Till alla småbarnsföräldrar. Håll ut!

Grizzly

Ny medlem
Sitter ni hemma med en liten och inte kan sticka ut och cykla? Ni har mitt medlidande men med lite tur kan ni se fram emot en sådan dag som jag och min dotter hade idag.
Hon har precis fyllt tretton och idag har vi varit ute och cyklat i skogen. Turen vi tog brukar ta en timme för mig men idag med allt snömos tog den två. Det värsta var att min dotter hade inga större problem att hänga med. När det blev riktigt knixigt tog det stopp för henne men hon skrattade hela tiden, hoppade av cykeln och sprang över hindret.
Jag hoppas att ni också kan få uppleva den här härliga känslan att få sticka ut och cykla i skogen med era barn och alla bara njuter i fulla drag. Håll ut!
Ett litet råd bara, när ni köper cykel till barn så räkna med att byta varje år så de hela tiden har exakt rätt storlek, det blir naturligtvis mycket roligare då.

Senast redigerad av en moderator:
Hoppas det inte går för fort

bara 13 år o några dagar kvar, spännande
men man kan ju börja tidigare
ha d göttigast där ute bland skogsbären

Vänta inte tills barnet är tretton utan börja introduktionen till skogscykling så fort de har växt in i en bra mountainbike med 24 tums hjul, i vårat fall en Kona Hula.
Ungar har oftast en fantastisk förmåga att studsa fram över stock och sten med ett leende på läpparna. Den enda nackdelen är ju den ekonomiska men vi kan ju alltid försvara oss med att vi ger barnen en bra balans och fysik.
Dessutom får ju vi föräldrar en bra balansträning i och med att vi blir tvugna att cykla riktigt långsamt i oländig terräng.

Håller med om glädjen i att cykla tillsammans med sina barn.
Har 2 st 13-åriga tjejer som tillsammans med sin storebror på 16 år är aktiva MTB-åkare.
När vi tillsammans har avverkat ett träningspass, oavsett om det är hård intervall eller bara en lugn tur på skogsvägar, så känner man en samhörighet med sina barn som man har svårt att finna på andra aktiviteter.
Alla timmar man får tillbringa i garaget med skruvande av cyklar och tidiga morgnar för att åka till tävlingar väger ganska lätt mot att få göra något tillsammans med sina barn.

Den som tvekar av olika anledningar att börja på med denna trevliga och fostrande sport, prova på tillsammans med dina barn, och du kommer säkert att inse att både Du och dina barn mår bra av denna sysselsättning./Mango

PerJ: Tack för rekommendationen. Måttbandet flög fram med en gång och det blev att mäta längden på grabben. Damn, bara 111 cm, vi får vänta ett par månader med att slå till på någon lämplig cykel. Funderar på ett nav med växlar då jag tror det är något lättare att växla. Grymma bilder!

Magnus Gustafsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Håller med om glädjen i att cykla tillsammans
> med sina barn.
> Har 2 st 13-åriga tjejer som tillsammans med sin
> storebror på 16 år är aktiva MTB-åkare.
> När vi tillsammans har avverkat ett
> träningspass, oavsett om det är hård intervall
> eller bara en lugn tur på skogsvägar, så
> känner man en samhörighet med sina barn som man
> har svårt att finna på andra aktiviteter.
>
Instämmer helt!

Ja man kanske skulle skaffa barn så man har nån att cykla med! ;)

Fast det är väl ett liiiitet tag kvar för mig då.

Men på en drygt 20 år så harjag säkert en liten 13åring!

Ja då blir jag väl den som bryter denna trend ,har en kille på 11 år som jag köpte en ny hojj till
en scott jr racing i hopp om att han skulle bli lika biten som mig,men ack vad jag bedrog mig.På en sommar sabbade han hojjen på ett sätt som skulle ta mig ett sekel,spräkta vxl handtag,sönderbromsat bakhjul,bakbromsarna har han på ngt konstigt sätt böjt,samt repor på hojjen så det ser ut som han cyklat paris-dakar i en sandstorm.Han är totalt ointresserad av att hojja och att ha en någorlunda schysst hojj.SUCK vad gör man med förpubertets ungar med hormoner som sprutar ur öronen och bara rycker på axlarna vad man än säger :(

Om en sisådär 13 år eller mer + de nödvändiga 9 månaderna. Så kanske man har en att hoja med i skogen. Om man nu inte hittar sig en flickvän att cykla med. Vore lika roligt det med.

Sitter med två snuviga barn varav ett med grym 3-årstrots. Hoppet om att börja tävla igen i sommar känns låååååååångt borta

Jag ska ut på 2-hjuling med barnbarnet om några år, ska bli skitkul, han är redan vid 1 1/2 års ålder grym på trehjuling om han når ner till pedalerna.:-)

Tillbaka
Topp