Till alla som trodde LX och Hone-vevar var samma

Westman

Aktiv medlem
Efter att ha läst många kommentarer på forumet verkar den allmänna uppfattningen vara att LX och Hone är likadana vevpartier, fast med olika färg. Efter att ha läst det omfattande testet av vevpartier i senaste MBUK så kan jag meddela att det tydligen finns en smärre skillnad.

"The Hone range uses the same Hollowtech crank arms as LX but with the steel pedal thread inserts and thick protection washers of Saint. Add a thickwall axle and the whole unit is impressively tough and stiff for its comparatively light weight."

Ganska intressant läsning faktiskt! Detta var det bästa numret på länge, många bra pryl- och cykeltester såväl som ride reports.

Kan också meddela att Marins nya Quake AL-7 förmodligen kommer bli många xc- och am-svettons övergångshoj till freeride..muerto, hörde du det? ;)

Tur man köpte Saint vevparti direkt då... ;-) Var det några skivbromstester med i det numret?

/Leo

Westman: Jo, tanken har slagit mig att plocka ut 40 lapp från sparkontot och köpa en Quake och hoppas på att mina päron inte märker något. Men åandrasidan har jag hört att utbildning ska vara bra att ha också...

Muerto skrev:
-------------------------------------------------------
> Westman: Jo, tanken har slagit mig att plocka ut
> 40 lapp från sparkontot och köpa en Quake och
> hoppas på att mina päron inte märker något. Men
> åandrasidan har jag hört att utbildning ska vara
> bra att ha också...

Är det inte det CSN finns för?

kollar man:
vev2.jpg

så ser man ju skillnad i vridstyvhet, annars är de ju snuskigt lika :D

Senast redigerad av en moderator:
För att besvara Leos fråga.

Nej, det fanns inga bromstester i senste numret av MBUK. Men både What MTB och MTB Action har omfattande bromstester i sina senaste numer. Sumering: Avid Juicy 5 & 7 is da shit.

/aron

MBUK hade bromstest förra numret. Avid Juicy5 vann budgetkategorin och Juicy7 var bästa bromsen totalt.

Så alla tidningar prisar juicy-serien. Kan inte annat än hålla med, mina sjuor är riktigt sköna.

Sorry om tråden drar lite OT nu men, tackar för infon om bromsarna, har inte riktigt bestämt mig än om vad det ska bli till våren. Efter att ha läst lite på http://www.mtbr.com/reviews/disc_brake_system/product_122524.shtml så blev jag lite avskräckt ang. Avid Juicy7, men frågan är om allt det där stämmer? Finns ju de som inte klagar på något också. :-I

/Leo

ps. t.ex. speciellt det sista längst ner, undrar om det är andra bromsskivor på bromsarna numera än för ett år sedan?

"Weaknesses: As noted by others, the blow-out juicy's online have the crap rotors. I started out with Hayes rotors. That made it a bit better. I can still feel the front shudder while on the road or on smooth trail. Galfer's next to get rid of the last of it."

"Weaknesses: Defective rotor design. Warbling "Turkey" noise. Stutter/Shuddering feeling."

"Weaknesses: Poor quality, leaky lever after 3 rides, heavy(actual weight 940 grams), performance worse than my avid mechs, did not live up to the hype."

"Weaknesses: Strange noise with high brake pressure at low speeds, Rotor design"

"Weaknesses: They tend to screech and shudder with the stock pads and polygon rotors unless you clean the rotors regularly with alcohol."

"Weaknesses: Brakes tend to studder, which I have found out is a problem with avid's 203mm wavy rotors. Also are extremely noisy during breakin(no biggy). When bleeding the system for the first time I found that the banjo bolts on 2004 systems have a manufacturing defect which prevents you from bleeding the hose properly."

"Weaknesses: 1 set of brand new sintered pads in a single 3 hour ride, your having a laugh Avid/SRAM.
And the front brake shudders, especially when wet. I thought it was something wrong with the bike or fixings but all tight & secure, headset included. So now from the other reviews I can see it is a design/manufacturing fault with the brakes themselves. Also the pistons have a habbit of sticking in the calipers and either not taking up the slack or not returning away from the rotor. Apart from this they are fine !"

" Weaknesses: some strange noises when dragging them at low speeds but it doesn't seem to effect them."

"Weaknesses: shutters during stopping"

"Weaknesses: Initial issue with brakes (both front and back) studdering. The studdering was never a safety issue, the brakes always stopped the bike, but, a total loss of feel and control when they are pulsing and studdering. SRAM sent new rotors and pads free of charge and this appears to have fixed the problem. I have over 100 plus hard miles so far without any issues. I hate the plastic pad distance adjustment knob. Gives the feeling of cheapness (but, works fine...)"

"Weaknesses: Initial issue with brake stuttering. SRAM sent replacement rotors and pads and problem is solved."

Baltazar skrev:
> kollar man:
>
>
> så ser man ju skillnad i vridstyvhet, annars är de
> ju snuskigt lika :D

Förmodligen är skillnaden mer ett mått på shimanos toleranser/tidningens testnogranhet än några reella skillnader.

Fanns XT med i det testet?

rikard skrev:

> Fanns XT med i det testet?
>
> --
> I could not possibly fail to disagree with you any
> less

jepp :D

vev1.jpg

Westman skrev:
> "The Hone range uses the same Hollowtech crank
> arms as LX but with the steel pedal thread inserts
> and thick protection washers of Saint. Add a
> thickwall axle and the whole unit is impressively
> tough and stiff for its comparatively light
> weight."

Enligt det tyska testet är viktskillnaden mellan LX och Hone bara fyra gram. I så fall verkar det som att skillnaden endast är Helicoil-gängor på Hone-vevarna och inget annat. Skulle det vara en kraftigare axel borde viktskillnaden vara större.

Är inte det här fel tråd Leo?

> Leo skrev:
>
> Efter att ha läst lite på http://www.mtbr.com så blev jag lite avskräckt ang. Avid Juicy7, men frågan är om allt
> det där stämmer? Finns ju de som inte klagar på något också. :-I

Många som klagade på skrikande bromsar där? Det är väl inget ovanligt när bromsarna är nya?

De övriga felen som folk beskrev har jag aldrig upplevt. Kan det kanske va så att folk stör sig lite på att de
vågiga skivorna ger ett surrande bromsljud i låga farter? Det måste ju i princip va knäpptyst för att det ska
kunna höras.

Däremot skulle jag nog ha satsat på 2005:or eller 2006:or om jag köpte ett par nya. 2005 infördes dubbelbultad
klamma runt styret. 2006 byttes plastvredet för justeringen ut mot ett i alu. Annars var det väl mest
designförbättringar.

Det som jag stört mig på är väl att handtagen är lite glappiga upp/ner. Men det är ju precis likadant på alla
andra bromsar (El Camino, HFX Mag mfl). Sedan är kanske inte originalslangarna så gedigna. De håller ju utan
problem sålänge dom inte klämms/viks/nöts osv.

Ett par goodridge så är bromsarna ännu mer ultimata. :)

Senast ändrad:
cal skrev:
> Det som jag stört mig på är väl att handtagen är
> lite glappiga upp/ner. Men det är ju precis
> likadant på alla
> andra bromsar (El Camino, HFX Mag mfl). Sedan är
> kanske inte originalslangarna så gedigna. De
> håller ju utan
> problem sålänge dom inte klämms/viks/nöts osv.

mina shimanohandtag är inte sånna... =)

Jag har iofs inte bestämt mig för om det är en feature eller en bug.
Ganska skönt för handlederna om hantagen inte är strikt låsta "uppåt / nedåt".

Kanske bör pointeras att bromskraft och modulation har betydligt högre prioritet på listan.
*host*tyskabikesbromstest*harkel*host*saint*hatszcho!*oj*

Jag är väldigt nöjd med mina Femmor, men jag har nog fått lite fett på framskivan för den nyper inte alls lika distinkt som bak. Mina ful-femmor från Tüskland visade sig vara helsvarta som dom från '06 och kändes tyngre än dom HFX-9:or dom ersatte, speciellt oken.

hone me bash har man bytt axeln på också den väger enu mera ska jag säga men den är starkare;)
de är skilnad melan hone me två klingor och me bash och hone me tre klingor;)
så jag tycker det testet suger, har ett mycket bättre test i en tidning här hema då testar de hone me bash och saint me bashe å då får hone 9 av 10 och saint fick 10 av 10;)

dj dirt skrev:
> hone me bash har man bytt axeln på också den väger
> enu mera ska jag säga men den är starkare;)
> de är skilnad melan hone me två klingor och me
> bash och hone me tre klingor;)
> så jag tycker det testet suger, har ett mycket
> bättre test i en tidning här hema då testar de
> hone me bash och saint me bashe å då får hone 9 av
> 10 och saint fick 10 av 10;)
>
> mitt liv är som att kolla på en rigtigt läskig
> skräk film;('

Aha. Jag glömde tillägga att MBUK testade versionen med bash, -06an. Då kanske axeln är något styvare.

Leo skrev:
Efter att ha
> läst lite på http://www.mtbr.com så blev jag lite
> avskräckt ang. Avid Juicy7, men frågan är om allt
> det där stämmer? Finns ju de som inte klagar på
> något också. :-I

Kan det inte vara så att dom har fått en äldre version, avid skriver ju så här i sin produktbeskrivning:

"At Avid, we designed the brand-new Juicy Seven hydraulic disc brake to solve the problem of uneven lever engagement, and about 5,000 other problems you didn’t even know you had."

> "Weaknesses: Initial issue with brake stuttering.
> SRAM sent replacement rotors and pads and problem
> is solved."

Speciellt ovanstående verkar bekräfta det.

Jomper: Jag har aldrig sett någon säga något annat än ironiska kommentarer om ommålade LX-vevar på det här forumet. Trodde också själv att det ej var någon skillnad, så därför tänkte jag att det kunde vara en bra idé att informera andra eventuellt undrande.

Bianchi oskar skrev:
> cukeln00b du är.
> - happy konspiracy -
>
>
Jag? Har bara cyklat mtb i ett år, så ja.

Jo, men du hade ju rätt. Dock skulle jag vilja säga att jag har rätt bra koll på prylarna ändå, har provat det mesta under mitt första cykelår, vad gäller åkning.

Dock visste jag ej att pedalgäng-insertsen var av olika material på vevpartierna och tydligen inte andra heller.

Tillbaka
Topp