Thru-skew - QR eller thru axle

Ilves

Aktiv medlem
Köpte en Trek Marlin 5 till sonen, men bara ramen, för vi vill ha litet andra grejer än de som man kunde få i butiken. Insåg dock att bakhjulets axel varken är QR eller thru axle, utan Treks egna thru-skew. En thru-skew-axel kostar bara 129 spänn, så det är inga problem, men jag hade ju tänkt bygga hjulet själv. Men vilket nav passar? En vanlig/"standard" thru axle passar ju inte, men går det att bygga ett hjul som "egentligen" har QR eller måste jag köpa något special som bara funkar för Trek? Någon som vet?

1. Thru-Skew-systemet är säkrare, enklare och starkare. Dessutom går det lätt att ta bort bakhjulet och fixa en punktering i ett nafs

Dessutom går det NÄSTAN lika snabbt som andra system att fixa en punka.
Trek kunde inte hålla sig alltså

Hur som helst är det troligen 135mm QR nav och bara örat och skewer som skiljer.

Trek har även kört "141" vilket ska vara 148 men med quick-realese istället för genomgående axel, det går att göra lätta saker krångligt...

Det verkar som att det är vanligt 135mm nav på Marlin.

Edit: jag tänkte lite fel. blir ju något annat konstigt med axeln. kanske går att bara flytta över till ett annat qr-nav?

Hur får man till det när båda sidorna är stängda i så fall. Måste väl vara någon onormal axel så att muttrarna är dem som får trycket.
Nu hänger jag med. Ja, det är ju frågan.

Det måste finnas plats för axeln att falla in....och med lite wiggle room för de är inte alltid exakt lika långa.
Kanske funkar men en jävla idé att komma på.

Vore intressant med in bild på härligheten

Gaffel

1742934801416.webp

Prövade att bara ta ett QR 29" bakhjul och stoppa in i de där spåren och det såg ut att funka. Återstår att se hur det funkar i praktiken med den där thru-skewen. Vet inte riktigt vad poängen är med den där lösningen, det känns som att man försöker få fördelarna med thru axle utan att ha thru axle.

Alltså, jag gillar Trek, men ibland känns det som att de går sin egna väg inte så mycket för att de har en bättre lösning utan bara för att de kan. Men vi får se, thru-skew kanske är toppen.

Tack för input!

Ta gärna en bild så att vi får se hur det fungerar!

Återstår att se hur det funkar i praktiken med den där thru-skewen
Om det funkar med ett vanligt QR-nav så bör det inte vara något konstigt förutom det att man skruvar fast axeln istället för att klämma. Kan hända att du behöver dra lagrena lite hårdare dock då man normalt sett har ett litet glapp som försvinner när man klämmer fast navet i ramen, men lite osäker på den punkten.

Prövade att bara ta ett QR 29" bakhjul och stoppa in i de där spåren och det såg ut att funka. Återstår att se hur det funkar i praktiken med den där thru-skewen. Vet inte riktigt vad poängen är med den där lösningen, det känns som att man försöker få fördelarna med thru axle utan att ha thru axle.

Alltså, jag gillar Trek, men ibland känns det som att de går sin egna väg inte så mycket för att de har en bättre lösning utan bara för att de kan. Men vi får se, thru-skew kanske är toppen.

Det måste vara bara för att det är billigare.

Om det funkar med ett vanligt QR-nav så bör det inte vara något konstigt förutom det att man skruvar fast axeln istället för att klämma. Kan hända att du behöver dra lagrena lite hårdare dock då man normalt sett har ett litet glapp som försvinner när man klämmer fast navet i ramen, men lite osäker på den punkten.

Jag skulle tänka att skruvkraften borde matcha klämmkraften av QR så lagerna får samma belastning.

jag gillar Trek, men ibland känns det som att de går sin egna väg
Det kunde ha varit värre. Det kunde ha varit Cannondale.

Flera cykeltillverkare försöker komma på icke-standardiserade saker.
Giant med oversized styrlager.
Pivot med superboost.
Hope med baknav 130 mm × ø17mm
QR-boost 141 mm (Trek?)
Bash guard av Scott som ej funkar med varken ISG 03/05
Mavic med UST hjul.

Men utan dem stannar progressen av. Hur kunde man hitta bättre saker utan att riskera även skapa värre saker?

Och på tal om den gamla hederliga QR 5mm axeln. Fräscht från veckans Taipei Cycle Show, nyheter om att en möjlighet att återuppliva äldre QR-hjul. Lösningen liknar mycket thru-skew men har även kompatibilitet med SRAM:s UDH i vissa utföranden:

1743253714444.webp

Type C is particularly noteworthy because it builds upon the SRAM UDH (Universal Derailleur Hanger) standard by threading into a special UDH bolt. This allows for the use of a quick-release hub and a SRAM UDH-equipped frame with only three components: a specialized UDH bolt and a pair of adaptors on either side of the dropout to accommodate the smaller diameter and 7 mm shorter width of the quick-release hub.
GW says it has immediate buy-in from Scott Bikes and Trek so far

Senast ändrad:
Fast de funkar i TA ram om man byter dropout till inte TA dropout?
Slutar det inte vara en TA ram om den inte har TA dropout?

Verkar att denna är för ramar anpassade till 142 mm genomgående axlar.

Låter som semantisk fråga. Så länge ett QR-nav fungerar i fler ramar, kan det vara en vettig idé.
När jag läser igen så är det möjligt att det finns adapter för 142mm TA. Det finns dock ingen bild på det.

Min poäng var lite att det inte är någon större nyhet att man kan tillverka en ram för qr oavsett om man tror att det är 5mm TA eller inte. (Axeln är inte 5mm.... )

En adapter är en annan sak, det är väl bra

Om någon är intresserad: Så här ser det ut, monterat. Mitt intryck? Jag är försiktigt positiv. Hjulet (OK, navet...) är ett QR utan snabbkopplingen, och istället med en sådan här thru-skew från Trek. Och det sitter där det ska, man behöver inte dubbelkolla att det är i botten, man slipper fippla med QR, det verkar inte glappa, vilket annars var en farhåga jag hade. Nu ska jag bara bygga ett par hjul och sätta ihop cykeln...

Bilagor

• IMG_20250405_165510_HDR.webp
    IMG_20250405_165510_HDR.webp
    119.8 KB · Besök: 45
  • IMG_20250405_165534.webp
    IMG_20250405_165534.webp
    181.1 KB · Besök: 43
  • IMG_20250405_165617_HDR.webp
    IMG_20250405_165617_HDR.webp
    743.1 KB · Besök: 38
  • IMG_20250405_165623_HDR.webp
    IMG_20250405_165623_HDR.webp