Thru axle, fast quick release...?

allizen

Medlem
Hej,
jag har ett "spännande" problem, axeln på framhjulet till min Crescent Zepto Expert (2018) har tappat sin mutter. Ja, det är en thru axle (längd 12 cm, diameter 12 mm), men den fäster inte i gaffeln (inga gängor) utan i en mutter på utsidan, som en quick release. Och nu är muttern plötsligt borta, tappad eller stulen, och cykeln förstås oanvändbar.
Efter timmar av googling hittar jag ett fåtal liknande thru axels med mutter, men ingen med mina dimensioner.
Crescent säger att de inte har reservdelar till gamla årsmodeller (?!?!) och cykelåterförsäljaren är, vad ska jag säga, ointresserad.
Någon som har idé på lösning?
/Elin

allizen

Medlem

Salabaladala

Aktiv medlem
Nej, inte riktigt, den såg ut som en typisk quick release, lite konisk.
Men jag behöver en ny axel också eftersom cykelhandlaren har sabbat gängorna genom att kränga på fel mutter....
Funderar på att köpa en som är för lång (hittar 135 mm) och stapla brickor, men känns inte optimalt.
135 är för bakhjulet. Borde finnas för fram. Står det nån text eller märkning på axeln?

allizen

Medlem
135 är för bakhjulet. Borde finnas för fram. Står det nån text eller märkning på axeln
Lägg gärna upp bild på axeln.

1620589667270.png

Det står 06.06-12 på haken, annars inget.

Salabaladala

Aktiv medlem
Jag kan ju tro att vilken TA 12mm för framhjul ( brukar heta 100 mm, måttet är mellan insidan av gaffeln) och en sån här mutter https://soshanger.com/Lock-nut-for-rear-axle-DT-Swiss-/-Sram-/-Shimano med lika gängstigning som den nya axeln, 1,5 mm verkar vanligast, borde lösa problemet.
Finns det verkligen ingen gänga i ena gaffelbenet?
Tänker att om den går igenom så måste den vara lite längre än vanligt.

TS kanske kan mäta längden på stången? Alltså den långa raka delen inkl gängan.

Salabaladala

Aktiv medlem
Alternativt kanske det går att fila ner den kassa gängan lite? Ser ju inte ut att vara trasigt särskilt långt. Då borde det räcka med en sån där mutter, men dubbelkolla gärna gängstigningen. Det bör vara 1.5mm mellan "topparna" på gängorna.

velovin

Aktiv medlem
Det fanns ju någon kortlivad standard med 9 mm axlar med liknande design, tror de brukar kallas thru bolt. Hittade ingen bättre bild än denna:

Har du själv mätt diametern till 12 mm, eller är det LBS uppgift?

Pfaff

Aktiv medlem
Det fanns ju någon kortlivad standard med 9 mm axlar med liknande design, tror de brukar kallas thru bolt. Hittade ingen bättre bild än denna:

Mason har en liknande framaxel med justerbar gänga inskruvad i en rörlig axel inuti det yttre 12mm axelröret (puh..).
Man justerar gängan så att hela axelpaketet ska hamna lika varje gång, efterspännas med handtaget likt en qr.
20210510_103912.jpg
Det går lika bra med en fast axel som spänns med en vanlig insex, 5 ell 6 mm.

Edit, Bike24 har KCNC 12 mm framaxlar i ett antal strålande färgar för €19.
Muttrar däremot är svårare men se @art001 inlägg ovan.
Wiggle har en axelnöt för £2 om den passar https://www.wiggle.co.uk/brand-x-thru-axle-nut-12mm-x-15mm

Och våra kära kineser har stort urval i axlar av olika längd https://www.aliexpress.com/item/4000493053597.html
Antagligen även muttrar i alla olika former, färger o fasoner.

Senast ändrad:

allizen

Medlem
Alltså det är ju min cykel på bilden men jag hade inte en sån mutter. Den var inte ihålig och såg mer ut som en quick-release mutter. Det kan ju vara så att crescent/cyeklhandlaren hade satt på fel mutter.... i så fall är det inte så konstigt att den trillat av.
Har noterat en försänkning i ramen som är fyrkantig, dvs muttern borde vara fasad i änden. Ser inte riktigt på bilderna om den är det...?
Och hur hittar jag dessutom en ny axel?

allizen

Medlem
Alltså det är ju min cykel på bilden men jag hade inte en sån mutter. Den var inte ihålig och såg mer ut som en quick-release mutter. Det kan ju vara så att crescent/cyeklhandlaren hade satt på fel mutter.... i så fall är det inte så konstigt att den trillat av.
Har noterat en försänkning i ramen som är fyrkantig, dvs muttern borde vara fasad i änden. Ser inte riktigt på bilderna om den är det...?

allizen

Medlem

Ja, de skulle lösa problemet men de är ju för långa. Min axel är 120 mm och 12 mm i diameter, mätt med skjutmått.

allizen

Medlem
Alternativt kanske det går att fila ner den kassa gängan lite? Ser ju inte ut att vara trasigt särskilt långt. Då borde det räcka med en sån där mutter, men dubbelkolla gärna gängstigningen. Det bör vara 1.5mm mellan "topparna" på gängorna.
Här kommer lite fler bilder.
Jag tror tyvärr inte jag vågar använda den gamla axeln, gängorna är lösa ett par varv.
Notera den fyrkantiga försänkningen i ramen. Minns inte att min mutter var fasad, kanske fick jag fel från början. Men det verkar rimligt att den ska vara det.

Bilagor

• 71FC37C1-B95C-4354-A5BA-A870286754F3.jpeg
    71FC37C1-B95C-4354-A5BA-A870286754F3.jpeg
    442.4 KB · Besök: 41
  • CCEC61C3-1829-4C28-8EE2-E34D4C69CE76.jpeg
    CCEC61C3-1829-4C28-8EE2-E34D4C69CE76.jpeg
    506.6 KB · Besök: 41
  • E4E4F13B-63CD-4D24-978F-449993C015A6.jpeg
    E4E4F13B-63CD-4D24-978F-449993C015A6.jpeg
    435.4 KB · Besök: 41

Salabaladala

Aktiv medlem
Ser inte heller, men framsidan är riktigt lik. Du kanske kan maila och fråga.

120mm 12mm:

Berk

Aktiv medlem
Jag tror tyvärr inte jag vågar använda den gamla axeln, gängorna är lösa ett par varv.
Notera den fyrkantiga försänkningen i ramen. Minns inte att min mutter var fasad, kanske fick jag fel från början. Men det verkar rimligt att den ska vara det.

Runda isf fyrkant skulle funka fint om muttern är tillräckligt smal och man kan hålla i den medan man skruvat i axeln.

Pfaff

Aktiv medlem

Kinesisnöten där var ju märkvärdig lik.
Kostar £3:50
Finns även en ”bolt-thru axle för Tripster fork”.Också lik. (120 mm lite längre ner på sidan)
Kinesis har varit lite svåra med att skicka till EU men det verkar ha löst sig, brukade komma upp en varning på hemsidan.

Om @allizen fastnar för detta o vill beställa kan vi kanske samköpa, jag behöver ett växelöra till min RTD... :-)
PM isf.

Senast ändrad:

emilh

Aktiv medlem
Hej,

Jag har en Kinesis Tripster AT från 2017/18 med Kinesis egen gaffel. Den har en likadan TA och infästning i gaffeln som på dina bilder.

Mao borde delen som art001 ovan lagt in bild av och Pfaff länkat funka.

allizen

Medlem
Kinesisnöten där var ju märkvärdig lik.
Kostar £3:50
Finns även en ”bolt-thru axle för Tripster fork”.Också lik. (120 mm lite längre ner på sidan)
Kinesis har varit lite svåra med att skicka till EU men det verkar ha löst sig, brukade komma upp en varning på hemsidan.

Om @allizen fastnar för detta o vill beställa kan vi kanske samköpa, jag behöver ett växelöra till min RTD... :-)
PM isf.
Tack.
Ska ge Crescent en chans till att svara, annars beställer jag. Hör av mig.

Tack alla för hjälpen!

Skyerider

Medlem
Nej, inte riktigt, den såg ut som en typisk quick release, lite konisk.
Men jag behöver en ny axel också eftersom cykelhandlaren har sabbat gängorna genom att kränga på fel mutter....
Funderar på att köpa en som är för lång (hittar 135 mm) och stapla brickor, men känns inte optimalt.
Då ska väl cykelhandlarn fixa till det han har sabbat🤨🤨

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer