Tillbaka från Gotland!

kaleng

Ny medlem
Tillbaka från Gotland!
Hej!

Tebax i stan.
Vädret i helgen var nog bättre än här på fastlandet. Blött men mest uppehåll.

I LÖRDAGS körde vi en fin tur längs ostkusten från Ljugarn(tvärs över ön från Visby)och norrut.
En tur med mycket omväxlande terräng och med havet dundrandes brevid i stort sett hela tiden.
Vi vände vid Herrvik.

I SÖNDAGS var vi i östergarn och letade stigar nedför Grogarnsberget. Det var svårt. Fanns liksom inget mellanting. Antingen var det lodrät stup eller så var det platt grusväg nedaför som slingrade sig längs strandkanten.

I MÅNDAGS tog vi oss till Tofta skjutfält. Irrade runt lite på de blöta vägarna i jakt på nån synlig stig.
Parkade till slut nära kustkanten där vi följde en fin grusväg precis längs den stupande kustlinjen.
Vägen ledde oss till de stora sluttande skjutfälten. Där hittade vi delar av endurobanan. Den såg fantastiskt rolig ut...om man hade haft båge. Det slutade med att vi körde runt lite i banan som var lerig och fylld med jättegrus. Fick gräva fram växlar mm efteråt. Blev verkligen sugen på att ha en cross för lite omväxling.

Väl hemma vid huset gav jag det närliggande raukområdet en chans. Det visade sig bli det roligaste denna helg...en helt naturlig lekpark. Gällde bara att inte boka samma tid som alla besökare(turista). Önskar bara området var ännu större!

Så här roligt blev det...

/Kalle

Tillbaka från Gotland!
Det såg skoj ut. Som du sa, en naturlig lekpark. Ska se om jag kan hitta några roliga stigar när jag åker till ön i sommar.
/Johan

Tillbaka från Gotland!
Kunde inte heller se filmen... :o( Speciellt trist då det är från mitt landställe. Bor vid Grogarnsberget om somrarna.

//Skogling

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka från Gotland!
Det är inga bilder utan en liten film.
Man måste ha Quicktime Plugin.

Som Georg varnade för finns det en hel del luriga taggbuskar som kryper lågt på berghällar o dyl.
Resulterade i punka på mitt framhjul ena dan och punka på båda hjulen för flickvännen andra dan. Ändå tycker jag vi kollade noga framför oss.

/Kalle

Tillbaka från Gotland!
Gotländska är en fin dialekt. En gång när jag bodde en månad i Fröjel så fick jag posten till Klintehamn. Gick dit och sa:
-Hej, har det kommit någon poste restante-post till Dan Ullén?
-Hiur stàvàr diu dei? Med iuò eller iuo?
-Eh...

Eller när jag skulle köpa gummistövlar i Burgsvik, för att som romantisk stockholmare kunna ta några mils strandvandring över nyåret. Stod och såg på ett par som såg bra ut när butiksinnehaverskan kom fram och sa:
-Di daer é fine. Di é orintaolige.
-Perfekt...

Tillbaka från Gotland!
På Toftaskjutfält är det gott om roliga stigar om man vet var man skall leta. Jag har cyklat i flera år men tror att jag bara har besökt 50% av skjutfältet då det är ganska stort.
Jag kan rekomendera den norra delena av Tofta då den är mest kuperad.

Hoppas att ni som kommer hit till Gotland i sommar, hittar roliga stigar att cykla på.
www.mtbgotland.tech.nu

Mvh Tomas

Tillbaka från Gotland!
Misstänkte att det var bättre på den norra delen av fältet, närmare Visby.
Får börja i den änden nästa gång.

Vilken av vägarna in på fältet bör man ta för att komma rätt? Det finns ju en massa ingångar och vägar med olika namn.

/Kalle

Tillbaka
Topp