Tidtagning sprint (flic knapp?)

Erikl!0618203

Aktiv medlem
Jag har funderat på hur man bäst mäter tid på korta sprintsträckor (max 5 minuter).
Strava fungerar ju väldigt bra för längre rundor, men för exempelvis en pumptrack eller en dual slalom-bana är det inte riktigt lika smidigt.
Jag har funderat på en idé att sätta en knapp på styret, ungefär som en dropper-post-knapp, och koppla den till en timer med start och stopp. Har kollat på ett märke som heter https://flic.io/ Skulle det kunna fungera?

Jag är tacksam för alla tips och idéer

Valfri cykeldator har en lap funktion, men det visar nog snarare trend över tid än exakta mått. Högre precision kräver nog en kompis med tidtagarur

Är det rak sträcka eller tight med kurvor. En vanlig GPS löser raka sträckor med precision, men är mindre bra på en pumptrack. En manuell lösning som du beskriver fungerar, eller en GPS för motorsport, t.ex Racebox Micro (https://www.racebox.pro/). Dessa GPS jobbar med 10-20 Hz och ger mer precision än du behöver :)

Garmin MTB lanserades med en manuell banfunktion där du kan skapa en bana och få tidsangivelser. Den fungerar tyvärr inte över tid, utan bara dagsfärskt. Men kanske fungerar bra för ditt ändamål

Är det rak sträcka eller tight med kurvor. En vanlig GPS löser raka sträckor med precision, men är mindre bra på en pumptrack. En manuell lösning som du beskriver fungerar, eller en GPS för motorsport, t.ex Racebox Micro (https://www.racebox.pro/). Dessa GPS jobbar med 10-20 Hz och ger mer precision än du behöver :)
Ska kolla in på racebox micro och ja det är ju tighta kurvor har provat med strava men den förvirrar bara ihop det till en stor klump sammt att jag inte får så exact tid heller

Jag håller på att bygga ett system för typ det här, för att göra det lite lättare att kunna tidsträna med ungdomarna i klubben. Håller på att slut-testa prototypen nu så förhoppningsvis kan jag dela med mig av resultat snart, men det verkar hyfsat lovande (ca 1 sekund diff max, godtyckligt många som kör sträckan/loopen, relativt snabb feedback till telefon/dator med +/- jämfört med föregående snabbaste tiden per individ, inte tokdyrt som professionella lösningar).
Lite bängligt att baxa runt och sätta upp för tillfället men det kanske kan lösas :D
Nackdelen är dock att man måste vara lite försiktig var/hur man sätter saker så man inte dubbel-triggar, samt att man måste vara hyfsat inom avstånd till start/mål för att kunna läsa av tider.

Ska kolla in på racebox micro och ja det är ju tighta kurvor har provat med strava men den förvirrar bara ihop det till en stor klump sammt att jag inte får så exact tid heller
Du kan kombinera detta med en App som heter MXBuddy. Kostar 99 Sek en gång. Lite krånglig hantering när du skall skapa en bana, sedan är det bara att läsa in det automatiskt från appen. Då får du mellantider etc. Det finns en mer avancerad app (LitPro), men då får du månadsavgifter. Båda är tänkta för motocross, men ger den data du efterfrågar.

Tillbaka
Topp