för mycket kickback) är med en high pivot plus idler. It just makes sense."

aribr

Aktiv medlem
Exakt, sen finns det potentiellt andra bra (och mindre bra) saker med high pivot.

1) Kedjstaget blir längre detså djupare du kommer i slaget...vilket kan leda till en stabilare cykel när det spelar mest roll, men jag är osäker om man märker nått där givet att det bara gäller nån enstaka cm.
2) I princip inget pedal kickback, dvs stök kommer inte att kännas lika mycket genom fötterna (beror lite på vilken kugg man sitter i på kassetten). Detta är en potentiellt stor fördel för mig iom att jag alltid kör platta pedaler.

Dåliga saker:

1) Mera friktion. Man har ett extra kugghjul som kommer innebära mera friktion i drivlinan. Detta kommer man inte ifrån.
2) Mera friktion = mera ljud från drivlinan.
3) Extra underhåll (förmodligen).

Senast ändrad:

aribr

Aktiv medlem
Ok. Äntligen är bromsarna luftade och jag tror att allt är klart innan premiärturen. Kan glatt meddela att ramen är en fröjd att bygga på, bortsett från att gängorna för bashen är rätt grunda, så jag fick hitta spacers för bultarna. Min OneUp stolpe (helt ny) har irriterande mycket spel jämfört med de Crank Bros som jag kört sen några år tilbaka, men ok, den går upp och ner iaf och allt annat verkar vara ok.

Kommer cykla imorgon, och då tar jag bättre bilder utomhus, men till dess:

Bild (2).jpg

Bild (3).jpg

Bild (4).jpg

Bild (5).jpg

Bild (1).jpg

aribr

Aktiv medlem
Premiärturen avklarad (dock bara en timme, hinner inte med så mycket mera just nu). Tror att jag och highlandern kommer bli bra kompisar. Skriver lite mera om hur den funkar i helgen.

2020_0923_12111800.jpg

2020_0923_12112700.jpg

Vikten är det säkert nån som undrar över: 14.3 kg med pedaler, nästan precis som förväntat. Bor hamna under 15 med de tunga prylarna.

Väldigt märklig (på ett mkt. bra sätt) känsla vid stök, definitivt en så-kallad hoverbike.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer