tiagra vs 105

Petri

Ny medlem
tiagra vs 105
Hej här finns sånt jävulskt kunnande kan nån svara mig kommer Tiagra systemet att "hämma" mig i utveckling eller vad det heter.
eftersom 105, ultegra, dura ace grupper finns samt Sram, Campa mm mm.
vad sker med mina ben "utveckling" om jag går från tiagra till 105 20v system?

jag kan ju inte sånt här men 105´an finns väl av en orsak för att det är ett bättre system.
på rakorna kan jag cykla med 18 växeln så att säga och trampa i en 30+km/h ibland känns det osm att växlarna känns för lätta.
är det då inte dags att gå upp i komponent grupp?

Senast redigerad av en moderator:
tiagra vs 105
Tiagra kommer inte att hämma dig alls. 105 kommer inte att göra dig snabbare.

105 är kanske mer prisvärd med tanke på vikt/känsla men snabbare blir du inte. Jag har inte erfarenhet av just reglagen på Tiagra men väl av bakväxel och nav vilka båda fungerar utmärkt.

Känns växlarna för lätta så har du "fel" kassett. Köp en med mindre minsta drev.

tiagra vs 105
Om du har en utväxling omkring 50 som största drev fram och 12 som minsta drev bak och bara cyklar i 30+ km/h på raksträckorna så har du nog absolut ingenting att vinna på ett byte till en bättre komponentgrupp. Det bör inte vara några problem att komma upp i omkring 45+ km/h på en raksträcka med den utväxlingen om du känner dig pigg i benen.

tiagra vs 105
aha ok då så, det var det jag ville veta.
så till en annan fråga jag funderat kring om det inte redan tagits upp, explosiva muskler hur länge kan det ta för sånna att vänja sig vid cykling?
om det ens är nån skillnad som är så där påtaglig

tiagra vs 105
Petri skrev:
-------------------------------------------------------
> så till en annan fråga jag funderat kring om det
> inte redan tagits upp, explosiva muskler hur
> länge kan det ta för sånna att vänja sig vid
> cykling?

Vad för sorts cykling? Backar, spurt, slättåkning?

tiagra vs 105
en del MTB och en massa LVG, vad jag strävar efter med LVG är att kunna hålla över 30km/h i flera km tom kanske mil.
Men då måste man nog vara i elit klass för sånt, motions nivå ligger kanske något lägre eller gör det?
just nu kan jag maxa i kanske 100-600m 30-40km/h sedan är man halvdöd sedan tar man det lungt sedan nån till sådan spurt, till slut är benen som spaghetti man orkar inte ens stå i backar små eller stora :)

tiagra vs 105
Riktigt, riktigt god motionärsform (men fortfarande inte elit) är väl vätternrundan på 10 timmar, alltså 30 km/h i snitt i 30 mil... Så att ligga och hålla 30 km/h på raksträckorna på en racer på en 90-120 minuters träningsrunda får väl anses vara normal god motionärsnivå?

tiagra vs 105
30km/h på rakorna utan ordentlig motvind borde aldrig vara ett problem för en "god motionär". Att däremot snitta 30km/h över flera mil i Stockholm kräver lite träning för de flesta, trots att backarna inte är så stora.

tiagra vs 105
Glöm inte att man kör klunga på loppen, dvs man turas om att ligga längst fram och ta vind. Att cykla ensam går inte lika fort.
För att du ska komma upp i högre snittfarter är det, som flera har sagt till dig tidigare, träning som gäller. Varierad träning. Cykla ofta och kortare sträckor. En sjumila i veckan ger inte samma som en tremila om dan, så att säga.

105-systemet är bättre än Tiagra på så sätt att det ger lite mer distinkta växlingar och totalvikten på cykeln sänks med några gram (ingen aning hur mycket; 200gram kanske?).
Sänk kraven på dig själv och stirra inte på snitthastigheten. Det kommer med tiden.

SRAM elller Campa är lika bra som Shimano, det beror mer på hur de passar med dina händer etc.
Själv kör jag med Campa, främst för att jag gillar formen på handtagen och hur man växlar, men också för att jag inbillar mig att det är "coolare" eller mer "äkta cykeltradition" (jag som har cyklat "på riktigt" i blott fyra år). Jag hade varit lika snabb (eller långsam) med något annat fabrikat.

tiagra vs 105
tackat då vet jag , kja jag har nog ganksa höga krav på mig själv sedan när man inte klarar av det funderar vad är fel, så typiskt :)
så 3mil om dan i en vecka är bättre än några 4 eller 7 mil i veckan?
gårdagens 174km´s sträcka gick riktigt bra körde mest med stora klingan fram backar som platt men mot slutet av turen en 2 mil hemifrån började benen svikta så några gånger fick jag gå ner på växlar för att komma uppför vissa backar men över lag väldigt nöjd

tiagra vs 105
Du skulle ev. kunna fundera på att träna litet på att trampa med hög kadens. Om du kör pass på 17 mil på i stort sett bara stora fram och samtidigt har problem att hålla 30 km/h någon längre sträcka så låter det som du kör på ganska låg kadens. Jag säger inte att det är fel, men det kan vara värt att testa att få litet "snurr på benen".

tiagra vs 105
Plus att det där med att som otränad envisas med att ligga och trycka på för höga växlar, det kommer att straffa sig på knäna om några år (talar av erfarenhet), och det finns ingenting i världen du kan göra när du kört slut på knäna, det är en plåga du kommer att få dras med resten av livet. Så lyssna noga på goda råd om lägre växlar och högre kadens.

tiagra vs 105
du har så rätt i det.
Men på lilla fram och 4inifrån känns för lätt känns osm om benen går som på hjulben, därför kör jag på högre växlar för det känns som attjag måste ha det för att få en jämn rytm med benene i stället för toktrampa på "för" lätta växlar.
Så frågan är då ska man bara lalla runt på 4-6 växeln med lilla klinga fram då är ju farten iof. inte så hög men kadensen kan bli det riktigt hög dvs. Benen vevar runt som för hjulben känns det som.
men varför är det så att när kadensen är så hög att det känns som benen ska rulla/spinna runt så man nästan riskerar vurpa, då går jag på högre tulls benen inte spinner i 300km/h om ni förstår hur jag menar det är så svårt att förklara

tiagra vs 105
Skaffa en kadensmätare till din cykeldator. Jag köpte en billig Sigma till en kompis från Tyskland, trådlös med kadens för under 500kr. Du bör försöka se till att ligga runt 90 varv/min, vilket i början känns väldigt snabbt men efter ett tag kommer du in i det. Sedan anpassar du växlarna så du med samma tryck på pedalen håller en kadens på 90 oavsett hur fort du kör. Uppför blir det väldigt lätta växlar och nedför tyngre.

tiagra vs 105
Ett billigare, och kanske snabbare, sätt än att köpa en kadensmätare, är att ta fram en tabell, som visar vilken hastighet man har på var växel, med given kadens.

Sheldon har funktionerna.

http://sheldonbrown.com/gears/

Lämpligt är att ta fram en tabell som visar hastighet per växel vid exempelvis 90 i kadens, och sen träna på att hålla det.

Det är troligt att det initialt känns som du beskriver, men i längden är det det enda alternativet.

Exempel på växeldiagram

Vxl-diagram.jpg ht=570

tiagra vs 105
Om du har en kassett med 12 som minsta borde du kunna gå på 14 bak i alla fall och har du 39 fram så kommer du med 90 varv/min som kadens att hålla 32 km/h, vilket låter som det skulle vara klart tillräckligt i ljuset av vad du skrivit tidigare. Med 110 varv/min är du uppe i 39 km/h vilket räcker en bit ...

tiagra vs 105
tror jag har 11-27 bak och 39-53 fram
om det stämmer nu cykeln är tiagra rätt igenom så antar att kasetten också är det men vet inte säkert

tiagra vs 105
mzi skrev:
> Vi pratar bara antalet kugg här, inte hur mycket
> kassetten väger.

jag menade tänderna på varje kugg utifrån och in om det är samma ska så vet jag inte men har för mi bakkasetten har jag för mig ska vara minsta 11 osv till 27 den största fram har 53 dne mindre 39 tror jag men det går att kolla på nätet ju så återkommer med bättre siffror, på antal tänder/drev
Edit 12-23 på kasetten
vevpartiet
har antingen 50-39 eller 50-34T men det är nog inte mitt fall så det första med 50-39 kan vara mer rätt men det ska jag kolla vid tillfälle

vet ej om detta säger er nåt, men ska köpa Garmins speed/cadens sensor till min FR 305

tiagra vs 105
Det säger att du oavsett växel borde ha en kadens på ungefär 90 varv per minut, eller 1,5 varv per sekund. Om du inte kan klicka runt och skriva i på Sheldons fina hemsa så rekomenderar jag fortfarande att du skaffar en kadensmätare.

tiagra vs 105
jag har fått beskedet kasett och klingorna fram är sluuut måste ersättas som tur är så blire inte så dyrt som jag trodde först.
kadens sensor ska införskaffas så småningom.

tiagra vs 105
ja vad då äre nå fel med det då?
hade nog fått samma besked på andra cykelställen också, men det är klart grejerna har ju gått över 400mil
så de är ganska utslitna

tiagra vs 105
Well. Eftersom alla jobb han gjort åt dig och alla utsagor vi hört från honom (de som du fört vidare hit alltså) varit tokfel enligt en enig happykår kan vi nog sluta oss till att sannolikheten för att detta också är fel inte är försumbar.

Däremot är 400 mil en del om du inte bytt kedja nån gång under vägen.
Då kan man ganska lätt slita sönder en kassett på 400 mil.

Klingorna i fram håller jag för osannolikt.

tiagra vs 105
ja jag är ju ingen mekaniker eller cykelproffs men hajfenorna går ej att ta miste på betyder inte det oftast att det är dax att byta då?
ni vet alla hur en racer kasett ser ut?
det finns ju "piggar" bak på kasetten tre av de på min är väck, betyder itne det att kasetten gjort sitt då?

men bytas ska de så blir det nog bra igen sedan.
det enda som återstår är nya bättre hjul senare men som sagt senare

tiagra vs 105
en annan fråga angående min MTb om jag vill prova gamm styret en sväng behöver jag göra nåt annat än att lossa på handtagen/reglagen och dra ut dom från yna styret sedan "trä" de över det gamla och fästa den på styrstammen?

tiagra vs 105
Petri skrev:
> ni vet alla hur en racer kasett ser ut?

Den kanske är lik en racerkassett? ;-)

Men visst verkar det som om din drivlina är utsliten och behöver bytas.

Om du i fortsättningen håller koll på ditt kedjeslitage (mät kedjan tex när du tvättar cykeln/smörjer kedjan) och byter kedjan när den är sliten kan du enl min erfarnhet använda upp till tre kedjor på en kassett.
Kedjeslitaget mäter du både bäst och enklast med en tumstock
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1399899/1400024#msg-1400024

/Håkan

tiagra vs 105
Dessutom låter det som du gör någonting fel när du växlar. Det ska mycket till för att du ska bryta av kuggar på kassetten på en räser. (Även här luktar det som du har höga växlar och trampar hårt, istället för att ha låga växlar och trampa mjukt.)

Tillbaka
Topp