Thunder Burt 2,1 el 2,25?

kais01

Aktiv medlem
Thunder Burt 2,1 el 2,25?
Tänkte pröva Thunder Burt till 29an, tänkta till exempelvis cykelvasan. Vilken tjocklek skulle ni välja? Liteskin?? Jag väger 73 kg. På hemmaplan trivs jag med 1,6
bak, 1,4 fram, men på ett långlopp ngt halvkilo mer.

På cykeln idag, en 10kg fs xc, sitter Rocket Ron Liteskin 2,25. Kommer
att behålla dessa på ett annat hjulset. Är mycket nöjd med våtgrepp och sidogrepp, inte haft punka. Men närmast missnöjd med rullet, där min gamla 26a med Xking fram och MountainKing bak rullar ifrån på asfalt. Fråga mig inte hur det går till, ingen bromssko släpar, lagren är finfina.

Man skulle då kanske fundera på RaceKing, men våtgrepp och sidogrepp är suboptimala på dom Conti jag har förut, är fällbar kvalitet, lär vara Chilli. Dom kanske bara är torra?

Alltså väcktes tanken på Thunder Burt. Men vilken dimension är snabbast på ett långlopp?
 

micro553

Medlem
Thunder Burt 2,1 el 2,25?
Köpte precis 2.1 Evo TL easy.

Nöjd men ett helvete att få täta, men nu sitter de där och håller luften.

Upplever dem som mer lättrullade än mina tidigare Ikon 2.35.

Men har inte kört så mycket än men kan lämna en mer utförlig beskrivning när jag testat dem lite mer ordentligt.
 
Thunder Burt 2,1 el 2,25?
Jag har kört både 2.1 liteskin o 2.25 snakeskin! Rullet i sig var väl ingen större skillnad på men vikten däremot! 2.25orna är faktiskt bra mycket tyngre, självklart är större däck tyngre, än 2.1orna som då känns lite rappare kanske.
Dock så är dom tyvärr iom det ganska "lätta" att få punka på :/
 

xyklisten

Aktiv medlem
Thunder Burt 2,1 el 2,25?
2.1 liteskin är lätta och riktigt snabba, men personligen så tycker jag att de har lite för liten luftkammare. 2,25 snakeskin är rejält mycket tyngre men med större luftkammare, dessa rullar som bakdäck 90% av tiden för mig.
Enda gången som jag punkat och fått bryta ett lopp var när jag körde 2.1 liteskin....
 

NickPick

Aktiv medlem
Thunder Burt 2,1 el 2,25?
xyklisten sa:
2.1 liteskin är lätta och riktigt snabba, men personligen så tycker jag att de har lite för liten luftkammare. 2,25 snakeskin är rejält mycket tyngre men med större luftkammare, dessa rullar som bakdäck 90% av tiden för mig.
Enda gången som jag punkat och fått bryta ett lopp var när jag körde 2.1 liteskin....
2.1 snakeskin låter vettigt med andra ord.
 

kais01

Aktiv medlem
Thunder Burt 2,1 el 2,25?
låter som det kanske vore intressant med 2,25 liteskin. Men det finns ju inte?? Skulle vara både lätta, och i kraft av sin luftkammare mindre risk för punka än dom känsliga 2,1orna?

Och 2,1 snakeskin väger på 5g när samma som de Rocket Ron Liteskin 2,25 som jag har idag. Kanske bara skulle ta vinkelslipen och göra Getto-Burt genom att slipa ner dom centrala dobbarna lite..:)

Men mera seriöst, någon som har erfarenhet av Thunder Burt 2,1 Snakeskin? Eller något liknade som inte är gjort i papper, som rullar extralätt och inte lämnar mig i sticket när det kommer våta rötter?
 

NickPick

Aktiv medlem
Thunder Burt 2,1 el 2,25?
Jag har cyklat enbart typ 15 mil på mitt nya tb 2.1 snakeskin. I vanliga fall kör jag renegade bak men tb är teoretiskt bättre (typ lika nabbar i mitten men större på sidorna) anser jag.
Inte tätt än vad jag vet mm väger runt 500g.
Renegade väger runt 600 och verkar vara lättare att få tätt.
 

Rickard.v

Ny medlem
Thunder Burt 2,1 el 2,25?
Jag har cyklat med TB snakeskin 29x2,1 två somrar o väger 100+. Inte en punktering trots krossade stenblock på engelbrektsturen. Cyklade förbi 2st som lagade punka. Tänkte fan måste jag kliva av o gå. Ä går det så går det..... o det gick fint.

Men jag har alltid rejält med luft i.

Så med din lilla vikt är det nog inga problem med Liteskin. Köpt dem eller så tar du liteskin fram o snake bak. Oftast bakhjulet som skrapar emot stenar.
Du kommer bli nöjd att du köpte dem. Rullar fint som tusan.
 

Supermack

Medlem
Thunder Burt 2,1 el 2,25?
Har kört TB snakeskin 2.1 TL och tycker de är kanon för underlaget på CV. Brukar slänga på dem några v. innan Vasan och ta av dem någon v efter. Har provat liteskin men de är helt omöjliga att få täta. När man tror de är täta och skall " titta till däcken efter någon timme så har de tappat all luft igen... Har aldrig fått punka på snakeskin. Väger 85, kör HT med ~1,8 bar.
 

kais01

Aktiv medlem
Thunder Burt 2,1 el 2,25?
det där gäller ju till en viss gräns, den är högre om om underlaget uppvisar ojämnheter. gillar mina roro 29 liteskin 2,25, dom tar sig med en motståndslös känsla fram i stök och bök, dock svårt att mäta just detta. men rullar alltså relativt sämre på grus och asfalt.
 

eiskall

Aktiv medlem
Thunder Burt 2,1 el 2,25?
Jag som väger över 80 tycker att TB 2.1 har för liten luftkammare.
Man behöver ju inte följa det slaviskt, med att Schwalbe har satt 2 bar som minimumtryck, säger ju någonting.
 

Rompa

Aktiv medlem
Thunder Burt 2,1 el 2,25?
Jag körde med 2.1" första året ThunderBurt fanns, sen köpte jag 2.25" och det blev så mycket bättre med mina 83kg.
 

Masjevel

Aktiv medlem
Thunder Burt 2,1 el 2,25?
Om man väger 70kg då, räcker 2.1 eller blir känslan ännu bättre med 2.25 oavsett vikt på ryttaren?

Funderar på att byta min Vittoria Peyote 2.1 mot TB men har inte bestämt om jag ska välja 2.1 eller 2.25.
 

NickPick

Aktiv medlem
Thunder Burt 2,1 el 2,25?
Kan mäta hur brett mitt 2.1 är imorgon om någon är intresserad. Det sitter på 23mm idfälg och jag brukar ha 2 bar när jag mäter.kan jämföra med renegade 1.95 med samma tryck också.

Har testat både 2.35 racing ralph och renegade 1.95 och känslan bak med luftkammare hit och dit märker jag inte av.
 

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Thunder Burt 2,1 el 2,25?
Inte alls är mitt tips.
Körde ett halvt (vått) XCO lopp med Thunder Burt 2.25 LiteSkin som bakdäck förra året (1.9 bars tryck). De dog av en sten som skar rakt igenom slitytan och lämnade ett hål som var på tok för stort för att guckan skulle täta. Det blev till att bryta och skicka däcket i soporna.
I Stöckli-teamet används de inte alls av herrarna, Jolanda, som är fjäderlätt, kör det ibland som bakdäck.
Jag med mina 72 kg kommer att hålla mig till Racing Ralph 2.25 fram och bak, med undantag för geggföre då jag kör Rocket Ron fram.
Är man lättare/klenare kan det möjligen löna sig för att hålla nere vikten om det skall klättras mycket, men det är mindre utslagsgivande än rullmotståndet (som är lägre för de bredare däcken).
För att direkt svara på TS fråga finns det överhuvudtaget ingen fördel med smalare däck på cykelvasan.
 

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Thunder Burt 2,1 el 2,25?
Apropå rullmotstånd - som ju bör vara en fördel med Burt, framför de andra Schwalbedäcken, så har det Schweiziska landslaget gjort omfattande tester inför OS för att väga in betydelsen av ett flertal faktorer, däribland rullmotstånd, totalvikt och luftmotstånd.
Ett resultat av det såg vi nu senast på VM då till och med lille Nino hade bytt upp sig till 29' eftersom man fann att rullmotståndet är den enskilt viktigaste faktorn i XCO.

Det får mig att fundera på om vi kanske helt sluppit 27.5' om de gjort testerna tidigare...
 
Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Thunder Burt 2,1 el 2,25?
vilka däck och tjocklek valde schweizarna då? finns det publicerat någonstans??

benchmarkade mot en jämntung cyklist med burt 2,1 snakeskin på asfalt igår. var tyvärr inte snabbare än mina rocket ron 2,25 liteskin. när också vikten är samma verkar det tveksamt att byta?

finns det förslag på bättre alternativ förutom dom halkiga continentaldäcken?
 

NickPick

Aktiv medlem
Thunder Burt 2,1 el 2,25?
kais01 sa:
vilka däck och tjocklek valde schweizarna då? finns det publicerat någonstans??

benchmarkade mot en jämntung cyklist med burt 2,1 snakeskin på asfalt igår. var tyvärr inte snabbare än mina rocket ron 2,25 liteskin. när också vikten är samma verkar det tveksamt att byta?

finns det förslag på bättre alternativ förutom dom halkiga continentaldäcken?
Specialized renegade. Brukar kosta runt 400-450 i svensk butik och är riktigt trevliga. Tror dom finns i 29x1,95 och 29x2,3. Använder dom som bakdäck på två av hjulseten. Det tredje ska ju ha thunder burt (som hade tappat 3 bar på en vecka ska tilläggas) som jag försöker få tätt. Mätte casingen till 54mm med 2 bar på fälgar med 23mm innermått om någon nu bryr sig.
 
Thunder Burt 2,1 el 2,25?
Har LiteSkin 2.1 och är nöjd. Något som är irriterande är dock att på paketet och enligt "officiella" uppgifter väger däcket 435 gr (29"), men reell uppmätt vikt på egen våg är 480gr. Någon som upplevt samma?
 

kais01

Aktiv medlem
Thunder Burt 2,1 el 2,25?
tack för konstruktiva synpunkter.

efter lite funderande kommer jag ligga kvar med 2,3 eller däromkring. har tyckt dom varit i bredaste laget för crestfälgarna vid stigcykling, men då kör man ju gärna med lägre tryck. och för stigcykling har jag köpt bredare fälgar, som kan ta betydligt tjockare däck. bomboloni 29 beställda..

så jag tänkte kanske smalare och lättare däck kunde räcka för långlopp. men för långlopp verkar dom som väger mer än mig inte gärna välja 2,1, men var går gränsen? drar slutsatsen att den ändå är under min vikt på 73kg.

kör sedan tidigare utan punkteringsskydd med 2,3-2,4 bak och utan problem. normal andel stenrösen och rotmattor. så punkteringsskyddet kanske är mer värdefullt om man är tyngre?

tänker nu trots allt skippa thunder burt eftersom det inte längre tillverkas i liteskin 2,3, och istället behålla mina rocket ron 2,3 liteskin fram.

bak prövar jag inledningsvis race king race sport 2,2 som ändå verkar ha ok drivgrepp. skulle inte vilja ha dom fram, verkar inte finnas något som fångar upp åt sidan när man får sladd. egensinnig form på det mönstret. men dokumenterat lättrullat.

renegade verkar intressant, rapporteras ha bra sidogrepp men begränsat driv och våtgrepp. smalt mönster som inte skyddar sidorna, att tänka på om man ska köra utan punkteringsskydd. prövar kanske dessa senare.

apropå stans och tunna vägga; mina rocket ron liteskin är stansade, men inte av mig. funkat stabilt. läste någonstans att det var fördelaktigt att direkt efter montering köra med svårstansade däck runt kvarteret, innan man åter skakade och lade åt endera sidan. låter lite vidskepligt, skillnaden skulle kanske vara att däcket trycks fast i fälgskåran? värt att pröva iaf.
 

castrello

Aktiv medlem
Thunder Burt 2,1 el 2,25?
Problemet med Liteskin är INTE att det skulle vara svårt att få tätt. Problemet är snarare det att sidorna är av papper och kör man i "riktig" terräng är det bara en tidsfråga före man skär upp däcket. Jag klarade mig ca 20 träningsrundor på RoRo liteskin men bara en halv tävling tyvärr...
 

skier

Aktiv medlem
Thunder Burt 2,1 el 2,25?
kais01 sa:
vilka däck och tjocklek valde schweizarna då? finns det publicerat någonstans?
Nino vann vm på gamla hederliga maxxis aspen, Ondrej Cink kom fyra på likadana däck. Riktigt lättrullade men inget vidare sidogrepp, har man bra teknik går det visst bra ändå :)
 

Ophiophagus

Medlem
Thunder Burt 2,1 el 2,25?
Eller 2,35? Lånar tråden för att undra om någon hunnit testa Thunder Burt 29 x 2.35 Super Race?

Gällande slanglöst så har jag stansat både lite skin och snake skin. Visst, en får fylla på luft rätt ofta mellan passen, med de håller luften under ett pass utan bekymmer. Sedan tänker jag att bredare inom dessa dimensioner borde funka bättre på de flesta underlag, från grusväg till jättestökigt, trots högre vikt!?
 
Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Thunder Burt 2,1 el 2,25?
var ute i veckan där en åkkompis hade skaffat dessa thunder burt 2,35 fram och bak på inte helt smala fälgar, och han förklarade sig nöjd. samtidigt åkte en annan av oss på 584 2,1or på smalfälg. vet inte om deras respektive var lite eller snake. båda brukar köra relativt högt tryck.

själv hade jag ralph/ray 2,35 snakeskin. jag körde ca 1,2 bar på 40i fälg.

vid ett par rollouts på asfalttransport ingen direkt skillnad i rull att skriva hem om. vid tillfälle var jag snabbast, men ibland var det tvärtom, och skillnaderna helt minimala. trots mina grövre däck och lägre tryck, men vet sedan dock tidigare prov att den breda fälgen i sig rätt tydligt förbättrar rullet.

men gillar thunder burt! greppet oväntat bra. på snö närmast sensationellt oväntat bra. han med 584-hojen har ibland kört dem genom vintern. han är förresten svår att hänga med rent allmänt, särskilt i klättringar, och där ett lätt däck bjuder på särskilda fördelar.
 

Ophiophagus

Medlem
Thunder Burt 2,1 el 2,25?
var ute i veckan där en åkkompis hade skaffat dessa thunder burt 2,35 fram och bak på inte helt smala fälgar, och han förklarade sig nöjd. samtidigt åkte en annan av oss på 584 2,1or på smalfälg. vet inte om deras respektive var lite eller snake. båda brukar köra relativt högt tryck.

själv hade jag ralph/ray 2,35 snakeskin. jag körde ca 1,2 bar på 40i fälg.

vid ett par rollouts på asfalttransport ingen direkt skillnad i rull att skriva hem om. vid tillfälle var jag snabbast, men ibland var det tvärtom, och skillnaderna helt minimala. trots mina grövre däck och lägre tryck, men vet sedan dock tidigare prov att den breda fälgen i sig rätt tydligt förbättrar rullet.

men gillar thunder burt! greppet oväntat bra. på snö närmast sensationellt oväntat bra. han med 584-hojen har ibland kört dem genom vintern. han är förresten svår att hänga med rent allmänt, särskilt i klättringar, och där ett lätt däck bjuder på särskilda fördelar.
Kul att höra, har beställt ett par med de är inte tillgängliga förrän senare. Kör TB året om och håller med om deras egenskaper på snö! Det är bara när det är blankis i skogen som jag byter... Deras leverans på blöt lera är inte bra men det är sällan det dominerande underlaget där jag kör, varken till vardags eller på tävling.
 

aland33

Medlem
Thunder Burt 2,1 el 2,25?
var ute i veckan där en åkkompis hade skaffat dessa thunder burt 2,35 fram och bak på inte helt smala fälgar, och han förklarade sig nöjd. samtidigt åkte en annan av oss på 584 2,1or på smalfälg. vet inte om deras respektive var lite eller snake. båda brukar köra relativt högt tryck.

själv hade jag ralph/ray 2,35 snakeskin. jag körde ca 1,2 bar på 40i fälg.

vid ett par rollouts på asfalttransport ingen direkt skillnad i rull att skriva hem om. vid tillfälle var jag snabbast, men ibland var det tvärtom, och skillnaderna helt minimala. trots mina grövre däck och lägre tryck, men vet sedan dock tidigare prov att den breda fälgen i sig rätt tydligt förbättrar rullet.

men gillar thunder burt! greppet oväntat bra. på snö närmast sensationellt oväntat bra. han med 584-hojen har ibland kört dem genom vintern. han är förresten svår att hänga med rent allmänt, särskilt i klättringar, och där ett lätt däck bjuder på särskilda fördelar.
Hur var skillnaden på stig då? Hur sådana här däck rullar på asfalt är väl inte så superintressant eller körde ni dom på lvg-cyklar? 😂
 

kais01

Aktiv medlem
Thunder Burt 2,1 el 2,25?
Kul att höra, har beställt ett par med de är inte tillgängliga förrän senare. Kör TB året om och håller med om deras egenskaper på snö! Det är bara när det är blankis i skogen som jag byter... Deras leverans på blöt lera är inte bra men det är sällan det dominerande underlaget där jag kör, varken till vardags eller på tävling.
nej verkligen inga lerdäck. men som sagt snöunderlag är en verkligen oväntad bonus med dessa däck.
 

kais01

Aktiv medlem
Thunder Burt 2,1 el 2,25?
Hur var skillnaden på stig då? Hur sådana här däck rullar på asfalt är väl inte så superintressant eller körde ni dom på lvg-cyklar? 😂
det är svårt att göra rollout om man inte kan rulla i bredd och underlaget är helt jämförbart i parallella spår. det är det aldrig på grusväg, och ffa inte på single track:)

min egen bild i skogen av thunder burt som bakdäck är skön följsamhet och lättrullad känsla i stök, och generellt sett betydligt bättre grepp än väntat, ffa med tanke på mönstret.

mina kompisar kör det både fram och bak, och har aldrig verkat hämmade på något sätt, snarare tvärt om:)
 

BLEKINGE BAD ASS

Aktiv medlem
Thunder Burt 2,1 el 2,25?
Dunder-Bosse är svårslagna sett till vikt/rull och kantgrepp om vi snackar tubeless. Har alltid kört snakeskin både 2.1 och 2.25 . Lite mer komfort i 2.25 men svårt att märka nån skillnad på rullet. Conti raceking är också snabba men sämre kantgrepp och betydligt högre vikt på TL-versionerna.
 

MAMTB

Aktiv medlem
Thunder Burt 2,1 el 2,25?
En bra kombo annars kanske kan vara Thunder Burt bak och Racing Ralph fram. Då får man i alla fall lite mer grepp på framdäcket samtidigt som det är lättrullat. Lite sugen att testa denna kombon själv till grusvägsrally.
 

MAMTB

Aktiv medlem
Thunder Burt 2,1 el 2,25?
Thunder Burt finns väl även numera i Superground. Man skulle kunna testa superrace bak och Superground fram.
Synd bara att de inte finns samma färg...
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer