Tilltagande ekerhaveri

emilh

Aktiv medlem
Tilltagande ekerhaveri
Förra fredagen så gick en eker på drivsidan i ett Fulcrum Red Power XL 29 bakhjul med dubbdäck som satt på min pendlarcross. Ekern smällde i samma ögonblick som jag rullade iväg cykeln för att köra ett ärende på lunchen.

Ingen LBS i stan hade rätt ersättningseker på hyllan (308mm straight pull) så det blev till att beställa ett 12-pack från Tyskland. Då vi haft en massa plusgrader sedan dess så har jag kört på mitt andra hjulpar med odubbade däck.
Men då vintern nu slår till så gick jag idag ner i källaren för att flytta över dubbdäcken från Fulcrumhjulen till det andra hjulparet.
Efter att jag plockat av däck och slang från Fulcrumhjulet och höll på att montera dessa på det andra bakhjulet så smällde det plötsligt till bredvid mig.

En eker till hade plötsligt gått av, den här gången när hjulet stod lutat mot en vägg utan någon yttre påverkan. Båda ekrarna har gått av inuti ekernipplarna.

Är detta vanligt? Bör jag reklamera hela hjulet? Det är mindre än ett år gammalt och har inte belastats för mycket eller ens körts i terräng.

Vad mer är så tycker jag det ser ut som att vinkeln mellan ekernipplar och återstående ekrar nu ser något konstig ut. Kanske inte märkligt med tanke på att två närliggande ekrar på drivsidan nu saknas.

fulcrumspoke3.jpg

fulcrumspoke2.jpg

fulcrumspoke1.jpg

Tilltagande ekerhaveri
Stället ekrarna gått av på är klassiskt då det kommer från brottsinduceringen som gängorna ger så det är inget konstigt. Att det hänt så snart är lite dåligt tycker jag men det är du som måste bestämma om du ska reklammera då det är mycket som spelar roll, inte minst vad du orkar med själv. Men i princip så borde du komma långt genom att reklammera och hänvisa till åldern.

Tilltagande ekerhaveri
Tack för inputen.
Fulcrum ger 2 års garanti och detta borde täckas, men precis som du skriver så är det frågan om det är lönt.
En reklamation innebär att jag får skicka hjulet till Danmark, Norge eller Tyskland där det finns Fulcrum Service Centers och sen hoppas på att de inte börjar tjafsa om "normalt slitage".

Än så länge så har bara ekrar av den typ jag beställt extra av gått så jag ger mig på att försöka fixa det själv först.
Något att tänka på vid montering av de nya ekrarna? Bör jag släppa på spänningen på övriga innan jag monterar de nya och spänner upp igen?

Tilltagande ekerhaveri
Känner du dig trygg med att släppa spänningen helt och börja spänna upp från scratch så är det nog ingen nackdel.

Tilltagande ekerhaveri
Kör också fulcrum red power xl. Köpte dessa i juni förra året och har fåttt precis samma brott. Men jag ska hitta 309.5 mm eker. Varför så speciella mått :-(

Så ni menar att garanti kan man skita i att kräva?

Senast ändrad:
Tilltagande ekerhaveri
Jag hade ett hjul som började smälla ekrar, vanliga ekrar, men att bara byta en enker fungerade inte, hela hjulet fick "byggas om" så att säga, släppa på allt och börja om. Kanske hade med hjulbyggaren att göra också, det var inte jag. :)

Tillbaka
Topp