Tiagra/Deore vevparti kompatibilitet

rois

Aktiv medlem
Hej

Jag har en enklare cykelcross/landsvägs cykel med 3-delat Tiagra landsvägs vevparti. Jag fundera på att växla ned den genom att byta till ett Deore MTB/ATB vevparti. Båda verkar vara av HollowTech II typ.

Vilka problem kan jag få? Blir det problem med kedjelinjen? Är både lika breda? Fungerar en landsvägskedja på ett MTB/ATB vevparti? Finns det fler problem jag kan råka ut för?

emmer

Ny medlem
Det bör funka då du har trippel och då stämmer ungefär MTB-vev och de två yttre i vägveven i kedjelinjen.
Det du kommer märka är att du kommer behöva distanser innanför lagerkopparna (och om det är pf86 i ramen så behöver du egentligen ny lagring så de inte gillar att bli urknackade och knackade igen).

Senast ändrad:

rois

Aktiv medlem
Hej igen. Det framgick kanske inte tydligt, men Deore vevpartiet jag är intresserad av är 3-delat, pss som Tiagra vevpartiet.

emmer

Ny medlem
Oj, då är det inte säkert växelföraren räcker ända ut, plus att kedjelinjen inte blir bra (plus ovan).

rois

Aktiv medlem
Hej igen

Jag hittar uppgifter på nätet om kedjelinje för Deore vevpartier, dom verkar alla ligga på 50 mm.
För Tiagra finns det uppgifter om 43.5 mm. När jag mäter så gott jag kan får jag det till 47-48 mm.
Om jag utgår från uppgifterna på nätet, så är diffen 6.5 mm, dvs Deore veven sitter 6.5 mm länge ut.

Finns det någon chans att det fungerar?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer