Till dig arga Saabförare i Vinstarondellen idag...

Skogling

Aktiv medlem
Först vill jag säga att jag en en cyklist som alltid stannar vid rött och som bilist alltid släpper över gångtrafikanter och cyklister vid obevakade övergångsställen.

Jag blev efter ögonkontakt med bilföraren framför dig och ”varsågod passera-gest”, översläppt.

Det är ditt ansvar som bilist att inte ligga för nära framförvarande bil.

Det är ditt ansvar som bilist att köra försiktigt vid cykelöverfart.

Rondell.jpg

Notera även att cykelbanan på den aktuella platsen är rödmarkerad för att extra tydligt tala om att det är en cyklel-/gångbanepassage.

Du förstörde min morgon genom att gasta som en tok att "-DU SKALL SE DIG FÖR!!" och visa fingret. Jag gjorde inget fel. Jag bara cyklade till jobbet och följde gängse trafikregler.

Jag känner mig kränkt.

-Skogling

Ps. Eftersom du sa "Jag är också cyklist" så kanske du läser här. D.s.

För somliga växer hornen ut så fort de ger sig ut i trafiken. I en SAAB den här gången. Idiot.

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Var det en Stockholmare?

Söta Kristin?!

Du har ritat en BLINKERS på bilen på bilden. Vill du att vi ska tro på resten av storyn också?

TROLL !!

Senast ändrad:
42Hz skrev:
> Var det en Stockholmare?

Kanske en Hofvare rentav? De ska vara lite tröga har jag hört.

Härom morgonen var det (faktiskt också en SAAB-ägare) som accellererade ut ur rondellen för att skrämma mej att cykla över fortare.

Det var också en härlig start på dagen.

Hallå, det här gällde ju en rondell. Inte en velodrom. I rondeller finns inga trögfattade Stockholmare

Carl A skrev:
> Han var nog bara arg över att SAAB gått i
> konkurs.

:)

staine skrev:
> Och har du en ANING om vad en plåtskada kan
> KOSTA?

Men blev det verkligen en plåtskada? Kom det ut något annat av denna historien än att en SAAB-chaufför belv arg och att vi fick en potentiell chipstråd ytterligare?

Ingen krock. Bara en Bil nummer två som fick bromsa extra p.g.a att framförvarandebil var hövlig nog att låta mig passera.

Skogling skrev:
> Ingen krock. Bara en Bil nummer två som fick
> bromsa extra p.g.a att framförvarandebil var
> hövlig nog att låta mig passera.

Jaja men har du en aning om vad en ask Cipramil kan KOSTA da?

JockeS skrev:
> Jag kör SAAB och jag släpper aldrig förbi
> cyklister utan att gnälla

Så, nu blev det rätt.

"Genom att både du och bilisten har skyldigheter så tvingas ni båda ta hänsyn till varandra. Då ökar säkerheten."

Skogling skrev:

Kanske var en sömnig idiot som satt och lekte med sin nya "smart"-fone...

Förr i tiden kallade man TV:n för dumburk (på den gamla goda tjock-tevens tid), nuförtiden kanske det är dags att kalla smartfones för dumfånar eller nåt...? Åtminstone dom som kör bil och fånar sig SAMTIDIGT!

:-/

(Bonusfakta: Själv blev jag trängd av en fet BMW med en mobilanvändande förare i måndags, idioter finns det gott om.)

Tille skrev:
> "Genom att både du och bilisten har rättigheter
> så kan ni båda ignorera varandra. Då
> ökar spänningen."

Skogling skrev:

Det där hände mej i höstas i Stinsenrondellen (gång och cykelöverfart)
Fast bil nummer 2 körde in i baken på bil nummer 1, hade jag inte varit så liten och klen hade jag stannat och skrattat...

Vid en cykelöverfart vid götaälvsbron så körde en hantverksbil in i framförvarande bil som släppte över mig. Det verkade vara en lätt smäll med bara krossade lampglas så jag drog vidare då jag inte orkade dras in i något bråk

Irriterande, undra vad han ville med de senare orden och gesterna. Kan han vara missförstådd?

Han skriker "Jag är också cyklist" och sedan försöker han göra "Tour de France-tecknet" men misslyckas och pekar finger istället.

baggy skrev:
> Irriterande, undra vad han ville med de senare
> orden och gesterna. Kan han vara missförstådd?
>
> Han skriker "Jag är också cyklist" och sedan
> försöker han göra "Tour de France-tecknet" men
> misslyckas och pekar finger istället.

*garv!*

Tille skrev:
> "Genom att både du och bilisten har skyldigheter
> så tvingas ni båda ta hänsyn till varandra. Då
> ökar säkerheten."

Ja... Gjorde den första bilen fel som lurade mig över gatan genom att stanna och släppa förbi mig ? Föraren i bilen bakom honom hade faktiskt jättelångt långfinger, en dålig morgon och en stark röst. Dessutom var han ju faktiskt CYKLIST OCKSÅ! (Fast en annan dag då...)

Den där rondellen är inte rolig. Ofta en massa cyklister som ska hålla på och vara i vägen.

Samma sak har hänt mej på Västerbrons norra fäste. Bil 1 bromsar för att släppa över mej, men bil 2 bromsar liiiite för sent.

/H

Han skrek att han var cyklist och har ännu inte kommenterat i tråden på Happy? Vart är världen på väg... :-/

En liknande incident för ett tag sedan.
Jag blev påkörd och efter ett tag kontaktad av Polis, där de ska reda ut mitt ansvar i olyckan.

Polisen menar att det finns två bestämmelser, och de motsäger till och med varandra!
3 kap. 21§ och 61§

Jag blev tvungen att hitta bestämmelserna...
http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19981276.htm

3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon
Trafik i en vägkorsning m.m.
21 § En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled, motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på. Väjningsplikten gäller dock inte där föraren kommer in på huvudleden, motorvägen eller motortrafikleden utan att byta körfält.
En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg
1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen,
2. från en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg,
3. från en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde eller från terräng, eller
4. efter att ha korsat en gång- eller cykelbana.

61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.
En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, skall anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten.
En förare, som skall köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning skall passera en obevakad cykelöverfart, skall köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just skall färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera.

Jaha... vad säger man...

Skulle man ta det personligt varje gång nån bilburen idiot ger uttryck för sin okunskap genom att öppna pajhålet hade man ju vart helt knäckt vid det här laget. Det är bara att hojta och gestikulera tillbaka på samma trevliga sätt. Eller hade du tumvantar och munkavle på dig?

Jag höll på att krocka med en Saab i den rondellen imorse. Kanske var samma? Han försökte byta fil mitt i rondellen, men det var ju dumt eftersom jag var ivägen. Fast jag hörde inte om han skrek något, hade rutorna stängda. Annars hade jag nog skrikit tillbaka att jag också är cyklist en annan dag.

Jojo, fast i just det här fallet så vinkade ju den vänlige bilist 1 över Skogling. Vad ska han göra då, bara stå kvar som ett fån och ta upp bådas tid i onödan? Att den argsinte bilist 2 sedan är nära att köra in i bilist 1 är ju knappast Skoglings fel. :-/

Tillbaka
Topp