Through Axles?

båtbensbudet

Aktiv medlem
Through Axles?
Har inte haft så många cyklar med TA så har inte stött på liknande förut men misstänker detta har hänt ngn annan tidigare..

Körde av en eker igår trodde jag men visade sig imorse när jag tänkte fixa att det faktiskt är fälgen som gett upp i "eyeletten"
Surt men jag tänker jag kan ta fram mina extra hjul som sitter på en äldre hoj i källaren. Springer ner dit och ska fixa loss bakhjulet där den står i mörkret med alla andra cyklar tätt intill likt många andra cykelförråd misstänker jag.

Vrider TA-handtaget som sitter väldigt hårt motsols och efter lite mer kraft så går den långsamt upp. Men nu är det inte gängan som släppt utan själva "handtaget" som kommer loss från axeln.
Blir så trött på det hela och har inte tid att fixa med detta nu så får väl ta ngn racer istället då (tur vi inte har ngn riktig vinter).

Var mörkt och stressigt (o irritireat) så kollade inte men har de flesta TA oxå insex fattning i andra änden just ifall ngt sånt här skulle hända? Denna verkar vara av märket Maxle.
Hur får man annars av åbäket? :)

49603274148_c02a7aac10_b.jpg

49603272918_34427d6807_b.jpg

Through Axles?
Likadant på Fox snabblåsning. När du skruvar ihop axeln var generös med loctite och när du monterar hjulet var generös med fett så axeln inte sätter sig så hårt.

Through Axles?
Tror tyvärr jag har tappat delar i det mörka cykelrummet. Och handtaget är ju inte gängat lr ngt, men du menar att jag bara ska trycka tillbaka det med lite locktite och hoppas det räcker så?

Jo skulle nog inte låta hojen stå över en vinter utan att ta bort salt o skit men nu blev det så :)

Through Axles?
Senast ändrad:
Through Axles?
Hade ett liknande problem förra året där mitt maxle gick av på samma sätt! Dessvärre hade jag inget val, efter misslyckade försök att borra ur eller dra ur axeln med "grispitt", än att ta fram vinkelslipen och kapa hjulet ur ramen...sedan kunde jag dra ur lösa och gängade delar ur ramfästet..... Ny centerstång till navet behövs vid denna operation tyvärr
Lycka till!
/C
DSC_2266.JPG
DSC_2271.JPG

Tillbaka
Topp