Thule Outride och Diskhjul

Monn3

Ny medlem
Tjena,

Har precis köpt ny tempocykel, denna gången med diskhjul bak. Har tidigare kört med högprofilshjul även på Tempohojen.
Efter köp inser jag att nu finns där inget sätt att spänna fast bakhjulet i min Thule Outride hållare på taket.

Någon som har några klyftiga idéer på hur man får fast bakänden av cykeln utan att behöva ha ett "transporthjul" :)

Monn3 sa:
Tjena,

Har precis köpt ny tempocykel, denna gången med diskhjul bak. Har tidigare kört med högprofilshjul även på Tempohojen.
Efter köp inser jag att nu finns där inget sätt att spänna fast bakhjulet i min Thule Outride hållare på taket.

Någon som har några klyftiga idéer på hur man får fast bakänden av cykeln utan att behöva ha ett "transporthjul" :)

Spännband om hela hjulet?

Kupa sa:
Eller varför inte spännband upp till axeln på bägge sidor?

Jaa sant! Egentligen skulle man kunna spänna bandet i vad som helst typ kedjestag också (med nåt skydd). Och ska vi vara ärliga behövs det knappast ett spännband, vilken lina eller tråd som helst borde hålla tillräckligt. Gärna nåt som inte fladdrar i vinden.

Rent allmänt tror jag inte det brukar rekommenderas att transportera cykel med diskhjul på taket i höga hastigheter. Om du brukar värma upp på trainer så kan du ju med fördel ha ett kombinerat trainer- och transporthjul. Då sliter du dessutom mindre på dina tävlingsdäck.

Ax3L:
Det stämmer, bara något som håller ner det marginellt så det inte studsar upp och dyker "över" så den flyger framåt vid kraft inbromsning antar jag? Annars borde det ju sitta på plats liksom, kan ju inte röra sig.

Waldner:
Det blir ju klart bra tryck på disken i sidled som du säger. Har dock direktmonterad trainer, just för att slippa trainerhjul och kladd med det :) Men klart inte värst spännande att paja disken/cykeln under transport pga sidvindar. Får kanske bita i det sura och köpa ett kasst bakhjul.

Rock: Jag tränar med min disk. Ser ingen anledning till att inte göra det heller då det inte är tub och ett rätt lättkrängt kanttråd. :)

Tillbaka
Topp