Thule takräcken med tillbehör.

freqt

Medlem
Hej! Ska införskaffa mig takräcken från Thule inom kort och behöver feedback på vilken modell som skulle passa bäst. På takräckena kommer jag behöva frakta cyklar 2-3st, takbox på vintern och en sup under sommarkvällar?. Vilken modell på takräckena och tillbehör tror ni passar bäst?

Tacksam för svar?

Gå in på Thules hemsida och knacka in ditt regnummer. Då får du en lista över de tackräcken som passar på din bil.

Ett takräcke består av två delar:
1. Hållarna, som fäster bågarna mot biltaket. Beroende på vilket fästsystem du har kan det vara så specifikt som att välja utifrån bilmodell och tillverkningsår.
2. Lastbågarna. Dessa är mer generiska, men du behöver se till att bredden passar ditt biltak. Jag hade valt aerobågar för att de är tystare.

Hade själv deras aerobars permanent på under några år, aldrig några problem med oväsen. De fyrkantiga väsnas däremot en del.

Vad gäller hållarna har alla en specifik kod, kolla som Aron tipsar om vilken som passar din bil, sök sedan på koden på blocket så kan du eventuellt spara en tusing.

Edit: har för mig att Mekonomen har billigare egen-brandade varianter, Carwise hette de kanske.

Edit igen: finns billiga universalmodeller, kan vara värt en chansning. Letar själv just nu för transport av surfbrädor men snålheten gör att jag hittills har tvekat på Thules variant.

Senast ändrad:
Thules grejer är riktigt bra, kört med dom på några olika bilar och aldrig haft några problem. Deras hemsida är bra och visar exakt vilka delar du behöver, brukar vara 3 olika totalt, bågarna, fötter och adaptersats.

Carwise har jag också testat och dom fungerade felfritt dom också men var inte lika tysta som Thule.

Volvo säljer thule med Volvo brand. Antar att andra märken har lösningar? Volvos thule är väldigt mycket billigare

Proride 598 är halva priset med volvo på och passar så klart alla räcke.

Räcket antar jag att volvo bara har för volvo.

Fördelen med biltillverkarens eget räcke, iaf om bilen inte har rails, är att infästningen brukar vara bättre genomtänkt, utan risk för skador på lack vilket det ibland kan vara med Thules variant för bilmodell ifråga. Detta gäller även om Thule tillverkar biltillverkarens eget räcke.
Och som jonte987 skriver, tillbehören brukar oftast passa alla (men det bör man såklart dubbelkolla innan köp).

Volvo säljer thule med Volvo brand. Antar att andra märken har lösningar? Volvos thule är väldigt mycket billigare
Ja men de är modellspecifika.
Nu när jag bytte från tysk heroinsläde till familjevolvo så behövde jag bara byta fötter och beslagen på mina Thule Wingbar Evo för en mindre kostnad än att behöva köpa helt nya takräcken.

Fördelen med biltillverkarens eget räcke, iaf om bilen inte har rails, är att infästningen brukar vara bättre genomtänkt, utan risk för skador på lack vilket det ibland kan vara med Thules variant för bilmodell ifråga. Detta gäller även om Thule tillverkar biltillverkarens eget räcke.
Och som jonte987 skriver, tillbehören brukar oftast passa alla (men det bör man såklart dubbelkolla innan köp).
Ok, ja. Alla som i att det är Thules T bolt... Det passar så klart inte ALLA räcke. Tex inte de som vill ha BMW bolt.

Det jag främst tänker på vilken modell av thule räckena som passar till cykeltillbehör en? Tänker att dom billigaste inte är kompatibla med t ex. Proride?

Det jag främst tänker på vilken modell av thule räckena som passar till cykeltillbehör en? Tänker att dom billigaste inte är kompatibla med t ex. Proride?
1712594465730.png

sen finns det två olika T-spår
1712594524693.png

Ja men de är modellspecifika.
Nu när jag bytte från tysk heroinsläde till familjevolvo så behövde jag bara byta fötter och beslagen på mina Thule Wingbar Evo för en mindre kostnad än att behöva köpa helt nya takräcken.
Fast å andra sidan är väl andrahandvärdet hyfsat. Hoppas jag i alla fall, för jag får snart ett Volvospecifikt räcke över...

Till TS: tänk också på bredden när du väljer modell. De snyggare Aero/lågprofilvarianterna har mycket mindre lastbredd än ett räcke som ligger "ovanpå". Inga problem för mig som lastar två cyklar men skall det lastas breda boxar tillsammans med annat kan det göra räcket värdelöst i värsta fall.

Har kikat på Turtle Nordic och dom verkar vara prisvärda? 20mm t-spår så man kan välja t ex Thules proride? Eller passar dom till större t-spår?

Får man plats med två stora cyklar plus två barncyklar på taket? Alltså fyra st proride?
Det ska inte vara något problem. Det blir lite vindfång och har men en lång cykel får man vara lite kreativ. Lastar man cyklarna omlott så ska de få plats, möjligen måste man kolla max takvikt.
IMG_3097.jpegIMG_3098.jpeg

Mm, Volvos version har inte identisk skena. Kortare och annan yta. Kan vara olika årsmodell möjligen. I övrigt ser det ok ut

Tillbaka
Topp