Thule Velospace eller Velocompact

Vizual54

Aktiv medlem
Hej!
Har precis bytt bil och behöver köpa en cykelhållare för 4 cyklar.
Vad säger Happy? Är det Velospace eller Velocompact man ska satsa på?
Är det värt 2000:- kr extra för Velospace? (Fast just nu verkar de kosta samma lika på takbox.se)
Kommer att sitta på en Volvo V90 om det har betydelse för vilken man ska välja.
I dagsläget är det två boostcyklar och två barncyklar som ska med. Men det är ju bra om det funkar med åtminstone 3 boost cyklar.

Tack, har läst tråden tidigare men tycker inte riktigt den ger någon insikt i huruvida man ska välja Velospace vs Velocompact. Cyklar på taket kommer nog inte bli aktuellt, först och främst kommer det sitta en takbox där.
I somras hade vi 4 cyklar bak och 2 på taket. Tveksamt om det kommer funka på en v90 :)

Screenshot 2021-02-12 at 21.56.09.png

Jag har en Velocompact. Om man inte behövde förvara stället, vilket jag gör 99,999%* av året, skulle jag ha valt det ett ställ där det är enklare att fläta ihop cyklarna. Särskilt om man blandar olika storlekar och cykeltyper är det ett pill att hitta exakt var pedaler och bakdämpare ska stå för att få ihop helheten.

*utläses som en metafor, inte bokstavligen.

Ja, räknar med att det kommer bli ett par svordomar första gångerna innan man lärt sig hur man ska sätta cyklarna.
North Shore stället har ju varit helt underbart där det bara varit att hänga på cyklarna i den ordning som passar för tillfället.

Jag har för mig att jag någonstans sett en CE-godkänd adapter mellan kula och hitch. Kanske kan vara värt att leta runt lite?

Efter att ha plöjt hela "Utvärdering av rejäla dragkrokshängda cykelhållare" tråden har jag insett att Thule inte gör några dragkrokshängda plattformsställ för att kunna frakta 4st mountainbikes samtidigt.
Avståndet mellan cyklarna på både Velocompact och Velospace, namnen till trots, är tydligen 19 cm på båda ställen. Enda skillnaden verkar vara att för endast 5000:- kan man köpa till en låda till Velospace som går att klicka på stället.
Produkttexten och namnet till Velospace XT 3 skulle jag säga är direkt missvisande.
"Den mångsidiga cykelhållaren för alla typer av cyklar – från elcyklar och fatbikes till barncyklar."
Att du bara kan köra 1 fatbike på stället glömmer de att nämna.

Känner att jag kommer förbanna mig själv om och om igen i sommar för att jag sålde Pajeron. Finns det överhuvudtaget några bra plattformsställ som tar 4 rejäla mountainbikes?
Nu är jag övertygad om att jag med lite rörisolering och ett par folköl kommer klara mig med ett Velocompact då barnens cyklar är 24" och 26". Lutar nog ändå åt att det blir ett sånt med extra hållaren för 4e cykel.
Är det något jag missat?
Finns det någon mer skillnad mellan Velospace och Velocompact som gör det värt att köpa den ena eller den andra?

Edit:
Verkar som Velospace har momentbegränsade klämmor också om nu någon skulle få för sig att klämma en carbonram allt vad man orkar.

Senast ändrad:
Verkar som de inte orkat/viljat/haft råd med att uppgradera själva grundplattformen. Bara gjort lite småfix med hjulhållarna, bågen och lampor. Dvs sånt som syns och sen kallar det för ett helt nytt ställ och höjer priset med 2000:-, smart.

Nu kom jag på var jag sett adaptern, se länk nedan. Den skall tydligen vara CE godkänd. Det verkar inte som butiken i fråga säljer adaptern löst, jag överlåter till någon annan att lista ut märke och inköpsställe på själva adaptern. (PMa gärna mig om någon hittar den)

Skärmavbild 2021-02-14 kl. 10.31.32.png

Nu kom jag på var jag sett adaptern, se länk nedan. Den skall tydligen vara CE godkänd. Det verkar inte som butiken i fråga säljer adaptern löst, jag överlåter till någon annan att lista ut märke och inköpsställe på själva adaptern. (PMa gärna mig om någon hittar den)

Visa bilaga 469832

Wow vilken grej!
Kanske skulle vänta med att sälja North Shore stället och se om man kan få tag på en sån där. Tack för tipset!

Man kan ju undra lite vem som tyckte det var en bra idé att ha en kula som standardanordning för annat än släp. Är ju så jävla dumt att med hjälp av friktion sätta dit saker som inte är gjorda för att sitta på en rund sak.

En eller egentligen två saker får mig ändå att fundera på ett plattformsställ. Frun tycker det är lite jobbigt att hänga upp cyklarna i stället. Kommer ju egentligen inte bli mindre jobbigt för henne att lasta cyklarna på ett Thule ställ bara på ett annat sätt. Nummer två är att det är lite jobbigt att fälla ner stället varje gång man ska in i bagageluckan. Nu hade vi ju vårt ställ fast monterat under i princip hela säsongen. Var lite meckigt att montera av och på det så det brukade få sitta på. Så varje gång man åkte och handlade eller bara ut med hunden någonstans var man tvungen att först fälla ner stället innan man kunde öppna bakluckan. Med en sån här adapter blir det ju enkelt att montera av och på stället så det är ju ett ickeproblem.

Jag har en Velocompact med en extra add-on som jag (iaf i teorin) kan få in fyra fullstora cyklar. Hittills har jag bara testat en modern L MTB + modern S MTB och två små barncyklar. Det är som andra nämner här uppe ett väldans pill att få till alla.

Och skav blir det definitivt så man får lägga något emellan och dra ihop dom med extra spännband.

Tillbaka
Topp