Thule outride, någon med erfarenhet

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Pansargåsen har lite avig ramgeometri, vilket medför att traditionella takmonterade cykelhållare inte funkar. Har testat både Bema, Thule Freeride och Thule Proride och det slutar med mer eller mindre avantgarde remlösningar :-)

Inser att annan lösning måste till, där diagonalröret inte utgör fästpunkt.
Har kikat på Thule Outride
ak_secs.cgi

<http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ak_secs.cgi?funk=visa_artikel&artgrp=464&artnr=THU015&limit=000&extra=000&avd=5&varumarke=000&btg=0&visa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=>

Någon med erfarenhet av denna? Jag tycker det ser ut som det kan bli otäcka moment nere i framgaffelfästet.

jag har föregångaren, känner många som har föregångaren. funkatt o funkar jättebra för mig o alla andra jag känner. har kört me mina ställ (har 2 st) i snart 10 år. inga problem me nå gafflar.

me dagens hojjar som har rör som är tunna som cola burkar (nästan :D) så vetefan om sånna som klämmer om ramen ä så mycket bätrte om mans ka leta nackdelar med massa produkter.

sen finns det säkert nån som har haft problem eller nå problem som finns på pappret. men jag har då inte märkt det, mina kompisar som hojjat i 15-16 år o använt sånna där ställ sen när de kom för fösta gången (herrans massa år sen) har inte heller haft nå problem me gafflar o hojjar pga. sånna där ställ. mer än att de kört sönder 2 sadlar när de körde ner i parkeringsgarage :D men då funkar nog inte nå takmonterade ställ alls :D

vad som är bra ä att de förbättrat så att den är smalare precis innan själva låsningen till gaffeln, något som inte fanns när ja köpte mina. det är en fördel då man inte riskerar att inte få på hojjen då skivbromsoket tar i. det problemet är därmed borta. jag har fått modda mina gamla :D

the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu postar jag igen, fast i rätt tråd. :)
>
> Som vanligt säger jag att man ska vara
> uppmärksam på att gaffelmontering av cyklar på
> takräcke medför en säkerhetsrisk:
> http://www.singletrackworld.com
>
>
> Imorgon bör jag få min Thule RideOn 9403, som
> ska komplettera de två takhållarna (en Freeride
> och en Biltema). Bör vara bra för räkningen
> från Jet också...
>
>
>
>
>
> Jag är ett DH-svetto. :O
samtidigt läser man detta om just det stället i annan tråd, skrivet av FSR:

"Jag har en Thule Ride On 9402 som monteras på kroken, min bil drar hyfsat mycket mer bensin med den
på, med tanke på hur karossen ser ut på en 9000 CD så är det inte så konstigt. Den sitter
som ett fint vindfång där bak.
Något som förvånade mig när jag skulle montera ihop hållaren vad den fruktansvärt dåliga kvaliten.
50% av de bultar och muttrar som var monterade från fabriken vad sneddragna så de fick jag byta ut direkt.
Jag körde ner till järnhandeln och köpte nya bultar direkt till allting. Nycklarna som medföljer till låset är mjuka
som gummi, så få nya gjorda direkt annars kommer man att bryta dem.
Cykelhållaren är fällbar så att man ska kunna komma in i bakluckan när man har cyklar på. denna konstruktionen verkade mindre pålitlig, eftersom jag kan öppna bakluckan med cyklar på i vilket fall som helst så satte jag ihop denna öppningen med slangklämmor.

men nu fungerar den. "

Mmm... Jag läste det. Ska bli spännande att se om min är lika. Thule är ju annars förknippat med kvalité. Hoppas FSR fick ett måndagsex. Jag återkommer så klart med rapport.

Fjärdebrunn skrev:

> Har kikat på Thule Outride
> Någon med erfarenhet av denna?

Vi har föregångaren, VeloVice

bil.jpg
bil2.jpg

Det är ingen risk för gafflarna om man inte håller på och testar centrifugalkrafternas gränser genom att köra rally.

Det är enkelt och smidigt. Till nackdelarna hör, vindbrus (man har inte gärna takluckan öppen), ökad bensinförbrukning, ansamling av milliontals mosade knott o andra flygfän på gaffelbenen (som kan skada bussningarna), och utsatthet för väder. Man märker direkt om man transporterat hojarna i dåligt väder. Reglagen blir tröga, etc. Delvis kan detta motverkas med hjälp av särskilda skydd, en sorts brallor för gaffelbenen som sedan sträcker sig bak över sadeln. Finns mer info i ngn gammal tråd.

the_TnT skrev:
> Jag återkommer så klart med rapport.

Nu har jag både fått och monterat min Thule RideOn 9403. FSR's kommentarer känns väldigt främmande på alla punkter utom en.

För det första är bara en enda skruv ditsatt från fabrik, den som håller ihop klämmekanismen till själva dragkulan. Resten av skruvarna (sexton totalt) kommer i en liten plastpåse och man får skruva dit dem själv.

Stället var roligt att montera och kändes som en blandning mellan Technic LEGO och IKEA.

Den punkt min uppfattning stämmer med FSR's är den som gäller verktygen, jag slängde mina direkt. Den nyckel som är tillför själva spännet till dragkroken är en vanlig 19 mm fast nyckel (fast stansad ur blötjärn) så jag ersätter den med en vanlig ringnyckel istället. En bra skiftnyckel fungerar troligen bättre än den medföljande.

Provställde cykeln uppe på alltsammans också men har inte provmonterat på bilen än och kunde konstatera att Big Betty 2.4" inte riktigt får plats samt att det kan bli lite trångt kring vevpartiet på den mittersta cykeln. Ett visst mått av pusslande kommer att krävas vid lastning alltså.

Återkommer med mer utförlig recension efter Kinnekulleresan.

Jag har ett thule rideon 9402 då nya enduron inte passar på gamla "hängaren". Jag tycker inte att kvaliten på ställets delar verkar undremålig. Det kan dock bli en del pusslande för att få till en "skavfri" montering av cyklarna.
Hittills är jag mycket nöjd med stället.
Det man skall tänka på är att det inte är garanterat att man kan öppna bakluckan om man har en kombi av "fel" modell. Testa först är mitt råd, om det är viktigt att kunna öppna luckan med cyklarna på stället.

Fjärdebrunn skrev:
> Pansargåsen har lite avig ramgeometri, vilket
> medför att traditionella takmonterade
> cykelhållare inte funkar. Har testat både Bema,
> Thule Freeride och Thule Proride och det slutar
> med mer eller mindre avantgarde remlösningar :-)
>
> Inser att annan lösning måste till, där
> diagonalröret inte utgör fästpunkt.
> Har kikat på Thule Outride
> http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ak_secs.cgi
> ?funk=visa_artikel_zoom&artnr=THU015&artgrp=464&li
> mit=000&extra=000&varumarke=000&btg=0&visa=1-30&So
> rt=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=
>
>

Bah, nu blir jag fundersam här...
Har ju redan konstaterat att mina gamla tak-hållare inte fungerar för min nya ram (Marin FS), och hade därför siktat in mig på en Thule Freeride. Men menar du Fjärdebrunn att höjden inte går attt justera in på "övre delen av ramfästet"? Förmodar att det är samma sak på din pansargås, dvs att ramen är högre från backen i motsvarande läge än "normala" ramar.

Jag har nyligen köpt Thule Outride, Micro 940:-, användes till Billingeracet för första gången vilket innebar 65 mil för min del. Fungerar alldeles utmärkt, cykeln sitter stadigt och själva hållaren sitter stadigt på Thules aluprofiler men jag säkrar också hela ekipaget med ett spännband vid vevpartiet och bakre lasthållaren, för säkerhets skull...

Tillbaka
Topp