Tickande ljud i Ksyrium Elite

Niclas87

Ny medlem
Fick dessa hjul med en ny cykel och efter 40 mil började framhjulet "ticka" när jag står upp vid lägre kadens. Lämnade hjulet till min lokala handlare som ej hittar något fel uppenbart fel, vad tror ni att det kan vara? ska nu skicka hjulet dit jag köpte det. Frågan är om det är något fabriksfel eller något.

Det är inte någon magnet till hastighetsmätaren som slår i själva mätaren?
Haft det problemet ibland när man tar hårt och hjulet inte är tillräckligt styvt.

Jag testade att plocka bort den också, kvar tyvärr :( jag tänkte typ om det var att ekrarna avlastas vid högt tryck så att det klickar i navet men min handlare tyckte att det var bra ekerspänning också. Mavic hjulen kan väl spännas ganska hårt om jag har förstått det rätt?

Justera lagerspänningen (eller be cykelhandlaren göra det). Hade samma problem med mina Ksyrium SL, fast då hade de gått lite längre.

Att justera lagerspänningen på ett par Ksyrium Elite är enkelt. Du behöver det lilla konjusteringsverktyget som följer med och en 5mm insexnyckel. Håll "konan" på plats med justerverktyget medans du drar åt/släpper efter med insexnyckeln i axeln. Dra åt (obs! lätt på handen, ingen stor kraft) tills det tar stopp, släpp därefter tillbaka 1/8 varv och lagret ska ha rätt spänning.

Hittat här http://www.cklunedi.se/index.php?op...999999&func=post&do=quote&replyto=560&catid=5

Kan man göra så? är det troligtvis för löst då eller?

Hade problem med knäppande/klickande på mina Aksium. Det slutade när jag hällde en droppe olja på varje eker vid infästningen mot navet. Konstigt men sant. Du kan ju prova.

/r

Det ska jag testa! :) Jag tycker spontant att lagret var ganska hårt åtdraget från fabrik när jag gick efter parktools instruktioner. Dvs så lite åtdraget som möjligt med inget spel och lite spel vid 45 graders vinkel på snabbkopplingen. Tycker det låter vettigt, man vill ju att hjulet ska rulla så lätt som möjligt om man säger så-.

:) Det försvann med lite smörj! skönt, är det ett bra sätt att justera lagerspänningen enligt park tool? finns ingen risk att hela skiten pajjar om man säger så? Tycker ni att man ska acceptera att man behöver smörja lite där på nya hjul eller kräva ett nytt framhjul? Måste man förresten sätta framhjulet bak när man justerar? eller är det bara för att underlätta när cykeln sitter i ett ställ?

// Niclas

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp