Thule Chariot Cheetah eller Cougar, för 2

Philan

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter en cykelvagn till barnet. De som verkar bäst är Thule, känns mest genomtänkta och smidiga. En uppenbar fördel är att man kan ha med strollerhjulen smidigt samtidigt som den är kopplad på cykeln. Jag kan dock inte bestämma mig för om det ska vara en Cheetah eller en Cougar.

https://www.thule.com/sv-se/se/strollers/double-jogging-strollers/thule-chariot-cougar-2-_-10100937
https://www.thule.com/sv-se/se/bike-trailers/multisport-trailers/thule-chariot-cheetah-2-_-10100819

Är det någon som har någon erfarenhet och kan säga bu eller bä om dem?
Cheetahn är lättare men saknar dämpning, behövs det ens dämpning när man uteslutande ska cykla och inte springa?
Ska jag titta på något annat märke som är mer prisvärt? Thule är ganska dyrt...

All hjälp uppskattas!

Vi har cx 2. Håll utkik på tinderberg.se(?) de brukar rätt ofta ha ordentligt nedsatta priser. När vi köpte var cx billigare än de andra men annars är det nog tvärtom rent listmässigt. Vi är nöjda med den, springer än del med den och cyklar en del. Skivbromsar är helt överflödigt, broms överhuvudtaget känns inte så nödvändigt. Tror det är samma grej med dämpning. Aldrig använt som vanlig vagn då vår älsta är drygt 4 år och går sådana sträckor själv. Hur gamla har ni? Vi börjar redan känna att de är på väg att växa ur den. Lillen är snart 1.5 år.

Men överlag, känns som stabila grejer vid jämförelse med annat. Värt att notera är att råd och rön testade en del vagnar för typ 2 år sen. De billiga har så pass klen ram att den lätt kollapsar om det skulle hända en olycka.

Ett råd har jag dock, testcykla med vagn först. Det gjorde inte vi och jag tycker fortfarande det känns lite otäcka att vara i trafik med den pga låga höjden och bredden och att barnen liksom kommer bakom en och många bilar bara ser mig på cykeln och sent upptäcker vagnen. Hade nog funderat mer på lådcykel om jag skulle gjort om köpet.

Köp en Thule Corseaire 2 såvida du inte tänkt löpträna med vagnen. Betydligt rymligare än både Cougar och Cheetah som snabbt blir urvuxna.

Jag skulle säga att fjädringen gör mer nytta vid cykling än löpning/gång. Lätt att råka pricka potthål, och man ska ner för trottoarkanter osv. För löpning hade jag kunnat välja bort stötdämpning faktiskt, de stora hjulen med ganska breda däck funkar att köra lågt tryck i och det tar bort det värsta.

Innan du väljer vagn så kolla också att den går in hemma. CX2 och de lika stora vagnarna går precis (!) in genom en standard ytterdörr, men inte innerdörr. Misstänker att Corsaire 2 är bredare om den är rymligare?

CX1 & co går även in genom innerdörrar.

Vi har en corsaire2, den är precis så den går in i hissen och ytterdörren, men inte in i lägenheten. Det är lätt att vika ihop så det är lugnt. Gott om utrymme för 2 barn även om det inte går att justera ryggstöd. Dubbla 3punkts bälte och ett midjebälte är toppen.

Den kommer att säljas inom kort, pm om du är intresserad.

Pyspunka82 sa:
Vi har cx 2. Håll utkik på tinderberg.se(?) de brukar rätt ofta ha ordentligt nedsatta priser. När vi köpte var cx billigare än de andra men annars är det nog tvärtom rent listmässigt. Vi är nöjda med den, springer än del med den och cyklar en del. Skivbromsar är helt överflödigt, broms överhuvudtaget känns inte så nödvändigt. Tror det är samma grej med dämpning. Aldrig använt som vanlig vagn då vår älsta är drygt 4 år och går sådana sträckor själv. Hur gamla har ni? Vi börjar redan känna att de är på väg att växa ur den. Lillen är snart 1.5 år.

Men överlag, känns som stabila grejer vid jämförelse med annat. Värt att notera är att råd och rön testade en del vagnar för typ 2 år sen. De billiga har så pass klen ram att den lätt kollapsar om det skulle hända en olycka.

Ett råd har jag dock, testcykla med vagn först. Det gjorde inte vi och jag tycker fortfarande det känns lite otäcka att vara i trafik med den pga låga höjden och bredden och att barnen liksom kommer bakom en och många bilar bara ser mig på cykeln och sent upptäcker vagnen. Hade nog funderat mer på lådcykel om jag skulle gjort om köpet.

Vi har en 3 månaders, så hon kommer få plats ett tag framöver :) Sen har vi en till planerad, men ogjord. Jag ska ta en titt på Råd och Rön! Som det låter på dig så är alltså CX överkurs för min del.

Ytterdörren är typ 85cm bred, mätte lite fippligt. Corsairen borde alltså gå in. Vad är skillnaden mellan den och Cheetan i övrigt?

svpe sa:
Corsaire är högre och har fjädring. Det är nog de största skillnaderna.

Corisare:
Viktkapacitet 45 kg
Mått hopfälld 105 x 83 x 38 cm
Vikt 14.5 kg
Axelbredd 65 cm
Sitthöjd 64 cm

Cheetah:
Viktkapacitet 45 kg
Mått hopfälld 107 x 80 x 27 cm
Vikt 12 kg
Axelbredd 59 cm
Sitthöjd 68 cm

Cheetah är cirka 2200 billigare, men är 6cm smalare, är det trångt i vagnarna? Gissningvis går det inte att ha 2st 4åringar i den, men det lär det inte göra i någon av dem? Hur är det med lastutrymme, har Corsairen mer sånt? Den ser mycket bulkigare ut.

Philan sa:
svpe sa:
Corsaire är högre och har fjädring. Det är nog de största skillnaderna.

Corisare:
Viktkapacitet 45 kg
Mått hopfälld 105 x 83 x 38 cm
Vikt 14.5 kg
Axelbredd 65 cm
Sitthöjd 64 cm

Cheetah:
Viktkapacitet 45 kg
Mått hopfälld 107 x 80 x 27 cm
Vikt 12 kg
Axelbredd 59 cm
Sitthöjd 68 cm

Cheetah är cirka 2200 billigare, men är 6cm smalare, är det trångt i vagnarna? Gissningvis går det inte att ha 2st 4åringar i den, men det lär det inte göra i någon av dem? Hur är det med lastutrymme, har Corsairen mer sånt? Den ser mycket bulkigare ut.

Skulle tro att det sommartid ryms två sexåringar i min Corseaire utan att det blir alltför trångt. Corseaire är högre och klarar därför längre barn.

Vi kör en cheetah dagligen med våra tjejer på 2 och 4. Den börjar redan bli trång med vinterkläderna, två fyraåringar hade blivit svårt att klämma in med vinterkläder på... Räknar med att vi kan använda den en säsong till med båda ungarna åkandes i men sen lär det bli väldigt trångt. Gällande lastutrymmet så är det tyvärr rätt kass, största fördelen med cheetah är att den är relativt lätt och förhållandevis billig för rätt bra byggkvalitet men vill du ha möjlighet att få med mer än ungarna och något ombyte så skulle jag rekommendera en annan vagn.

Ska dock tilläggas att vi i övrigt är väldigt nöjda med vagnen och senast idag sa att det måste vara en av de bättre investeringar vi gjort, hade jag gjort om det idag hade jag dock prioriterat mer utrymme för både barn och last...

Cx har en utfällbar korg där back+ vanliga nätfickan. De sväljer rätt ok om man backar rätt men inne i vagnarna får du nog inte plats med så mkt mer än lite smågrejer om ungarna inte ska ha det i knäna

Det jag skulle vilja få plats med är ombyte för barn, och kanske också vuxna om man ska iväg och bada eller liknande. Alternativt om man svänger förbi affären att det finns plats för lite varor. Hur ser det ut i Cheethan, Sköneman, får man plats med sånt? Annars är det väl bara att ha med sig en ryggsäck.

Eftersom att det enligt Thule är lägre sitthöjd i Corsairen men bredare axelbredd känns den svår motiverad när den är tyngre och dyrare. SVPE vet du om dina kompisar har haft en ny modell av vagnen, det kan ju ha förändrats i storlek.

Äsch och fy, här vill man snåla och köpa billigt. Då kommer hon den där och bestämmer att vi ska ha den större. Jahappja!

Jag tror det är rätt väg att gå på den större som sagt :) Men annars så finns det ju plats för mindre packning som ex. badkläder i fickan bakom vagnen, vi har gjort många badturer under sommaren med hela familjen men då har ju möjligheten till att ha med ett rejält fikautbud varit aningens begränsat (läs en termos och ett paket ballerina ungefär).
Vi handlar ofta någon kasse och ställer under ungarnas fötter vilket kanske inte är optimalt men fungerar hjälpligt.

Philan sa:
Det jag skulle vilja få plats med är ombyte för barn, och kanske också vuxna om man ska iväg och bada eller liknande. Alternativt om man svänger förbi affären att det finns plats för lite varor. Hur ser det ut i Cheethan, Sköneman, får man plats med sånt? Annars är det väl bara att ha med sig en ryggsäck.

Eftersom att det enligt Thule är lägre sitthöjd i Corsairen men bredare axelbredd känns den svår motiverad när den är tyngre och dyrare. SVPE vet du om dina kompisar har haft en ny modell av vagnen, det kan ju ha förändrats i storlek.

Mina kompisar har nog haft sin Cheetah i ca 2år. Den har väl inte funnits så länge så det är nog enda versionen.
Bäst att lyssna på hon den där som bestämmer, brukar bli bäst så.

Senast ändrad:
Min stora är väl ~125cm och den lilla knappt ett huvud kortare, han sitter bra, hon med böjda ben. Trångt med vinterkläder.
Hela familjens badkläder får plats på sommaren.
2 stora kassar mat i lastutrymmet funkar. Men det ger ryggstödet problem.

Förstår inte varför låg sitthöjd är ett problem, axelbredden är ju däremot inte så kul att trängas om

Då vart det beställt, 1st Corsiare 2 för 5579kr från Bamba.se, och 1st strolling kit och 1st baby support för 1075kr från Outnorth.se Är det några andra tillägg som rekommenderas?

Philan sa:
Då vart det beställt, 1st Corsiare 2 för 5579kr från Bamba.se, och 1st strolling kit och 1st baby support för 1075kr från Outnorth.se Är det några andra tillägg som rekommenderas?

Bra val! Hoppas ni blir nöjda! Glöm inte beställa extra fäste för kärran om den skall användas till flera cyklar. Kan även behövas adapter beroende på vad man har för axeltyp på baknavet.

Ringde och kollade, det ingick inte tyvärr. Detta med axlar verkar vara en djungel. Jag håller på att bygga en CX med 12x142, jag har en racer med 10x135 och 2 pendlarhärken med QR. Som jag har förstått är inte heller alla axlar lika så jag måste ha rätt 12x142 och 10x135. Att lista ut vilken som är rätt blir ett spännande projekt.

Var precis med om det sjukaste i leveransväg, vagnen kom hit nu ikväll, 1900. Beställdes runt 1300. Jag bor i Karlstad, inte Stockholm. Hur går det ens till?

Tillbaka
Topp